ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::
VW ID.5 - GTX 79 kWh
Η Ευρώπη δεν έχει μείνει πίσω! ..:: Σαββάτο, 10 Μαϊου 2025 ::..
Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV κουπέ της VW στην κορυφαία έκδοσή του είναι τετρακίνητο, προσφέρει δύναμη και επιδόσεις καλού σπορ αυτοκινήτου και ταυτόχρονα μεγάλους χώρους, πλούσιο εξοπλισμό, ένα πολύ καλό συνδυασμό πολιτισμένου χαρακτήρα και καλής οδικής συμπεριφοράς, αρκετά μεγάλη αυτονομία σε αστική χρήση και φυσικά πολύ χαμηλό κόστος χρήσης
Η VW έχει ένα μεγάλο πρόγραμμα ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, με στόχο την παρουσία της στις περισσότερες κατηγορίες, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει με επιτυχία τον εκτός Ευρώπης ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος δημιούργησε και το πρώτο της SUV κουπέ, το ID.5, που είναι το τρίτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της σειράς ID. Η σοβαρότητα μάλιστα με την οποία αντιμετωπίζει η γερμανική εταιρεία την ανάπτυξη της ηλεκτρικής γκάμας της, φαίνεται και από το γεγονός ότι προσφέρει μια ευρεία γκάμα εκδόσεων, για τα ηλεκτρικά μοντέλα της, μεταξύ των οποίων και σπορ εκδόσεις με το χαρακτηριστικό GTX. Η σπορ έκδοση GTX του ID.5, που αποτελεί και το αντικείμενο της συγκεκριμένης δοκιμής, έχει μήκος 4,582 μ. και μεταξόνιο 2.772 χιλιοστών και είναι βασισμένη στην νέα πλατφόρμα MEB που εξελίχθηκε από το γερμανικό γκρουπ για τη δημιουργία ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Εσωτερικό
Έχουμε πολλές φορές επισημάνει το γεγονός ότι ένα από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι βασισμένα σε πλατφόρμα ειδικά εξελιγμένη για ηλεκτροκίνηση, είναι οι καλύτεροι χώροι που προσφέρουν για τις ίδιες εξωτερικές διαστάσεις σε σύγκριση με τα συμβατικά, γιατί έχουν λιγότερα μηχανικά μέρη και μία επίπεδη μπαταρία κάτω από το δάπεδο. Αυτό χαρακτηρίζει, λοιπόν, και το ID.5, που προσφέρει πολύ καλούς χώρους για επιβάτες, με ένα 5ο μάλιστα στη μέση πίσω να μεταφέρεται πολύ πιο άνετα σε σύγκριση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο, λόγω της έλλειψης κεντρικού «τούνελ» στο δάπεδο, το οποίο είναι εντελώς επίπεδο. Και αυτοί οι μεγάλοι χώροι συνοδεύονται από έναν επίσης πολύ μεγάλο χώρο αποσκευών, χωρητικότητας 549 λίτρων. Η εντελώς ελεύθερη από χειριστήρια κεντρική κονσόλα (ο διακόπτης επιλογής κίνησης για εμπρός ή πίσω βρίσκεται στην κολόνα του τιμονιού), προσφέρει και αρκετούς χώρους για μικροπράγματα, ολοκληρώνοντας έτσι πολύ καλή εικόνα του αυτοκινήτου στον τομέα της πρακτικότητας. Αντίστοιχα, καλή είναι και η θέση οδήγησης, με επαρκείς ρυθμίσεις στο κάθισμα και το τιμόνι για να βολευτεί ο οδηγός. Η μόνη μας παρατήρηση, είναι οι διακόπτες αφής στο τιμόνι για τον έλεγχο του ηχοσυστήματος χρειάζονται εξοικείωση, για να μη τους ενεργοποιεί κατά λάθος ο οδηγός σε κάποιον ελιγμό που απαιτεί χρήση του τιμονιού.
Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, όπως θα περίμενε κανείς από ένα VW, με την έλλειψη τριγμών και άλλων θορύβων να δείχνει και μία «γεροδεμένη» συναρμολόγηση. Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 56.500 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση, με ένα ιδιαίτερα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα υποβοήθησης ελιγμού αποφυγής εμποδίου, 7 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, προβολείς τεχνολογίας LED, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, θερμαινόμενο τιμόνι, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, συμβατότητα (ασύρματα) με Apple CarPlay και Android Auto, θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ασύρματης φόρτισης κινητού, σύστημα πλοήγησης, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Θα υπενθυμίσουμε επίσης ότι το αυτοκίνητο καλύπτεται από εγγύηση 4 ετών ή 80.000 χλμ. (όποιο έρθει πρώτο).
Εσωτερικό
Έχουμε πολλές φορές επισημάνει το γεγονός ότι ένα από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι βασισμένα σε πλατφόρμα ειδικά εξελιγμένη για ηλεκτροκίνηση, είναι οι καλύτεροι χώροι που προσφέρουν για τις ίδιες εξωτερικές διαστάσεις σε σύγκριση με τα συμβατικά, γιατί έχουν λιγότερα μηχανικά μέρη και μία επίπεδη μπαταρία κάτω από το δάπεδο. Αυτό χαρακτηρίζει, λοιπόν, και το ID.5, που προσφέρει πολύ καλούς χώρους για επιβάτες, με ένα 5ο μάλιστα στη μέση πίσω να μεταφέρεται πολύ πιο άνετα σε σύγκριση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο, λόγω της έλλειψης κεντρικού «τούνελ» στο δάπεδο, το οποίο είναι εντελώς επίπεδο. Και αυτοί οι μεγάλοι χώροι συνοδεύονται από έναν επίσης πολύ μεγάλο χώρο αποσκευών, χωρητικότητας 549 λίτρων. Η εντελώς ελεύθερη από χειριστήρια κεντρική κονσόλα (ο διακόπτης επιλογής κίνησης για εμπρός ή πίσω βρίσκεται στην κολόνα του τιμονιού), προσφέρει και αρκετούς χώρους για μικροπράγματα, ολοκληρώνοντας έτσι πολύ καλή εικόνα του αυτοκινήτου στον τομέα της πρακτικότητας. Αντίστοιχα, καλή είναι και η θέση οδήγησης, με επαρκείς ρυθμίσεις στο κάθισμα και το τιμόνι για να βολευτεί ο οδηγός. Η μόνη μας παρατήρηση, είναι οι διακόπτες αφής στο τιμόνι για τον έλεγχο του ηχοσυστήματος χρειάζονται εξοικείωση, για να μη τους ενεργοποιεί κατά λάθος ο οδηγός σε κάποιον ελιγμό που απαιτεί χρήση του τιμονιού.
Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, όπως θα περίμενε κανείς από ένα VW, με την έλλειψη τριγμών και άλλων θορύβων να δείχνει και μία «γεροδεμένη» συναρμολόγηση. Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 56.500 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση, με ένα ιδιαίτερα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα υποβοήθησης ελιγμού αποφυγής εμποδίου, 7 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, προβολείς τεχνολογίας LED, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, θερμαινόμενο τιμόνι, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, συμβατότητα (ασύρματα) με Apple CarPlay και Android Auto, θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ασύρματης φόρτισης κινητού, σύστημα πλοήγησης, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Θα υπενθυμίσουμε επίσης ότι το αυτοκίνητο καλύπτεται από εγγύηση 4 ετών ή 80.000 χλμ. (όποιο έρθει πρώτο).
