ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::
Kia EV9 - AWD 384 PS
Ασκήσεις τεχνολογίας ..:: Σαββάτο, 12 Οκτωβρίου 2024 ::..
Το κορυφαίο ηλεκτρικό μοντέλο της Kia είναι ένα μεγάλο 7θέσιο SUV, το οποίο αποτελεί στην ουσία ένα τεχνολογικό έκθεμα, προσφέροντας ένα κορυφαίο μίγμα χώρων, πρακτικότητας, ποιότητας, επιδόσεων και εξοπλισμού, με πολύ καλή οδική συμπεριφορά, επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου, ακόμα και κάποιες εκτός δρόμου δυνατότητες χάρη στην τετρακίνηση και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, όλα αυτά με το ανάλογο κόστος βέβαια, που απευθύνεται σε πολύ λίγους
Οι μεγάλες αλλαγές που φέρνει στην αυτοκινητοβιομηχανία η ηλεκτροκίνηση έχουν παρακινήσει κάποιους κατασκευαστές, ακόμα και από αυτούς που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή «μαζικών» αυτοκινήτων, στη δημιουργία ορισμένων «ακραίων» μοντέλων, με την έννοια ότι απευθύνονται σε ένα εξαιρετικά περιορισμένο κοινό. Κάτι η ούτως ή άλλως αυξημένη τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάτι η χρησιμοποίηση όποιας διαθέσιμης τεχνολογίας και στοιχείου εξοπλισμού υπάρχει, κάτι το πολύ μεγάλο μέγεθος, που αυξάνει και το κόστος, μιλάμε για τιμές αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Προσθέστε και το γεγονός ότι εκ των πραγμάτων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απευθύνονται ακόμα σε ένα σαφώς πιο περιορισμένο κοινό παγκοσμίως σε σύγκριση με τα συμβατικά, με δεδομένη την ανεπάρκεια των υποδομών φόρτισης και γίνεται αμέσως προφανές ότι αυτά τα αυτοκίνητα απευθύνονται σε πολύ λίγους αγοραστές. Στην πραγματικότητα, λοιπόν, πρόκειται για «εκθέματα τεχνολογίας» με τα οποία οι κατασκευαστές τους επιδεικνύουν, όχι μόνο στους αγοραστές, αλλά και στο ευρύ κοινό, τις τεχνολογικές δυνατότητες που διαθέτουν (και) στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Κάπως έτσι πρέπει να δημιουργήθηκε και το EV9, το οποίο είναι άλλωστε βασισμένο πάνω στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα E-GMP της Kia, που εξελίχθηκε ειδικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο 7θέσιο (ή 6θέσιο, ανάλογα με την έκδοση) SUV, με μήκος πάνω από... 5 μέτρα (5,015 μ.) και μεταξόνιο που ξεπερνάει τα 3 μέτρα (3.100 χιλιοστά), το οποίο δοκιμάσαμε στην ισχυρότερη -και τετρακίνητη- έκδοσή του και με το οποίο η Kia λέει στο ευρύ κοινό, όταν θα βλέπει να το κυκλοφορούν οι λίγοι που μπορούν να το αγοράσουν, «να τί μπορώ να κάνω» (γιατί η αλήθεια είναι ότι οι Κορεάτες έχουν κάνει τεράστια βήματα τα τελευταία χρόνια και ανταγωνίζονται στα ίσια τους παραδοσιακούς μεγάλους κατασκευαστές της αυτοκινητοβιομηχανίας).
