ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Opel Astra 1.2T 130 PS MT6 - Opel Astra 1.2T 130 PS AT8

Χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο;         ..:: Σαββάτο, 16 Σεπτεμβρίου 2023 ::..

Με τη συνεχή εξέλιξη των αυτόματων κιβωτίων τα τελευταία χρόνια, το διαχρονικό σχετικά με το αν είναι προτιμότερο ένα χειροκίνητο ή ένα αυτόματο κιβώτιο αποκτάει νέο ενδιαφέρον και προσπαθούμε να το απαντήσουμε δοκιμάζοντας τις δύο λύσεις μετάδοσης στο ίδιο αξιόλογο μικρομεσαίο χάτσμπακ, το Opel Astra

Η τελευταία γενιά του Astra αποτελεί ένα εξαιρετικό μικρομεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο, σημαντικά αναβαθμισμένο σε σχέση με το παρελθόν του. Στα πολλά πλεονεκτήματα του εντάσσεται και η πλούσια γκάμα του, η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και εκδόσεις με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Ποιο Astra όμως είναι ιδανικό να επιλέξεις τελικά; Αυτό με το χειροκίνητο ή αυτό με το αυτόματο κιβώτιο; Θα ξεκινήσουμε με κάποιες γενικές αρχές που ισχύουν για όλα τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων (οπότε και για εκείνο του Astra) αλλά και τα πλεονεκτήματά τους έναντι των συμβατικών χειροκίνητων, ή μηχανικών, όπως αποκαλούνται. Το αυτόματο λοιπόν είναι εξ ορισμού πιο εύκολο στην οδήγηση. Ιδίως αυτό του Astra με τις οκτώ σχέσεις και την σύγχρονη τεχνολογία, μοιάζει να τα κάνει όλα μόνο του και μάλιστα ιδανικά. Το αυτόματο κιβώτιο σαφώς προσφέρει πιο ομαλή οδήγηση. Παρέχει απρόσκοπτη μετάβαση μεταξύ των σχέσεων, δίνοντας εν τέλει μια ευχάριστη οδήγηση χωρίς κανένα «σκορτσάρισμα» οπότε και σκοτούρα. Επίσης προσφέρει ευκολότερη, άρα και πιο ξεκούραστη οδήγηση σε ώρες αιχμής. Αν σταματάς και ξεκινάς συχνά σε πόλεις με κυκλοφοριακή συμφόρηση, μπορεί να γίνει αγγαρεία να πιέζεις διαρκώς το πεντάλ του συμπλέκτη. Το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων απαιτεί και λιγότερη προσπάθεια, ώστε να συγκεντρώνεσαι πλήρως στην ασφαλή οδήγηση, τόσο σε δύσκολες διασταυρώσεις, όσο και σε άλλες κυκλοφοριακές συνθήκες.

Εσωτερικό
Στο εσωτερικό των δυο εκδόσεων του Astra δεν υπάρχουν κάποιες αλλαγές, με εξαίρεση το γεγονός ότι στο αυτόματο απουσιάζει ο κλασικός επιλογέας αλλαγής των σχέσεων και στη θέση του υπάρχει ένας μικρός διακόπτης που εξοικονομεί χώρο. Κατά τα άλλα, έχουμε πολύ καλή ποιότητα υλικών και «φινιρίσματος». Η σχεδίαση ορίζεται από το νέο βολάν και τα ιδιαίτερα ψηφιακά όργανα που είναι τοποθετημένα πίσω από αυτό. Η εξελιγμένη μορφή του πλήρως ψηφιακού Pure Panel cockpit επιστρατεύει δύο ψηφιακές οθόνες σε σχηματισμό που θυμίζει μπούμερανγκ, οι οποίες καλύπτονται από ενιαίο κρύσταλλο και σε συνδυασμό με την υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα σχεδόν αγκαλιάζουν τον οδηγό. Η θέση οδήγησης είναι καλή για κάθε σωματότυπο, σημειώστε δε πως κατεβαίνει αρκετά χαμηλά. Η εργονομία είναι σχετικά βατή, μετά βέβαια από την απαραίτητη εξοικείωση με το καθιερωμένο πλέον ηλεκτρονικό συναπάντημα. Μας ενόχλησε μόνο η ύπαρξη αποκλειστικά ενός κεντρικού αεραγωγού, ο οποίος δεν μπορεί να συγκριθεί σε αποτελεσματικότητα με τους δυο αυτόνομους στην κατανομή της ροής του αέρα του κλιματισμού. Χωροταξικά, σε ό,τι αφορά τους επιβάτες, το Astra ικανοποιεί, χωρίς να ξεπερνά κατά πολύ τον μέσο όρο. Αντίθετα, ο χώρος αποσκευών των 422 λίτρων αποδεικνύεται ένας από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία.

