 |
  |
| |
Εδώ και χρόνια επιμένουμε, σε προσωπικό επίπεδο, ότι το καλύτερο μέσο μετακίνησης για την Αθήνα είναι ένα ...εκτός δρόμου αυτοκίνητο, άντε ένα SUV (αλλά με μόνιμη τετρακίνηση). Σε βλέπουν, σε σέβονται, όταν σε κλείνουν καβαλάς ευκολότερα τα πεζοδρόμια κλπ. Το μειονέκτημα της λύσης είναι εκείνη η ...αύξηση που περιμένεις και δεν έρχεται. Επιπλέον, άντε και το αγόρασες. Πού θα το παρκάρεις;
Οπότε, επιλέγεις (με «πικρή» καρδιά και «μισό μάτι») ένα μικρό αυτοκίνητο. Ποιό όμως; Το πιο όμορφο; το πιο οικονομικό; το πιο σπορτίφ; Οι σύγχρονες τάσεις δείχνουν ότι τα αυτοκίνητα που επιβιώνουν στην αγορά καλύτερα είναι τα "trendy" και αυτά που είναι πολύ εργονομικά.
Στην περίπτωση αυτού του συγκριτικού, έχουμε τρία αυτοκίνητα που δημιουργούν μια υποκατηγορία από μόνα τους. Είναι μικρά εξωτερικά, κοστίζουν λογικά, και «κρύβουν» χώρους που μπορούν να υποκαταστήσουν το πρώτο σας αυτοκίνητο (αν είναι κατηγορίας C).
Και ξεκινάμε. Όταν περάσουμε στο εσωτερικό, το Jazz είναι αναμφισβήτητα ανώτερο. Τα υλικά του μοιάζουν τα καλύτερα της κατηγορίας, οπότε δείχνουν και καλύτερα από των Colt, Sirion. Αυτό χαρίζει μια αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου. Επίσης έχει πολλές θήκες για μικροπράγματα. Η εργονομία όμως χρειάζεται μια μικρή περίοδο προσαρμογής. Από την άλλη, το Jazz έχει όμορφα όργανα και πολύ όμορφους χρωματισμούς όταν ανάβετε τα φώτα, ενώ τα «φιλέτα» αλουμινίου στην κεντρική κονσόλα είναι ευχάριστα.
Στο Colt συναντάμε πιο «σκληρή» υλοποίηση, αφού ναι μεν η συναρμογή δείχνει κορυφαία, αλλά τα πλαστικά είναι σκληρά (και σε αφή). Κι εδώ υπάρχουν πολλές θήκες για μικροπράγματα (αλλά όχι όσες στο Jazz), αλλά η πολύ μοντέρνα και νεανική σχεδίαση είναι ταυτόχρονα και ελαφρά απρόσωπη. Το Colt πάντως έχει καλύτερη εργονομία από το Jazz και τους πιο όμορφους αεραγωγούς από τα τρία.
Το Sirion διαθέτει το πιο αφαιρετικό εσωτερικό, το πιο «καλλιτεχνικό». Το μικρό της Daihatsu έχει δε τους περισσότερους χώρους για μικροπράγματα από τα τρία μοντέλα. Όμως τα σκληρά πλαστικά δείχνουν τα πιο φθηνά, ενώ το μαύρο χρώμα τους δεν βοηθάει (μπορεί και λόγω όγκου της κεντρικής κονσόλας), σε αντίθεση με την επίσης κορυφαία συναρμογή (ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι και τα τρία αυτοκίνητα είναι ιαπωνικά).
Ας δούμε όμως πού ξεχωρίζουν πραγματικά αυτά τα τρία αυτοκίνητα. Και μιλάμε φυσικά για την ευκολία διαμόρφωσης του εσωτερικού χώρου.