Εσωτερικό
Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που προβάλλει την τεχνολογία της μάρκας δεν σημαίνει ότι οι δημιουργοί του αδιαφόρησαν για την λειτουργικότητα και την πρακτικότητα που προσφέρει. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς οι Κορεάτες δεν θέλουν απλώς να δείξουν ότι διαθέτουν σύγχρονη τεχνολογία, αλλά ότι μπορούν με αυτή να κατασκευάσουν απολύτως λειτουργικά αυτοκίνητα, που καλύπτουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες των πελατών τους. Το EV9, λοιπόν, προσφέρει στην πράξη λειτουργικότητα πολυμορφικού αυτοκινήτου, με το εσωτερικό του να προσφέρει αμέτρητες δυνατότητες διαμόρφωσης χάρη στις ρυθμίσεις που υπάρχουν για τις τρεις σειρές καθισμάτων. Οι χώροι όταν μπαίνουν μόνο 5 επιβάτες με τα δύο καθίσματα της τρίτης σειράς αναδιπλωμένα (κάτι που γίνεται ηλεκτρικά, όπως και η αναδίπλωση της δεύτερης σειράς) είναι φυσικά άφθονοι και συμπληρώνονται από ένα τεράστιο χώρο αποσκευών 828 λίτρων, που χωράει ένα ολόκληρο νοικοκυριό! Από εκεί και πέρα υπάρχουν δυνατότητες για ένα σωρό διαφορετικές διαμορφώσεις, καθώς η δεύτερη σειρά καθισμάτων (που είναι διαιρούμενη) ρυθμίζεται κατά μήκος, ενώ η αναδίπλωση και των μεσαίων και των πίσω καθισμάτων μπορεί να γίνει ηλεκτρικά και από το χώρο αποσκευών. Ο τελευταίος σε περίπτωση που είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλα τα καθίσματα έχει χωρητικότητα 333 λίτρων, η οποία προφανώς είναι πολύ μικρότερη από την 5θέσια διαμόρφωση, αλλά δεν είναι και ανύπαρκτη, θυμίζοντας μικρό SUV της κατηγορίας Β. Επιπλέον ο πίσω χώρος αποσκευών συμπληρώνεται και από ένα πρόσθετο χώρο κάτω από το εμπρός καπό, που έχει χωρητικότητα 52 λίτρων στην τετρακίνητη έκδοση και 90 λίτρων στην οπισθοκίνητη και μπορεί να φιλοξενήσει π.χ. καλώδια φόρτισης και ορισμένα ακόμα μικρά αντικείμενα. Εκτός από τα παραπάνω, πρέπει να σημειώσουμε και τις άφθονες θέσεις που υπάρχουν για μικροπράγματα, ανοιχτές και κλειστές, για τους εμπρός αλλά και για τους πίσω επιβάτες (μέχρι και ποτηροθήκες για την τρίτη σειρά καθισμάτων!), συμπληρώνοντας έτσι μια εξαιρετική εικόνα στον τομέα της πρακτικότητας.
Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, με άφθονες ρυθμίσεις για κάθισμα και τιμόνι, που θα επιτρέψουν σε οποιοδήποτε οδηγό να βρει με ακρίβεια τη θέση που τον βολεύει. Θα παρατηρήσουμε μόνο, ότι ο επιλογέας του «κιβωτίου» και το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα βρίσκονται σε ένα μικρό μοχλό στην κολόνα του τιμονιού, που δεν είναι πάντα ορατός από τον οδηγό όταν στρέφεται λίγο το τιμόνι. Θα λέγαμε επίσης, στοιχείο που αφορά στις μέρες μας αρκετά αυτοκίνητο λόγω της πληθώρας των ηλεκτρονικών συστημάτων που μπορούν να διαθέτουν, ότι γίνονται και κάποιες υπερβολές σε επίπεδο ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Για παράδειγμα, στις πιο ακριβές εκδόσεις του EV9 υπάρχει δυνατότητα προβολής στον εσωτερικό καθρέφτη της εικόνας της πίσω κάμερας, ώστε να μην εμποδίζεται η ορατότητα προς τα πίσω από τα προσκέφαλα των πίσω καθισμάτων. Μόνο που όταν γίνεται αυτό δεν αποφεύγονται οι αντανακλάσεις πάνω στον καθρέφτη, που «μπερδεύουν» την όραση, Προσωπικά προτιμήσαμε να ρυθμίσουμε την λειτουργία του καθρέφτη με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή ως... καθρέφτη!
