ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::
Citroen e-C4 X - 50KWh
Εξηλεκτρισμένη οικογενειακή πρόταση ..:: Σαββάτο, 18 Νοεμβρίου 2023 ::..
Η ηλεκτρική έκδοση της C4 X προσφέρει πρακτικότητα και οικογενειακούς χώρους, πολύ καλή άνεση και ασφαλή οδική συμπεριφορά, έχει πλούσιο εξοπλισμό είναι οικονομική στη χρήση και ευχάριστη στην οδήγηση, αλλά είναι βέβαια πιο ακριβή και με μικρότερη αυτονομία από τις εκδόσεις του μοντέλου με κινητήρες εσωτερικής καύσης
Η ύπαρξη της e-C4 X οφείλεται σε δύο τάσεις της αγοράς. Η πρώτη είναι φυσικά η γενικευμένη στροφή προς την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, με τις εταιρείες του γαλλικού γκρουπ να παρουσιάζουν ηλεκτρικές εκδόσεις όλων σχεδόν των μοντέλων τους σ' αυτήν την μεταβατική περίοδο. Οπότε η γκάμα της νέας C4 X περιλαμβάνει και συμβατικές εκδόσεις και την ηλεκτρική e-C4 X. Η ίδια η C4 X ως μοντέλο οφείλει την παρουσία της στο γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί αγοραστές που στρέφονται μεν προς τα SUV, όπως είναι σήμερα η γενική τάση της αγοράς, αλλά επιθυμούν ταυτόχρονα ένα πιο «σπορτίφ» σχήμα αντί για το παραδοσιακό «τζιποειδές». Γεγονός που οδήγησε στην εμφάνιση πολλών SUV με αμάξωμα 5θυρου κουπέ, με αρκετή επιτυχία στην αγορά. Η πρόταση της Citroen είναι η C4 X, που έχει μήκος 4,6 μ. και τοποθετείται ανάμεσα στη C4, με την οποία μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα, και τη C5 X.
Εσωτερικό
Η χρησιμοποίηση του ονόματος C4 από τη C4 X δεν είναι τυχαία και επιβεβαιώνεται στο εσωτερικό, που είναι σχεδόν πανομοιότυπο με αυτό της C4. Ιδιαίτερα προσεγμένο ποιoτικά, αλλά και λειτουργικό, με αρκετούς χώρους για μικροπράγματα και σωστή κατανομή τους. Θα παρατηρήσουμε, για παράδειγμα, ότι η ασύρματη φόρτιση κινητού γίνεται σε ξεχωριστό επίπεδο από τη «θήκη» στην κεντρική κονσόλα, επιτρέποντας να ακουμπήσεις εκεί το κινητό σου αν δεν θέλεις να φορτίζεται. Επιπλέον, πάνω από το μεγάλο ντουλαπάκι δεξιά υπάρχει ένα επιπλέον συρταράκι και γενικά οι χώροι για μικροπράγματα είναι πολλοί, στοιχείο πολύ χρήσιμο σ' ένα «καθημερινό» οικογενειακό αυτοκίνητο. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και η κεντρική οθόνη προσφέρουν την απαραίτητη την εποχή μας εικόνα "hi tech". Η θέση οδήγησης είναι καλή και τα αναπαυτικά -πατενταρισμένα- καθίσματα Advanced Comfort είναι ένα ακόμα ατού του αυτοκινήτου. Θα παρατηρήσουμε μόνο ότι, λόγω του σχήματος του αμαξώματος, η ορατότητα πίσω δεξιά περιορίζεται αρκετά από την πίσω «κολόνα». Θα σταθούμε όμως περισσότερο στο ψηλό «κατώφλι» εισόδου των επιβατών στο αυτοκίνητο, γιατί -ανάλογα με το σωματότυπο του καθενός- μπορεί να μην αποφύγεις να το ακουμπήσεις μπαίνοντας (ή βγαίνοντας) και να λερώσεις το παντελόνι σου αν το αυτοκίνητο είναι σκονισμένο.
