ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Όπου ακούς πολλά κεράσια...

        ..:: Παρασκευή, 06 Ιανουαρίου 2023 ::..
Έχουμε αναφερθεί κι άλλες φορές στα προβλήματα που δημιουργεί η νέα πραγματικότητα της ηλεκτροκίνησης σε όλους όσους ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με το αυτοκίνητο και στην ανάγκη που υπάρχει για εκπαίδευση και προσαρμογή τους σ' αυτές στις νέες συνθήκες. Καλώς η κακώς πρόκειται για μία εντελώς νέα τεχνολογία, που αλλάζει ριζικά όλα όσα ξέραμε για το αυτοκίνητο εδώ και δεκαετίες και -λόγω και της εσπευσμένης εφαρμογή της σ' ένα περιβάλλον που δεν ήταν έτοιμο για αυτήν- είναι αναμενόμενο να δημιουργεί κάθε τόσο νέα ερωτηματικά, που απαιτούν χρόνο και πόρους για να μελετηθούν. Εκείνοι φυσικά που χρειάζεται να προσέχουν περισσότερο σ' αυτήν την αρχική φάση εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης, είναι οι αγοραστές των αυτοκινήτων, οι οποίοι ξοδεύουν ένα σεβαστό ποσό, σημαντικά μεγαλύτερο σε σύγκριση με αυτό των συμβατικών αυτοκινήτων, βαδίζοντας ως ένα βαθμό στο... άγνωστο με βάρκα την ελπίδα.

Ένα ερώτημα που προέκυψε πρόσφατα και μας το θύμισε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο στην έγκυρη έκδοση «Automotive News», είναι τί γίνεται σε περίπτωση σύγκρουσης ηλεκτρικού αυτοκινήτου αν η ζημιά φτάσει μέχρι τη μπαταρία. Έχουμε ήδη αναφέρει στο παρελθόν τους κινδύνους πρόκλησης πυρκαγιάς που συνδέονται με τις μπαταρίες λιθίου, όπως επίσης και την ανάγκη ειδικής εκπαίδευσης των στελεχών της πυροσβεστικής που επεμβαίνουν για απεγκλωβισμό επιβατών αυτοκινήτων μετά από ατυχήματα, όταν αυτά αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εδώ όμως πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό, που αφορά περιπτώσεις ελαφρότερων ατυχημάτων, χωρίς εγκλωβισμούς και πυρκαγιές, εφόσον η παραμόρφωση του αυτοκινήτου από το χτύπημα επηρέασε την μπαταρία. Σύμφωνα λοιπόν με το δημοσίευμα του «Automotive News» οι επιπτώσεις είναι εντελώς διαφορετικές από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο και στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να φτάσουν ακόμα και στην ανάγκη ολοκληρωτικής αντικατάστασης της μπαταρίας ή ακόμα και του αυτοκινήτου!

Αυτό συμβαίνει επειδή κάποιες μπαταρίες δεν προσφέρουν τη δυνατότητα επισκευής εφόσον πάθει ζημιά ένα μέρος τους και -επειδή το κόστος μπαταρίας μπορεί να φτάνει ακόμα και στο 50% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου- αντιλαμβάνεται κανείς ότι μιλάμε για ένα πρόβλημα πολύ σοβαρό. Κι ενώ κάποιοι κατασκευαστές έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν συστοιχίες μπαταριών που είναι ευκολότερο να επισκευαστούν, με την αντικατάσταση συγκεκριμένων μόνο στοιχείων τους, άλλοι -με πρώτον απ' όλους την Tesla- δεν έχουν προβλέψει τίποτε αντίστοιχο. Η Tesla μάλιστα χρησιμοποιεί το «μπλοκ» της μπαταρίας ως δομικό στοιχείο του αυτοκινήτου, γεγονός που, όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα, οι ειδικοί συνδέουν με «μηδενική δυνατότητα επισκευής» (zero repairability). Η επιλογή αυτή της Tesla έχει μειώσει το κόστος κατασκευής του αυτοκινήτου, αλλά αυξάνει δραματικά το κόστος αποκατάστασης σε περίπτωση ατυχήματος και κατά συνέπεια και το κόστος ασφάλισης. Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, ότι η αντικατάσταση της μπαταρίας σε ένα Tesla Model 3, μπορεί να κοστίσει μέχρι 20.000 δολάρια, σε ένα αυτοκίνητο που κοστίζει καινούργιο περίπου 43.000 δολάρια!

Ήδη άλλωστε στις αρχές του χρόνου ο Ίλον Μασκ είχε αναφέρει ότι μερικές ασφαλιστικές εταιρείες έχουν παράλογα υψηλά ασφάλιστρα για τα Tesla, το οποίο φυσικά οφείλεται στο γεγονός ότι αυτοκίνητα εταιρειών που έχουν δύσκολα επισκευάσιμες μπαταρίες, μπορεί να θεωρηθούν ως ολικώς κατεστραμμένα, με το ανάλογο κόστος για την αποζημίωση των κατόχων τους. Για να γίνουν μάλιστα ακόμα χειρότερα τα πράγματα, κάποιες εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν δίνουν καν τα δεδομένα που αποθηκεύονται για τις μπαταρίες τους από τα συστήματα ελέγχου των αυτοκινήτων, προφασιζόμενες την προστασία προσωπικών δεδομένων των κατόχων τους. Κάτι που δεν επιτρέπει φυσικά σε κανένα τρίτο εκτός των συνεργείων της ίδιας της εταιρείας να επέμβει για επισκευή, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο το κόστος της ασφάλισης. Κι επειδή υποτίθεται μεν ότι προωθούμε την ηλεκτροκίνηση αλλά στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχει καμιά υποδομή για την ανακύκλωση των χρησιμοποιημένων (ή κατεστραμμένων) μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το πρόβλημα εκτός από οικονομικό γίνεται και περιβαλλοντικό. Προς το παρόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λίγα και το πρόβλημα δεν έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις. Η πίεση, όμως, για γενίκευση της ηλεκτροκίνησης είναι μεγάλη, άρα και οι διαστάσεις του προβλήματος θα μεγαλώσουν γρήγορα..._Π.Φ.

  UP