ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -4x2-SUV-

Kia Niro 1.6 HEV - Opel Grandland 1.5 D

Ναι στα SUV, με ποιο καύσιμο όμως;         ..:: Σαββάτο, 13 Μαϊου 2023 ::..

Δύο διαφορετικοί χαρακτήρες που απευθύνονται στο ίδιο σχεδόν κοινό, περισσότερο εξωστρεφής, «κουλτουριάρης» και προοδευτικός αυτός του υβριδικού Niro, μετριοπαθής, υπηρέτης της ουσίας ο αντίστοιχος του Grandland, ο οποίος κρατά ακόμη ψηλά τη σημαία της πετρελαιοκίνησης

Αυτή η χιλιοειπωμένη ιστορία με τη ραγδαία αύξηση ζήτησης των SUV σε παγκόσμιο επίπεδο, θα πρέπει λογικά να εξετασθεί από τον ιστορικό του μέλλοντος. Τελευταίες έρευνες αποκαλύπτουν πως στο προσεχές μέλλον το ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα πωλούνται ανά τον πλανήτη θα είναι όχημα ελεύθερου χρόνου. Είναι τάση, είναι μόδα, είναι ανάγκη, είναι κάτι απ' όλα, όπως και να έχει, τα απανταχού SUV κατακλύζουν τους δρόμους, κάτι που θα συνεχίσουν να κάνουν και το προσεχές διάστημα, να είστε σίγουροι. Όχι μόνο πρωταγωνιστούν στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά πολύ περισσότερο διακρίνονται πλέον σε επίπεδο διαφορετικών χαρακτήρων και φιλοσοφίας. Με μια πρώτη ματιά, είναι εύκολο εξωτερικά να διακρίνεις πως το «κοστούμι» του Niro είναι τόσο λαμπερό, που δύσκολα θα γυρίσεις να κοιτάξεις την υπέρ του δέοντος διακριτική φόρμα του Grandland. Κάτι οι αναλογίες, κάτι οι χρωματικές επιλογές, κάτι οι πιο «δουλεμένες» γραμμές, κάνουν το πρώτο τελικά να ξεχωρίζει απέναντι σε έναν αντίπαλο που σίγουρα δεν υπολείπεται σε κομψότητα. Το ζήτημα βέβαια εδώ είναι πώς η σύγχρονη τεχνολογία και ο υβριδισμός μπορεί στην πράξη να απαντήσει στα φλέγοντα ερωτήματα της οικονομίας καυσίμου, των εκπομπών και της απαιτητικής καθημερινής χρήσης, στα οποία σημειώστε πως το ντίζελ έχει απαντήσει εδώ και καιρό. Ντίζελ εναντίον υβριδικού βενζίνης, λοιπόν, σε μια επική αντιπαράθεση...

