ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -B-

Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 48V - Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG

Υβριδικό ή υγραέριο;         ..:: Σαββάτο, 06 Μαρτίου 2021 ::..

Όσο αναπτύσσεται η εφαρμογή εναλλακτικών συστημάτων για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών ρύπων, τόσο προκύπτουν ερωτήματα σε σχέση με το λειτουργικό κόστος και, με αυτό δεδομένο, συγκρίνουμε δύο διαφορετικές «εναλλακτικές» επιλογές για τα νέα Clio και i20, με υγραέριο και ήπιο υβριδικό σύστημα αντίστοιχα

Το Renault Clio αποτελεί δικαίως μια «σταθερά» στην κατηγορία των σούπερ μίνι εδώ και δεκαετίες. Στην τελευταία γενιά του το γαλλικό αυτοκίνητο αναβαθμίστηκε περαιτέρω, παραπέμποντας σε μεγαλύτερο και ακριβότερο αυτοκίνητο. Σχεδιαστικά εξελίχθηκε, μπορεί να μη διαφέρει αρκετά σε σχέση με τον προκάτοχό του, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αφού η μεγάλη εμπορική επιτυχία του απερχόμενου μοντέλου δεν χωρά αμφισβήτηση. Στα ατού του νέου Clio συμπεριλαμβάνεται φυσικά η πλούσια γκάμα εκδόσεων, με μια από αυτές να συνδυάζει τον δοκιμασμένο 3κύλινδρο τούρμπο βενζινοκινητήρα του λίτρου των 100 ίππων με εργοστασιακό σύστημα υγραερίου (LPG). Στον αντίποδα, υπάρχει το ολόφρεσκο i20, με μια Hyundai να έχει περάσει σε ολομέτωπη αντεπίθεση προς όλους, επιστρατεύοντας καινούργια μοντέλα σε όλες τις κατηγορίες, που υιοθετούν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και αποδεικνύονται στην πράξη καθόλα αξιέπαινα. Η ήπια υβριδική τεχνολογία «δίνει το παρών» στο κορεάτικο σούπερ μίνι πετώντας το γάντι στον ευρωπαϊκό (κυρίως) ανταγωνισμό. Σε αισθητικό επίπεδο, οι σχεδιαστές της Hyundai μοιάζουν να... κατάπιαν αναβολικά, δημιουργώντας άκρως επιθετικά σχήματα που ξεχωρίζουν από μακριά στο μάτι.

Εσωτερικά
Δυο προσεγμένες καμπίνες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και σπουδή στον ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά και τη συνδεσιμότητα. Στο i20 δεσπόζει μια εύχρηστη «αιωρούμενη» οθόνη αφής διαμέτρου 8'' για το σύστημα πολυμέσων, ενώ υπάρχει και ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25'' με 4 επιλογές διαρρύθμισης. Τα μαύρα σκληρά πλαστικά υπολείπονται των αντίστοιχων του Clio, ωστόσο, η συναρμολόγηση δείχνει άψογη σε κάθε περίπτωση. Η θέση οδήγησης είναι καλή με αρκετό χώρο για τα πόδια, το τιμόνι έρχεται αρκετά έξω και το πλάτος αποδεικνύεται επαρκές. Στο πεδίο των χώρων, το i20 κερδίζει με βραχεία κεφαλή το Clio σε ό,τι αφορά εκείνους των πίσω επιβατών. Στο χώρο αποσκευών το γαλλικό αυτοκίνητο διατηρεί τα σκήπτρα (391 λίτρα αντί για 352). Στο τελευταίο αρκετοί είναι επίσης οι χώροι για μικροπράγματα στην κεντρική κονσόλα και στα εσωτερικά των θυρών. Τα μαλακά πλαστικά κυριαρχούν στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό προσδίδοντας μια αναβαθμισμένη εικόνα στο μικρό Renault. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (με οθόνη 7 ή 10 ιντσών, ανάλογα με την έκδοση) καθώς και η κεντρική οθόνη αφής, αποδεικνύονται ευανάγνωστα και λειτουργικά.

