ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Η αξία ενός αγώνα

        ..:: Σαββάτο, 11 Δεκεμβρίου 2021 ::..
Άπειρες συζητήσεις έχουν γίνει στην Ελλάδα για την αξία του ράλι Ακρόπολις ως προϊόντος προβολής της χώρας και γενικότερα ως εκδήλωσης που προσφέρει και οικονομικά οφέλη στις περιοχές όπου διεξάγεται. Οι συζητήσεις αυτές έγιναν ακόμα πιο έντονες μετά την αφαίρεση του αγώνα από το παγκόσμιο πρωτάθλημα και μετά και από το ευρωπαϊκό, λόγω αδυναμίας ανταπόκρισης της ομοσπονδίας αυτοκινήτου στα οικονομικά μεγέθη που συνεπάγεται μια τέτοια διοργάνωση. Όσοι ασχολούμαστε με το χώρο του αυτοκινήτου και παρακολουθούμε τι συμβαίνει και στις υπόλοιπες χώρες της υφηλίου -γιατί δεν πιστεύουμε ότι η Ελλάδα είναι... το κέντρο του κόσμου!- τονίζαμε πάντα ότι ένας αγώνας παγκοσμίου πρωταθλήματος έχει πολλαπλά οφέλη για τη χώρα που τον διοργανώνει και απόδειξη γι' αυτό είναι ότι σε πολλές χώρες υπάρχει σαφής στήριξη από τις κρατικές αρχές για την ανάληψη ενός αγώνα παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι ή Formula 1.

Η αλήθεια είναι, ότι όλα αυτά βασίζονταν στην κοινή λογική και στην παρατήρηση του περιβάλλοντος, δεν υπήρχαν όμως και ποσοτικά στοιχεία για τη στήριξή τους, γιατί ποτέ στο παρελθόν δεν είχε γίνει ένας λεπτομερής απολογισμός του αγώνα. Λογικά, λοιπόν, υπήρχαν και κάποιοι που αμφισβητούσαν αυτά τα οφέλη, όπως και την απήχηση των αγώνων αυτοκινήτου στο ελληνικό κοινό. Και ξαφνικά, μετά την ευχάριστη έκπληξη της κρατικής υποστήριξης του φετινού αγώνα που επέτρεψε την επιστροφή του στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, είχαμε την εξίσου ευχάριστη έκπληξη να προσκληθούμε μετά σε ένα συνέδριο με αντικείμενο την αποτίμηση του φετινού ράλι Ακρόπολις σε προβολή και σε επιπτώσεις στην οικονομία. Ομολογούμε πως σαράντα χρόνια στο χώρο δεν έχουμε δει ποτέ κάτι τέτοιο και η αλήθεια είναι πως αρχικά κρατούσαμε μικρό καλάθι, καθώς μάλιστα την ευθύνη της διοργάνωσης του αγώνα είχε κρατικός φορέας και το κράτος στην Ελλάδα δεν μας έχει συνηθίσει και σε πολύ μεγάλη διαφάνεια για τα πεπραγμένα του.

Το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες μας, γιατί παρευρεθήκαμε σε μία λεπτομερέστατη παρουσίαση, με ανάλυση εσόδων-εξόδων, μεγάλη έρευνα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου για τα αποτελέσματα του αγώνα στην οικονομία και στις τοπικές κοινωνίες, έρευνα της Κάπα Research για την απήχηση του αγώνα στους Έλληνες, ακόμα και ανάλυση της διεθνούς προβολής του από εκπρόσωπο της ξένης εταιρείας που διαχειρίζεται το παγκόσμιο πρωτάθλημα. Μια παρουσίαση που μας έδωσε και τα στοιχεία που απαιτούνται για να στηρίξουμε όσα υποστηρίζαμε τόσο χρόνια με βάση την κοινή λογική. Το γεγονός π.χ. ότι σ' έναν αγώνα που κόστισε συνολικά περίπου 3.000.000 ευρώ, τα δύο τρίτα καλύφθηκα από χορηγίες ιδιωτικών εταιρειών, μετά μάλιστα από τα δύσκολα χρόνια της απαξίωσής του, δείχνει ότι ως προϊόν είναι ελκυστικό. Ποια όμως είναι τα οφέλη για τα περίπου 900.000 ευρώ που έδωσε το κράτος για την κάλυψη του υπολοίπου; Σύμφωνα με την έρευνα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου το συνολικό οικονομικό αποτύπωμα της διοργάνωσης στις τοπικές κοινωνίες ήταν περίπου 20.000.000 ευρώ και συνολικά στην εθνική οικονομία περίπου 35.000.000 ευρώ. Υπολογίστε πόσα απ' αυτά είναι ΦΠΑ και (αφαιρώντας και τη... φοροδιαφυγή) το συμπέρασμα είναι ότι το κράτος μάλλον ωφελημένο βγήκε! Μόνο ο φόρος αεροδρομίου για τις μετακινήσεις των επισκεπτών (περίπου 10.000 ξένοι τουρίστες ήρθαν για τον αγώνα και 1.000 στελέχη των ομάδων και των ομοσπονδιών) υπολογίζεται στις 880.000 ευρώ, το σύνολο σχεδόν του ποσού που ξόδεψε το κράτος.