Για την ποιότητα κατασκευής δε χρειάζεται να πούμε πολλά, τα αυτοκίνητα της Kia είναι ούτως ή άλλως ιδιαίτερα προσεγμένα και αυτό συμβαίνει ακόμη περισσότερα στο EV9, που είναι και ένα ακριβό αυτοκίνητο. H τιμή του ξεκινάει από 81.000 ευρώ, με ένα εντυπωσιακά πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων που λειτουργεί και σε διασταυρώσεις, σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου, σύστημα αποφυγής παρέκκλισης από τη λωρίδα και διατήρησης οχήματος στο μέσον της λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, σύστημα ελέγχου κατάβασης, 9 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό με χειριστήρια και αεραγωγούς για τους πίσω επιβάτες, σύστημα θέρμανσης με αντλία θερμότητας, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος για εκκίνηση κινητήρα και πολυμέσων, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός-πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, τεχνολογία LED για όλα τα φώτα. θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα 1ης και 2ης σειράς, θερμαινόμενο τιμόνι, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, αυτόματα φωτάκια καθαριστήρες εσωτερική παροχή από το αυτοκίνητο εναλλασσόμενου ρεύματος 220 V προς άλλες ηλεκτρικές συσκευές, ράγες οροφής, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, θύρες USB στην κεντρική κονσόλα, το χώρο αποσκευών και τις πλάτες των καθισμάτων της 1ης σειράς, ασύρματη φόρτιση κινητού, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε όμως την έλλειψη ρεζέρβας. Και φυσικά, όπως όλα τα Kia, το EV9 καλύπτεται από εργοστασιακή εγγύηση 7 ετών.
Εσωτερικό
Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που προβάλλει την τεχνολογία της μάρκας δεν σημαίνει ότι οι δημιουργοί του αδιαφόρησαν για την λειτουργικότητα και την πρακτικότητα που προσφέρει. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς οι Κορεάτες δεν θέλουν απλώς να δείξουν ότι διαθέτουν σύγχρονη τεχνολογία, αλλά ότι μπορούν με αυτή να κατασκευάσουν απολύτως λειτουργικά αυτοκίνητα, που καλύπτουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες των πελατών τους. Το EV9, λοιπόν, προσφέρει στην πράξη λειτουργικότητα πολυμορφικού αυτοκινήτου, με το εσωτερικό του να προσφέρει αμέτρητες δυνατότητες διαμόρφωσης χάρη στις ρυθμίσεις που υπάρχουν για τις τρεις σειρές καθισμάτων. Οι χώροι όταν μπαίνουν μόνο 5 επιβάτες με τα δύο καθίσματα της τρίτης σειράς αναδιπλωμένα (κάτι που γίνεται ηλεκτρικά, όπως και η αναδίπλωση της δεύτερης σειράς) είναι φυσικά άφθονοι και συμπληρώνονται από ένα τεράστιο χώρο αποσκευών 828 λίτρων, που χωράει ένα ολόκληρο νοικοκυριό! Από εκεί και πέρα υπάρχουν δυνατότητες για ένα σωρό διαφορετικές διαμορφώσεις, καθώς η δεύτερη σειρά καθισμάτων (που είναι διαιρούμενη) ρυθμίζεται κατά μήκος, ενώ η αναδίπλωση και των μεσαίων και των πίσω καθισμάτων μπορεί να γίνει ηλεκτρικά και από το χώρο αποσκευών. Ο τελευταίος σε περίπτωση που είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλα τα καθίσματα έχει χωρητικότητα 333 λίτρων, η οποία προφανώς είναι πολύ μικρότερη από την 5θέσια διαμόρφωση, αλλά δεν είναι και ανύπαρκτη, θυμίζοντας μικρό SUV της κατηγορίας Β. Επιπλέον ο πίσω χώρος αποσκευών συμπληρώνεται και από ένα πρόσθετο χώρο κάτω από το εμπρός καπό, που έχει χωρητικότητα 52 λίτρων στην τετρακίνητη έκδοση και 90 λίτρων στην οπισθοκίνητη και μπορεί να φιλοξενήσει π.χ. καλώδια φόρτισης και ορισμένα ακόμα μικρά αντικείμενα. Εκτός από τα παραπάνω, πρέπει να σημειώσουμε και τις άφθονες θέσεις που υπάρχουν για μικροπράγματα, ανοιχτές και κλειστές, για τους εμπρός αλλά και για τους πίσω επιβάτες (μέχρι και ποτηροθήκες για την τρίτη σειρά καθισμάτων!), συμπληρώνοντας έτσι μια εξαιρετική εικόνα στον τομέα της πρακτικότητας.
Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, με άφθονες ρυθμίσεις για κάθισμα και τιμόνι, που θα επιτρέψουν σε οποιοδήποτε οδηγό να βρει με ακρίβεια τη θέση που τον βολεύει. Θα παρατηρήσουμε μόνο, ότι ο επιλογέας του «κιβωτίου» και το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα βρίσκονται σε ένα μικρό μοχλό στην κολόνα του τιμονιού, που δεν είναι πάντα ορατός από τον οδηγό όταν στρέφεται λίγο το τιμόνι. Θα λέγαμε επίσης, στοιχείο που αφορά στις μέρες μας αρκετά αυτοκίνητο λόγω της πληθώρας των ηλεκτρονικών συστημάτων που μπορούν να διαθέτουν, ότι γίνονται και κάποιες υπερβολές σε επίπεδο ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Για παράδειγμα, στις πιο ακριβές εκδόσεις του EV9 υπάρχει δυνατότητα προβολής στον εσωτερικό καθρέφτη της εικόνας της πίσω κάμερας, ώστε να μην εμποδίζεται η ορατότητα προς τα πίσω από τα προσκέφαλα των πίσω καθισμάτων. Μόνο που όταν γίνεται αυτό δεν αποφεύγονται οι αντανακλάσεις πάνω στον καθρέφτη, που «μπερδεύουν» την όραση, Προσωπικά προτιμήσαμε να ρυθμίσουμε την λειτουργία του καθρέφτη με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή ως... καθρέφτη!
Για την ποιότητα κατασκευής δε χρειάζεται να πούμε πολλά, τα αυτοκίνητα της Kia είναι ούτως ή άλλως ιδιαίτερα προσεγμένα και αυτό συμβαίνει ακόμη περισσότερα στο EV9, που είναι και ένα ακριβό αυτοκίνητο. H τιμή του ξεκινάει από 81.000 ευρώ, με ένα εντυπωσιακά πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων που λειτουργεί και σε διασταυρώσεις, σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου, σύστημα αποφυγής παρέκκλισης από τη λωρίδα και διατήρησης οχήματος στο μέσον της λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, σύστημα ελέγχου κατάβασης, 9 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό με χειριστήρια και αεραγωγούς για τους πίσω επιβάτες, σύστημα θέρμανσης με αντλία θερμότητας, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος για εκκίνηση κινητήρα και πολυμέσων, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός-πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, τεχνολογία LED για όλα τα φώτα. θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα 1ης και 2ης σειράς, θερμαινόμενο τιμόνι, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, αυτόματα φωτάκια καθαριστήρες εσωτερική παροχή από το αυτοκίνητο εναλλασσόμενου ρεύματος 220 V προς άλλες ηλεκτρικές συσκευές, ράγες οροφής, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, θύρες USB στην κεντρική κονσόλα, το χώρο αποσκευών και τις πλάτες των καθισμάτων της 1ης σειράς, ασύρματη φόρτιση κινητού, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε όμως την έλλειψη ρεζέρβας. Και φυσικά, όπως όλα τα Kia, το EV9 καλύπτεται από εργοστασιακή εγγύηση 7 ετών.