Η τιμή του Astra με το 1200άρη τούρμπο βενζινοκινητήρα των 130 ίππων και το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, ξεκινάει από 27.900 ευρώ και περιλαμβάνει στον εξοπλισμό ESP, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης σημάτων ορίων ταχύτητας, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος, αυτόματους προβολείς τεχνολογίας LED, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με έγχρωμη οθόνη αφής, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android auto, θύρα USB, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η έκδοση του Astra με το αυτόματο κιβώτιο, ξεκινάει από 34.500 ευρώ και περιλαμβάνει το δεύτερο επίπεδο εξοπλισμού, το οποίο επιπλέον των παραπάνω διαθέτει και σπορ καθίσματα, διζωνικό κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας και προσαρμοζόμενο cruise control. Με αυτόν τον εξοπλισμό η έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο ξεκινάει από 31.900 ευρώ.
Στο καλαίσθητο εσωτερικό με την γερμανική ποιότητα δεν αλλάζει κάτι, εκτός από τον αέρα που εξοικονομεί η απουσία επιλογέα στην αυτόματη έκδοση
Κινητήρας-κιβώτιο
Σε απόλυτους αριθμούς το χειροκίνητο κιβώτιο επιβαρύνει ελαφρώς λιγότερο την κατανάλωση καυσίμου (7,7 έναντι 8 λίτρα/100 χλμ.) και εκπέμπει επίσης ελαφρώς λιγότερα γραμμάρια CO2 (123 αντί για 127 g/km). Στα υπόλοιπα, δεν υπάρχει διαφοροποίηση, το μικρό υπερτροφοδοτούμενο σύνολο βενζίνης 1,2 λίτρων, χωρίς να προβάλλει κάποιο σπορ χαρακτηριστικό, αποδεικνύεται πρόθυμο και επαρκές για να κινήσει αποτελεσματικά το αυτοκίνητο σε κάθε είδους δρόμο. Οι 130 ίπποι και τα 23,4 kgm ροπής από χαμηλά, δημιουργούν ένα ικανοποιητικό ισοζύγιο απέναντι στο απόβαρο του αμαξώματος. Πρόκειται για ένα εύστροφο και αρκετά ελαστικό 3κύλινδρο σύνολο, το οποίο προσφέρει επαρκή δύναμη στο Astra, καθώς και αξιοπρεπέστατες επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 9,7''), εξασφαλίζοντας την απαιτούμενη ενεργητική ασφάλεια. Το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων με την σωστή κλιμάκωση αλλά και τις καθαρές διαδρομές του επιλογέα σε βάζει σαφώς περισσότερο στο παιχνίδι εάν θέλεις να ασχοληθείς με την οδήγηση. Το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων από την άλλη, παρότι εξ ορισμού υπολείπεται λίγο σε απόλυτη αμεσότητα, είναι γρήγορο, με ομαλές αλλαγές και τελικά επιτυγχάνει τις ίδιες επιδόσεις με τον μικρότερο κόπο από πλευράς του οδηγού. Σε ότι αφορά το θόρυβο, είναι λογικό όταν πιεστεί το συγκεκριμένο 3κύλινδρο σύνολο να ακούγεται η χαρακτηριστική χροιά στην καμπίνα, όποιο κιβώτιο από τα δυο κι αν έχει το αυτοκίνητο. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις όμως, τα ηχομονωτικά υλικά κάνουν εξαιρετική δουλειά, εξασφαλίζοντας την απαραίτητη ησυχία-ηρεμία στα αυτιά των επιβατών.