Οι χώροι για 4 άτομα είναι απολύτως ικανοποιητικοί για οικογενειακή χρήση, ενώ ο μεγάλος χώρος αποσκευών των 510 λίτρων κάνει την διαφορά σε σχέση με τη C4 και καθορίζει τον οικογενειακό χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Θα προτιμούσαμε όμως το κατώφλι φόρτωσης να είναι λίγο χαμηλότερο. Η τιμή του αυτοκινήτου, αναπόφευκτα υψηλή όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ξεκινάει από 45.300 ευρώ, με ένα πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα εντοπισμού απόσπασης προσοχής, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό (με αντλία θερμότητας, για περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας), ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, cruise control, προβολείς τεχνολογίας LED, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες στάθμευσης πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, 2 θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, 2 θύρες USB πίσω, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η μόνη έλλειψη είναι αυτή της ρεζέρβας.
Εσωτερικό
Η χρησιμοποίηση του ονόματος C4 από τη C4 X δεν είναι τυχαία και επιβεβαιώνεται στο εσωτερικό, που είναι σχεδόν πανομοιότυπο με αυτό της C4. Ιδιαίτερα προσεγμένο ποιoτικά, αλλά και λειτουργικό, με αρκετούς χώρους για μικροπράγματα και σωστή κατανομή τους. Θα παρατηρήσουμε, για παράδειγμα, ότι η ασύρματη φόρτιση κινητού γίνεται σε ξεχωριστό επίπεδο από τη «θήκη» στην κεντρική κονσόλα, επιτρέποντας να ακουμπήσεις εκεί το κινητό σου αν δεν θέλεις να φορτίζεται. Επιπλέον, πάνω από το μεγάλο ντουλαπάκι δεξιά υπάρχει ένα επιπλέον συρταράκι και γενικά οι χώροι για μικροπράγματα είναι πολλοί, στοιχείο πολύ χρήσιμο σ' ένα «καθημερινό» οικογενειακό αυτοκίνητο. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και η κεντρική οθόνη προσφέρουν την απαραίτητη την εποχή μας εικόνα "hi tech". Η θέση οδήγησης είναι καλή και τα αναπαυτικά -πατενταρισμένα- καθίσματα Advanced Comfort είναι ένα ακόμα ατού του αυτοκινήτου. Θα παρατηρήσουμε μόνο ότι, λόγω του σχήματος του αμαξώματος, η ορατότητα πίσω δεξιά περιορίζεται αρκετά από την πίσω «κολόνα». Θα σταθούμε όμως περισσότερο στο ψηλό «κατώφλι» εισόδου των επιβατών στο αυτοκίνητο, γιατί -ανάλογα με το σωματότυπο του καθενός- μπορεί να μην αποφύγεις να το ακουμπήσεις μπαίνοντας (ή βγαίνοντας) και να λερώσεις το παντελόνι σου αν το αυτοκίνητο είναι σκονισμένο.
Οι χώροι για 4 άτομα είναι απολύτως ικανοποιητικοί για οικογενειακή χρήση, ενώ ο μεγάλος χώρος αποσκευών των 510 λίτρων κάνει την διαφορά σε σχέση με τη C4 και καθορίζει τον οικογενειακό χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Θα προτιμούσαμε όμως το κατώφλι φόρτωσης να είναι λίγο χαμηλότερο. Η τιμή του αυτοκινήτου, αναπόφευκτα υψηλή όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ξεκινάει από 45.300 ευρώ, με ένα πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα εντοπισμού απόσπασης προσοχής, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό (με αντλία θερμότητας, για περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας), ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, cruise control, προβολείς τεχνολογίας LED, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες στάθμευσης πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, 2 θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, 2 θύρες USB πίσω, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η μόνη έλλειψη είναι αυτή της ρεζέρβας.
