ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Πόσο γνωρίζετε το αυτοκίνητό σας;

        ..:: Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου 2024 ::..
Η εξέλιξη των αυτοκινήτων και των υπηρεσιών που προσφέρουν ήταν θεαματική τις τελευταίες δεκαετίες. Νέα συστήματα υποβοήθησης, ασφαλείας, άνεσης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας προστίθενται συνέχεια στον εξοπλισμό τους και πολλά απ' αυτά τα συστήματα με την πάροδο του χρόνου γίνονται υποχρεωτικά ή γενικεύεται η χρήση τους από τις ίδιες τις εταιρείες, ακόμα και χωρίς υποχρέωση από κάποια νομική ρύθμιση. Αυτό που είναι όμως εντυπωσιακό είναι ότι, αν και τα συστήματα είναι εκεί, ένα εντυπωσιακά μεγάλο ποσοστό των οδηγών δεν γνωρίζει πώς να τα χρησιμοποιεί ή ακόμα δεν γνωρίζει καν την ύπαρξή τους!

Αυτό είναι ένα φαινόμενο που δεν προέκυψε τώρα, που τα αυτοκίνητα έχουν γίνει ταυτόχρονα... φορητοί υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα και συστήματα πολυμέσων, εκτός από μεταφορικά οχήματα. Είναι κάτι που υπήρχε ακόμα και την εποχή που τα ηλεκτρονικά βρίσκονταν ακόμα στα σπάργανα και υπήρχαν σε ελάχιστα αυτοκίνητα. Θυμάμαι ακόμα
το σχόλιο του πωλητή κατά την ημέρα της παράδοσης ενός από τα κατά καιρούς αυτοκίνητα της οικογένειας, όταν κάθισα στη θέση του οδηγού και ρύθμισα το προσκέφαλο στα μέτρα μου (γιατί φυσικά υπάρχει λόγος που είναι ρυθμιζόμενο): «Είμαι χρόνια σ' αυτήν τη δουλειά, είστε ο πρώτος που βλέπω να ρυθμίζει το προσκέφαλο»! Ή ακόμα έναν οδηγό που είχε ανάψει κατά λάθος το πίσω φως ομίχλης (που είναι εξαιρετικά ενοχλητικό για τους πίσω όταν ο καιρός είναι καλός) κι όταν του το υπέδειξα, διαπίστωσα ότι όχι μόνο δεν το είχε συνειδητοποιήσει και δεν ήξερε πώς να το σβήσει, αλλά δεν ήξερε καν την ύπαρξή του, αν και επρόκειτο για ένα στάνταρ στοιχείο εξοπλισμού ακόμα και στα πιο φτηνά αυτοκίνητα.

Σκεφθείτε τώρα τί γίνεται σήμερα, που μπαίνεις μέσα σε ένα αυτοκίνητο και σε πολλές περιπτώσεις έχεις μπροστά σου μια τεράστια οθόνη, από ένα σύστημα με περισσότερες λειτουργίες κι από το φορητό σου υπολογιστή και ταυτόχρονα χειρίζεσαι ένα τιμόνι με καμιά... εικοσαριά κουμπάκια και χειριστήρια! Αν πολλοί οδηγοί δεν έκαναν ποτέ τον κόπο στο παρελθόν να συμβουλευτούν τα βιβλίο οδηγιών για τα 3-4 στοιχεία εξοπλισμού που είχε το αυτοκίνητό τους, σκεφθείτε αν... τολμάει κανείς να συμβουλευθεί ένα από τα σημερινά βιβλία οδηγιών, που σε πάχος συναγωνίζονται ένα... τόμο εγκυκλοπαίδειας! Το θέμα, όμως, δεν είναι απλώς ένα παράξενο φαινόμενο που μπορεί να σχολιάζουμε χάριν αστεϊσμού, αλλά ένα πρόβλημα που έχει σχέση με την οδική ασφάλεια και μάλιστα με δύο όψεις, εξίσου σημαντικές.

Η πρώτη απ' αυτές, που αποτελεί και ευθύνη της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφορά την ίδια την ύπαρξη αυτών των μεγάλων οθονών με τις πάμπολλες λειτουργίες, μερικές φορές αρκετά πολύπλοκες μάλιστα στη χρήση, που αποσπούν την προσοχή των οδηγών από το δρόμο, πολύ περισσότερο από τα απλούστερα παραδοσιακά χειριστήρια. Ιδιαίτερα μάλιστα στις οθόνες που είναι τοποθετημένες κάθετα, με το κάτω μέρος τους να βρίσκεται αρκετά χαμηλά, υποχρεώνοντας τον οδηγό να πάρει το βλέμμα του από το δρόμο στην προσπάθεια επιλογής μιας λειτουργίας που ρυθμίζεται από το κάτω μέρος της οθόνης. Η δεύτερη είναι ότι συνήθως οι οδηγοί έχουν μια πολύ γενική εικόνα από πολλές λειτουργίες, οι οποίες επιτρέπουν ρυθμίσεις σε διάφορα επίπεδα, ανάλογα με τις ανάγκες οδηγού και επιβατών, τις συνθήκες κίνησης κλπ. Αν ο οδηγός δεν είναι σε θέση να κάνει σωστές επιλογές, δεν επηρεάζει απλώς την άνεση της δική του και των επιβατών, αλλά πολλές φορές και την ασφάλεια όλων, μέσα κι έξω από το αυτοκίνητο. Η συμβουλή μας είναι, όσο και αν σας φαίνεται βαρετό και κουραστικό να διαβάσετε τον... τόμο που σας δίνουν με τις οδηγίες για το καινούργιο σας αυτοκίνητο, σφίξτε τα δόντια και συμβουλευθείτε τον. Θα εκπλαγείτε με το πόσα χρήσιμα πράγματα θα ανακαλύψετε για το αυτοκίνητο και με το πόσο πιο ασφαλής, άνετη, εύκολη και ξεκούραστη μπορεί να είναι η οδήγησή του..._Π.Φ.

  UP