ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Seat Leon - Cupra 280

Κράνος, ζώνες, φύγαμε!         ..:: Παρασκευή, 22 Μαϊου 2015 ::..
Ένα αυτοκίνητο πίστας φορά την πολιτική του περιβολή και βγαίνει στο δρόμο, προσφέροντας όχι απλώς κορυφαίες επιδόσεις, αλλά συγκινήσεις ανάλογες με αυτές ενός καλού αγωνιστικού, που απέκτησε τρόπους και δεν απαιτεί αγωνιστική «λισάνς» για να οδηγηθεί

Έχουμε και λέμε, λοιπόν, νέο Leon Cupra με 280 ίππους, πλούσια αγωνιστική κληρονομιά, 75 κιλά ελαφρύτερο από το προηγούμενο, 0,4'' ταχύτερο από αυτό, στη γνωστή διαδικασία 0-100 χλμ./ώρα, 7% πιο αεροδυναμικό από πριν και 22% πλέον «καθαρότερο» ως προς τις εκπομπές ρύπων. Αυτά λένε οι συστάσεις σε απόλυτους αριθμούς. Η πραγματικότητα αποκαλύπτει ένα άξιο σπορ αυτοκίνητο με περίβλημα οικογενειακού. Αυτή είναι η μεγαλύτερη παγίδα για τους πολλούς. Τα φαρδιά μετατρόχια, η μεγάλη μάσκα και τα φουσκωμένα φτερά είναι μια σωστή βάση προκειμένου να προστεθούν τα αεροδυναμικά βοηθήματα και οι 19άρες ζάντες του κορυφαίου Cupra 280. Έλα όμως που δεν γίνονται αντιληπτά με την πρώτη ματιά και πολλοί θα πέσουν στη παγίδα του ανυποψίαστου, να αγνοήσουν δηλαδή τα «σημάδια» και να παραπλανηθούν για τον πραγματικό χαρακτήρα αυτού του θηρίου.

Εσωτερικό
Επιβιβαζόμαστε στο εσωτερικό, προκειμένου να εξαργυρώσουμε στην πράξη όσες προδιαγραφές μας έχουν μέχρι τώρα εξάψει τη φαντασία. Εδώ θα συναντήσουμε, προτού θέσουμε το κόσμημα σε λειτουργία, τα ιδιαίτερα μπάκετ καθίσματα με τη σωστή στήριξη, σπορ αλουμινένια πεντάλ, κρυφό φωτισμό στις πόρτες που αλλάζει χρώμα αναλόγως του επιλεγμένου προγράμματος οδήγησης (4 συνολικά), παχύ "flat bottom" τιμόνι και φυσικά τα σήματα Cupra σε όργανα, επιλογέα, τιμόνι αλλά και μαρσπιέ. Κατά τα άλλα, έχουμε ένα Leon όπως όλα τα υπόλοιπα, με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και υλικών, τακτοποιημένη εργονομία και αρκετούς χώρους για επιβάτες και αποσκευές (380 λίτρα). Σαφώς και κάτι λείπει σε επίπεδο σχεδίασης, το οποίο να κάνει τη διαφορά και να σπάει κατά κάποιο τρόπο το μουντό διάκοσμο της «γερμανικής» έμπνευσης. Ο αντίλογος λέει πως το μεγαλύτερο μέρος εξέλιξης έπεσε δικαιολογημένα στον κινητήρα και στο σασί, οπότε σοφά εξοικονομήθηκε κόστος από το «κοινό» εσωτερικό. Όταν δε, μάθαμε και την τιμή αγοράς με απόσυρση (26.200 ευρώ, 31.500 ευρώ χωρίς απόσυρση), τότε μείναμε για πολλή ώρα με το στόμα ανοιχτό. Όπως φαντάζομαι θα έμειναν και οι άνθρωποι του ανταγωνισμού, με τον εξοπλισμό μάλιστα να διαθέτει τα πάντα, ESP, τέσσερις αερόσακους, κλιματισμό, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, μπλοκέ διαφορικό, ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών, δερμάτινες επενδύσεις και πολλά άλλα.