Κινητήρας-κιβώτιο
Η e-C4 X κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 100 kW (136 ίππων) o οποίος μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός «κιβωτίου» με μια μόνο σχέση υποπολλαπλασιασμού, όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εκ πρώτης όψεως η ισχύς των 136 ίππων δεν φαίνεται πολύ μεγάλη σε σχέση με μερικές... εκατοντάδες ίππων που βλέπουμε σε αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην πραγματικότητα όμως πρέπει να συνηθίσουμε να αντιμετωπίζουμε με διαφορετικό τρόπο την μέγιστη ισχύ των ηλεκτροκινητήρων, που αποδίδεται σε πολύ υψηλό αριθμό στροφών, στις οποίες πολύ σπάνια θα οδηγηθεί το αυτοκίνητο (και για λόγους κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας). Αυτό που έχει σημασία -και γι' αυτό τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο γρήγορα από τα συμβατικά- είναι το γεγονός ότι οι ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν τη μέγιστη ροπή τους από μηδενικές στροφές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση λοιπόν αυτός ο κινητήρας είναι επαρκής για να κινήσει πολύ σβέλτα το βαρύ αυτοκίνητο και προσφέρει καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 10''). Η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση, τα προσπεράσματα πολύ γρήγορα και η συνολική αίσθηση ιδιαίτερα ευχάριστη. Σε ό,τι αφορά την αυτονομία που προσφέρει η μπαταρία των 50 kWh, η επίσημη τιμή σύμφωνα με τον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών είναι 358 χλμ. Στην πράξη σε αστικό περιβάλλον (όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τη μέγιστη αυτονομία) ξεπερνάει εύκολα τα 300 χλμ. και χωρίς... κατάχρηση στο γκάζι μπορεί να φτάσει τα 320-330 χλμ. με τον κλιματισμό σε λειτουργία.
Οδηγώντας
Όπως και η C4, η C4 X χρησιμοποιεί το νέο σύστημα ανάρτησης της Citroen με μεταλλικά ελατήρια και αμορτισέρ και «προοδευτικά υδραυλικά ενθέματα» (Progressive Hydraulic Cushions) που συμβάλλουν στην καλύτερη απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου. Και πράγματι το αυτοκίνητο είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας σε άνεση, με την παρατήρηση ότι στην ηλεκτρική έκδοσή του, προφανώς λόγω του αυξημένου βάρους που χαρακτηρίζει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτή η άνεση δεν φτάνει στα επίπεδα των συμβατικών Citroen και οι εγκάρσιες ανωμαλίες γίνονται περισσότερο αισθητές σε σχέση με τις συμβατικές Citroen με το ίδιο σύστημά ανάρτησης. Αναπόφευκτα, πάντως, η σύγκρισή της θα γίνει με τα άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σ' αυτήν την περίπτωση πράγματι είναι ένα από τα καλύτερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει σε άνεση. Το σημαντικό είναι ότι αυτό γίνεται χωρίς να υστερεί το αυτοκίνητο σε οδική συμπεριφορά. Προφανώς δεν έχει σπορ χαρακτήρα και οι «μαλακές» ρυθμίσεις των αναρτήσεων επιτρέπουν κάπως μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές, που δεν επηρεάζουν πάντως την τροχιά και τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου. Το κράτημά του είναι καλό και η συμπεριφορά του ουδέτερη, η υποστροφή εμφανίζεται προοδευτικά στα όρια της πρόσφυσης και δεν μετατρέπεται σε υπερστροφή αν αφήσεις στο γκάζι. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, αλλά με κάπως σπογγώδη αίσθηση (χαρακτηριστική των περισσότερων υβριδικών ή ηλεκτρικών αυτοκινήτων με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση), ενώ το τιμόνι είναι συνολικά ικανοποιητικό για ένα αυτοκίνητο με καθαρά «οικογενειακό» χαρακτήρα, έχοντας μέτρια αίσθηση σε χαμηλούς ρυθμούς, που βελτιώνεται όσο αυξάνει η ταχύτητα.