Οδηγώντας
Τόσο ίδια κι όμως τόσο διαφορετικά. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Η έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων προσθέτει εν μέρει ένα πιο συμμετοχικό χαρακτήρα στο Astra, χωρίς φυσικά να μεταβάλλει το οδικό του προφίλ, σε σχέση με την αντίστοιχη με το αυτόματο κιβώτιο AT8 και το αγχολυτικό προφίλ. Ακόμη και τα 30 και κάτι παραπάνω κιλά που προσθέτει το αυτόματο κιβώτιο, δεν δημιουργούν κάποια διαφορά στην ήδη γνωστή ασφαλή οδική συμπεριφορά του μοντέλου. Τα υπόλοιπα είναι λίγο πολύ γνωστά. Η νέα στιβαρή πλατφόρμα EMP2 «ευθύνεται» για το καλύτερο Astra που οδηγήσαμε μέχρι σήμερα. Οι προβλέψιμες αντιδράσεις, τα επαρκή φρένα, όπως επίσης και το ικανοποιητικό σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης, αναδύουν τον βαθμό βελτίωσης του μικρομεσαίου χάτσμπακ. Η αναβαθμισμένη κύλιση και η προσεγμένη μόνωση της καμπίνας συνεπικουρούν στη θετική εικόνα. Ιδανικό φιλτράρισμα σε κάθε κακοτράχαλο οδόστρωμα, σωστή ηχομόνωση και ελάχιστα ηχητικά ακούσματα από την πίσω ανάρτηση στις εγκάρσιες ανωμαλίες. Όσο ανεβάζεις ρυθμό τόσο θα ικανοποιηθείς. Μελετημένο πάτημα, σωστή στήριξη των τροχών και ευτυχώς, μια αρκετά καλή κατευθυντικότητα. O 130άρης κινητήρας δεν μπορεί να «βάλει δύσκολα» στο σύνολο πλαισίου-ανάρτησης, το τελευταίο δείχνει ικανό να διαχειριστεί με άνεση τη διπλάσια ισχύ. Όπως και να έχει, η ισορροπία διατηρείται ως κόρη οφθαλμού και στις δυο εκδόσεις του Astra. Αυτό είναι το ζητούμενο.
Το χειροκίνητο κιβώτιο προσθέτει μεγαλύτερη δραστηριότητα στον οδηγό, σε σχέση με τη... ραστώνη που παρέχει η αυτόματη μετάδοση
Συμπέρασμα
Τελικά ποιο από τα δυο; Σαφώς και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων AT8 προσδίδει άλλη «αύρα» στο Astra. Εκτός του ότι του ταιριάζει γάντι, το κάνει να θυμίζει μεγαλύτερα και ακριβότερα μοντέλα με την άνεση και την αποτελεσματικότητα που προσφέρει στο χρήστη, χωρίς μάλιστα να υπολείπεται συγκριτικά σε επιδόσεις. Ωστόσο, τα 6.600 ευρώ που χωρίζουν την αυτόματη έκδοση του μικρομεσαίου Opel από αυτή με το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, είναι όντως πολλά. Στην πραγματικότητα, βεβαίως, η διαφορά είναι μικρότερη, αν υπολογιστεί ότι το αυτόματο ξεκινάει με το δεύτερο επίπεδο εξοπλισμού. Αν τα συγκρίνουμε με αυτόν το εξοπλισμό και στις δύο εκδόσεις, η διαφορά πέφτει στα 2.600 ευρώ, οπότε η επιλογή του αυτόματου αρχίζει να φαίνεται πιο προσιτή. Αν, λοιπόν, η προτεραιότητα είναι στην άνεση και στην ξεκούραστη οδήγηση στην πόλη, ιδιαίτερα σε περίπτωση που το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται περισσότερο σε αστικό περιβάλλον, το αυτόματο είναι μια καλή επιλογή. Αν, όμως, έχει κανείς ως στόχο τη χαμηλότερη δυνατή τιμή και δεν πρόκειται να επιλέξει το δεύτερο επίπεδο εξοπλισμού, μάλλον έχει νόημα να στραφεί προς την έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο, πολύ περισσότερο μάλιστα αν απολαμβάνει την οδήγηση και διανύει και αρκετά χιλιόμετρα εκτός πόλης.
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
ΤΟ ASTRA MT6 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Αμεσότητα στις αλλαγές σχέσεων
- Τιμή αγοράς
- Κατανάλωση
- Χαμηλότερες εκπομπές CO2
ΤΟ ASTRA AT8 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Άνεση οδήγησης
- Αγχολυτικό χαρακτήρα
- Ευκολία χρήσης
- Πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού

  UP