ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -C-

Ford Focus 1.5 TDCi 120 – Seat Leon 1.6 TDI 115

Οικογενειακό «οδηγείν»         ..:: Σαββάτο, 26 Αυγούστου 2017 ::..

Μπαρουτοκαπνισμένα και τα δύο σε ευρωπαϊκή και εγχώρια αγορά, γνωρίζουν με μαεστρία να κλέβουν μερίδια, επενδύοντας κυρίως σε όσους ξέρουν και θέλουν να οδηγούν, χωρίς τα ίδια να διαθέτουν τη στάμπα του ακριβού ή του πολυτελούς στη μικρομεσαία κατηγορία

Σχεδιαστικά το Leon ανανεώθηκε εδώ και λίγο καιρό, έχει μεγαλώσει ελαφρά η μάσκα που έχει πιο φαρδύ περίγραμμα χρωμίου σε αυτήν τη διακριτική μορφή, που εννοείται διατηρεί τους τόνους χαμηλά. Επανασχεδιασμένος είναι επίσης ο προφυλακτήρας, με νέους προβολείς ομίχλης, ενώ τεχνολογίας LED είναι τα νέα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα. Το βασικό σώμα δεν έχει διαφοροποιηθεί, με τις καμπύλες να επιμένουν μαζί με ένα πιο κόμπακτ παρουσιαστικό που προδιαθέτει πάλι σπορτίφ εκφάνσεις. Απέναντι, ποζάρει το διαχρονικά αναγνωρισμένο Focus με εκείνη την αγέρωχη δυναμική και συνάμα πιο "premium" αμφίεση, κυρίως χάρη στη μάσκα και τα φωτιστικά.

Εσωτερικά
Στο Focus η επιλογή των υλικών κατασκευής του εσωτερικού και η απτή ποιότητα δείχνει και είναι πολύ καλή, ενώ πολύ καλή είναι και η άνεση που παρέχουν τα καθίσματα σε μακρινές διαδρομές. Στο Seat, ποιότητα, εργονομία, πρακτικότητα, χώροι επιβατών και αποσκευών (380 λίτρα), κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα, μαζί με την εύκολη εργονομία, την άριστη ορατότητα, αλλά και το ταλέντο του Leon να σε κάνει να το «φοράς» μεμιάς και να φεύγεις... Το ανανεωμένο Leon εξοπλίζεται με τις τελευταίες τεχνολογικές εφαρμογές, έστω και προαιρετικά. Το Focus από την άλλη δείχνει λίγο πιο στενόχωρο ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι, τουλάχιστον στους επιβάτες, γιατί στις αποσκευές με 363 λίτρα, υπολείπεται. Χώρους για μικροπράγματα έχουν και οι δυο καμπίνες, ενώ το σύστημα πολυμέσων του Ford απαιτεί μεγαλύτερη εξοικείωση από το αντίστοιχο του Seat. Συνολικά σε όσους αρέσει το βαρυφορτωμένο με κουμπιά και διακόπτες στιλ θα στραφούν προς το Focus, αντίθετα όσοι λατρεύουν την απλότητα και τις πιο γρήγορες κινήσεις θα ψηφίσουν οπωσδήποτε Leon.