Κινητήρας-κιβώτιο
Η έκδοση GTX είναι τετρακίνητη, με ένα κινητήρα σε κάθε άξονα (ο βασικός κινητήρας, που κινεί κατά κύριο λόγο το αυτοκίνητο είναι ο πίσω, άλλωστε και οι δικίνητες εκδόσεις έχουν πίσω κίνηση) και μέγιστη συνδυασμένη ισχύ 340 ίππων στην τελευταία αναβαθμισμένη έκδοση. Δεδομένου ότι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμα μεγαλύτερο ατού από τη μεγάλη ισχύ είναι και η μεγάλη ροπή που αποδίδεται από μηδενικές στροφές, είναι αναμενόμενες οι εξαιρετικές επιδόσεις που προσφέρει το αυτοκίνητο παρά το αυξημένο βάρος του (2.246 κιλά), με την επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνεται σε μόλις 5,4''. Και η συνολική αίσθηση φυσικά του αυτοκινήτου είναι η άμεση απόκριση στο γκάζι και οι πολύ γρήγορες ενδιάμεσες επιταχύνσεις, που επιτρέπουν αστραπιαία προσπεράσματα και οδήγηση με γρήγορους ρυθμούς αν το επιθυμεί ο οδηγός. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 79 kWh και προσφέρει αυτονομία 533 χλμ. στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών. Στην πράξη αυτή μπορεί σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, με ταχύτητες κάτω από 100 χλμ./ώρα, να ξεπεράσει αρκετά τα 400 χιλιόμετρα, ακόμα και με τον κλιματισμό σε λειτουργία (όχι στη μέγιστη απόδοση βέβαια, μια που η δοκιμή έγινε με ανοιξιάτικό και όχι καλοκαιρινό ήλιο). Το «κιβώτιο» βεβαίως έχει μία μόνο σχέση, όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).
Οδηγώντας
Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε οδηγικό επίπεδο είναι το σημαντικά χαμηλότερο κέντρο βάρους, που ενισχύει τη σταθερότητα στο δρόμο και την ακρίβεια της συμπεριφοράς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει και η τετρακίνηση, που παίζει το ρόλο της και βελτιώνει ακόμα περισσότερο την ακρίβεια της συμπεριφοράς του αυτοκίνητου, το οποίο έχει καλό κράτημα και ανταποκρίνεται αρκετά άμεσα στις εντολές του οδηγού. Αρκετά πολιτισμένο, το ID.5 έχει πολύ καλή ποιότητα κύλισης και προσφέρει καλή άνεση για ηλεκτρικό SUV δεδομένου ότι δεν είναι και υπερβολικά ψηλό (απόσταση από το έδαφος 16 εκ.), ώστε να απαιτεί αρκετά σφιχτές αναρτήσεις για να αποφεύγονται αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Εδώ όλα είναι ομαλά και προβλέψιμα, το τιμόνι έχει αρκετά καλή αίσθηση στην επιλογή σπορ της ρύθμισής του και τα φρένα είναι αποτελεσματικά, έχουν όμως μία «σπογγώδη» αίσθηση, που συχνά χαρακτηρίζει τα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας στις επιβραδύνσεις και τα φρεναρίσματα. Από την άλλη η δυνατότητα επιλογής αυξημένης ανάκτησης ενέργειας (με το B στον επιλογέα «ταχυτήτων») προσφέρει σχεδόν λειτουργία one pedal, με την επιβράδυνση να είναι αρκετά έντονη όταν αφήσεις το γκάζι και τα φρένα να λειτουργούν επικουρικά. Αξίζει επίσης τον κόπο να αναφέρουμε ότι το σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης έχει στο GTX και μία επιπλέον επιλογή "Traction", για καλύτερο έλεγχο της κίνησης σε ολισθηρές επιφάνειες.
