ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::
Audi Q4 - 40 e-tron
Με ευρωπαϊκό αέρα ..:: Κυριακή, 06 Αυγούστου 2023 ::..
Αυτοκίνητα σαν το Q4 e-tron δείχνουν γιατί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν έσπευσε να προλάβει τον ανταγωνισμό στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης, προτιμώντας την παραδοσιακή μέθοδο της προσεκτικής εξέλιξης κάθε καινούργιου μοντέλου, έτσι ώστε να ικανοποιεί απόλυτα σε λειτουργικότητα, ποιότητα, ασφάλεια και οδικά χαρακτηριστικά και να μη χρειάζεται να επεμβαίνει εκ των υστέρων πυροσβεστικά για να λύνει προβλήματα που οφείλονται σε βιαστικά λανσαρίσματα
Αν και η αυτονομία που προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα δίκτυα φορτιστών δεν έχουν φτάσει ακόμα σε επίπεδα που να επιτρέπουν μακρινά ταξίδια χωρίς προσεκτικό προγραμματισμό, η μαζική στροφή της αγοράς προς τα SUV έχει οδηγήσει τις εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας προς τη δημιουργία πολλών μεσαίων και μεγάλων ηλεκτρικών SUV. Ιδιαίτερα για τους premium κατασκευαστές, σαν την Audi, η πελατεία των οποίων αγοράζει πολλά αυτοκίνητα μεγάλου μεγέθους, η δημιουργία ηλεκτρικών SUV ήταν μάλλον αυτονόητη. Σ' αυτό το πλαίσιο η Audi, που έχει ένα μεγάλο πρόγραμμα δημιουργίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δημιούργησε το Q4 e-tron, ένα μεσαίο ηλεκτρικό SUV με μήκος 4,588 μ. και μεταξόνιο 2,76 μ., το οποίο είναι βασισμένο σε μια νέα πλατφόρμα της εταιρείας που εξελίχθηκε ειδικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Χαρακτηριστικό στοιχείο του αμαξώματος είναι η πολύ καλή αεροδυναμική (συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης Cx 0,28), στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, άρα και αύξηση της αυτονομίας στα ταξίδια.
Εσωτερικό
Ένα από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η καλύτερη εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων (εφ' όσον είναι βασισμένα σε πλατφόρμες σχεδιασμένες εξ αρχής για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όχι τροποποιημένες από συμβατικά), καθώς έχουν μικρότερα και λιγότερα μηχανικά μέρη και μπορούν να έχουν εντελώς επίπεδο δάπεδο στο χώρο επιβατών. Έτσι, το Q4 e-tron, που βρίσκεται από πλευράς διαστάσεων ανάμεσα στη μικρομεσαία και τη μεσαία κατηγορία, προσφέρει μεγάλους χώρους για τους επιβάτες που συγκρίνονται με αυτούς μεγαλύτερων συμβατικών μοντέλων. Η απουσία κεντρικού «τούνελ» στο δάπεδο επιτρέπει και την πολύ πιο άνετη μετακίνηση ενός 5ου επιβάτη στη μέση του πίσω καθίσματος σε σχέση με οποιοδήποτε συμβατικό μοντέλο. Ταυτόχρονα το αυτοκίνητο προσφέρει κι ένα μεγάλο χώρο αποσκευών, που φτάνει τα 520 λίτρα. Οι αρκετοί χώροι που υπάρχουν για μικροπράγματα στο εσωτερικό συμπληρώνουν μια πολύ καλή εικόνα στον τομέα της πρακτικότητας. Αυτονόητη για Audi αυτής της κατηγορίας είναι η κορυφαία ποιότητα κατασκευής και υλικών, όπως και η σωστή εργονομία με την πολύ καλή θέση οδήγησης. Θα εκφράσουμε μόνο για μια ακόμα φορά τις ενστάσεις μας (που δεν αφορούν μόνο την Audi) για τους διακόπτες αφής στο τιμόνι, που ελέγχουν λειτουργίες όπως το ηχοσύστημα ή ο υπολογιστής ταξιδιού και γενικότερα η παροχή πληροφοριών. Μπορεί να χρησιμοποιούνται ευρέως στις κινητές συσκευές, αλλά δεν είναι το ίδιο πρακτικοί σε ένα κινούμενο εξάρτημα σαν το τιμόνι μιας κινούμενης κατασκευής σαν το αυτοκίνητο, όπου είναι εύκολο να κάνεις άθελά σου επιλογές λόγω των αναπόφευκτων κινήσεων των χεριών.
