ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -4x2-SUV-

Fiat 500X 1.3 MTJ - Citroen C4 Cactus 1.6 BHDi

Αντικομφορμιστές         ..:: Σαββάτο, 28 Μαϊου 2016 ::..
Δυο ξεχωριστά υβρίδια με έντονη προσωπικότητα, μας αποκαλύπτουν πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στην αυτοκίνηση τα τελευταία χρόνια και το κάνουν χωρίς να λησμονούν την ουσία, χαρούμενες υποστάσεις για εντός και εκτός πόλης διαδρομές

Είναι δύο διαφορετικά από κάθε άποψη αυτοκίνητα, από όποια οπτική γωνία ή επιμέρους επιχειρήματα εξετάσει κανείς την περίπτωσή τους. Άσχετα αν ανήκουν τυπικά στην ίδια κατηγορία. Από την μια πλευρά έχουμε την ξεχωριστή "urban crossover" προσωπικότητα του 500X και το μοναδικό του στιλ, τα οποία συμπληρώνονται χωρίς δεύτερη σκέψη από την ευχρηστία στην καθημερινότητα, με το αποτέλεσμα να δικαιώνει κάθε προσδοκία. Το άλλο αυτοκίνητο αυτής της άτυπης συγκριτικής δοκιμής, το Cactus της Citroen, είναι βασισμένο στην κλασική C4 και προάγει ένα εντελώς νεωτεριστικό χαρακτήρα που ποντάρει στη λιτή προσέγγιση εντός και εκτός (κυρίως εντός). Λιγότερος εξοπλισμός, άπλετοι χώροι, πρακτικότητα συνθέτουν το παζλ του πιο διαφορετικού «λοχία» τα τελευταία έτη.

Εσωτερικά
Σε τέτοιου είδους αυτοκίνητα η σχεδίαση και μάλιστα με γνώμονα την εκκεντρικότητα δεν σταματά στο περίβλημα, αλλά πολύ περισσότερο επεκτείνεται στην καμπίνα, όπου οι επιβάτες θα περάσουν τις περισσότερες ώρες τους κατά τη χρήση των αυτοκινήτων. Εδώ διαπιστώσαμε ισοπαλία στους γενναιόδωρους διαθέσιμους χώρους επιβατών, κυρίως στο πίσω κάθισμα ανεξαρτήτως σωματότυπου, πρακτικότητα με πολλές θήκες μικροαντικειμένων και στα δυο, τόσο ανάμεσα στα καθίσματα όσο και στα εσωτερικά των θυρών, με το Citroen να ποντάρει συνολικά στην απλότητα και το Fiat περισσότερο στον εντυπωσιασμό. Όπως και να έχει, θα βολευτείτε περίφημα και στα δύο, ενώ αν είστε "hi tech" τύπος θα εκτιμήσετε την εργονομία του Cactus με την οθόνη αφής να ελέγχει τις λειτουργίες του κλιματισμού, του ηχοσυστήματος και του υπολογιστή ταξιδιού. Στην ποιότητα το 500Χ μοιάζει να είναι ένα κλικ πιο καλοφτιαγμένο από το Cactus, ίσως επειδή το τελευταίο χρησιμοποιεί σκληρότερα υλικά σε μεγαλύτερη έκταση. Στο ταμείο, το Cactus ξεκινά από τα 17.600 ευρώ χωρίς απόσυρση (είναι άγνωστο ακόμα πώς θα διαμορφωθεί η τιμή του με το νέο σύστημα τέλους ταξινόμησης) έχοντας στο βασικό εξοπλισμό, ESP με hill holder, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, cruise control, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, υπολογιστή ταξιδιού και ηχοσύστημα με χειριστήρια στο τιμόνι και θύρα USB. Το 500Χ έχει τιμή εκκίνησης τα 20.030 ευρώ, διαθέτοντας αντίστοιχου επιπέδου εξοπλισμό (με επιπλέον ηλεκτρικά παράθυρα πίσω και διαιρούμενο πίσω κάθισμα, αλλά χωρίς ηλεκτρικούς καθρέφτες).

Ευχάριστα τα εσωτερικά και των δυο αυτοκινήτων με αποδεκτή ποιότητα, επαρκή εξοπλισμό και πρακτικότητα

Κινητήρες-κιβώτια
Ο ντίζελ 1.3 των 95 ίππων από τη Fiat είναι ένας καλός κινητήρα, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του 500Χ. Προφανώς δεν προσφέρει υψηλού επιπέδου επιδόσεις, αλλά μια ικανοποιητική αντιμετώπιση των καθημερινών αναγκών-συνθηκών. Εάν θέλουμε να γίνουμε πιο αυστηροί, θα επισημάνουμε πως είναι οριακός για το βάρος και το μέγεθος του 500Χ, κάτι που καταλαβαίνεις όταν έχεις τον κλιματισμό σε λειτουργία και προσπαθήσεις να επιταχύνεις σβέλτα από χαμηλές στροφές με την παρέα σου στο εσωτερικό. Όπως και να έχει, τα πάνω από 20 χιλιογραμμόμετρα ροπής είναι χρήσιμα (και επαρκή) σε κάθε είδους κίνηση. Το ικανοποιητικό σε αίσθηση κιβώτιο (μόνο πέντε σχέσεων με εύλογα αραιή σχετικά διάταξη) συνεργάζεται καλά μαζί του. Η κατανάλωση συγκρατείται εύκολα γύρω στα 7-7,5 λίτρα/100 χλμ. Κλείνοντας με το μοτέρ του Fiat, δεν μπορούμε να μην του αναγνωρίσουμε πως διαθέτει τον μικρότερο κυβισμό στην κατηγορία, με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό απέναντι στις φορομπηχτικές πολιτικές της εκάστοτε κυβέρνησης. Απέναντί του ο πετρελαιοκινητήρας 1.6 του Cactus, τα καταφέρνει καλύτερα, αφού είναι αρκετά μεγαλύτερος, ενώ αποδίδει 100 ίππους και σχεδόν 26 κιλά ροπής. Οπότε έτσι εξηγείται το «βάθος» στην απόδοση συγκριτικά με το τι καταφέρνει το Fiat. Δείχνει και είναι πιο ψυχωμένος, σπρώχνει με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα το αμάξωμα και εν τέλει δεν δείχνει αδυναμίες στην εξόρμηση, τιμώντας τον εκδρομικό χαρακτήρα. «Ακούει» περισσότερο στο πάτημα του γκαζιού και απαιτεί λιγότερες αλλαγές στο κιβώτιο, που έχει όμως πιο «παλιά» αίσθηση στο κούμπωμα. Ακόμη πιο οικονομικός στην κατανάλωση από τον αντίστοιχο του 500Χ, αφού μετά βίας πλησίασε τα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Το τίμημα είναι ο άκομψος θόρυβος που αρκετές φορές διαπερνά την καμπίνα και φτάνει στα αυτιά των επιβατών.