Η έκδοση GTX είναι τετρακίνητη, με ένα κινητήρα σε κάθε άξονα (ο βασικός κινητήρας, που κινεί κατά κύριο λόγο το αυτοκίνητο είναι ο πίσω, άλλωστε και οι δικίνητες εκδόσεις έχουν πίσω κίνηση) και μέγιστη συνδυασμένη ισχύ 340 ίππων στην τελευταία αναβαθμισμένη έκδοση. Δεδομένου ότι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμα μεγαλύτερο ατού από τη μεγάλη ισχύ είναι και η μεγάλη ροπή που αποδίδεται από μηδενικές στροφές, είναι αναμενόμενες οι εξαιρετικές επιδόσεις που προσφέρει το αυτοκίνητο παρά το αυξημένο βάρος του (2.246 κιλά), με την επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνεται σε μόλις 5,4''. Και η συνολική αίσθηση φυσικά του αυτοκινήτου είναι η άμεση απόκριση στο γκάζι και οι πολύ γρήγορες ενδιάμεσες επιταχύνσεις, που επιτρέπουν αστραπιαία προσπεράσματα και οδήγηση με γρήγορους ρυθμούς αν το επιθυμεί ο οδηγός. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 79 kWh και προσφέρει αυτονομία 533 χλμ. στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών. Στην πράξη αυτή μπορεί σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, με ταχύτητες κάτω από 100 χλμ./ώρα, να ξεπεράσει αρκετά τα 400 χιλιόμετρα, ακόμα και με τον κλιματισμό σε λειτουργία (όχι στη μέγιστη απόδοση βέβαια, μια που η δοκιμή έγινε με ανοιξιάτικό και όχι καλοκαιρινό ήλιο). Το «κιβώτιο» βεβαίως έχει μία μόνο σχέση, όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).
Οδηγώντας
Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε οδηγικό επίπεδο είναι το σημαντικά χαμηλότερο κέντρο βάρους, που ενισχύει τη σταθερότητα στο δρόμο και την ακρίβεια της συμπεριφοράς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει και η τετρακίνηση, που παίζει το ρόλο της και βελτιώνει ακόμα περισσότερο την ακρίβεια της συμπεριφοράς του αυτοκίνητου, το οποίο έχει καλό κράτημα και ανταποκρίνεται αρκετά άμεσα στις εντολές του οδηγού. Αρκετά πολιτισμένο, το ID.5 έχει πολύ καλή ποιότητα κύλισης και προσφέρει καλή άνεση για ηλεκτρικό SUV δεδομένου ότι δεν είναι και υπερβολικά ψηλό (απόσταση από το έδαφος 16 εκ.), ώστε να απαιτεί αρκετά σφιχτές αναρτήσεις για να αποφεύγονται αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Εδώ όλα είναι ομαλά και προβλέψιμα, το τιμόνι έχει αρκετά καλή αίσθηση στην επιλογή σπορ της ρύθμισής του και τα φρένα είναι αποτελεσματικά, έχουν όμως μία «σπογγώδη» αίσθηση, που συχνά χαρακτηρίζει τα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας στις επιβραδύνσεις και τα φρεναρίσματα. Από την άλλη η δυνατότητα επιλογής αυξημένης ανάκτησης ενέργειας (με το B στον επιλογέα «ταχυτήτων») προσφέρει σχεδόν λειτουργία one pedal, με την επιβράδυνση να είναι αρκετά έντονη όταν αφήσεις το γκάζι και τα φρένα να λειτουργούν επικουρικά. Αξίζει επίσης τον κόπο να αναφέρουμε ότι το σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης έχει στο GTX και μία επιπλέον επιλογή "Traction", για καλύτερο έλεγχο της κίνησης σε ολισθηρές επιφάνειες.
