ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Το «φαινόμενο» Tesla

        ..:: Πέμπτη, 30 Ιουλίου 2020 ::..
Το εξωφρενικό ράλι της τιμής της μετοχής της Tesla, η οποία έχει πλέον χρηματιστηριακή αξία πολύ μεγαλύτερη από αυτή των γιγάντων της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι ένα ακόμα δείγμα της στρέβλωσης που έχει δημιουργηθεί στο σύστημα της ελεύθερης αγοράς από την επικράτηση ως βασικού στοιχείου της του χρηματοοικονομικού τομέα αντί για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών. Η λογική πάνω στην οποία δημιουργήθηκε το καπιταλιστικό σύστημα ήταν να μπορεί κάποιος να υλοποιεί τις ιδέες του, δημιουργώντας και κατασκευάζοντας προϊόντα που θα ήθελε να αγοράσει το κοινό και βγάζοντας κέρδος από αυτήν τη δραστηριότητα. Στις μέρες μας έχει επικρατήσει η σπέκουλα πάνω στην τιμή των μετοχών και η επιδίωξη κέρδους έχει καταντήσει ένα είδος τζόγου, ασχέτως της ποιότητας και της χρησιμότητας των προϊόντων που παράγονται.

Αυτό συμβαίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση και με την Tesla, η οποία, για να λέμε τα πράγματα με τ' όνομά τους, δεν δημιούργησε ένα καινούργιο προϊόν, αφού τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσιάστηκαν ταυτόχρονα με τα συμβατικά πάνω από έναν αιώνα πριν, απλώς έβαλε στην παραγωγή ένα προϊόν που εξελίσσεται πλέον ταχύτερα, χωρίς όμως να το έχει τελειοποιήσει, αλλά διορθώνοντας τις ατέλειές του εκ των υστέρων στη λογική του «πάμε και βλέπουμε». Τα πρώτα αυτοκίνητά της ήταν μετριότατα ποιοτικά και λειτουργικά, απλώς δραστηριοποιείται στην τεράστια αμερικανική αγορά όπου υπάρχουν αρκετοί εύποροι αγοραστές που τους αρέσει να αγοράζουν καινούργια προϊόντα που διαφέρουν από τα άλλα, οπότε βρήκε διέξοδο για τις πωλήσεις αυτών των αυτοκινήτων. Η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία έχει συνηθίσει να δουλεύει εντελώς διαφορετικά, προσφέροντας στην αγορά ένα αυτοκίνητο όταν το έχει δοκιμάσει αρκετά και επιβεβαιώσει την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα που προσφέρει.

Στην πραγματικότητα οι εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας ποτέ δε σταμάτησαν την έρευνα πάνω στον ηλεκτρικό αυτοκίνητο και την προσπάθεια εξέλιξής του, απλώς η τεχνολογία των μπαταριών ήταν απαγορευτική για την προσφορά εμπορικά βιώσιμων λύσεων. Η πρώτη δοκιμή ηλεκτρικού αυτοκινήτου που έκανε ο υπογράφων ήταν πριν μερικές... δεκαετίες (δεκαετία του '90) στους 4 Τροχούς μ' ένα Citroen που είχε στείλει το εργοστάσιο για δοκιμή από τους δημοσιογράφους. Το πρόβλημα εκείνη την εποχή ήταν ότι η αυτονομία ήταν μόλις 30 χιλιόμετρα, ανεπαρκέστατη προφανώς για οποιαδήποτε μαζική χρήση ακόμα και μέσα στην πόλη. Έχει μεγάλη προϊστορία, λοιπόν, αυτή η προσπάθεια και δεν υπάρχει κάποια φοβερή ανακάλυψη που έκανε η Tesla, που απλώς επινόησε μια καλύτερη μέθοδο «συσκευασίας» των μπαταριών, οι οποίες όμως είχαν πλέον εξελιχθεί ήδη από άλλους (και όχι απαραίτητα μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία, αφού είναι πάμπολλοι οι κλάδοι της βιομηχανίας που χρειάζονται μπαταρίες μεγάλης χωρητικότητας και μικρού μεγέθους).

Όταν ακούμε, λοιπόν, ότι οι παραδοσιακοί κατασκευαστές βρήκαν το μάστορά τους από την Tesla, επειδή π.χ. πούλησε στη Γερμανία μερικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραπάνω από την BMW και την Mercedes, απλώς χαμογελάμε. Γιατί η BMW και η Mercedes, όπως και οι άλλοι μεγάλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας, πουλάνε αυτοκίνητα όταν είναι έτοιμα και δοκιμασμένα. Κι αυτό φαίνεται βαθμιαία τώρα, που όλες σχεδόν οι εταιρείες του κλάδου αρχίζουν να παρουσιάζουν ή να αναγγέλλουν την προσεχή παρουσίαση ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αν και είναι ακόμα δεδομένη η απροθυμία του κοινού να τα αγοράσει μαζικά), τα οποία φυσικά δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα Tesla, όπως θέλουν μερικοί να μας κάνουν να πιστέψουμε! Η χρηματοοικονομική σπέκουλα δεν δημιουργεί καλύτερα προϊόντα, αλλά κερδισμένους επιτήδειους και χαμένα κορόιδα..._Π.Φ.

  UP