ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Για τα μάτια του γείτονα;

        ..:: Κυριακή, 25 Μαϊου 2025 ::..
Η ύπαρξη πολλών εξειδικευμένων ενημερωτικών μέσων, ειδικών σελίδων σε μέσα γενικής ενημέρωσης, ειδικών εκπομπών σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα κλπ. με αντικείμενο το αυτοκίνητο σε όλο τον κόσμο δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που βλέπουν το αυτοκίνητο ως χόμπι. Μία βασική αιτία είναι και το γεγονός ότι πρόκειται για ένα πολύπλοκο τεχνολογικό προϊόν υψηλής αξίας που είναι εργαλείο της καθημερινότητας και απευθύνεται στο ευρύ κοινό, άρα ακόμα και σε άτομα με μηδενικές γνώσεις γύρω από το αντικείμενο. Οπότε η αναζήτηση πληροφοριών και γνώμης είναι πολύ χρήσιμη για μία σωστή επιλογή. Ακριβώς λόγω της πολυπλοκότητας του αντικειμένου και του γεγονότος ότι απευθύνεται σε όλους, τα προϊόντα του κλάδου είναι πολλά και διαφορετικά, ώστε να καλύπτουν πολλές και διαφορετικές ανάγκες, άρα η ανάγκη για ενημέρωση είναι σημαντική.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ανάγκη για ενημέρωση γίνεται κατανοητή από όλους, πολύ περισσότερο στην Ελλάδα, όπου οι άνθρωποι κάνουν αγορές πιο συχνά με κριτήριο τι αγοράζει ο γείτονας ή πως θα κάνουν εντύπωση στον γείτονα, παρά με ορθολογική εκτίμηση των αναγκών τους και των προϊόντων που μπορεί να τις καλύψουν. Υπάρχουν βεβαίως και πολλοί που αντιμετωπίζουν με καχυποψία την ενημέρωση από τα εξειδικευμένα μέσα, αλλά στην εποχή που τα περισσότερα από αυτά είναι δωρεάν, άρα υπάρχει και η δυνατότητα διασταύρωσης πληροφοριών από πολλές διαφορετικές πηγές, το επιχείρημα είναι μάλλον δικαιολογία. Γιατί είναι τελικά πολύ συχνό το φαινόμενο να κάνουν οι άνθρωποι επιλογές που δεν καλύπτουν αποτελεσματικά τις ανάγκες τους ή που έχουν χαρακτηριστικά που τους ενοχλούν, χωρίς μάλιστα να μπορούν πάντα να προσδιορίσουν την αιτία της ενόχλησής τους.

Το αυτοκίνητο είναι εργαλείο και, ακόμα και αυτοί που επιδιώκουν την οδηγική απόλαυση, δεν μπορούν να αγνοούν για χάρη της τις προσωπικές ή τις οικογενειακές ανάγκες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από προσωπική εμπειρία είναι ότι πριν από αρκετά χρόνια ο υπογράφων άλλαξε μάρκα προσωπικού αυτοκινήτου μετά από 14 χρόνια, γιατί αποκτώντας οικογένεια με μικρά παιδιά χρειαζόταν (τί άλλο;) μεγάλο χώρο αποσκευών, που δεν προσέφεραν τα αυτοκίνητα της μάρκας που μέχρι τότε τον εξυπηρετούσε (στην τιμή που μπορούσε να πληρώσει!). Όποιος έχει ταξιδέψει με καρότσια και κρεβατάκια, καταλαβαίνει τί εννοούμε. Υπάρχουν όμως και παραδείγματα που οι επιλογές δεν είναι τόσο προφανείς στους μη γνώστες. Πριν μερικά χρόνια όταν ξαφνικά στράφηκαν όλοι προς τα ντίζελ, μας είχαν αναφέρει παράδειγμα αγοραστή σε νησί, που επέμενε στην έκθεση που πήγε να πάρει τη ντίζελ έκδοση του αυτοκινήτου που του άρεσε, γιατί είχε ακούσει (και σωστά) ότι τα ντίζελ είναι πιο οικονομικά. Μόνο που με το αυτοκίνητό του έκανε μόνο 5.000 χιλιόμετρα το χρόνο, οπότε η οικονομία στο καύσιμο θα έκανε καμιά... δεκαπενταριά χρόνια να αποσβέσει την κατά 2.000 ευρώ ακριβότερη τιμή της έκδοσης ντίζελ του αυτοκινήτου (τα οποία θα έδινε προκαταβολικά), οπότε η επιλογή μάλλον δεν είχε νόημα και δεν συνέφερε οικονομικά.

Μεγάλο ποσοστό των αγοραστών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και μάλιστα ανθρώπων που πραγματοποιούν τη συντριπτική πλειοψηφία των διαδρομών τους στην πόλη (όπου οι κάκιστοι δρόμοι είναι πλέον ο κανόνας), επιλέγουν για τα αυτοκίνητά τους τις έξτρα μεγαλύτερες ζάντες που προσφέρονται, οι οποίες συνεπάγονται φαρδύτερα λάστιχα πολύ χαμηλού προφίλ. Αυτό συνεπάγεται μια αύξηση της κατανάλωσης και, κυρίως, πολύ χειρότερη άνεση λόγω ανεπαρκούς απορρόφησης των ανωμαλιών από τα σκληρότερα πλαϊνά των ελαστικών χαμηλού προφίλ, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γίνεται μέχρι και κουραστικό. Έχουμε δοκιμάσει αρκετές φορές το ίδιο μοντέλο μιας εταιρείας με νορμάλ (π.χ. σειράς 55) και χαμηλοπρόφιλα (σειράς 45 ή και 40) ελαστικά και είναι σαν να οδηγείς διαφορετικό αυτοκίνητο από πλευράς άνεσης όταν αρχίζουν οι λακκούβες και τα σαμαράκια. Θα μου πείτε, τί είναι ο πόνος μπρος στα κάλλη, αλλά πραγματικά αξίζει τον κόπο; Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι, όμως, η μαζική στροφή στα SUV, που ανάγκασε και της αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν την γκάμα τους. Στις περισσότερες περιπτώσεις η επιλογή δεν γίνεται επειδή ένα SUV προσφέρει καλύτερους χώρους στο ίδιο μήκος σε σύγκριση με ένα σεντάν ή χάτσμπακ, αλλά επειδή κάθεσαι ψηλότερα. Πόσοι γνωρίζουν όμως το τίμημα, ώστε να κάνουν συνειδητά αυτήν την επιλογή; Ένα SUV έχει πιο σκληρές αναρτήσεις από ένα «κανονικό» αυτοκίνητο λόγω του ύψους του, άρα χειρότερη άνεση, γέρνει περισσότερο στις στροφές, κάτι που ενοχλεί μερικούς οδηγούς και βέβαια έχει αρκετά χειρότερη αεροδυναμική, άρα αυξημένη κατανάλωση στο ταξίδι σε ταχύτητες πάνω από 100 χλμ./ώρα (όπως είναι οι ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο). Τα παραδείγματα είναι πολλά, το συμπέρασμα είναι ένα: προσπαθήστε να ενημερωθείτε σε βάθος πριν αγοράσετε αυτοκίνητο. Είναι αρκετά ακριβή αγορά για να γίνει μόνο για τα... μάτια του γείτονα..._Π.Φ.

  UP