ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Νέες μετρήσεις με παλιά όρια

        ..:: Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2018 ::..
Έχουμε επανειλημμένως αναφερθεί στον πλημμελή τρόπο με τον οποίο επιβάλλονται κάθε είδους προδιαγραφές και κανονισμοί στην αυτοκινητοβιομηχανία, ανάλογα με την εντύπωση που θέλουν να δημιουργήσουν οι πολιτικοί (σε εθνικούς ή διεθνείς θεσμούς -σαν την Ε.Ε.) που τα αποφασίζουν. Χωρίς επαρκή επεξεργασία, χωρίς μελέτη των παρενεργειών και χωρίς προσαρμογή μιας σειράς άλλων κανόνων που μπορεί να επηρεάζονται οποιοδήποτε αλλαγή. Χρόνια τώρα -δεκαετίες για την ακρίβεια!- μιλάμε (όπως και άλλοι δημοσιογράφοι στην Ελλάδα και το εξωτερικό) για την ανεπαρκή μέθοδο μέτρησης της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων που είχε επιβληθεί στην αυτοκινητοβιομηχανία για την «έγκριση τύπου» των νέων μοντέλων. Κανείς δεν άκουγε και κανείς δεν νοιαζόταν και σ' αυτές τις ουσιαστικά παραπλανητικές τιμές των μετρήσεων βασίζονταν ένα σωρό άλλοι κανόνες σε πολλές χώρες, όπως π.χ. η φορολογία στην αγορά των αυτοκινήτων, τα τέλη κυκλοφορίας κλπ.

Και ξαφνικά έσκασε το λεγόμενο «σκάνδαλο ντίζελ», όλοι αυτοί οι πολιτικάντηδες που μέχρι τώρα δεν έκαναν τίποτα, θυμήθηκαν ως εκ θαύματος ότι η μέθοδος μέτρησης κατανάλωσης και καυσαερίων δεν ήταν ακριβής και επέβαλαν άρον άρον τη νέα μέθοδο WLTP. Μόνο που η μέθοδος μέτρησης κατανάλωσης και καυσαερίων δεν επινοήθηκε μόνο για την πληροφόρηση του καταναλωτή και την σύγκριση των αυτοκινήτων μεταξύ τους, αλλά χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές και για την επιβολή φόρων και τελών με την παροχή κινήτρων ή αντικινήτρων που εξαρτώνται από αυτές τις μετρήσεις. Οι εταιρείες, όπως ήταν λογικό, προσπαθούσαν να ρυθμίσουν τα αυτοκίνητα με βάση την υποχρέωση που είχαν απέναντι στους κανονισμούς και ξαφνικά βρέθηκαν απέναντι σε ένα νέο σύστημα, εντελώς διαφορετικό από το προηγούμενο, που προφανώς δεν δίνει τις ίδιες τιμές μετρήσεων.

Οι προηγούμενες τιμές ήταν ιδιαίτερα αυστηρές, ακριβώς γιατί οι πολιτικάντηδες γνώριζαν πολύ καλά (από τις πάμπολλες επισημάνσεις των δημοσιογράφων) ότι οι μετρήσεις γίνονταν σε συνθήκες που απέχουν πολύ από τις πραγματικές, οπότε έβαζαν πολύ αυστηρά όρια. Η μέθοδος άλλαξε, αλλά τα όρια έμειναν ίδια! Και σε πολλές περιπτώσεις αυτοκίνητα που βρίσκονταν κάτω από κάποιο όριο και οι αγοραστές τους δικαιούνταν κάποια φορολογικά κίνητρα, βρέθηκαν πάνω από το όριο (γιατί η μέθοδος άλλαξε, αλλά τα όρια έμειναν ίδια), με αποτέλεσμα ενδεχομένως να μην έχει ενδιαφέρον και η πώλησή τους. Κι αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο σε φορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, που προσφέρουν και την δυνατότητα ηλεκτροκίνησης για μερικές δεκάδες χιλιόμετρα. Και γι' αυτά τα αυτοκίνητα άλλαξαν οι μετρήσεις χωρίς να αλλάξουν τα όρια, με αποτέλεσμα πολλά μοντέλα να βρεθούν πάνω από το όριο των 50 g/km στις εκπομπές CO2, που χρησιμοποιείται σε κάποιες χώρες για την παροχή κινήτρων. Και παρά το γεγονός ότι και με τη νέα μέτρηση οι εκπομπές τους είναι εντυπωσιακά χαμηλές (ανάμεσα στα 50 και τα 60 g/km) σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και θα δικαιολογούσαν απολύτως την παροχή κινήτρων για την αγορά τους, αυτά τα αυτοκίνητα βρέθηκαν να κοστίζουν μερικές χιλιάδες ευρώ παραπάνω.

Το αποτέλεσμα είναι, όπως διαβάσαμε αυτές τις μέρες στην έγκυρη έκδοση Automotive News, ότι οι περισσότεροι Γερμανοί κατασκευαστές σταμάτησαν την πώληση ορισμένων φορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων τους που βρέθηκαν λίγο πάνω από τα 50 g/km, χάνοντας το φορολογικό κίνητρο των 3.000 ευρώ που υπάρχει π.χ. στη Γερμανία. Σε άλλες περιπτώσεις υπάρχουν μοντέλα, και των Γερμανών αλλά και κατασκευαστών από άλλες χώρες, που πωλούνται αλλά ξεπερνούν τα 50 g/km, χωρίς να έχουν δικαίωμα για το σχετικό κίνητρο, κάτι που προφανώς περιορίζει τις πωλήσεις τους. Αντί δηλαδή να υπάρξει μια προσαρμογή ολόκληρης της νομοθεσίας, ώστε να μη χαθούν πωλήσεις αυτοκινήτων με πολύ χαμηλή περιβαλλοντική επιβάρυνση, προς όφελος συμβατικών αυτοκινήτων με υψηλότερη κατανάλωση, εκπομπές ρύπων και θόρυβο (ας μην ξεχνάμε πως εκτός από τις χαμηλές εκπομπές ρύπων, στο διάστημα της ηλεκτροκίνησης είναι και πολύ χαμηλός ο θόρυβος αυτών των αυτοκινήτων, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό στις πόλεις), έγινε βιαστικά μια προσαρμογή μέρους της νομοθεσίας, για να δείξουν κάποιοι πολιτικοί ότι δήθεν ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Και όπως συνήθως με όλα τα μέτρα που επιβάλλονται στο πόδι, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αντίθετο με το επιδιωκόμενο, γιατί μπήκε φρένο σε πολλά αυτοκίνητα πιο φιλικά προς το περιβάλλον, προς όφελος άλλων περισσότερο ρυπογόνων._Π.Φ.

  UP