Το «πιλοτήριο» δεν έχει σκοπό να σε βάλει μεμιάς στην πρίζα, αφού προέχουν όλες οι αποδεδειγμένες αξίες της οικογένειας Leon, οι οποίες υφίστανται και δεν περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Κινητήρας-κιβώτιο
Ένας εκπληκτικός ανατριχιαστικός ήχος διαπερνά τα αυτιά σου με το που αποφασίσεις να πατήσεις βίαια το γκάζι και να κολλήσεις το σώμα σου στο κάθισμα, λίγο μετά τις 2.600 σ.α.λ. Κι εκεί που φυσιολογικά πιστεύεις πως αυτό ήταν και όλα τελείωσαν σε επίπεδο έλξης, γελιέσαι οικτρά! Ένα δεύτερο, πιο δυνατό χαστούκι έρχεται από τις 4.500 σ.α.λ. και μετά, μέχρι τον κόφτη βαθιά στα κόκκινα. Εδώ κολλάει το «ουάου» του νυν υπουργού Οικονομικών. Χωρίς περιστροφές, πρόκειται για το ισχυρότερο εργοστασιακό Seat που έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα. Το Cupra εκσφενδονίζεται με το καλημέρα και στέλνει τους σφυγμούς σου στο Θεό με κάθε ευκαιρία. Υπεύθυνος γι’ αυτό είναι ο δίλιτρος κινητήρα τούρμπο TSI με διπλό ψεκασμό (άμεσο και έμμεσο, μάλιστα με την αρωγή οκτώ μπεκ έγχυσης) και τους 280 ίππους σ' αυτήν την ενισχυμένη έκδοση του Cupra (γιατί υπάρχει και η... απλή με 265 ίππους). Η εταιρεία ανακοινώνει για τις επιδόσεις 0-100 χλμ./ώρα σε κάτω από 6'' και μέγιστη ταχύτητα 250 χλμ./ώρα. Το Cupra εφοδιάζεται με μηχανικό εμπρός μπλοκέ διαφορικό, το οποίο διαχειρίζεται τα 35,7 kgm ροπής, τα οποία κορυφώνονται στις μόλις 1.750 σ.α.λ.

Στα σπλάχνα του κινητήρα υιοθετούνται πλέον τροποποιημένα έμβολα αλουμινίου και ανθεκτικότερες μπιέλες που περιστρέφονται γύρω από νέα έδρανα. Το μπλοκ από χυτοσίδηρο έχει ενισχυθεί και η κυλινδροκεφαλή είναι κατασκευασμένη από ένα νέο, ιδιαίτερα ελαφρύ, κράμα αλουμινίου και πυριτίου, ιδανικό για την απαραίτητη υψηλή αντοχή. Η νέα μεγάλη τουρμπίνα αντέχει σε θερμοκρασίες καυσαερίων έως 1.000 βαθμούς Κελσίου, ενώ η μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης είναι 1,1 bar. Βοηθός και συνάμα εκφραστής του δίλιτρου κινητήρα, είναι ένα εύχρηστο στην πράξη χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, με την ανάλογη φροντίδα στη «σφιχτή» κλιμάκωση. Περί κατανάλωσης, λογικά περιμένεις τα 10 λίτρα/100 χιλιόμετρα ως μια μέση τιμή, ακόμη και με συγκρατημένη διάθεση. Καταλαβαίνει κανείς πως με βάση τις δυνατότητες του συγκεκριμένου συνόλου, οι τιμές αυξάνονται ραγδαία (τα 16 λίτρα έρχονται εύκολα μετά από ταρζανιές), αλλά σπάνια κάποιος θα σταθεί σε αυτό, αφού δεν μπορείς να έχεις και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο. Αποτελεί πλεονασμό και απληστία κάθε αναφορά, παρά την εποχή.

Οδηγώντας
Στη δράση τώρα, οι προδιαγραφές προϊδεάζουν δικαιολογημένα για ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, η πραγματικότητα προσυπογράφει τα ρίγη συγκίνησης και υπερβολικού ενθουσιασμού, παρότι η εξελιγμένη τεχνολογία έδωσε μεγάλο βάρος στην καθημερινή χρήση. Μικρές κλίσεις αμαξώματος στις καμπές, σπουδαία κατευθυντικότητα και, πάνω απ’ όλα, ασφαλείς αντιδράσεις σε κάθε περίπτωση, που δίνουν τελικά το στίγμα, ακόμη και στην έξαρση της υπερβολής του δεξιού ποδιού. Η υπέρογκη ιπποδύναμη περνά στο δρόμο χωρίς αντιδράσεις προξενώντας κυριολεκτικά θετική έκπληξη. Το σύστημα διεύθυνσης (διαθέτει και μεταβλητή οδόντωση, προκειμένου να επιτυγχάνει προοδευτικά πιο άμεση αντίδραση) έχει σαφή αίσθηση με τους τροχούς υπό γωνία, κυρίως όταν έχεις επιλέξει το πρόγραμμα οδήγησης «Cupra». Το κορυφαίο Seat εκμηδενίζει αποστάσεις σε χρόνο dt. Επιταχύνει ακαριαία, στρίβει ουδέτερα χωρίς προσπάθεια και φρενάρει λες και έχει άγκυρες. Πίσω από τα «πηδάλια» του ισχυρότερου Leon μπορείς να κινηθείς ομολογουμένως αστραπιαία, χωρίς την απαραίτητη προϋπόθεση να είσαι ο απόλυτος γνώστης. Η ανάρτηση (πολλαπλών συνδέσμων με ενεργά αμορτισέρ) με τη μικρή διαδρομή ενδέχεται να σε κουράσει αν κινείσαι πολλή ώρα στην πόλη, αυτό όμως είναι στοιχείο που περιμένεις από ένα σπορ αυτοκίνητο εστιασμένο στις επιδόσεις και στην οδική συμπεριφορά και μάλιστα με το οπλοστάσιο των 280 ίππων.