YΠEP
- Δύναμη-επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Χώροι
- Ποιότητα κύλισης-άνεση
- Ύπαρξη τετρακίνησης
- Εξοπλισμός
- Κόστος χρήσης
- Αυτονομία σε αστική χρήση
- Δύναμη-επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Χώροι
- Ποιότητα κύλισης-άνεση
- Ύπαρξη τετρακίνησης
- Εξοπλισμός
- Κόστος χρήσης
- Αυτονομία σε αστική χρήση
KATA
- Σπογγώδης αίσθηση φρένων
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Σπογγώδης αίσθηση φρένων
- Έλλειψη ρεζέρβας
Δύναμη και επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου και πολύ καλός συνδυασμός άνεσης και οδικής συμπεριφοράς η
Συμπέρασμα
Αν αφήσουμε προσωρινά κατά μέρος το γεγονός ότι μιλάμε για ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το ID.5 GTX είναι με «αυτοκινητικά» κριτήρια ένα πολύ καλό οικογενειακό αυτοκίνητο, ευρύχωρο, προσεγμένο ποιοτικά, πολύ καλά εξοπλισμένο, δυνατό και γρήγορο, τετρακίνητο, με χαμηλό κόστος χρήσης κι ένα πολύ καλό συνδυασμό πολιτισμένου χαρακτήρα και καλής οδικής συμπεριφοράς. Όταν μπαίνει στην εξίσωση και η ηλεκτροκίνηση, δεν μπορεί κανείς να μην υπολογίσει ότι, παρά την πολύ καλή αυτονομία σε αστικές συνθήκες, η αυτονομία σε μακρινά ταξίδια είναι πολύ μικρότερη από αυτή ενός συμβατικού ή ενός υβριδικού αυτοκινήτου, τη στιγμή που το δίκτυο φόρτισης είναι ακόμα ελλιπέστατο. Και βέβαια δεν μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι η τιμή του είναι ακριβότερη κατά 12.000 ευρώ από αυτή π.χ. της κορυφαίας έκδoσης R-Line του Tiguan 1.5 eTSI MHEV DSG των 150 ίππων, το οποίο ακόμα και μετά από 10 χρόνια θα έχει την ίδια ακριβώς αυτονομία, ενώ αυτή του ID.5 θα μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η εξίσωση, λοιπόν, δεν είναι απλή και προς το παρόν τα αυτοκίνητα σαν το ID.5 απευθύνονται περισσότερο στις εταιρικές πωλήσεις (στις οποίες υπάρχει και οικονομικό κίνητρο), παρά στον ιδιώτη οικογενειάρχη που θέλει ένα αυτοκίνητο πάσης χρήσεως...
Αν αφήσουμε προσωρινά κατά μέρος το γεγονός ότι μιλάμε για ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το ID.5 GTX είναι με «αυτοκινητικά» κριτήρια ένα πολύ καλό οικογενειακό αυτοκίνητο, ευρύχωρο, προσεγμένο ποιοτικά, πολύ καλά εξοπλισμένο, δυνατό και γρήγορο, τετρακίνητο, με χαμηλό κόστος χρήσης κι ένα πολύ καλό συνδυασμό πολιτισμένου χαρακτήρα και καλής οδικής συμπεριφοράς. Όταν μπαίνει στην εξίσωση και η ηλεκτροκίνηση, δεν μπορεί κανείς να μην υπολογίσει ότι, παρά την πολύ καλή αυτονομία σε αστικές συνθήκες, η αυτονομία σε μακρινά ταξίδια είναι πολύ μικρότερη από αυτή ενός συμβατικού ή ενός υβριδικού αυτοκινήτου, τη στιγμή που το δίκτυο φόρτισης είναι ακόμα ελλιπέστατο. Και βέβαια δεν μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι η τιμή του είναι ακριβότερη κατά 12.000 ευρώ από αυτή π.χ. της κορυφαίας έκδoσης R-Line του Tiguan 1.5 eTSI MHEV DSG των 150 ίππων, το οποίο ακόμα και μετά από 10 χρόνια θα έχει την ίδια ακριβώς αυτονομία, ενώ αυτή του ID.5 θα μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η εξίσωση, λοιπόν, δεν είναι απλή και προς το παρόν τα αυτοκίνητα σαν το ID.5 απευθύνονται περισσότερο στις εταιρικές πωλήσεις (στις οποίες υπάρχει και οικονομικό κίνητρο), παρά στον ιδιώτη οικογενειάρχη που θέλει ένα αυτοκίνητο πάσης χρήσεως...
Πάνος Φιλιππακόπουλος
Επίσημο Site https://www.vw.gr