Στο Jazz οι πίσω επιβάτες κάθονται με μεγάλη άνεση και το αυτοκίνητο μπορεί να μεταφέρει χωρίς πρόβλημα 4 μεγαλόσωμους ενήλικους, που δεν θα αισθανθούν ποτέ στριμωγμένοι (ενώ το ανεπαίσθητο κεντρικό «τούνελ» επιτρέπει την μεταφορά και 5ου επιβάτη στη μέση πίσω). Tαυτόχρονα, έχουν στη διάθεσή τους ένα πολύ μεγάλο χώρο αποσκευών (380 λίτρα), ενώ ο ευφυής σχεδιασμός του εσωτερικού είναι «όλα τα λεφτά». Tο (αναδιπλούμενο και διαιρούμενο) πίσω κάθισμα, μπορεί να μαζευτεί εντελώς προς τα εμπρός, μέσα σ' ένα «βαθούλωμα» στο δάπεδο, δημιουργώντας έτσι έναν εντελώς επίπεδο, τεράστιο χώρο φόρτωσης πίσω. Επίσης το κάτω μέρος του πίσω καθίσματος ανασηκώνεται προς τα πίσω, δημιουργώντας έτσι ένα πολύ υψηλό χώρο φόρτωσης ανάμεσα στα εμπρός και τα πίσω καθίσματα. Το Jazz δικαιολογεί την κορυφαία θέση του σε αυτό τον τομέα, και σε επίπεδο αριθμών. Το εύρος της διαμόρφωσης του χώρου του ξεκινάει από τα 380 και φτάνει τα 1325 λίτρα, όταν το Colt διαθέτει από 220 έως 1070 λίτρα, και το Sirion από 235 λίτρα έως 640 λίτρα. |
 |
| |

|
 |
 |
 |
 |
| Το Sirion είναι το πιο «καλλιτεχνικό» εσωτερικά, το Jazz όμως έχει τους περισσότερους χώρους συνολικά |
 |
| |
Και μαθηματικά λοιπόν, το Colt κατακτά τη δεύτερη θέση. Οι χώροι για επιβάτες είναι επίσης πολύ καλοί για αυτοκίνητο της κατηγορίας Β, χάρη σε αυτήν την πολυμορφική διάταξη των πίσω καθισμάτων, τα οποία είναι διαιρούμενα και μπορούν (ανεξάρτητα) να μετατοπίζονται, να ανακλίνονται, να πέφτουν, να αναδιπλώνονται κόντρα στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων, ή να αφαιρούνται εντελώς. Όταν λοιπόν το κάθισμα είναι τραβηγμένο πίσω, τότε τέσσερις ενήλικες επιβάτες μπορούν να χωρέσουν μια χαρά, ακόμα και αν ο οδηγός είναι 1.90 μ σε ύψος. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια ο χώρος αποσκευών είναι πολύ μικρός, αλλά η δυνατότητα διαμόρφωσης των εσωτερικών χώρων σε χρήση πόλης είναι πάντοτε καλοδεχούμενη.
Αυξημένη δυνατότητα διαμόρφωσης του εσωτερικού του χώρου όμως παρέχει και το Sirion. Εκτός της καθιερωμένης διαίρεσης της πλάτης του πίσω καθίσματος σε 60/40, τα μαξιλάρια των καθισμάτων μπορούν να συρθούν προς τα εμπρός για να διαμορφώσουν μια επίπεδη επιφάνεια. Και οι δυο πλάτες πίσω μπορούν να διπλωθούν προς τα μπρος. Σύροντας προς τα μπρος τα μαξιλάρια του πίσω καθίσματος δημιουργείται ένας δεύτερος χώρος αποσκευών.
Θα μπορούσαμε εύκολα να πούμε ότι τα τρία αυτοκίνητα της δοκιμής μας έχουν διαστάσεις κατηγορίας B εξωτερικά και κατηγορίας C εσωτερικά, αλλά βλέπετε ότι αυτή τους η ευπλασία ξεπερνάει αρκετά μοντέλα της τελευταίας (εκτός ίσως αν ξεχωρίσουμε κάποια με μεγάλες διαστάσεις, στα οποία πάντως δύσκολα πάλι θα χωρέσει ένα ή δυο ποδήλατα ή μια γλάστρα ή...) Το ερώτημα είναι κατά πόσο θα μπορούσαν να αποτελέσουν π.χ. το πρώτο και κύριο αυτοκίνητο μια μικρής οικογένειας ή ενός ζευγαριού. Τα βασικά κριτήρια για μια τέτοια απόφαση, αφού στον εσωτερικό χώρο υπερτερούν, παίζουν το κινητήριο σύνολο, ο τρόπος που ταξιδεύει ένα αυτοκίνητο, η οδική συμπεριφορά.
Όσον αφορά στους κινητήρες, τον μεγαλύτερο (σε χωρητικότητα) τον έχει το Jazz, με 1339 κ.εκ., που αποδίδει 83 ίππους. Το «μυστικό» του είναι ότι είναι 8βάλβιδος, οπότε το πλεονέκτημά του βρίσκεται στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, κάτι που ο οδηγός το αντιλαμβάνεται αμέσως, αφού η μέγιστη ροπή αποδίδεται στις 2.800 στροφές. Έχει ζωντάνια από χαμηλά, είναι εύστροφος, αφήνει τον οδηγό να κινείται με δευτέρα και πολύ χαμηλά, ανεβάζει πρόθυμα και γραμμικά. Δεν «βάζει φωτιά» στην άσφαλτο, αλλά δεν πρόκειται να σας προβληματίσει σε συνθήκες πόλης. Επίσης, δεν είναι ο πιο δυνατός της συγκριτικής δοκιμής.