Η τιμή του Q4 40 e-tron ξεκινάει από 59.900 ευρώ, με ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, στο οποίο περιλαμβάνονται στάνταρ ESP, 6 αερόσακοι, σύστημα προειδοποίησης εκτροπής από τη λωρίδα, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, σύστημα σταθεροποίησης μετά από απότομους ελιγμούς, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενoι και θερμαινόμενoι καθρέφτες, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, cruise control, σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, προβολείς τεχνολογίας LED, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, ζάντες αλουμινίου, ράγες οροφής, υπολογιστής ταξιδιού, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Από την άλλη πλευρά η εταιρεία προσφέρει για το αυτοκίνητο 7 χρόνια δωρεάν σέρβις, στοιχείο που πρέπει να συνυπολογιστεί στην οικονομική αξιολόγηση.
Εσωτερικό
Ένα από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η καλύτερη εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων (εφ' όσον είναι βασισμένα σε πλατφόρμες σχεδιασμένες εξ αρχής για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όχι τροποποιημένες από συμβατικά), καθώς έχουν μικρότερα και λιγότερα μηχανικά μέρη και μπορούν να έχουν εντελώς επίπεδο δάπεδο στο χώρο επιβατών. Έτσι, το Q4 e-tron, που βρίσκεται από πλευράς διαστάσεων ανάμεσα στη μικρομεσαία και τη μεσαία κατηγορία, προσφέρει μεγάλους χώρους για τους επιβάτες που συγκρίνονται με αυτούς μεγαλύτερων συμβατικών μοντέλων. Η απουσία κεντρικού «τούνελ» στο δάπεδο επιτρέπει και την πολύ πιο άνετη μετακίνηση ενός 5ου επιβάτη στη μέση του πίσω καθίσματος σε σχέση με οποιοδήποτε συμβατικό μοντέλο. Ταυτόχρονα το αυτοκίνητο προσφέρει κι ένα μεγάλο χώρο αποσκευών, που φτάνει τα 520 λίτρα. Οι αρκετοί χώροι που υπάρχουν για μικροπράγματα στο εσωτερικό συμπληρώνουν μια πολύ καλή εικόνα στον τομέα της πρακτικότητας. Αυτονόητη για Audi αυτής της κατηγορίας είναι η κορυφαία ποιότητα κατασκευής και υλικών, όπως και η σωστή εργονομία με την πολύ καλή θέση οδήγησης. Θα εκφράσουμε μόνο για μια ακόμα φορά τις ενστάσεις μας (που δεν αφορούν μόνο την Audi) για τους διακόπτες αφής στο τιμόνι, που ελέγχουν λειτουργίες όπως το ηχοσύστημα ή ο υπολογιστής ταξιδιού και γενικότερα η παροχή πληροφοριών. Μπορεί να χρησιμοποιούνται ευρέως στις κινητές συσκευές, αλλά δεν είναι το ίδιο πρακτικοί σε ένα κινούμενο εξάρτημα σαν το τιμόνι μιας κινούμενης κατασκευής σαν το αυτοκίνητο, όπου είναι εύκολο να κάνεις άθελά σου επιλογές λόγω των αναπόφευκτων κινήσεων των χεριών.
Η τιμή του Q4 40 e-tron ξεκινάει από 59.900 ευρώ, με ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, στο οποίο περιλαμβάνονται στάνταρ ESP, 6 αερόσακοι, σύστημα προειδοποίησης εκτροπής από τη λωρίδα, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, σύστημα σταθεροποίησης μετά από απότομους ελιγμούς, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενoι και θερμαινόμενoι καθρέφτες, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, cruise control, σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, προβολείς τεχνολογίας LED, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, ζάντες αλουμινίου, ράγες οροφής, υπολογιστής ταξιδιού, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Από την άλλη πλευρά η εταιρεία προσφέρει για το αυτοκίνητο 7 χρόνια δωρεάν σέρβις, στοιχείο που πρέπει να συνυπολογιστεί στην οικονομική αξιολόγηση.