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτού του Leon αποτελεί ο διττός χαρακτήρας του. Με άλλα λόγια, Dr Τζέκιλ και Mr Χάιντ. Δηλαδή, στην πόλη μπορείς εύκολα να το δανείσεις στη σύζυγό σου για να προβεί στα απαραίτητα ψώνια από το σούπερ μάρκετ, όπως θα έκανε με οποιοδήποτε Leon. Έστω και με τη σκληρή (αλλά υποφερτή) κύλιση, απόρροια της δουλειάς που διενεργήθηκε στην ανάρτηση για την διαχείριση τόσων ίππων. Από την άλλη, όταν όλες σου οι αισθήσεις είναι σε εγρήγορση και θέλεις να οδηγήσεις με όλη τη σημασία του όρου, είσαι σε θέση να εισπράξεις τεράστιες ποσότητες αδρεναλίνης. Αρκεί να μην παρασυρθείς από τον καταιγιστικό ρυθμό, υπερεκτιμώντας τις ικανότητες σου κι έχοντας στο ταχύμετρο περισσότερα χιλιόμετρα απ' όσα πρέπει. Με σύνεση και ασφάλεια λοιπόν. Όσο κι αν το Cupra απευθύνεται πλέον σε όλο και περισσότερους χειριστές, δεν παύουν οι 280 ίπποι να απαιτούν τον δέοντα σεβασμό. Χωρίς αυτό να σημαίνει, πως μόνο οι έμπειροι οδηγοί θα βιώσουν την ευτυχία.

YΠEP
- Κινητήρας-ποίημα
- Καταιγιστικές επιδόσεις
- Καθαρόαιμο σπορ στήσιμο
- Τιμή αγοράς
- Αποτελεσματικό μπλοκέ διαφορικό

KATA
- Οι υποχρεώσεις των δυο λίτρων
- Η άνεση σε εγκάρσιες ανωμαλίες

Ένας στυγνός εκτελεστής αποστάσεων, με κινητήρα, ανάρτηση, πέδηση να δίνουν ρεσιτάλ αθλητικού (επαγγελματικού στην πράξη) ιδεώδους


Συμπέρασμα
Φωτιά και λάβρα! Ευτυχώς που υπάρχουν κάτι τέτοιες περιπτώσεις στη σημερινή... ξενέρωτη αυτοκινητική εποχή, για να ξυπνούν τα δικά μας αίματα, προς τέρψιν των πιστών της σπορ οδήγησης. Το Cupra είναι η ιδανική περίπτωση ειδικού αυτοκινήτου, το οποίο με τις επιδόσεις, την συμπεριφορά, την τιμή, αλλά και συνολικά τις δυνατότητες του, σε κάνει να ξεχνάς μεμιάς οτιδήποτε άλλο δηλώνει γρήγορο, στην τάξη μεγέθους των συν πλην 25.000 ευρώ. Θα μου πείτε εύλογα, πως το δυσβάσταχτο κατηγορητήριο του κρατικού παραλογισμού στα απαγορευτικά δυο λίτρα, δίνει ανάσα ζωής στα απανταχού 1600άρια με τούρμπο. Σωστό. Αλλά το Cupra δεν είναι ένα ημίμετρο με μια ψεύτικη στάμπα στην ουρά. Είναι ένα ικανό αγωνιστικό, που το έσκασε από τις πίστες και σε προκαλεί να ξανανιώσεις.

Γιάννης Τσιρογιάννης

Επίσημο Site http://www.seat.gr


  UP