ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Ηλεκτρικά «γκάζια»

        ..:: Παρασκευή, 07 Απριλίου 2023 ::..
Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύθηκε στη στήλη του υπογράφοντος στο τεύχος Μαρτίου του περιοδικού Quattroruote. Το αναδημοσιεύουμε και εδώ, γιατί το θέμα είναι πολύ σημαντικό και πιστεύουμε πως πρέπει να αποτελέσει στοιχείο προβληματισμού για όλους, τώρα που η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται ακόμα στην εποχή της επώασης:

Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση που προωθείται εντατικά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, περιέχει και μια παράμετρο με την οποία ελάχιστοι ασχολούνται αν και είναι σημαντική, γιατί αφορά και την οδική ασφάλεια. Είναι δεδομένο ότι η οδήγηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων απαιτεί κάποια προσαρμογή από τους οδηγούς, γιατί περιλαμβάνει και κάποιες λειτουργίες που είναι διαφορετικές από αυτές των συμβατικών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι π.χ. η λειτουργία ανάκτησης ενέργειας για την φόρτιση της μπαταρίας κατά την επιβράδυνση, που φρενάρει το αυτοκίνητο μόλις ο οδηγός αφήσει το γκάζι, σαν να έχει πατήσει το φρένο. Μια αντίδραση πολύ πιο έντονη σε σχέση με την επιβράδυνση που προκαλείται στο άφημα του γκαζιού σε ένα αυτοκίνητο με συμβατικό κινητήρα και η οποία απαιτεί κάποιο διάστημα εξοικείωσης για τον οδηγό.

Αυτό όμως είναι κάτι που θα είναι μάλλον εύκολο να ελεγχθεί, ίσως μάλιστα να βοηθάει τον οδηγό για μια πιο άμεση επιβράδυνση σε ώρα ανάγκης, αφού η επιβράδυνση ξεκινάει αμέσως μόλις αυτός αφήσει το γκάζι και πριν ακόμα προλάβει να πατήσει το φρένο. Εκείνο που είναι πολύ πιο δύσκολο να συνηθίσουν οι οδηγοί, γιατί κανονικά θα χρειαζόταν και ειδική εκπαίδευση, είναι η σημαντική αύξηση της ισχύος και της ροπής των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και μάλιστα με άμεση απόκριση στο γκάζι, χωρίς την -έστω και περιορισμένη- καθυστέρηση που παρουσιάζουν οι συμβατικοί κινητήρες. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε οδηγήσει αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, διαπιστώνοντας ότι οι επιδόσεις τους, ακόμα και στα λιγότερο «φιλόδοξα», είναι αισθητά καλύτερες από αυτές των αντίστοιχων συμβατικών αυτοκινήτων, λόγω της αυξημένης ισχύος και ροπής και της άμεσης απόκρισης των κινητήρων τους.

Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αυτοκινήτων για τον «καθένα», που θα οδηγούνται σε καθημερινή βάση) με ισχύ μερικών εκατοντάδων ίππων, που επιταχύνουν αστραπιαία στο πάτημα του γκαζιού, όπως κάποια σπορ αυτοκίνητα επιδόσεων με συμβατικούς κινητήρες. Πόσοι οδηγοί είναι εκπαιδευμένοι να οδηγούν τέτοια αυτοκίνητα και να τιθασεύουν τόσο μεγάλη δύναμη, η οποία μάλιστα -θα το επαναλάβουμε διότι έχει μεγάλη σημασία- είναι άμεσα διαθέσιμη λόγω της απόδοσης της μέγιστης ροπής των ηλεκτροκινητήρων από μηδενικές στροφές; Και δεν μιλάμε για τη μέγιστη ταχύτητα, που για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας είναι περιορισμένη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά για απότομες ενδιάμεσες επιταχύνσεις ακόμα και από χαμηλές ταχύτητες. Καθώς μάλιστα αρχίζει να αυξάνεται ο ανταγωνισμός των εταιρειών στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, αυξάνονται και οι περιπτώσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με υπερβολικά μεγάλη δύναμη. Το ερώτημα είναι, πόσο έτοιμοι είμαστε να αντιμετωπίσουμε μια κυκλοφορία μέσα στην οποία θα κινούνται εκατοντάδες αυτοκίνητα πολύ πιο δυνατά και γρήγορα από τα υπάρχοντα, με οδηγούς που δεν έχουν ούτε την εκπαίδευση ούτε την εμπειρία για να τα ελέγχουν με ασφάλεια;_Π.Φ.

  UP