Κινητήρας-κιβώτιο
Η τετρακίνητη έκδοση χρησιμοποιεί δύο ηλεκτροκινητήρες, ένα για κάθε άξονα, οι οποίοι αποδίδουν μέγιστη συνδυασμένη ισχύ 385 ίππων. Αυτονόητο είναι ότι τέτοια τεράστια ισχύς και μάλιστα από ηλεκτροκινητήρες, που αποδίδουν και μεγαλύτερη ροπή από τους συμβατικούς και μάλιστα από μηδενικές στροφές, μπορεί να κινήσει πολύ γρήγορα ακόμα κι ένα τόσο μεγάλο και βαρύ αυτοκίνητο, προσφέροντας επιδόσεις που θυμίζουν περισσότερο σπορ αυτοκίνητο επιδόσεων (π.χ. 0-100 χλμ./ώρα σε 6''). Προφανώς τα προσπεράσματα γίνονται αστραπιαία και η άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας και ελέγχου που δημιουργεί αυτό το μεγάλο αυτοκίνητο. Η τροφοδοσία των κινητήρων γίνεται από μια μεγάλη μπαταρία 99,8 kWh και η αυτονομία στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών ξεπερνάει τα 500 χιλιόμετρα. Η πραγματική αυτονομία που διαπιστώσαμε σε αστικό περιβάλλον και σε διαδρομές σε δρόμους της Αττικής λίγο πιο έξω από την Αθήνα, με τον κλιματισμό σε συνεχή λειτουργία ήταν γύρω στα 380-400 χιλιόμετρα. Εντύπωση μας έκανε μόνο η αργή φόρτιση της μπαταρίας σε οικιακή πρίζα σούκο (στην οποία έχουμε φορτίσει αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και παίρνει ρεύμα απευθείας από τον πίνακα), με το επίπεδο φόρτισης να ανεβαίνει από το 49% μόλις στο 53% στο 8ωρο του νυχτερινού ρεύματος (11 το βράδυ με 7 το πρωί).
Οδηγώντας
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι η αυξημένη σταθερότητα που προσφέρει το χαμηλό κέντρο βάρους, χάρη στην τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από το δάπεδο. Δεν έχουμε οδηγήσει μέχρι στιγμής ηλεκτρικό αυτοκίνητο να μην είχε καλή οδική συμπεριφορά και το ίδιο ισχύει και για το συγκεκριμένο... θηρίο των 5 μέτρων, που στο δρόμο αποδεικνύεται ευκολοδήγητο και ασφαλές, με καλό κράτημα και απολύτως προβλέψιμη συμπεριφορά. Κάτι το οποίο οφείλεται και στην πίσω αυτορρυθμιζόμενη (ως προς το ύψος) ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, που διατηρεί σταθερή τη απόσταση από το έδαφος του πίσω μέρους του οχήματος ανεξάρτητα από το φορτίο ή την ύπαρξη ρυμουλκούμενου. Η τετρακίνηση συμβάλλει στην καλή κατευθυντικότητα και την ακρίβεια της συμπεριφοράς με βάση τις εντολές του οδηγού, το τιμόνι είναι αρκετά καλό για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου (αν και έχει κάπως «τεχνητή» αίσθηση) και τα φρένα είναι αποτελεσματικά. Με τη ρύθμιση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση στο μέγιστο επίπεδο (υπάρχουν συνολικά 4), που επιβραδύνει άμεσα το αυτοκίνητο, τα φρένα λειτουργούν επικουρικά. Θα επισημάνουμε πάντως ότι έχουν την κάπως «σπογγώδη» αίσθηση που χαρακτηρίζει συχνά τα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας.
Η ποιότητα κύλισης είναι αρκετά καλή, αλλά η άνεση δεν θα λέγαμε ότι είναι η καλύτερη δυνατή στην έκδοση GT Line, λόγω του αρκετά χαμηλού προφίλ των ελαστικών (285/45 21) τα πιο άκαμπτα πλαϊνά των οποίων δεν βοηθούν την ανάρτηση στην αποτελεσματική απορρόφηση των ανωμαλιών του οδοστρώματος (ιδιαίτερα των εγκάρσιων). Η «βασική» έκδοση έχει στάνταρ λάστιχα υψηλότερου προφίλ (255/60 19), τα οποία νομίζουμε ότι για τους κακούς ελληνικούς δρόμους ταιριάζουν περισσότερο σε ένα τόσο μεγάλο και βαρύ υπερυψωμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που εκ των πραγμάτων έχει πιο σφιχτές αναρτήσεις απ' ό,τι θα είχε ένα αντίστοιχο συμβατικό αυτοκίνητο. Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα κίνησης εκτός δρόμου, μια και μιλάμε για υπερυψωμένο τετρακίνητο αυτοκίνητο, οι αυτοματισμοί (με επιλογέα είδους επιφάνειας κίνησης Mud, Sand, Snow), το αυξημένο ύψος και το σύστημα ελέγχου κατάβασης επιτρέπουν κάποιες δυνατότητες για κίνηση εκτός ασφάλτου.
