ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Toyota bZ4X - 4x4

Ηλεκτροκίνηση στα χνάρια του RAV4         ..:: Σαββάτο, 06 Ιουλίου 2024 ::..

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Toyota είναι ένα μεσαίο SUV, δυνατό, γρήγορο, καλοφτιαγμένο, πολύ καλά εξοπλισμένο και εύκολο στην οδήγηση, το οποίο διαθέτει και τετρακίνητη έκδοση με ορισμένες εκτός δρόμου δυνατότητες, χωρίς όμως να ξεφεύγει από το μέσο όρο σε επίπεδο (πραγματικής) αυτονομίας, γεγονός που περιορίζει και τη χρήση του για μακρινές διαδρομές με το υπάρχον ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης

Η Toyota έχει ξεκαθαρίσει ότι θεωρεί προς το παρόν την πιο κατάλληλη επιλογή για τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης, με δεδομένη την περιορισμένη αυτονομία τον αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ανεπάρκεια των δικτύων φόρτισης, τη χρήση υβριδικών συστημάτων. Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι δεν παρακολουθεί τις εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση και ότι δεν θα προτείνει τις δικές τις λύσεις. Η πολυετής άλλωστε (και σαφώς πετυχημένη) εμπλοκή της στην εξέλιξη της υβριδικής τεχνολογίας, σημαίνει ότι υπάρχει και η τεχνογνωσία για τη χρήση ηλεκτροκινητήρων, μπαταριών και γενικά των εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται για την ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων. Το πρώτο της μοντέλο που εξελίχθηκε εξαρχής ως αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο, προϊόν συνεργασίας με τη Subaru, είναι το bZ4X, το πρώτο αυτοκίνητο της νέας σειράς ηλεκτρικών μοντέλων bZ (beyond Zero) της εταιρείας. Πρόκειται για ένα SUV μήκους μήκος 4,69 μ., με μεταξόνιο 2.859 χιλιοστών, μεγαλύτερο δηλαδή κατά κατά 160 χιλιοστά περίπου από αυτό του RAV4. Το αυτοκίνητο προσφέρεται και σε τετρακίνητη έκδοση, η οποία αποτελεί και το αντικείμενο της δοκιμής μας.

Εσωτερικό
Με την πρώτη ματιά το εσωτερικό του αυτοκινήτου φαίνεται προσεγμένο ποιοτικά, χωρίς να μπορεί να χαρακτηριστεί και πολυτελές, δεδομένου ότι υπάρχουν π.χ. και κάποια σκληρά πλαστικά, όπως όμως και μαλακά σε κάποια άλλα σημεία του ταμπλό, αλλά και υφασμάτινες επενδύσεις σε άλλα. Συνολικά λοιπόν προσφέρει μια θετική εικόνα, που κερδίζει τον παρατηρητή. Πολύ περισσότερο καθώς αυτό συνδυάζεται με ένα σωρό ευκολίες και στοιχεία εξοπλισμού που διευκολύνουν τον οδηγό και τους επιβάτες. Η θέση οδήγησης, για παράδειγμα, είναι καλή χάρη και στις ηλεκτρικές ρυθμίσεις, που επιτρέπουν σε κάθε οδηγό να βρει με ακρίβεια τη θέση που τον βολεύει. Χαρακτηριστικό στοιχείο του αυτοκινήτου είναι ο πίνακας οργάνων που είναι τοποθετημένος ψηλά και ο οδηγός τον βλέπει πάνω από το τιμόνι, μια επιλογή που μέχρι τώρα είχαμε συναντήσει μόνο στα Peugeot και η οποία σε προσωπικό επίπεδο μας αρέσει ιδιαίτερα. Οι χώροι για επιβάτες είναι πράγματι πολύ καλοί (καλύτεροι από αυτούς του RAV4), χαρακτηριστικό στοιχείο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι κατασκευασμένα πάνω σε πλατφόρμες ειδικά σχεδιασμένες για ηλεκτροκίνηση. Θα παρατηρήσουμε μόνο ότι η κεντρική κονσόλα προεξέχει λίγο προς τα πίσω, οπότε ένας πέμπτος επιβάτης δεν κάθεται το ίδιο άνετα στη μέση του πίσω καθίσματος όπως σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, παρ' όλο που δεν υπάρχει το χαρακτηριστικό εξόγκωμα του «τούνελ» των συμβατικών αυτοκινήτων στο δάπεδο. Μια άλλη ασυνήθιστη επιλογή είναι ότι δεν υπάρχει ντουλαπάκι στη συνηθισμένη θέση μπροστά δεξιά στο ταμπλό οπότε το «κουτί» στην κεντρική κονσόλα δεν επαρκεί για να το αναπληρώσει. Υπάρχουν βεβαίως ποτηροθήκες , όπως κι ένα ράφι κάτω από την κεντρική κονσόλα, που είναι εν μέρει «αιωρούμενη», δεν θα λέγαμε όμως ότι οι χώροι για μικροπράγματα είναι αυτοί που θα θέλαμε (καθώς μάλιστα και οι θήκες στις πόρτες είναι μικρές). Θα σημειώσουμε, τέλος, ότι ευτυχώς η Toyota δεν πέρασε όλες τις λειτουργίες αποκλειστικά στην κεντρική οθόνη (όπως αρχίζει να γίνεται σε ορισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλέον), αλλά διατήρησε κάποια πλήκτρα ρύθμισης για τον κλιματισμό. Οπότε δεν υπάρχει περίπτωση να μείνεις χωρίς κλιματισμό σε περίπτωση π.χ. που «νεκρώσει» η κεντρική οθόνη, όπως μας συνέβη πρόσφατα σε μία περίπτωση, στη διάρκεια μιας ημέρας με πολύ υψηλές θερμοκρασίες μάλιστα! Ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 452 λίτρα, είναι μικρότερος δηλαδή από αυτόν του RAV4 (ακόμα και της έκδοσης plug in). Θα σημειώσουμε, πάντως, ότι κάτω από το δάπεδό του υπάρχει χώρος για τα καλώδια φόρτισης, στοιχείο που αφήνει για εκμετάλλευση ολόκληρη τη χωρητικότητά του (κάτι που δεν ισχύει απαραίτητα για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).