Η e-C4 X κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 100 kW (136 ίππων) o οποίος μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός «κιβωτίου» με μια μόνο σχέση υποπολλαπλασιασμού, όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εκ πρώτης όψεως η ισχύς των 136 ίππων δεν φαίνεται πολύ μεγάλη σε σχέση με μερικές... εκατοντάδες ίππων που βλέπουμε σε αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην πραγματικότητα όμως πρέπει να συνηθίσουμε να αντιμετωπίζουμε με διαφορετικό τρόπο την μέγιστη ισχύ των ηλεκτροκινητήρων, που αποδίδεται σε πολύ υψηλό αριθμό στροφών, στις οποίες πολύ σπάνια θα οδηγηθεί το αυτοκίνητο (και για λόγους κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας). Αυτό που έχει σημασία -και γι' αυτό τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο γρήγορα από τα συμβατικά- είναι το γεγονός ότι οι ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν τη μέγιστη ροπή τους από μηδενικές στροφές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση λοιπόν αυτός ο κινητήρας είναι επαρκής για να κινήσει πολύ σβέλτα το βαρύ αυτοκίνητο και προσφέρει καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 10''). Η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση, τα προσπεράσματα πολύ γρήγορα και η συνολική αίσθηση ιδιαίτερα ευχάριστη. Σε ό,τι αφορά την αυτονομία που προσφέρει η μπαταρία των 50 kWh, η επίσημη τιμή σύμφωνα με τον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών είναι 358 χλμ. Στην πράξη σε αστικό περιβάλλον (όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τη μέγιστη αυτονομία) ξεπερνάει εύκολα τα 300 χλμ. και χωρίς... κατάχρηση στο γκάζι μπορεί να φτάσει τα 320-330 χλμ. με τον κλιματισμό σε λειτουργία.
Οδηγώντας
Όπως και η C4, η C4 X χρησιμοποιεί το νέο σύστημα ανάρτησης της Citroen με μεταλλικά ελατήρια και αμορτισέρ και «προοδευτικά υδραυλικά ενθέματα» (Progressive Hydraulic Cushions) που συμβάλλουν στην καλύτερη απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου. Και πράγματι το αυτοκίνητο είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας σε άνεση, με την παρατήρηση ότι στην ηλεκτρική έκδοσή του, προφανώς λόγω του αυξημένου βάρους που χαρακτηρίζει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτή η άνεση δεν φτάνει στα επίπεδα των συμβατικών Citroen και οι εγκάρσιες ανωμαλίες γίνονται περισσότερο αισθητές σε σχέση με τις συμβατικές Citroen με το ίδιο σύστημά ανάρτησης. Αναπόφευκτα, πάντως, η σύγκρισή της θα γίνει με τα άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σ' αυτήν την περίπτωση πράγματι είναι ένα από τα καλύτερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει σε άνεση. Το σημαντικό είναι ότι αυτό γίνεται χωρίς να υστερεί το αυτοκίνητο σε οδική συμπεριφορά. Προφανώς δεν έχει σπορ χαρακτήρα και οι «μαλακές» ρυθμίσεις των αναρτήσεων επιτρέπουν κάπως μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές, που δεν επηρεάζουν πάντως την τροχιά και τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου. Το κράτημά του είναι καλό και η συμπεριφορά του ουδέτερη, η υποστροφή εμφανίζεται προοδευτικά στα όρια της πρόσφυσης και δεν μετατρέπεται σε υπερστροφή αν αφήσεις στο γκάζι. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, αλλά με κάπως σπογγώδη αίσθηση (χαρακτηριστική των περισσότερων υβριδικών ή ηλεκτρικών αυτοκινήτων με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση), ενώ το τιμόνι είναι συνολικά ικανοποιητικό για ένα αυτοκίνητο με καθαρά «οικογενειακό» χαρακτήρα, έχοντας μέτρια αίσθηση σε χαμηλούς ρυθμούς, που βελτιώνεται όσο αυξάνει η ταχύτητα.