Η τετρακίνητη έκδοση χρησιμοποιεί δύο ηλεκτροκινητήρες, ένα για κάθε άξονα, οι οποίοι αποδίδουν μέγιστη συνδυασμένη ισχύ 385 ίππων. Αυτονόητο είναι ότι τέτοια τεράστια ισχύς και μάλιστα από ηλεκτροκινητήρες, που αποδίδουν και μεγαλύτερη ροπή από τους συμβατικούς και μάλιστα από μηδενικές στροφές, μπορεί να κινήσει πολύ γρήγορα ακόμα κι ένα τόσο μεγάλο και βαρύ αυτοκίνητο, προσφέροντας επιδόσεις που θυμίζουν περισσότερο σπορ αυτοκίνητο επιδόσεων (π.χ. 0-100 χλμ./ώρα σε 6''). Προφανώς τα προσπεράσματα γίνονται αστραπιαία και η άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας και ελέγχου που δημιουργεί αυτό το μεγάλο αυτοκίνητο. Η τροφοδοσία των κινητήρων γίνεται από μια μεγάλη μπαταρία 99,8 kWh και η αυτονομία στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών ξεπερνάει τα 500 χιλιόμετρα. Η πραγματική αυτονομία που διαπιστώσαμε σε αστικό περιβάλλον και σε διαδρομές σε δρόμους της Αττικής λίγο πιο έξω από την Αθήνα, με τον κλιματισμό σε συνεχή λειτουργία ήταν γύρω στα 380-400 χιλιόμετρα. Εντύπωση μας έκανε μόνο η αργή φόρτιση της μπαταρίας σε οικιακή πρίζα σούκο (στην οποία έχουμε φορτίσει αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και παίρνει ρεύμα απευθείας από τον πίνακα), με το επίπεδο φόρτισης να ανεβαίνει από το 49% μόλις στο 53% στο 8ωρο του νυχτερινού ρεύματος (11 το βράδυ με 7 το πρωί).
Οδηγώντας
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι η αυξημένη σταθερότητα που προσφέρει το χαμηλό κέντρο βάρους, χάρη στην τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από το δάπεδο. Δεν έχουμε οδηγήσει μέχρι στιγμής ηλεκτρικό αυτοκίνητο να μην είχε καλή οδική συμπεριφορά και το ίδιο ισχύει και για το συγκεκριμένο... θηρίο των 5 μέτρων, που στο δρόμο αποδεικνύεται ευκολοδήγητο και ασφαλές, με καλό κράτημα και απολύτως προβλέψιμη συμπεριφορά. Κάτι το οποίο οφείλεται και στην πίσω αυτορρυθμιζόμενη (ως προς το ύψος) ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, που διατηρεί σταθερή τη απόσταση από το έδαφος του πίσω μέρους του οχήματος ανεξάρτητα από το φορτίο ή την ύπαρξη ρυμουλκούμενου. Η τετρακίνηση συμβάλλει στην καλή κατευθυντικότητα και την ακρίβεια της συμπεριφοράς με βάση τις εντολές του οδηγού, το τιμόνι είναι αρκετά καλό για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου (αν και έχει κάπως «τεχνητή» αίσθηση) και τα φρένα είναι αποτελεσματικά. Με τη ρύθμιση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση στο μέγιστο επίπεδο (υπάρχουν συνολικά 4), που επιβραδύνει άμεσα το αυτοκίνητο, τα φρένα λειτουργούν επικουρικά. Θα επισημάνουμε πάντως ότι έχουν την κάπως «σπογγώδη» αίσθηση που χαρακτηρίζει συχνά τα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας.