Η τιμή του τετρακίνητου bZ4X ξεκινάει από 47.960 ευρώ, με ένα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα και υποβοήθηση διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης σε διασταύρωση, σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση επερχόμενης κίνησης οχήματος, σύστημα προειδοποίησης προσέγγισης οχήματος, σύστημα υποβοήθησης κατάβασης, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, 7 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, προσαρμοζόμενο cruise control, προβολείς τεχνολογίας LED, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, 3 θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα πλοήγησης, συναγερμό, ράγες οροφής, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Από την άλλη πλευρά, στα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου συγκαταλέγεται η 6ετής εγγύηση (ή 180.000 χλμ.) για όλα τα μηχανικά μέρη, όπως επίσης και η δωρεάν οδική βοήθεια για 3 χρόνια. Επίσης ισχύει εγγύηση 11 ετών (ή 1 εκατομμυρίου χιλιομέτρων) για τη μπαταρία.
Προσεγμένο και ευρύχωρο είναι το εσωτερικό και καλή η θέση οδήγησης
Κινητήρας-κιβώτιο
Η τετρακίνητη έκδοση του αυτοκινήτου χρησιμοποιεί 2 κινητήρες της ίδιας ακριβώς ισχύος (80 kW ή 108,77 ίππων) καθένας από τους οποίους κινεί τον ένα από τους δύο άξονες. Με αυτή την απόλυτη συμμετρία να μας θυμίζει ίσως και τη συνεργασία με τη Subaru, που δεν παρεκκλίνει εδώ και δεκαετίες καθόλου από τη λογική της «συμμετρικής τετρακίνησης»! Εν πάση περιπτώσει η μέγιστη συνδυασμένη ισχύς των 217,5 ίππων, σε συνδυασμό και με τη μεγάλη ροπή των ηλεκτροκινητήρων που αποδίδεται από μηδενικές στροφές, είναι αρκετή για να κινήσει πολύ γρήγορα το μεγάλο (και βαρύ) αυτοκίνητο, οι επιδόσεις του οποίου βρίσκονται πολύ πέρα από το επίπεδο του ικανοποιητικού (0-100 χλμ./ώρα σε 6,9''), εξασφαλίζοντας και την απαραίτητη ενεργητική ασφάλεια. Η μπαταρία που τροφοδοτεί τους ηλεκτροκινητήρες έχει χωρητικότητα 71,4 kWh, η οποία προσφέρει αυτονομία 469 χιλιομέτρων στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών. Η πραγματική αυτονομία πάντως, με τον κλιματισμό βεβαίως σε μόνιμη λειτουργία λόγω καλοκαιριού, είναι γύρω στα 360-370 χιλιόμετρα σε διαδρομές μέσα και γύρω από την πόλη (χωρίς κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια οικονομικής οδήγησης, αλλά και χωρίς υπερβολές).

