ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Διαφήμιση και ανθρώπινη αφέλεια

        ..:: Τρίτη, 27 Απριλίου 2021 ::..
Η ανθρώπινη αφέλεια έχει αποδειχθεί ότι δεν έχει όρια και υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να πιστέψουν τα πάντα και να κάνουν τα πάντα, ακόμα και όσα έρχονται σε αντίθεση με τους πιο στοιχειώδεις κανόνες της λογικής. Από εκεί και πέρα, όμως, ζούμε σ' ένα κόσμο όπου υπάρχει πληθωρισμός ενημέρωσης, από το Internet, αλλά και τα αμέτρητα παραδοσιακά -έντυπα και ηλεκτρονικά- ΜΜΕ κι όπου οι εταιρείες όλων των κλάδων ξοδεύουν δισεκατομμύρια κάθε χρόνο σε διαφήμιση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Έτσι δεν είναι δύσκολο να παραπλανήσει κανείς αρκετούς ανθρώπους σχετικά με τις δυνατότητες και την λειτουργία πολλών προϊόντων, που ούτως ή άλλως πάντα διαφημίζονται με υπερθετικά και με λεκτικές υπερβολές στις αναφορές των δυνατοτήτων τους.

Το πρόσφατο τραγικό δυστύχημα που συνέβη στις ΗΠΑ πριν 10 μέρες, όταν αυτοκίνητο της Tesla έφυγε από το δρόμο και συνετρίβη σε ένα δέντρο σκοτώνοντας τους δύο επιβαίνοντες, για να αποδειχθεί μετά ότι κανένας από τους δύο δεν καθόταν στη θέση του οδηγού, είναι χαρακτηριστικό του πόσο μπορούν να παραπλανηθούν οι άνθρωποι από τη διαφήμιση. Εδώ και πολύ καιρό η Tesla χρησιμοποιεί τον όρο "Autopilot" για τις τεχνολογίες των ηλεκτρονικών οδηγικών βοηθημάτων των αυτοκινήτων της, που επιτρέπουν κάποιους αυτοματισμούς. Ο επικεφαλής της Tesla δήλωσε (μέσω Twitter, χαρακτηριστικό του πόσο πρόχειρη είναι στις μέρες μας η ενημέρωση ακόμα κι από επίσημες πηγές) ότι το αυτοκίνητο δεν ήταν εφοδιασμένο με το σύστημα που εταιρεία αποκαλεί «πλήρως αυτόνομη οδήγηση» (Full Self-Driving) και ότι το σύστημα "Autopilot" του αυτοκινήτου δεν ήταν ενεργοποιημένο.

Όπως όμως αναφέρει, στο -ασυνήθιστα σκληρό- "Editorial" της 26/4 η έκδοση "Automotive News", που απευθύνεται στους επαγγελματίες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όταν γίνεται κριτική στον όρο "Autopilot" με το επιχείρημα ότι δίνει την εντύπωση πως το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί μόνο του, η εταιρεία υποστηρίζει ότι ο κόσμος το μπερδεύει με το αντίστοιχο σύστημα των αεροπλάνων. Το θέμα είναι, όμως, όπως τονίζεται στο "Automotive News", ότι η εταιρεία εκμεταλλεύεται την εμπιστοσύνη που δείχνουν οι καταναλωτές σ' αυτήν και στα προϊόντα της (που, ας μη ξεχνάμε, υπερπροβάλλονται σχεδόν καθημερινά και έχουν αποκτήσει φανατικούς οπαδούς), προβάλλοντας το συγκεκριμένο σύστημα χωρίς τις ανάλογες διευκρινίσεις που θα αποθάρρυναν τη λανθασμένη χρήση του και θα διέλυαν τις παρεξηγήσεις για τις δυνατότητές του.

Τονίζεται μάλιστα στο συγκεκριμένο άρθρο, ότι δημοσίως ο Έλον Μασκ υποστηρίζει πως εταιρεία βρίσκεται πολύ κοντά στην παροχή αυτόνομης κίνησης επίπεδου 5 (δηλαδή πλήρως αυτοματοποιημένης, χωρίς την ανάγκη ύπαρξης οδηγού), ενώ στις συζητήσεις με τις αρμόδιες αρχές η εταιρεία παραδέχεται ότι το "Autopilot" και το "Full Self-Driving" δεν είναι παρά οδηγικά βοηθήματα επιπέδου 2, που απαιτούν δηλαδή την συνεχή εμπλοκή του οδηγού, σαν αυτά που προσφέρουν πολλοί άλλοι κατασκευαστές. Η διαφορά είναι ότι οι άλλοι κατασκευαστές έχουν εφοδιάσει αυτά τα συστήματα και με λειτουργίες που προειδοποιούν τον οδηγό και δεν επιτρέπουν την κατάχρησή τους, κάτι που δεν κάνει η Tesla. Και το άρθρο καταλήγει με το ερώτημα: πόσοι άνθρωποι πρέπει να πεθάνουν μέχρι να επέμβει η NHTSA (η εθνική υπηρεσία οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ) και να θεωρήσει υπόλογη την Tesla για την εσκεμμένη παραπλάνηση των καταναλωτών; Σκληρό το ερώτημα, αλλά και οι άνθρωποι του μάρκετινγκ πρέπει κάποτε να καταλάβουν ότι υπάρχουν και όρια στη διαφήμιση._Π.Φ.

  UP