Η ποιότητα κύλισης είναι αρκετά καλή, αλλά η άνεση δεν θα λέγαμε ότι είναι η καλύτερη δυνατή στην έκδοση GT Line, λόγω του αρκετά χαμηλού προφίλ των ελαστικών (285/45 21) τα πιο άκαμπτα πλαϊνά των οποίων δεν βοηθούν την ανάρτηση στην αποτελεσματική απορρόφηση των ανωμαλιών του οδοστρώματος (ιδιαίτερα των εγκάρσιων). Η «βασική» έκδοση έχει στάνταρ λάστιχα υψηλότερου προφίλ (255/60 19), τα οποία νομίζουμε ότι για τους κακούς ελληνικούς δρόμους ταιριάζουν περισσότερο σε ένα τόσο μεγάλο και βαρύ υπερυψωμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που εκ των πραγμάτων έχει πιο σφιχτές αναρτήσεις απ' ό,τι θα είχε ένα αντίστοιχο συμβατικό αυτοκίνητο. Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα κίνησης εκτός δρόμου, μια και μιλάμε για υπερυψωμένο τετρακίνητο αυτοκίνητο, οι αυτοματισμοί (με επιλογέα είδους επιφάνειας κίνησης Mud, Sand, Snow), το αυξημένο ύψος και το σύστημα ελέγχου κατάβασης επιτρέπουν κάποιες δυνατότητες για κίνηση εκτός ασφάλτου.
YΠEP
- Δύναμη-επιδόσεις
- Χώροι
- Κορυφαία πρακτικότητα
- Ευελιξία διαμόρφωσης πολυμορφικού
- Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα
- Εγγύηση 7 ετών
- Δύναμη-επιδόσεις
- Χώροι
- Κορυφαία πρακτικότητα
- Ευελιξία διαμόρφωσης πολυμορφικού
- Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα
- Εγγύηση 7 ετών
KATA
- Μέτρια άνεση με τα ελαστικά προφίλ 45
- Πολύ αργή φόρτιση σε οικιακή πρίζα
- Τιμή για πολύ λίγους
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Μέτρια άνεση με τα ελαστικά προφίλ 45
- Πολύ αργή φόρτιση σε οικιακή πρίζα
- Τιμή για πολύ λίγους
- Έλλειψη ρεζέρβας
Επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου, τετρακίνηση και πολύ καλή οδική συμπεριφορά
Συμπέρασμα
Ένα τέτοιο αυτοκίνητο, που ούτως ή άλλως απευθύνεται σε πολύ λίγους, δεν μπορούμε παρά να το κρίνουμε με βάση αυτό που είναι πραγματικά, δηλαδή μια πλατφόρμα τεχνολογικής επίδειξης της εταιρείας, η οποία άλλωστε κατασκευάζει ένα σωρό... γήινα μοντέλα, που και καλά είναι, και απευθύνονται σε πολύ ευρύτερο κοινό! Κάτω από αυτό το πρίσμα, το EV9 σίγουρα εντυπωσιάζει με το μίγμα υψηλών δόσεων τεχνολογίας, επιδόσεων, ασφάλειας, οδικής συμπεριφοράς, ποιότητας, πρακτικότητας και πολύ πλούσιου εξοπλισμού που προσφέρει. Απλώς, δεν υπάρχει ακόμα το εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης που να επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του και σε μακρινές μετακινήσεις και φυσικά η τιμή του προφανώς περιορίζει σημαντικά τους πιθανούς αγοραστές του.
Ένα τέτοιο αυτοκίνητο, που ούτως ή άλλως απευθύνεται σε πολύ λίγους, δεν μπορούμε παρά να το κρίνουμε με βάση αυτό που είναι πραγματικά, δηλαδή μια πλατφόρμα τεχνολογικής επίδειξης της εταιρείας, η οποία άλλωστε κατασκευάζει ένα σωρό... γήινα μοντέλα, που και καλά είναι, και απευθύνονται σε πολύ ευρύτερο κοινό! Κάτω από αυτό το πρίσμα, το EV9 σίγουρα εντυπωσιάζει με το μίγμα υψηλών δόσεων τεχνολογίας, επιδόσεων, ασφάλειας, οδικής συμπεριφοράς, ποιότητας, πρακτικότητας και πολύ πλούσιου εξοπλισμού που προσφέρει. Απλώς, δεν υπάρχει ακόμα το εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης που να επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του και σε μακρινές μετακινήσεις και φυσικά η τιμή του προφανώς περιορίζει σημαντικά τους πιθανούς αγοραστές του.
Πάνος Φιλιππακόπουλος
Επίσημο Site https://www.kia.com/gr