Εσωτερικά
Το Niro ανταποκρίνεται πλήρως στις οικογενειακές απαιτήσεις, προσφέροντας στο νήμα λίγο καλύτερους χώρους για 4 ενήλικες από τον αντίπαλό του (κυρίως πίσω) κι ένα καλό χώρο αποσκευών που υπολείπεται όμως αυτού του Grandland, με χωρητικότητα 451 λίτρων (514 στο Grandland). Την πρακτικότητα του Kia ενισχύουν και οι αρκετοί χώροι για μικροπράγματα που υπάρχουν στο εσωτερικό. Ποιοτικά και τα δυο αυτοκίνητα βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο, με προσεγμένη συναρμογή, χωρίς τελικά να ξεχωρίζει κάποιο από τα δύο, παρ' ότι η απτή ποιότητα υλικών δείχνει το Opel. Η θέση οδήγησης του Niro είναι αρκετά καλή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί ορισμένοι οδηγοί να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Από την άλλη, το Grandland διαθέτει λίγο πιο άβολο σχήμα στο εσωτερικό των θυρών, ωστόσο, στον τομέα της εργονομίας και τα δυο αυτοκίνητα δεν θα βάλουν δύσκολα στο χρήστη τους. Το ενιαίο σύμπλεγμα οθονών με την ονομασία Opel Pure Panel καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του ανανεωμένου ταμπλό. Αποτελεί μέρος της γενικότερης ανανέωσης της εταιρείας και σίγουρα εντυπωσιάζει τον μέσο αγοραστή ενός αυτοκινήτου Opel, προσδίδοντας μία μοντέρνα και hi-tech εμφάνιση. Αποτελείται από δύο οθόνες, 12 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και 10 για το σύστημα πολυμέσων (7 ιντσών η κάθε μία στη βασική έκδοση), οι οποίες βρίσκονται πίσω από μία ενιαία μαύρη γυαλιστερή και πολύ στιλάτη επιφάνεια. Ο συνδυασμός των δύο οθονών παρέχει στον οδηγό οποιαδήποτε πληροφορία για την οδήγηση αλλά και την κατάσταση του οχήματος, με πλήθος λειτουργιών και αρκετές δυνατότητες διαμόρφωσης. Στο Niro τις εντυπώσεις κερδίζει η διάταξη των δύο οθονών των 10,25 ιντσών πίσω από μία ενιαία μαύρη επιφάνεια, η σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας με τον περιστροφικό διακόπτη για τις ταχύτητες, και βέβαια η πολύ έξυπνη προσέγγιση της Kia σε ότι αφορά τον συνδυασμό φυσικών και απτικών διακοπτών, χάρη σε μία επιφάνεια αφής κάτω από την οθόνη, η οποία αλλάζει λειτουργίες ανάλογα το mode που έχει επιλεγεί, διευκολύνοντας έτσι τα μέγιστα τον οδηγό στο να μην απασχολείται διαρκώς με την οθόνη.

Η τιμή του Niro HEV ξεκινάει από 33.690 ευρώ, με πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, σύστημα αποφυγής παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και διατήρησης οχήματος στο μέσον της λωρίδας, σύστημα ειδοποίησης εκκίνησης προπορευόμενου οχήματος, σύστημα προειδοποίησης απόσπασης προσοχής, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, 8 αερόσακους (εκ των οποίων ένας για τα γόνατα του οδηγού κι ένας κεντρικός ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα), αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματα φούντα, αυτόματους προβολείς, σύστημα επιλογής τρόπο οδήγησης, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, επιπλέον θύρα φόρτισης USB εμπρός και θύρες USB στα πλαϊνά των εμπρός καθισμάτων, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Από την άλλη πλευρά ένα επιπλέον ατού για το αυτοκίνητο είναι ότι προσφέρεται με 7 χρόνια εγγύηση και 5 χρόνια δωρεάν σέρβις. Η τιμή του Grandland diesel ξεκινάει από 35.900 ευρώ με ένα πολύ καλό επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας σύστημα προειδοποίησης τυφλού σημείου σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, cruise control, υποβοήθηση παρκαρίσματος με κάμερα οπισθοπορείας 180°, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα με θύρα USB, Bluetooth, ψηφιακό ραδιόφωνο και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα start-stop κλπ.
Εκ των έσω το Opel προηγείται σε απτή ποιότητα υλικών και το Niro σε απόλυτη ευρυχωρία και τεχνολογικές λύσεις
Κινητήρες-κιβώτια
Η υβριδική έκδοση του Niro επιστρατεύει ένα τυπικό αυτοφορτιζόμενο σύστημα, που βασίζεται στον ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης 1.6 GDI τεχνολογίας Smartstream με 105 ίππους ο οποίος συνεπικουρείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 32 kW (44 ίππων). Η συνδυαστική ισχύς αγγίζει τους 141 ίππους και η ροπή τα 256 Nm, παρέχοντας με αυτό τον τρόπο ικανοποιητικές επιδόσεις αλλά και, το σημαντικότερο, πολύ οικονομική λειτουργία. Η μέση κατανάλωση δοκιμής δεν ξεπέρασε τα 5,4 λίτρα/100 χλμ., ιδίως σε αστικές διαδρομές που συνδράμουν στην εκτεταμένη λειτουργία της υβριδικής διάταξης. Η τελευταία πηγαίνει πακέτο με το αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων DCT διπλού συμπλέκτη, το οποίο συμβάλλει στη θετική εικόνα με τη λειτουργία του. Στα πιο ουσιαστικά, η μπαταρία των 1,32 kWh επενεργεί για μικρά χρονικά διαστήματα, είτε για να προσφέρει αποκλειστικά ηλεκτρική χρήση, είτε υποβοηθώντας με περαιτέρω ροπή τον βενζινοκινητήρα. Ο πετρελαιοκινητήρας του Grandland από την άλλη, 4κύλινδρος 1.5 με 130 ίππους και 300 Nm ροπής, δείχνει πολύ ώριμος και ορεξάτος στις χαμηλομεσαίες στροφές, ιδιαίτερα πολιτισμένος και αποδοτικός σε κάθε είδους συνθήκη και απόλυτα ταιριαστός με το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Η κατανάλωση στην πόλη εύκολα συγκρατείται στα 7,4 λίτρα/100 χλμ., ενώ σε μία διαδρομή μακριά από αυτή δύναται να πέσει κάτω από τα 6,5 λίτρα. Οι εκπομπές CO2 είναι 133-138 g/km (ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού), εξασφαλίζοντας έτσι καθημερινή είσοδο στο δακτύλιο της πρωτεύουσας, κάτι που ισχύει φυσικά και για το ακόμη «καθαρότερο» Niro (100 g/km).

