ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Υπερπληθυσμός ηλεκτρονικών!

        ..:: Σαββάτο, 19 Οκτωβρίου 2024 ::..
Είμαστε οι τελευταίοι που θα αμφισβητήσουμε τη χρησιμότητα των ηλεκτρονικών για τη βελτίωση της ενεργητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων, η οποία τις τελευταίες δύο δεκαετίες είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Όπως είναι όμως γνωστό, η υπερβολή δημιουργεί συνήθως παρενέργειες, ακόμα κι όταν γίνεται με τις καλύτερες των προθέσεων. Και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχουμε φτάσει σε ένα βαθμό υπερβολής, που δεν οφείλεται απλώς στα σχέδια των μηχανικών, αλλά αφενός στον ανταγωνισμό ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες για την προσφορά των περισσότερων δυνατών συστημάτων ασφαλείας στα αυτοκίνητά τους και αφετέρου σε νομοθετικές πρωτοβουλίες, που συνήθως προέρχονται από άτομα με ελλιπή γνώση και αντίληψη της πραγματικότητας στο δρόμο.

Όσοι έχουν αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο τα τελευταία χρόνια, ακόμα και τις βασικές εκδόσεις, ιδιαίτερα όμως τις λίγο πιο πλούσιες (κάτι που είναι και το πιο συνηθισμένο!) έχουν διαπιστώσει ότι είναι φορτωμένο με ένα σωρό ηλεκτρονικά συστήματα. Τα οποία μάλιστα συχνά προσφέρουν περισσότερες από μία επιλογές ρύθμισης και τα οποία επεμβαίνουν πολύ συχνά με φωτεινές ή ηχητικές προειδοποιήσεις, που από κάποιο σημείο και μετά είναι τόσο συχνές (γιατί ενεργοποιούνται για ψύλλου πήδημα και είναι και πολλά τα συστήματα που υπάρχουν) που αρχίζουν να γίνονται ενοχλητικές για τον οδηγό. Με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος απόσπασης προσοχής, ακόμα και εκνευρισμού σε ένα ούτως ή άλλως δύσκολο περιβάλλον, όπως οι αστικοί δρόμοι με την πυκνή κυκλοφορία.

Βεβαίως στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης, αλλά εδώ φτάνουμε σ' ένα άλλο επίπεδο υπερβολής, απενεργοποιώντας συστήματα που έχουν δημιουργηθεί για την ασφάλεια μας, επειδή αρχίζουν να γίνεται ενοχλητικό. Επιπλέον οι ιδιοκτήτες των πιο καινούργιων αυτοκινήτων θα έχουν παρατηρήσει ότι ορισμένες λειτουργίες που έχουν γίνει πλέον υποχρεωτικές σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως π.χ. η προειδοποίηση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας και η υποβοήθηση διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, αφενός επανενεργοποιούνται κάθε φορά που θέτουν σε λειτουργία το αυτοκίνητό τους και αφετέρου η απενεργοποίησή τους είναι μερικές φορές επίτηδες κάπως πολύπλοκη, για να αποθαρρύνονται όταν θέλουν να την επιλέξουν.

Το πρόβλημα είναι (κι εδώ μπαίνουμε στα χωράφια μιας πολύ μεγάλης συζήτησης που γίνεται για την τεχνητή νοημοσύνη και τις πιθανές παρενέργειες της λειτουργίας συστημάτων χωρίς κριτική σκέψη) ότι αυτά τα συστήματα έχουν ρυθμιστεί με συγκεκριμένους κανόνες για όλες περιπτώσεις, που δεν μπορούν να λάβουν υπόψη τις ατέλειες που υπάρχουν π.χ. σε χώρες με κακή οργάνωση σαν την Ελλάδα. Τα αυτόματα συστήματα ασφαλείας χρειάζονται και αντίστοιχα καλά οργανωμένο περιβάλλον, με σωστές διαγραμμίσεις στους δρόμους, με σωστή σηματοδότηση, με πινακίδες που δεν είναι... σκεπασμένες με αυτοκόλλητα κλπ. Είναι π.χ. χαρακτηριστικό (το παρατηρήσαμε αυτές τις μέρες σε αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε) πως μπορεί να υπάρχει σε κάποιο σημείο ένα πολύ χαμηλό όριο ταχύτητας (π.χ. 30 ή ακόμα και... 20), το οποίο το σύστημα λαμβάνει ως δεδομένο μέχρι να συναντήσει καινούργιο! Αυτό θα ήταν βεβαίως φυσιολογικό, αλλά στην Ελλάδα είναι... επιστημονική φαντασία να μπαίνει νέα πινακίδα σε κάθε σημείο όπου παύει να ισχύει το προηγούμενο όριο, οπότε μπορεί να περάσει πολλή ώρα μέχρι να συναντήσεις νέα πινακίδα με διαφορετικό όριο. Και μέχρι τότε το σύστημα σε προειδοποιεί κάθε φορά που περνάς τα 30 ή τα 20 χλμ./ώρα! Ό, τοι πρέπει για να το αγνοείς, δηλαδή ή και να το απενεργοποιείς εντελώς, αναιρώντας έτσι τη χρησιμότητά του. Οι άνθρωποι δεν αντέχουν την υπερβολή και όσο πιο σύντομα το αντιληφθούν οι νομοθέτες και οι τεχνικοί, τόσο πιο σύντομα θα γίνουν αποδεκτές οι δημιουργίες τους..._Π.Φ.

  UP