Ποιοτικό και λειτουργικό, το εσωτερικό προσφέρει χώρους που θυμίζουν μεγαλύτερη κατηγορία χάρη στη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα
Κινητήρας-κιβώτιο
Η έκδοση της δοκιμής μας ήταν αυτή με την πίσω κίνηση και την μεγάλη μπαταρία των 77 kWh («καθαρών»), που τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων. Ένα κινητήρα που έχει τη δύναμη και κυρίως τη ροπή για να κινεί αρκετά γρήγορα το βαρύ αυτοκίνητο (μόνο η μπαταρία έχει βάρος 500 κιλών!), στο οποίο προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 8,5'') και την ανάλογη ενεργητική ασφάλεια που αυτές συνεπάγονται. Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η απόκριση είναι άμεση, η επιτάχυνση συνεχής και -σε συνδυασμό με την έλλειψη κιβωτίου ταχυτήτων (υπάρχει μια μόνο σχέση υποπολλαπλασιασμού, ενώ η όπισθεν γίνεται με αντιστροφή της κατεύθυνσης περιστροφής του κινητήρα), το σύστημα προσφέρει τελικά ευχάριστη και -κυρίως- ξεκούραστη οδήγηση. Η αυτονομία στο μικτό κύκλο φτάνει τα 519 χιλιόμετρα στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών, ενώ η πραγματική αυτονομία σε συνθήκες αστικού και περιαστικού περιβάλλοντος (όχι σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου δηλαδή) φτάνει εύκολα τα 350 χιλιόμετρα. Στον αυτοκινητόδρομο φυσικά, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η αυτονομία του περιορίζεται σημαντικά όταν οι ταχύτητες είναι νόμιμες μεν, αλλά ταχύτητες... αυτοκινητοδρόμου (120-130 χλμ./ώρα). Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι το αυτοκίνητο χρειάζεται σέρβις κάθε 2 χρόνια ή 30.000 χλμ., στοιχείο που ενισχύει το πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ό,τι αφορά το χαμηλό κόστος χρήσης. Επίσης θα σημειώσουμε ότι στον επιλογέα της μετάδοσης υπάρχει και επιλογή Β για μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση, η οποία επιβραδύνει αισθητά το αυτοκίνητο μόλις αφήσει το γκάζι ο οδηγός, περιορίζοντας έτσι και την ανάγκη χρήσης των φρένων μόνο στα φρεναρίσματα ανάγκης.
Οδηγώντας
Όπως όλα τα SUV το αυτοκίνητο έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος (18 εκατοστά), η κατανομή βάρους στους δύο άξονες βρίσκεται στο ιδανικό 50:50, ενώ ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι έχει ανισομεγέθη ελαστικά εμπρός και πίσω (235/55 R19 μπροστά, 255/50 R19 πίσω). Οι αναρτήσεις είναι με γόνατα Μακφέρσον εμπρός και σύστημα τεσσάρων συνδέσμων πίσω, ενώ προαιρετικά είναι διαθέσιμη και μία ανάρτηση με ηλεκτρονικό έλεγχο απόσβεσης, όπως και μία ανάρτηση comfort για κακοτράχαλες επιφάνειες, που προσφέρει τη δυνατότητα αύξησης της απόστασης από το έδαφος (18 χιλιοστά εμπρός, 9 πίσω). Το χαμηλό κέντρο βάρους που χαρακτηρίζει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συμβάλλει σε μια πολύ καλή οδική συμπεριφορά, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη σταθερότητα και πολύ καλό κράτημα, ενώ σημαντικό στοιχείο για την ευελιξία του αυτοκινήτου στις αστικές συνθήκες είναι ότι στην έκδοση με πίσω κίνηση -λόγω της απουσίας κινητήρα εμπρός, που διευκολύνει τη στρέψη των τροχών- έχει ένα κύκλο στροφής μόλις 10,2 μ. Η ακρίβεια της συμπεριφοράς και η κατευθυντικότητα βρίσκονται σε πολύ καλά επίπεδα, η ποιότητα κύλισης είναι καλή, αλλά το αυξημένο βάρος που χαρακτηρίζει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεπάγεται πιο σφιχτές αναρτήσεις από τα συμβατικά Audi, άρα και λιγότερο καλή άνεση, καθώς οι πιο έντονες ανωμαλίες γίνονται περισσότερο αισθητές. Τέλος τα φρένα είναι αποτελεσματικά (με την επιλογή B της μετάδοσης άλλωστε λειτουργούν επικουρικά), αλλά όπως πολύ συχνά συμβαίνει στα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας, έχουν κάπως σπογγώδη αίσθηση, φαινόμενο άγνωστο στα συμβατικά Audi.