Η τιμή του υβριδικού i20 ξεκινά από 15.990 ευρώ, προσφέροντας στο βασικό εξοπλισμό ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα προειδοποίησης αναχώρησης προπορευόμενου οχήματος, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης με ανίχνευση πεζών και αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα ανίχνευσης απόσπασης προσοχής, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, αυτόματα φώτα, αυτόματη ρύθμιση προβολέων, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, cruise control, ηχοσύστημα με Bluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, επιπλέον θύρα USB ταχείας φόρτισης, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η μοναδική έλλειψη είναι αυτή της ρεζέρβας. Από την άλλη πλευρά τα Hyundai καλύπτονται από 5 χρόνια εγγύηση χωρίς όριο χιλιομέτρων και 5 χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια. Η τιμή του Clio στην έκδοση LPG ξεκινάει από 15.690 ευρώ με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει, ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και δικύκλων, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας και υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας, 6 αερόσακους (οι αερόσακοι κεφαλής καλύπτουν και τους πίσω επιβάτες), κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα και ρεζέρβα κανονικών διαστάσεων.
Ποιοτικότερα υλικά στο Clio, πιο άνετοι χώροι πίσω επιβατών στο i20, πλούσιος εξοπλισμός και στα δυο
Κινητήρες-κιβώτια
Υβριδικό σύστημα ή υγραέριο; Ένα πολύ ενδιαφέρον δίλημμα στο οποίο επιδιώκουμε να δώσουμε μια πειστική απάντηση με βάση του τι ισχύει στην πράξη και όχι σε ό,τι υποστηρίζει θεωρητικά ο κάθε κατασκευαστής. Το ήπιο υβριδικό σύστημα του i20, που χρησιμοποιείται με τον 1000άρη τούρμπο κινητήρα, απαρτίζεται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48 V χωρητικότητας 0,44 kWh και μια μίζα/γεννήτρια (MHSG), συνδεδεμένη στον στροφαλοφόρο άξονα μέσω ιμάντα. Το σύστημα ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση του οχήματος και εν συνεχεία τροφοδοτεί το i20 με ηλεκτρική ενέργεια έως 12 kW και 5,6 kgm ροπής. Έτσι μειώνεται η κατανάλωση και οι εκπομπές CO2 έως και 4%. Στην πράξη θα πρέπει να τηρείς ευλαβικά το πρωτόκολλο προκειμένου να επιτύχεις ιδιαίτερα χαμηλά νούμερα κατανάλωσης, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό σε πραγματικές συνθήκες. Για παράδειγμα, με μέση τιμή γύρω στα 7 και κάτι λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, το Hyundai δεν αποδεικνύεται σε καμία περίπτωση πιο οικονομικό από το εργοστασιακό σύστημα LPG που χρησιμοποιεί το Clio. Το τελευταίο εξασφαλίζει θεαματική οικονομία (λόγω της χαμηλής τιμής του υγραερίου) αλλά και συνολική αυτονομία (σχεδόν 1.200 χλμ., έχοντας ρεζερβουάρ 39 λίτρων για τη βενζίνη και 32 λίτρων για το υγραέριο). Η κατανάλωση LPG δεν ξεπέρασε τα 7 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, ενώ, για επτά ημέρες δεν χρειάστηκε να καταναλώσουμε σταγόνα βενζίνης. Πέραν της διαφοράς στη θερμική απόδοση ανάμεσα στους δύο τύπους καυσίμων, υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά κόστους. Η μέση τιμή ανά λίτρο της απλής αμόλυβδης βενζίνης κυμαίνεται στα 1,4 ευρώ, ενώ του υγραερίου (LPG) στα 0,7 ευρώ/λίτρο (το κόστος του δηλαδή δεν ξεπερνά τα 5,2 ευρώ/100 χλμ.)

Από εκεί και πέρα, έχουμε απόδοση 100 ίππων και για τα δυο 3κύλινδρα σύνολα του ενός λίτρου (στην περίπτωση λειτουργίας με υγραέριο για το Clio, ενώ όταν λειτουργεί με βενζίνη αποδίδει 91 ίππους). Σε επίπεδο επιδόσεων, τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, το i20 (διαθέτει ελαφρώς μεγαλύτερη ροπή, στα 17,5 kgm) παίρνει το αίμα του πίσω, αφού αποδείχτηκε λίγο ταχύτερο συγκριτικά με τον αντίπαλό του (16,3 kgm ροπής για το Clio). Τα επίπεδα θορύβου και των δυο μοτέρ δεν ενοχλούν, ενώ προσθέστε πως το Hyundai ευνοείται επίσης από τη μια παραπάνω σχέση στο πολύ καλό 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Το αντίστοιχο του Renault, διαθέτει 5 πιο «απλωμένες» σε διάταξη σχέσεις με ένα εξίσου εύχρηστο επιλογέα. Ο βενζινοκινητήρας του Renault είναι αξιόμαχος, συνδυάζοντας μάλιστα το τερπνό (χαμηλή κατανάλωση) μετά του ωφέλιμου (επαρκείς επιδόσεις).