Εξίσου σημαντική είναι και η προβολή του αγώνα από τα εγχώρια και ξένα MME. Kαι αν υποθέσουμε ότι δεν μας ενδιαφέρουν τα 15.000.000 ευρώ περίπου στα οποία αποτιμήθηκε η προβολή του αγώνα από τα εγχώρια μέσα ενημέρωσης, είναι πολύ δύσκολο να αρνηθεί κανείς την σημασία των 48.000.000 τηλεθεατών που παρακολούθησαν σε όλο τον κόσμο τις σχετικές μεταδόσεις για το ράλι Ακρόπολις. Και δε μιλάμε για έναν αγώνα πίστας, όπου οι τηλεθεατές βλέπουν κάτι που θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιοδήποτε χώρα, αλλά για έναν αγώνα ράλι, που πραγματοποιείται στην ελληνική φύση, η οποία προβάλλεται σε αυτά τα εκατομμύρια των τηλεθεατών. Όσο για το αν οι αγώνες αυτοκινήτου αφήνουν αδιάφορους τους Έλληνες κι εκεί οι σκεπτικιστές πέφτουν έξω. Η έρευνα της Κάπα Research που έγινε μετά τον αγώνα σχετικά με τα σπορ που παρακολουθούν οι Έλληνες, έδειξε ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι στην τέταρτη θέση με 12%, μετά το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ και το στίβο, ενώ το 57% παρακολούθησε στιγμιότυπα από το φετινό Ακρόπολις στην τηλεόραση ή το διαδίκτυο. Επιπλέον, το 70% συμφωνεί με την αξιοποίηση κεντρικών σημείων πόλεων (όπως φέτος το Σύνταγμα) στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις. Τέλος τις πόλεις που κυρίως αποτέλεσαν το κέντρο του αγώνα (Αθήνα Λαμία, Λουτράκι και Θήβα) η έρευνα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου σε δείγμα 125 επιχειρήσεων έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία συμφωνεί με την απόφαση διοργάνωσης του ράλι Ακρόπολις (93,6%), θεωρεί σημαντικό ότι ο αγώνας θα συμμετέχει στο πρόγραμμα του παγκοσμίου πρωταθλήματος τουλάχιστον μέχρι το 2023 (95,2%) και ότι η διοργάνωση μεγάλων αθλητικών γεγονότων προσφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη στην εθνική οικονομία (85,6%) και περισσότερα οφέλη σε σχέση με τα κόστη στις τοπικές κοινωνίες (89,6%). Επίσης το 94,4% των επιχειρηματιών θεωρούν ότι το Ακρόπολις είχε από ικανοποιητικό ως πολύ σημαντικό θετικό οικονομικό αντίκτυπο για την επιχείρησή τους. Θα κλείσουμε με μία επισήμανση: πολύ θετική η πρωτοβουλία του κ. Αυγενάκη (που στήριξε και οικονομικά τη διοργάνωση του Ακρόπολις) για την πραγματοποίηση του απολογιστικού συνεδρίου, αλλά εύλογα πλέον περιμένουμε αντίστοιχη διαφάνεια και από άλλους εκπροσώπους της διοίκησης!..._Π.Φ.

  UP