ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Τα τεχνικά προβλήματα θέλουν τεχνοκρατικές λύσεις

        ..:: Σαββάτο, 23 Μαρτίου 2024 ::..
Οι πολιτικοί έχουν συχνά την τάση να περιφρονούν τους «τεχνοκράτες», πιστεύοντας ότι η αδυναμία των τελευταίων να «στρογγυλεύουν» τις απόψεις τους και να παραμυθιάζουν τον κόσμο δεν βοηθάει στη λύση των προβλημάτων. Οπότε αυτοί προτιμούν να... μην τα λύνουν, αλλά απλώς να υπόσχονται ότι θα τα λύσουν και να αραδιάζουν μεγαλόπνοα σχέδια, που δεν θα εφαρμοστούν ποτέ. Και φυσικά μέσα στην πρεμούρα τους να υπόσχονται τα πάντα, τους είναι πολύ δύσκολο να καταλάβουν ότι μερικές φορές τα προβλήματα λύνονται βήμα-βήμα, με ενδιάμεσες λύσεις που είναι καλύτερες από τις μη λύσεις ή από θεωρητικές λύσεις που είναι αδύνατο να εφαρμοστούν σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει τώρα και με το πρόβλημα των εκπομπών CO2, που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με ένα «αέριο θερμοκηπίου», ενισχύοντας την κλιματική αλλαγή. Πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η χώρα μας, όπου έχουν ανακοινωθεί υπερφιλόδοξα σχέδια για την γενίκευση της ηλεκτροκίνησης σχεδόν σε χρόνο μηδέν, η υλοποίηση των οποίων είναι απελπιστικά αργή και είναι αδύνατο να ολοκληρωθεί στο διάστημα που ανακοινώθηκε. Μέχρι τότε, όμως, η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί έχει οδηγήσει στην αύξηση της κυκλοφορίας όλο και παλαιότερων αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα αυξημένες εκπομπές των μη επιθυμητών αερίων. Γιατί μπορεί μεν ένα μέρος των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνται να είναι νέας τεχνολογίας, άρα και μειωμένων εκπομπών, αλλά αυτά είναι πολύ λιγότερα απ' όσα έχει ανάγκη η αγορά, λόγω και των αυξημένων τιμών, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι Έλληνες να αναβάλουν την αγορά νέου αυτοκινήτου και να διατηρούν στην κυκλοφορία το παλιό ή να αγοράζουν εισαγόμενο μεταχειρισμένο.

Γι' αυτό άλλωστε και η ελληνική αγορά δεν έχει φτάσει ούτε στα μισά των επιπέδων στα οποία βρισκόταν πριν την κρίση και βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από την αγορά χωρών συγκρίσιμων με τη δική μας σε πληθυσμό και κατά κεφαλήν εισόδημα (όπως π.χ. η Πορτογαλία). Και περιμένουμε πότε θα γενικευθεί η ηλεκτροκίνηση για να μειωθούν οι εκπομπές CO2, τη στιγμή που ακόμα και όταν σταματήσουν να πωλούνται συμβατικά αυτοκίνητα και τα νέα αυτοκίνητα θα είναι μόνο ηλεκτρικά, θα εξακολουθήσουν για πολλά χρόνια να κυκλοφορούν... εκατομμύρια παλιά αυτοκίνητα. Την κυκλοφορία των οποίων φυσικά κανείς δεν θα τολμάει να απαγορεύσει, γιατί το πολιτικό κόστος θα είναι τεράστιο. Αφού προφανώς κανείς δεν θα τολμήσει να στερήσει από εκατομμύρια πολίτες το δικαίωμα της μετακίνησης με προσωπικό μεταφορικό μέσο, τη στιγμή που δεν θα μπορούν να αγοράσουν κάποιο ηλεκτρικό (λόγω κόστους, ανυπαρξίας δυνατοτήτων φόρτισης κλπ.) και να εξυπηρετηθούν μ' αυτό.

Και για όσους νομίζουν ότι υπερβάλλουμε, θα πούμε ότι ήδη έχουν αρχίσει να υπάρχουν αμφιβολίες για τη δυνατότητα πλήρους απαγόρευσης των συμβατικών αυτοκινήτων το 2035 και ήδη πολλές εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας αρχίζουν να προετοιμάζονται για την πιθανότητα επέκτασης της παραγωγής συμβατικών αυτοκινήτων (συμπεριλαμβάνοντας και τα υβριδικά). Πριν λίγες μέρες διαβάσαμε μάλιστα στη -συνήθως πολύ καλά πληροφορημένη- έκδοση Automotive News, ότι στο γκουπ Stellantis σκέπτονται να προσθέσουν στο αμιγώς ηλεκτρικό Fiat 500 και μία υβριδική έκδοση, κάτι που δεν ήταν σε καμία περίπτωση αρχικά στις προθέσεις τους. Μήπως λοιπόν θα ήταν καλύτερο να αρχίσουμε να μειώνουμε τις εκπομπές CO2 επιτρέποντας τον κόσμο να αγοράζει για περισσότερα χρόνια καινούργια συμβατικά αυτοκίνητα, που θα έχουν πολύ λιγότερες εκπομπές από τα παλιά, αντί να περιμένουμε πότε επιτέλους η ηλεκτροκίνηση θα μπορεί να απευθυνθεί στο σύνολο των καταναλωτών και αφήνοντάς μέχρι τότε εκατομμύρια σαράβαλο να κυκλοφορούν και να ρυπαίνουν;_Π.Φ.

  UP