Οδηγώντας
Ποιος θα περίμενε την τόσο σημαντική βελτίωση του i20 σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, σε σημείο μάλιστα που να καταστήσει «ντέρμπι» την αναμέτρηση με ένα σημείο αναφοράς της κλάσης σαν το Clio. Το τελευταίο διατηρεί βέβαια και πάλι την πρώτη θέση στην αξιολόγηση της οδικής συμπεριφοράς, γιατί μπορεί να προσδώσει ακόμα μεγαλύτερες δόσεις ευχαρίστησης στον έμπειρο οδηγό. Σε επίπεδο ασφάλειας και κρατήματος όμως, το Hyundai στέκεται απολύτως στο ύψος των περιστάσεων, κοιτώντας στα μάτια το Renault και αρνούμενο να αποχωριστεί την πρόσφυση, όσο άτσαλα και άγαρμπα να το ρίξεις σε κλειστές στροφές. Η ποιότητα κύλισης και των δυο κυμαίνεται σε πολύ καλά επίπεδα, τον πρώτο λόγο όμως και εδώ έχει ο Γάλλος της παρέας με τη μακρά παράδοση στην ενδοτικότητα της ανάρτησης και στον τρόπο που αυτή προστατεύει τους επιβάτες από κακοτράχαλα οδοστρώματα. Το τιμόνι του i20 δεν προσφέρει άφθονη πληροφόρηση και το σύστημα ευστάθειας δεν αφήνει αρκετή ελευθερία κινήσεων, ωστόσο, το μικρό Hyundai καταφέρνει να αφήνει στον οδηγό μια «αθλητική» υπόνοια. Στο Clio, τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, χωρίς όμως και αυτό να διεκδικεί δάφνες σε επίπεδο αίσθησης, κυρίως από το σύστημα διεύθυνσης.
Αψεγάδιαστη συμπεριφορά στο δρόμο από τις δυο προτάσεις, στις λεπτομέρειες υπερτερεί το Clio
Συμπέρασμα
Αν πρωταρχικό ζητούμενο είναι η μεγαλύτερη οικονομία στην κίνησης και η συνολική αυτονομία με ένα γέμισμα, το Clio LPG δείχνει να έχει ξεκάθαρα τον πρώτο ρόλο. Φτάνει στο στόχο του χωρίς πολλές περιστροφές, προσφέροντας περισσότερα και ζητώντας παράλληλα λιγότερα από τον χρήστη. Πέρα από το κόστος χρήσης, όμως, και το οικονομικό σκέλος της αναμέτρησης των δυο τεχνολογιών, το Clio σαν αυτοκίνητο διατηρεί την πρωτοκαθεδρία. Έστω και πιο δύσκολα απ’ ότι φανταστήκαμε αρχικά, επικρατεί τελικά εξαιτίας κυρίως των ποιοτικών χαρακτηριστικών του εσωτερικού του, αλλά και στοιχείων όπως η παρεχόμενη άνεση, η ηχομόνωση και η «ευκρινέστερη» εικόνα στο δρόμο. Απέναντι στο Clio βέβαια, βρίσκεται μια από τις ευχάριστες εκπλήξεις της χρονιάς, το εξαιρετικό σε όλα i20, με το ρηξικέλευθο σχήμα, τον πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό ασφάλειας και άνεσης, τη ζηλευτή προηγμένη τεχνολογία αλλά και την απρόσμενα αποτελεσματική συμπεριφορά σε κάθε είδους διαδρομή, με πρόσθετο πλεονέκτημα τα 5 χρόνια εγγύηση χωρίς όριο χιλιομέτρων.
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
ΤΟ i20 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Επιδόσεις
- Χώρους επιβατών
- Κιβώτιο με 6 σχέσεις
- Στάνταρ εξοπλισμό
- Διάρκεια εγγύησης
ΤΟ CLIO ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Kόστος χρήσης-αυτονομία
- Ποιότητα υλικών στο εσωτερικό
- Οδηγική αίσθηση
- Άνεση
- Χώρο αποσκευών
- Ηχομόνωση

  UP