Οδηγώντας
Το ιδιότυπο crossover της Citroen έχει τον τρόπο να καταπίνει τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου, αν και οι μεγάλες εγκάρσιες κακοτοπιές θα προκαλέσουν αναπηδήσεις του πίσω άξονα και θα φέρουν κάποιο θόρυβο στην καμπίνα από την ανάρτηση. Η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης ευνοεί προφανώς τις κλίσεις στις στροφές όταν ο ρυθμός αυξηθεί, χωρίς όμως να επηρεάζεται η πρόσφυση. Λόγω και του χαμηλού βάρους του αμαξώματος, το Cactus στρίβει χωρίς δράματα και περίεργες αντιδράσεις. Έστω και αν δεν προδιαθέτει για κάτι τέτοιο. Την όποια διάθεση του οδηγού για γρήγορη οδήγηση θα αποτρέψουν αφενός το πλαδαρό και χωρίς πληροφόρηση τιμόνι και οι ράθυμες αντιδράσεις και η διαδρομή της ανάρτησης. Σαφώς και το Cactus απέχει αρκετά από το να συναγωνιστεί τον οδηγοκεντρισμό των περισσότερων μοντέλων στην κατηγορία C, αλλά αυτό σίγουρα δεν είναι το ζητούμενο εδώ. Ο αγχολυτικός και ιδιαίτερος χαρακτήρας έχει τον πρώτο λόγο και είναι σε θέση να κλέψει μερίδιο πωλήσεων αποκλειστικά γι' αυτόν τον λόγο. Όχι βέβαια πως το 500Χ διεκδικεί τον τίτλο του ενδιαφέροντος οδηγικά crossover στην πιάτσα. Απλώς δίπλα στο Cactus παρουσιάζεται λίγο πιο σαφές στις κινήσεις του, χωρίς όμως (το τονίζουμε), να υπερβαίνει το μέσο όρο στο δείκτη ευχαρίστησης ή ακρίβειας. Το σύστημα διεύθυνσης είναι απλώς επαρκές για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, η ανάρτηση σαφώς δεν «χαζεύει» τόσο όσο στο Citroen και εκπληρώνει την εντολή χωρίς ανασφάλεια, ενώ στον τομέα της άνεσης υπολείπεται οριακά και λογικά του Cactus, λόγω πιο σφιχτής ρύθμισης της ανάρτησης αλλά και χαμηλότερου προφίλ στους μεγαλύτερους τροχούς του. Στην κύλιση και τα δυο αυτοκίνητα τα καταφέρνουν ικανοποιητικά παρότι δεν ξεχωρίζουν, αλλά συνάμα δεν απογοητεύουν κιόλας. Καμία παρατήρηση για τα καλά φρένα τους.


Στο δρόμο, το 500Χ αποδεικνύεται πιο πρόθυμο στις αντιδράσεις του, το Cactus είναι πιο αγχολυτικό ενίοτε και πιο άνετο

Συμπέρασμα
Δυο ιδιαίτερες περιπτώσεις που φτάνουν στο ίδιο αποτέλεσμα από διαφορετικό δρόμο. Το μεν Cactus ποντάρει τα πάντα σε μια νέα προσέγγιση, η οποία προβάλλει έναν ξεχωριστό χαρακτήρα για κάθε είδους χρήση. Το δε 500Χ ακολούθησε πιο στέρεα μονοπάτια, δηλαδή τη δημιουργία ενός πιο «παραδοσιακού» crossover πάνω στο «δάπεδο» ενός σούπερ μίνι, χωρίς όμως και να χαρακτηρίζεται από έλλειψη προσωπικότητας. Πρόκειται για αντικειμενικά καλές προτάσεις που, παρά την εκκεντρικότητα του χαρακτήρα τους, τιμούν στο έπακρο την προέλευσή τους. Τελικά ποιο; Και τα δύο, ή καλύτερα ό,τι βαστά η τσέπη σας...

Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


ΤΟ C4 CACTUS ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Τιμή αγοράς
- Επιδόσεις
- Κινητήρα
- Άνεση ανάρτησης

ΤΟ 500X ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Σύστημα διεύθυνσης
- Προσεγμένο εσωτερικό
- Φορολογικό ατού λόγω κινητήρα
- Πιο «σαφή» οδική συμπεριφορά


  UP