Διότι το σύνολο του Colt αποδίδει 95 ίππους από 1332 κ.εκ. Είναι και αυτός ένας ζωντανός κινητήρας, με δύναμη και ροπή διαθέσιμες παντού, είναι καλύτερος από τον αντίστοιχο του Jazz ψηλά και υπολείπεται χαμηλά, αλλά και στις δυο περιπτώσεις οι διαφορές είναι μικρές (και στο Colt η δευτέρα χρησιμοποιείται από πολύ χαμηλά).
Ο κινητήρας του Sirion έχει χωρητικότητα 1298 κ.εκ., με ισχύ 87 ίππων. Εξαιρετική, αν όχι κορυφαία, ελαστικότητα, δύναμη γραμμικά παντού, ροπή πάντα, αρέσκεται σε βαθιές «βουτιές» στο στροφόμετρο.
Με λίγα λόγια, και οι τρεις κινητήρες τα καταφέρνουν περίφημα εντός των τειχών. Και κάπου εδώ αρχίζουν τα «όμως». Πρώτον, διότι η χωρητικότητα των 1300τόσων κ.εκ. αφήνει σαφείς αιχμές για περιορισμούς στο ταξίδι. Έπειτα, η κατηγορία (οι διαστάσεις, τα μεταξόνια, ο σχεδιασμός ίσως) θέτει τα όρια και σε θέματα ηχομόνωσης. Εδώ το Jazz ταξιδεύει καλύτερα από τα άλλα δυο, ενώ το Sirion κάνει αρκετό θόρυβο όταν ο κινητήρας του δουλεύει ψηλά, που δεν είναι ό,τι καλύτερο για ταξίδι. Με λίγα λόγια, η άνεση ενός κινητήρα 1600 κ.εκ. θα σας λείψει στην εθνική οδό.
Αλλά εκεί τελειώνουν και οι συμβιβασμοί. Οι τρεις εκπρόσωποι της ιαπωνικής σχολής τα καταφέρνουν πολύ καλά έως περίφημα στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς.
Πρώτο εδώ έρχεται το Sirion. Είναι το πιο «σκληρό» σε αίσθηση, με τον μετριότερο επιλογέα μεταξύ των τριών, αλλά με τις ρόδες στριμμένες «ξυπνάει» ο άλλος του εαυτός. Το σασί δεν τελειώνει και όταν τελειώσουν τα ελαστικά θα φύγει με τα τέσσερα (αν ο δρόμος είναι γυαλί θα υποστρέψει πρώτα), αλλά τα πάντα γίνονται απλά, εύκολα, ρυθμίσιμα, ασφαλέστατα και όταν πάρεις το πόδι σου από το γκάζι, εκείνο σαν καλός φίλος θα επιστρέψει στην ηρεμία. |
 |
| |

|
 |
 |
 |
 |
| Η οδική συμπεριφορά και των τριών δεν προβληματίζει, αλλά το Sirion κερδίζει με την πρώτη την εμπιστοσύνη, με τα Jazz και Colt να δίνουν τη μάχη τους και το πιο «ζωντανό» τιμόνι του Jazz να «κλέβει» το νήμα |
 |
| |
Ακολουθούν το Jazz και το Colt, με τη σειρά που εσείς θα επιλέξετε, διότι θα πρέπει να επιλέξετε χαρακτηριστικά. Εμείς ψηφίζουμε το Jazz τελικά, με μικρή διαφορά πάντως. Αυτό που μας ξένισε λίγο στο μικρό της Honda είναι η μέτρια πρόσφυση, καθώς και η απουσία ESP. Αντίθετα, το Colt έχει καλύτερη πρόσφυση και έχει και ένα πολύ καλό (έξτρα) ESP (MASC + MATC το λέει η Mitsubishi). Αλλά είναι πιο νωθρό. Το τιμόνι του είναι ελαφρά αποκομμένο και τα φρένα λίγο «ξερά», σε αντίθεση με τον πολύ καλό επιλογέα. Το κράτημά του είναι πολύ καλό, στην πίεση αντιδρά γραμμικά και με ασφάλεια, ενώ το MASC βοηθάει στη διατήρηση των ισορροπιών. Αν ο δρόμος δεν έχει καλή πρόσφυση το Colt έχει κάποιες τάσεις ελαφρώματος της ουράς, που ελέγχονται πολύ εύκολα και αν δεν τις διορθώσετε εσείς θα το κάνει χωρίς δισταγμό το MASC.