Η έκδοση της δοκιμής μας ήταν αυτή με την πίσω κίνηση και την μεγάλη μπαταρία των 77 kWh («καθαρών»), που τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων. Ένα κινητήρα που έχει τη δύναμη και κυρίως τη ροπή για να κινεί αρκετά γρήγορα το βαρύ αυτοκίνητο (μόνο η μπαταρία έχει βάρος 500 κιλών!), στο οποίο προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 8,5'') και την ανάλογη ενεργητική ασφάλεια που αυτές συνεπάγονται. Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η απόκριση είναι άμεση, η επιτάχυνση συνεχής και -σε συνδυασμό με την έλλειψη κιβωτίου ταχυτήτων (υπάρχει μια μόνο σχέση υποπολλαπλασιασμού, ενώ η όπισθεν γίνεται με αντιστροφή της κατεύθυνσης περιστροφής του κινητήρα), το σύστημα προσφέρει τελικά ευχάριστη και -κυρίως- ξεκούραστη οδήγηση. Η αυτονομία στο μικτό κύκλο φτάνει τα 519 χιλιόμετρα στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών, ενώ η πραγματική αυτονομία σε συνθήκες αστικού και περιαστικού περιβάλλοντος (όχι σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου δηλαδή) φτάνει εύκολα τα 350 χιλιόμετρα. Στον αυτοκινητόδρομο φυσικά, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η αυτονομία του περιορίζεται σημαντικά όταν οι ταχύτητες είναι νόμιμες μεν, αλλά ταχύτητες... αυτοκινητοδρόμου (120-130 χλμ./ώρα). Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι το αυτοκίνητο χρειάζεται σέρβις κάθε 2 χρόνια ή 30.000 χλμ., στοιχείο που ενισχύει το πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ό,τι αφορά το χαμηλό κόστος χρήσης. Επίσης θα σημειώσουμε ότι στον επιλογέα της μετάδοσης υπάρχει και επιλογή Β για μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση, η οποία επιβραδύνει αισθητά το αυτοκίνητο μόλις αφήσει το γκάζι ο οδηγός, περιορίζοντας έτσι και την ανάγκη χρήσης των φρένων μόνο στα φρεναρίσματα ανάγκης.