Οδηγώντας
Το bZ4X θα λέγαμε ότι είναι καλά στημένο, έχει χαμηλό κέντρο βάρους όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εξελιγμένα συστήματα αναρτήσεων, με γόνατα Μακφέρσον εμπρός και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Σε συνδυασμό και με την τετρακίνηση, που σίγουρα συνεισφέρει στη βελτίωση της κατευθυντικότητας, είναι λοιπόν ένα αρκετά ευκολοδήγητο αυτοκίνητο, απολύτως προβλέψιμο σε συμπεριφορά, με καλό κράτημα και προοδευτική υποστροφή στην πίεση, χωρίς το υπερυψωμένο αμάξωμα (απόσταση από το έδαφος 17,7 εκ.) να παίρνει υπερβολικές κλίσεις στις στροφές. Αρκετά καλό για για SUV είναι και το τιμόνι, που δεν είναι αργό κι έχει ικανοποιητική αίσθηση, ενώ αποτελεσματικά είναι τα φρένα (ενώ υπάρχει και επιλογή ενισχυμένης ανάκτησης ενέργειας κατά τις επιβραδύνσεις, που επιβραδύνει λίγο πιο έντονα το αυτοκίνητο όταν αφήσεις στο γκάζι, βοηθώντας έτσι το φρενάρισμα). Καλή είναι και η ποιότητα κύλισης και ικανοποιητική η άνεση για ηλεκτρικό SUV, κάτι στο οποίο συμβάλλει και το γεγονός ότι τα λάστιχα δεν είναι υπερβολικά χαμηλού προφίλ (όπως δυστυχώς επιλέγουν αρκετοί κατασκευαστές και ζητούν αρκετοί πελάτες), αλλά σειράς 60, που είναι απολύτως κατάλληλη για τους κακούς ελληνικούς δρόμους. Τέλος, το αυτοκίνητο προσφέρει και κάποιες εκτός δρόμου δυνατότητες (θα ήταν άλλωστε παράξενο να μη συμβαίνει κάτι τέτοιο, όταν έχουν εμπλοκή στη δημιουργία του δύο κατασκευαστές με κορυφαία τεχνογνωσία στην εκτός δρόμου κίνηση), διαθέτοντας -εκτός της τετρακίνησης., του συστήματος ελέγχου κατάβασης και του υπερυψωμένου αμαξώματος- και μια λειτουργία (X-Mode) ρύθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων του αυτοκινήτου για κίνηση σε πιο δύσκολες επιφάνειες από το στεγνό χώμα.
YΠEP
- Δύναμη-επιδόσεις
- Χώροι επιβατών
- Προσεγμένο εσωτερικό
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα κύλισης
- Υπαρξη τετρακίνησης
- Κόστος χρήσης
- Εγγύηση 6 ετών
KATA
- Χώρος αποσκευών μικρότερος από των συμβατικών SUV
- Μέτριοι χώροι για μικροπράγματα
- Έλλειψη ρεζέρβας
Το bZ4X 4x4 έχει καλά οδικά χαρακτηριστικά, αλλά και κάποιες εκτός δρόμου δυνατότητες
Συμπέρασμα
Μας έχει γίνει συνήθεια το «ναι μεν, αλλά» τον τελευταίο καιρό, με τις όλο και περισσότερες δοκιμές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με την έννοια ότι κρίνουμε μεν αρχικά τα αυτοκίνητα με καθαρά «αυτοκινητικά» κριτήρια, αλλά δεν μπορούμε μετά να παραβλέψουμε τις ιδιομορφίες της ηλεκτροκίνησης (αυξημένη τιμή, περιορισμένη αυτονομία, ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης κλπ.) Δεν περιμέναμε, λοιπόν, να μην είναι καλό ένα μεσαίο SUV όταν προέρχεται από την εταιρεία που κατασκευάζει το RAV4. To bZ4X είναι ποιοτικά προσεγμένο, έχει ευρύχωρο εσωτερικό, πολύ καλό εξοπλισμό, προσφέρει δύναμη και πολύ καλές επιδόσεις, είναι ασφαλές και προβλέψιμο στο δρόμο, στη συγκεκριμένη έκδοση έχει και τετρακίνηση και φυσικά, ως ηλεκτρικό, έχει πολύ χαμηλό κόστος χρήσης. Έχει όμως μικρότερο χώρο αποσκευών από τα συμβατικά αυτοκίνητα της κατηγορίας, ξεπερνάει κάπως το μειονέκτημα της αυξημένης τιμής αν αγοραστεί με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «κινούμαι ηλεκτρικά», δεν μπορεί όμως να ξεπεράσει το μειονέκτημα της περιορισμένης αυτονομίας (σε σύγκριση ιδιαίτερα με ένα RAV4 Plug in Hybrid) και κυρίως την ανεπάρκεια του δικτύου φόρτισης, που σίγουρα περιορίζει τη χρήση του στις μακρινές διαδρομές. Είναι, λοιπόν, κι αυτό ένα αυτοκίνητο που κατά βάση απευθύνεται στο κοινό των εταιρικών πωλήσεων, όπου τα κριτήρια είναι διαφορετικά και τα φορολογικά κίνητρα περισσότερα.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.toyota.gr


  UP