Σε επίπεδο επιδόσεων, το Niro παίρνει κεφάλι, ωστόσο, σε καθημερινή χρήση, εκεί όπου η επίτευξη της καλύτερης κατανάλωσης παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, οι διαφορές είναι αμελητέες, μιας και το σύνολο του Grandland διαθέτει πλούσια αποθέματα ροπής. Στο Niro, με την βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα, το τράβηγμα είναι θετικό από χαμηλά και με μία αίσθηση «ροής» η οποία θυμίζει αρκετά ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Για όσους επιθυμούν κάτι πιο άμεσο, υπάρχει και το πρόγραμμα «Sport», όπου το κιβώτιο κατεβάζει πιο γρήγορα και ο κινητήρας έχει διαφορετική χαρτογράφηση, αλλά φυσικά αυξάνεται και η κατανάλωση.

Οδηγώντας
Στον τομέα των δυναμικών χαρακτηριστικών, αμφότερα δεν προσφέρονται για οδηγικές ανησυχίες (χαρακτηριστικό γνώρισμά τους το αποστασιοποιημένο "feedback" από τα συστήματα διεύθυνσης). Κατέστη προφανές όμως, ότι το Niro, παρότι θέτει και αυτό ως προτεραιότητα τις άνετες οικογενειακές μετακινήσεις, την ανυπέρβλητη χρηστικότητα και τις χαλαρές βόλτες, «βυθίζεται» λιγότερο στην ανάρτησή του υπό πίεση, κρύβοντας επιμελέστερα τον (μικρότερο σε σχέση με το Grandland) όγκο του. Στην πολυπόθητη ποιότητα κύλισης όμως, οι ρόλοι αντιστρέφονται. Το Opel έχει μεγαλύτερο βάθος στην απόσβεση με αποτέλεσμα να απομονώνει καλύτερα τους εξωγενείς παράγοντες, φιλτράροντας ιδανικά το κατσαρό οδόστρωμα. To πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της συμπεριφοράς του μεσαίου SUV της Opel είναι η άνεση της ανάρτησης και η γενικότερη ευκολία και φιλικότητα με την οποία ανταποκρίνεται σε αυτά που θα του ζητήσει ο οδηγός. Η Opel επίλεξε να τονίσει περαιτέρω την άνεση, με το σετάρισμα να είναι πιο μαλακό, με μεγάλες διαδρομές και με έμφαση στην άνεση των επιβατών. Κάτι που εκτιμάται δεόντως στα μεγάλα ταξίδια όπου το Grandland βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του, θυμίζοντας αυτοκίνητα μεγαλύτερων και πιο premium κατηγοριών. Στοιχείο που εκτός από την άνεση τονίζει και η απουσία αεροδυναμικών και μηχανικών θορύβων, ακόμη και σε αντικανονικές ταχύτητες.