YΠEP
- Άνεση
- Ευχάριστη οδήγηση
- Χώρος αποσκευών
- Πρακτικότητα εσωτερικού
- Κόστος χρήσης
- Εξοπλισμός
- Στιλ που ξεχωρίζει
- Άνεση
- Ευχάριστη οδήγηση
- Χώρος αποσκευών
- Πρακτικότητα εσωτερικού
- Κόστος χρήσης
- Εξοπλισμός
- Στιλ που ξεχωρίζει
KATA
- Τιμή για λίγους
-Σχετικά ψηλό κατώφλι εισόδου επιβατών
- Έλλειψη ρεζέρβας
-Αυτονομία σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις
- Τιμή για λίγους
-Σχετικά ψηλό κατώφλι εισόδου επιβατών
- Έλλειψη ρεζέρβας
-Αυτονομία σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις
Το αυτοκίνητο είναι ευχάριστο στην οδήγηση και ασφαλές και προσφέρει κορυφαία άνεση για την κατηγορία
Συμπέρασμα
Προσαρμοσμένη στην σύγχρονη πραγματικότητα, που θέλει υπερυψωμένα τα αυτοκίνητα, ακόμα κι όταν έχουν αμάξωμα με «κουπέ σχήμα» και μάλιστα με 5 πόρτες για να μην υστερούν σε λειτουργικότητα, η C4 X προσφέρει στην ουσία το κάτι παραπάνω σε «οικογενειακά» χαρακτηριστικά σε σχέση με την C4, διαθέτοντας έναν αισθητά μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Από εκεί και πέρα προσφέρει τα ίδια πλεονεκτήματα, κορυφαία άνεση, ευχάριστη οδήγηση, προσεγμένη ποιότητα και -στη συγκεκριμένη έκδοση- πλούσιο εξοπλισμό. Η ηλεκτρική έκδοσή της είναι πιο ζωντανή από τις συμβατικές, όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά ταυτόχρονα και αρκετά πιο ακριβή και με το μειονέκτημα της περιορισμένης αυτονομίας στο ταξίδι, που αποτελεί στοιχείο προβληματισμού λόγω του ανεπαρκούς δικτύου φόρτισης. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απευθύνεται περισσότερο σε εταιρικές πωλήσεις, για τις οποίες τα οικονομικά κίνητρα της ηλεκτροκίνησης είναι περισσότερα.
Προσαρμοσμένη στην σύγχρονη πραγματικότητα, που θέλει υπερυψωμένα τα αυτοκίνητα, ακόμα κι όταν έχουν αμάξωμα με «κουπέ σχήμα» και μάλιστα με 5 πόρτες για να μην υστερούν σε λειτουργικότητα, η C4 X προσφέρει στην ουσία το κάτι παραπάνω σε «οικογενειακά» χαρακτηριστικά σε σχέση με την C4, διαθέτοντας έναν αισθητά μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Από εκεί και πέρα προσφέρει τα ίδια πλεονεκτήματα, κορυφαία άνεση, ευχάριστη οδήγηση, προσεγμένη ποιότητα και -στη συγκεκριμένη έκδοση- πλούσιο εξοπλισμό. Η ηλεκτρική έκδοσή της είναι πιο ζωντανή από τις συμβατικές, όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά ταυτόχρονα και αρκετά πιο ακριβή και με το μειονέκτημα της περιορισμένης αυτονομίας στο ταξίδι, που αποτελεί στοιχείο προβληματισμού λόγω του ανεπαρκούς δικτύου φόρτισης. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απευθύνεται περισσότερο σε εταιρικές πωλήσεις, για τις οποίες τα οικονομικά κίνητρα της ηλεκτροκίνησης είναι περισσότερα.
Πάνος Φιλιππακόπουλος
Επίσημο Site https://www.citroen.gr