Ο λόγος που δώσαμε την ψήφο μας στο Jazz, είναι το πιο άμεσο τιμόνι του τελευταίου, παρότι το κράτημα του Colt είναι ελαφρά καλύτερο. Το μικρό της Honda τα καταφέρνει εξίσου καλά με το Colt, κι αυτό θα ανοίξει λίγο την τροχιά του, λίγο αργότερα και λίγο πιο έντονα, αλλά παραμένει κι αυτό ασφαλέστατο, με κύριο πλεονέκτημα αυτή την μεγαλύτερη αμεσότητα από το τιμόνι. Πολύ καλός είναι ο επιλογέας του Colt, αν και εκείνος του Jazz είναι λίγο καλύτερος σε αίσθηση, αλλά και οι δυο έχουν μακριές σχέσεις.
Στον τομέα της άνεσης κανένα δεν είναι κορυφαίο, αλλά το Jazz υπερέχει ελαφρά του Colt, με το Sirion να παραμένει το πιο «σκληρό» σε αίσθηση της παρέας.
Με λίγα λόγια, αν εξαιρέσουμε τους συμβιβασμούς στην εθνική (αυξημένος θόρυβος και μικροί σε χωρητικότητα κινητήρες) και βέβαια συνυπολογίσουμε την οικονομία, τα τρία αυτοκίνητα του συγκριτικού είναι σε θέση να βάλουν σε «μπελάδες» τον υποψήφιο αγοραστή ενός μοντέλου C κατηγορίας.
Ας δούμε όμως και το κόστος αγοράς. Το πιο προσιτό είναι το (μικρότερο) Sirion. Με 11.460 ευρώ το αποκτάτε με εξοπλισμό που περιλαμβάνει κλιματισμό, ABS με EBD, μετωπικούς και πλευρικούς αερόσακους, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες (4 ηλ. παράθυρα) και ηχοσύστημα. Το Colt κοστίζει στην έκδοση Inform 12.390 ευρώ. Ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει μετωπικούς αερόσακους, κλιματισμό, ABS με EBD, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες και ηχοσύστημα. Το Jazz κοστίζει 14.100 ευρώ, με εξοπλισμό που περιλαμβάνει αυτόματο κλιματισμό, ABS με EBD, μετωπικούς αερόσακους, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, υπολογιστή ταξιδιού και ηχοσύστημα. Πρέπει επίσης να σημειώσουμε, ότι το Jazz και το Colt προσφέρουν 7 χρόνια εγγύηση, γιατί κι αυτό είναι ένα στοιχείο που συνυπολογίζεται στο κόστος.
Φτάνοντας στο «δια ταύτα», μένουμε με τον προβληματισμό των υποχωρήσεων στο ταξίδι. Σαφώς υπερθεματίζουμε στην τεράστια ευκολία που μπορεί να προσφέρει η ευκολία διαμόρφωσης του εσωτερικού, και τοποθετούμε πρώτο στη λίστα το Jazz. Έχει περισσότερους χώρους από τα άλλα δυο, όπως και καλύτερη ποιότητα υλικών στο εσωτερικό, είναι πιο ήσυχο στο ταξίδι και λίγο πιο άνετο, ενώ απαιτεί και τους λιγότερους χειρισμούς για τη διαμόρφωσή του. Το Colt ακολουθεί σε πολύ μικρή απόσταση, με κύριο μείον του την πιο «τραχιά» εικόνα (πιο αδρανές τιμόνι και σκληρά πλαστικά), αλλά και τους μειωμένους χώρους. Το (μικρότερο από άποψη διαστάσεων) Sirion, κάνει τον περισσότερο θόρυβο, ενώ είναι και το πιο τραχύ σε λειτουργία και αίσθηση, παρόλο που στρίβει καλύτερα από τα άλλα δυο κι έχει το πιο «κοντό» κιβώτιο. Η διαφορά τιμής, όμως, ιδιαίτερα με το Jazz, είναι μεγάλη, οπότε όταν στην εξίσωση μπαίνει και ο οικονομικός παράγοντας, το Sirion αποκτά ένα επιπλέον ατού.
Γιάννης Χαρίτος
φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Ε. Δημητρέλης |
 |
| |
ΤΟ SIRION ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Ομοιογένεια οδικής συμπεριφοράς
- Τιμή κτήσης
- Σχεδίαση εσωτερικού
- Θέσεις για μικροπράγματα |
ΤΟ COLT ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Εργονομία
- Διαθεσιμότητα ESP
- Εξοπλισμό της πλουσιότερης έκδοσης
- Διάρκεια εγγύησης (7 χρόνια) |
ΤΟ JAZZ ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Χώρους
- Ευκολία διαμόρφωσης
- Ποιότητα υλικών στο εσωτερικό
- Επίπεδο θορύβου
- Διάρκεια εγγύησης (7 χρόνια)
|
|
 |