Το Focus στην έκδοση πετρελαίου του 1,5 λίτρου με τους 120 ίππους ξεκινάει από 19.136 ευρώ. Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης περιλαμβάνει ESP, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηχοσύστημα, ηλεκτρικές ευκολίες για παράθυρα και κλειδαριές καθώς επίσης και ζάντες αλουμινίου, ενώ η οθόνη αφής 8'' για το χειρισμό των διαφόρων συστημάτων του αυτοκινήτου είναι στάνταρ από το δεύτερο επίπεδο εξοπλισμού και μετά. Η βασική έκδοση του Leon 1.6 TDI 115 Reference κοστίζει 16.150 ευρώ και περιλαμβάνει ESP, 7 αερόσακους, σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων, κλιματισμό, κεντρικό κλείδωμα θυρών με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέφτες, ηχοσύστημα με οθόνη αφής 5 ιντσών και θύρα USB.
Ποιοτικές και άρτια φτιαγμένες οι καμπίνες με πιο βαρύ στολισμό αυτή του Focus, παραδοσιακά πιο απέριττη εκείνη του Leon
Κινητήρες-κιβώτια
Ο κινητήρας 1.5 του Focus είναι ένας από τους καλύτερους πετρελαιοκινητήρες στην κατηγορία του. Με 120 ίππους μόλις στις 3.600 σ.α.λ., αλλά -το κυριότερο- με 27,5 kgm ροπής στις 1.750 σ.α.λ., δίνει εξαρχής το στίγμα του. Δεν θα αργήσεις να διαπιστώσεις πως «τραβάει» δυνατά ήδη από τις 1.500 στροφές και συνεχίζει με τον ίδιο ρυθμό σχεδόν μέχρις εκεί που αρχίζει το «κόκκινο» των 5.000 στροφών, δημιουργώντας έτσι μια μεγάλη ωφέλιμη ζώνη λειτουργίας, χωρίς κενά ή κομπιάσματα. Αυτό που σου δίνει απλόχερα είναι η αίσθηση της άνεσης και της επάρκειας, τόσο εντός, όσο και εκτός πόλης. Με όποια σχέση κι αν υπάρχει στο εξαιρετικό κιβώτιο των έξι ταχυτήτων με τη σωστή κλιμάκωση (ή το αυτόματο της δοκιμής), ο κινητήρας ανταποκρίνεται θετικά και πρόθυμα. Σε επίπεδο κατανάλωσης, τα περίπου 7 λίτρα/100 χλμ. είναι μια αποδεκτή τιμή στην κλάση, αν και όχι η καλύτερη.

Κατά πόδας ακολουθεί και ο επίσης εξαιρετικός και τίμιος 1.6 TDI του Seat, ο οποίος αποδίδει ισχύ 115 ίππων και λειτουργεί άψογα. Η επιλογή των τεχνικών του γερμανικού γκρουπ, να προσφέρουν την απόδοση της μέγιστης ροπής (25,5 kgm) στην περιοχή στροφών από τις 1.500 ως τις 2.750 σ.α.λ., αναμφίβολα σε βοηθά να κινείσαι ευχάριστα, χωρίς να καταφεύγεις στο πολύ εύχρηστο 5άρι κιβώτιο με τη συνειδητά αραιή κλιμάκωση στις σχέσεις για χαμηλή κατανάλωση (6,2 λίτρα η ανώτερη που είδαμε!). Σε επίπεδο επιδόσεων, είναι πολύ κοντά και οι δυο, με εκείνον του Ford να δείχνει πως δεν κομπιάζει όσο οι στροφές αυξάνονται, αλλά και τον αντίστοιχο του Leon να δείχνει πως στις μικρομεσαίες στροφές είναι ικανός για πολλά πράγματα και κυρίως να σε κρατά πάντα σε ευχάριστη διάθεση, χωρίς να σε ταλαιπωρεί με αχρείαστες αλλαγές.

Οδηγώντας
Οι δυο καλύτερες εκτελέσεις σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς στην κλάση, ιδίως για εκείνον που ξέρει να εκτιμά τί οδηγεί και πώς να διασκεδάσει πίσω από το τιμόνι. Το Ford έχει σταθερό πάτημα σε στροφές και ευθείες και μπροστινό σύστημα-διαβήτη. Τα στοιχεία που αναντίρρητα προσελκύουν, είναι ο επιτυχημένος συνδυασμός άνεσης και κρατήματος, γεγονός που πέραν της σωστής ρύθμισης της ανάρτησης, σχετίζεται άμεσα και με τη στιβαρότητα του πλαισίου. Η συνολική εικόνα εμπνέει ιδιαίτερη ασφάλεια, ενώ ένα επιπρόσθετο στοιχείο που συμβάλλει σ' αυτό είναι οι μικρές κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, σε σημείο μάλιστα που, σε συνδυασμό και με το επικοινωνιακό σύστημα διεύθυνσης, σε κάνει να ξεχνάς τον οικογενειακό χαρακτήρα και να μπαίνεις σε σκέψεις για γρήγορη οδήγηση. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις απολαμβάνεις την πολύ καλή κύλιση και τα υψηλά επίπεδα άνεσης, τόσο στο ταξίδι όσο και στην πόλη.