Οδηγώντας
Όπως όλα τα SUV το αυτοκίνητο έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος (18 εκατοστά), η κατανομή βάρους στους δύο άξονες βρίσκεται στο ιδανικό 50:50, ενώ ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι έχει ανισομεγέθη ελαστικά εμπρός και πίσω (235/55 R19 μπροστά, 255/50 R19 πίσω). Οι αναρτήσεις είναι με γόνατα Μακφέρσον εμπρός και σύστημα τεσσάρων συνδέσμων πίσω, ενώ προαιρετικά είναι διαθέσιμη και μία ανάρτηση με ηλεκτρονικό έλεγχο απόσβεσης, όπως και μία ανάρτηση comfort για κακοτράχαλες επιφάνειες, που προσφέρει τη δυνατότητα αύξησης της απόστασης από το έδαφος (18 χιλιοστά εμπρός, 9 πίσω). Το χαμηλό κέντρο βάρους που χαρακτηρίζει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συμβάλλει σε μια πολύ καλή οδική συμπεριφορά, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη σταθερότητα και πολύ καλό κράτημα, ενώ σημαντικό στοιχείο για την ευελιξία του αυτοκινήτου στις αστικές συνθήκες είναι ότι στην έκδοση με πίσω κίνηση -λόγω της απουσίας κινητήρα εμπρός, που διευκολύνει τη στρέψη των τροχών- έχει ένα κύκλο στροφής μόλις 10,2 μ. Η ακρίβεια της συμπεριφοράς και η κατευθυντικότητα βρίσκονται σε πολύ καλά επίπεδα, η ποιότητα κύλισης είναι καλή, αλλά το αυξημένο βάρος που χαρακτηρίζει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεπάγεται πιο σφιχτές αναρτήσεις από τα συμβατικά Audi, άρα και λιγότερο καλή άνεση, καθώς οι πιο έντονες ανωμαλίες γίνονται περισσότερο αισθητές. Τέλος τα φρένα είναι αποτελεσματικά (με την επιλογή B της μετάδοσης άλλωστε λειτουργούν επικουρικά), αλλά όπως πολύ συχνά συμβαίνει στα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας, έχουν κάπως σπογγώδη αίσθηση, φαινόμενο άγνωστο στα συμβατικά Audi.
YΠEP
- Δυνατός κινητήρας
- Καλές επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Μεγάλοι χώροι
- Εργονομία-λειτουργικότητα
- Ποιότητα
- Κόστος χρήσης
- 7 χρόνια δωρεάν σέρβις
- Δυνατός κινητήρας
- Καλές επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Μεγάλοι χώροι
- Εργονομία-λειτουργικότητα
- Ποιότητα
- Κόστος χρήσης
- 7 χρόνια δωρεάν σέρβις
KATA
- Αυξημένη τιμή
- Αυτονομία σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα
- Σπογγώδης αίσθηση φρένων
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Αυξημένη τιμή
- Αυτονομία σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα
- Σπογγώδης αίσθηση φρένων
- Έλλειψη ρεζέρβας
Δυνατός κινητήρας, καλές επιδόσεις και πολύ καλή οδική συμπεριφορά
Συμπέρασμα
Δυνατό, ευρύχωρο, ποιοτικό, ευχάριστο στην οδήγηση, πολύ οικονομικό στη χρήση, με καλή οδική συμπεριφορά και καλές επιδόσεις, το Q4 e-tron είναι ένα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που αναδεικνύει και τις δυνατότητες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Απλώς, όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απευθύνεται προς το παρόν σ' ένα περιορισμένο και ειδικό κοινό, που αφενός μπορεί να αντεπεξέλθει στην αυξημένη τιμή του και αφετέρου δεν το χρησιμοποιεί ως το μοναδικό αυτοκίνητο ώστε να περιορίζεται από την μειωμένη αυτονομία του σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα και το ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης. Κυρίως δηλαδή απευθύνεται σε εταιρικές πωλήσεις, στις οποίες υπάρχει και μεγαλύτερο οικονομικό όφελος.
Δυνατό, ευρύχωρο, ποιοτικό, ευχάριστο στην οδήγηση, πολύ οικονομικό στη χρήση, με καλή οδική συμπεριφορά και καλές επιδόσεις, το Q4 e-tron είναι ένα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που αναδεικνύει και τις δυνατότητες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Απλώς, όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απευθύνεται προς το παρόν σ' ένα περιορισμένο και ειδικό κοινό, που αφενός μπορεί να αντεπεξέλθει στην αυξημένη τιμή του και αφετέρου δεν το χρησιμοποιεί ως το μοναδικό αυτοκίνητο ώστε να περιορίζεται από την μειωμένη αυτονομία του σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα και το ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης. Κυρίως δηλαδή απευθύνεται σε εταιρικές πωλήσεις, στις οποίες υπάρχει και μεγαλύτερο οικονομικό όφελος.
Πάνος Φιλιππακόπουλος
Επίσημο Site https://www.audi.gr