Σε λίγο πιο σβέλτη οδήγηση, το Grandland θα βγάλει στο προσκήνιο το γαλλικό του υπόβαθρο, όχι όμως σε τέτοιο βαθμό που να αλλάξει τον οικογενειακό προσανατολισμό του, καθώς το στήσιμο των αναρτήσεων αφήνει να εμφανιστούν κάπως πιο αυξημένες οι κλίσεις στις στροφές, χωρίς όμως τάσεις πλεύσης. Μέσα στο γενικότερο πνεύμα του αυτοκινήτου, είναι και το ελαφρύ αλλά με επαρκή πληροφόρηση τιμόνι, ενώ και τα φρένα έχουν σωστή αίσθηση στο πεντάλ και δείχνουν να μπορούν να ανταποκριθούν στα αυξημένα οικογενειακά βάρη. Το Niro επίσης θυμίζει και συμπεριφέρεται σαν ένα αρκετά ακριβότερο αυτοκίνητο στην ποιότητα κύλισης, με έναν χαρακτήρα ιδιαίτερα πολιτισμένο και ευχάριστο είτε στις καθημερινές μετακινήσεις είτε στο ταξίδι. Οι πιο αυστηροί θα παρατηρήσουν μία μία μικρή δυστοκία στην απορρόφηση των απότομων εγκάρσιων ανωμαλιών, κάτι που γενικώς δεν ενοχλεί. Κοινός παρονομαστής των δυο SUV αποτελεί η εξαιρετική ηχομόνωση, αλλά επίσης και η στιβαρότητα των πλαισίων τους που λειτουργεί ευεργετικά στην κίνησή τους. Είναι αλήθεια πως δεν διαθέτουν ένταση και οδηγικό ταμπεραμέντο ως μονοδιάστατα σε χαρακτήρα ημίψηλα compact οικογενειακά. Αμφότερα όμως εργάζονται αγόγγυστα καθημερινά, διατηρώντας χαμηλά την κατανάλωση καυσίμου.
Ασφαλή, άνετα και ευκολοδήγητα στο δρόμο, τόσο στην πόλη όσο και μακριά από αυτή
Συμπέρασμα
Καίνε λιγότερο από αυτοκίνητα πόλης, πατούν με αυτοπεποίθηση στον ασφαλτοτάπητα, χωρούν τα πάντα, σε πάνε παντού και φυσικά, το σημαντικότερο, δεν χρειάζονται πρίζες και καλώδια προκειμένου να κινηθούν. Δύσκολη η επιλογή, αφού πρόκειται για δυο εξαιρετικές περιπτώσεις οικογενειακών αυτοκινήτων με πλούσια προσόντα και focus τόσο στην άνεση, όσο και στην πρακτικότητα, μαζί βέβαια με το μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και την χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Δίνουμε ένα μικρό προβάδισμα στο πιο φρέσκο Niro, λόγω του πληθωρικού τεχνολογικού υπόβαθρου, το οποίο το καθιστά πιο επίκαιρο από το Grandland. Το τελευταίο αποτελεί σταθερή αξία στην κατηγορία, έχοντας μάλιστα στα υπέρ και τις γνωστές αρετές του diesel. Ανάμεσα στα δύο είδη καυσίμου, δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση για το ποιο είναι προτιμότερο, αφού επί της ουσίας υπάρχουν συν και πλην και στις δυο περιπτώσεις (π.χ. στην πόλη υπάρχει μια υπεροχή του υβριδικού συστήματος σε οικονομία, στον ανοιχτό δρόμο η κατάσταση αντιστρέφεται υπέρ του ντίζελ).
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
ΤΟ NIRO ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Κατανάλωση στην πόλη
- Επιδόσεις
- Χώρο επιβατών
ΤΟ GRANDLAND ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Απόσβεση ανάρτησης
- Αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου
- Χωρητικότητα χώρου αποσκευών

  UP