Το ανανεωμένο Leon (χτισμένο πάνω στην ελαφριά και άκαμπτη πλατφόρμα MQB), έχει «σπορτίφ» προσανατολισμό, με ακριβέστερη οδική συμπεριφορά, πολύ καλό κράτημα, άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού, μικρότερες κλίσεις στις στροφές, ένα μικρομεσαίο hatchback το οποίο σε προκαλεί να το οδηγήσεις σβέλτα. Σύστημα διεύθυνσης, ανάρτηση και φρένα βρίσκονται διαρκώς στην υπηρεσία σου, ενημερώνοντας στο έπακρο τι ακριβώς πράττουν. Και ενώ έχεις πιστέψει πως εδώ θα βρεις οδηγικό αποκούμπι ανάμεσα στα δύο, επιχειρείς άλλη μια προσπάθεια με το Focus προκειμένου να φρεσκάρεις τη μνήμη σου και αναφωνείς εύκολα, «πως το Ford κάνει όσα και το Leon με ακόμη μεγαλύτερη απάθεια στους νόμους της Φυσικής» και με εκείνη τη μπλαζέ κύλιση πως όλα συμβαίνουν πολύ κάτω από σένα... Αμφότερα αποτελούν τη διέξοδο του ανήσυχου οικογενειάρχη που θα πάρει τα βουνά, αφού έχει αποβιβάσει πρώτα την... πεθερά του! Η διαφορά έγκειται στο πώς ακριβώς το πετυχαίνει το καθένα. Το Ford επιλέγει να κρύβει όλο αυτό το οδηγικό mentality κάτω από έναν αυστηρό καθωσπρεπισμό. Από την κύλιση μέχρι την ηχομόνωση. Αντίθετα το Seat θέλει να σου πει πως μπορείς να πας εύκολα γρήγορα πίσω από το βολάν του, ακόμη και να δοκιμάσεις ή να μάθεις. Με μια σαφώς πιο νεανική απλότητα, παρ' ότι είναι και αυτό άνετο με εξαιρετική κύλιση. Τα φρένα και των δύο δεν αντιμετώπισαν κάποιο θέμα ακόμη και μετά από «κυνηγητό» στην κατάβαση της Φυλής.
Με δυο λόγια, οι δυο καλύτερες εκτελέσεις σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς στην κλάση!
Συμπέρασμα
Δυο από τους κορυφαίους οδηγικά παίκτες της κατηγορίας C. Το έχουμε γράψει χίλιες φορές, αλλά αποτελεί την αποτύπωση της πραγματικότητας. Η απάντηση στο ερώτημα ποιο από τα δυο, περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, βάζοντας στην εξίσωση και τον παράγοντα τιμή. Με άλλα λόγια, είναι η χρυσή (ίσως και μοναδική) ευκαιρία του Leon να πάρει την παρτίδα, τώρα που το εξαιρετικό από κάθε άποψη Focus με την ομολογουμένως ισχυρότερη προσωπικότητα και τον πιο «πολυτελή» χαρακτήρα, βρίσκεται στη δύση της καριέρας του και στοιχίζει περισσότερο...
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
ΤΟ FOCUS ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Μπροστινό σύστημα
- Premium αύρα
- Άνεση
ΤΟ LEON ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Τιμή αγοράς
- Χώρο αποσκευών
- Κατανάλωση

  UP