ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Mercedes EQB - 300 4Matic

Οικογενειακή ηλεκτροκίνηση         ..:: Σαββάτο, 24 Σεπτεμβρίου 2022 ::..

Ένα πολύ καλό οικογενειακό αυτοκίνητο για τα ελληνικά δεδομένα, ευρύχωρο και πρακτικό χωρίς μεγάλες εξωτερικές διαστάσεις, ποιοτικό, γρήγορο, ασφαλές ευκολοδήγητο και ευχάριστο στην οδήγηση, με σύστημα τετρακίνησης που βελτιώνει την κατευθυντικότητα και την οδική συμπεριφορά του συνολικά, με χαμηλό κόστος χρήσης αλλά και με τα γνωστά μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αυξημένη τιμή, μικρότερη αυτονομία από τα συμβατικά, ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης)

Η Mercedes έχει ως στόχο μία πλήρη σειρά ηλεκτρικών μοντέλων, ώστε να καλύπτει με ηλεκτροκίνηση μία πλήρη σειρά αμαξωμάτων, οπότε παρουσιάζει το ένα μετά το άλλο ηλεκτρικά αυτοκίνητα βασισμένα σε πλατφόρμες συμβατικών μοντέλων της, που θα συνυπάρχουν για κάποιο διάστημα με τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξελίσσονται πάνω σε νέες πλατφόρμες. Μετά τη GLA ήταν η σειρά της GLB να αποκτήσει ηλεκτρικό... ξάδελφο και εγένετο EQB. Μια «οικογενειακή» εκδοχή της ηλεκτροκίνησης δηλαδή, λίγο μεγαλύτερη από τη GLB, καθώς το μήκος της φτάνει τα 4,684 μ., ενώ προαιρετικά προσφέρεται και με 7 θέσεις.

Εσωτερικό
Το γνωστό ταμπλό των μικρών Mercedes με την διπλή οθόνη υπάρχει και εδώ, προσφέροντας την απαραίτητη "hi tech" εικόνα που πρέπει να έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Οι χώροι είναι πολύ καλοί για τέσσερις επιβάτες, ενώ το συρόμενο πίσω κάθισμα ενισχύει ακόμα περισσότερο την πρακτικότητα του εσωτερικού και την ευελιξία διαμόρφωσής του, όπως επίσης και η δυνατότητα παραγγελίας του αυτοκινήτου με μία τρίτη σειρά με δύο επιπλέον θέσεις, που μπορούν να φιλοξενήσουν 2 παιδιά ή άτομα ύψους ως 1,65 μ. Ο μόνος συμβιβασμός σε σχέση με τη GLB, αναπόφευκτος σε μία ηλεκτρική έκδοση, είναι η μειωμένη χωρητικότητα του χώρου αποσκευών (495 λίτρα αντί για 560 στη GLB), που και πάλι όμως είναι αρκετά μεγάλος για να καλύψει τις ανάγκες μιας οικογένειας. Επαρκείς είναι και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, θα παρατηρήσουμε μόνο (κάτι που τελευταία το βλέπουμε και σε άλλα αυτοκίνητα) ότι οι θήκες στις πόρτες έχουν άβολο σχήμα προς τα πίσω («χώνονται» υπερβολικά προς τα πίσω και στενεύουν). Μια άλλη παρατήρηση είναι γεγονός ότι οι πόρτες είναι πολύ χαμηλές, γιατί φτάνουν μέχρι το κάτω μέρος του αυτοκινήτου, καλύπτοντας και τα «μαρσπιέ», κάτι που διευκολύνει μεν την είσοδο, αλλά σε ορισμένα πεζοδρόμια υπάρχει κίνδυνος να «βρουν» οι πόρτες κάτω.

Αναμενόμενη είναι βέβαια η πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και υλικών, όπως επίσης και η καλή θέση οδήγησης, στην οποία εύκολα θα βολευτεί κάθε οδηγός. Η τιμή του αυτοκινήτου σ' αυτήν την τετρακίνητη έκδοση είναι βέβαια αρκετά υψηλή, ξεκινώντας από 61.850 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση, με ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού πάντως, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, 7 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, προβολείς τεχνολογίας LED, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, cruise control, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, κάμερα οπισθοπορείας, ζάντες αλουμινίου, ράγες οροφής, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα πλοήγησης, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η μόνη έλλειψη είναι αυτή της ρεζέρβας, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ιδιαίτερα ποιοτικό το εσωτερικό, είναι ευρύχωρο και πρακτικό και προαιρετικά 7θέσιο
Κινητήρας-κιβώτιο
Η EQB 300 4Matic είναι τετρακίνητη, εφαρμόζοντας την φιλοσοφία της τετρακίνησης που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δηλαδή την χρησιμοποίηση ενός ηλεκτροκινητήρα για κάθε άξονα. Η μέγιστη συνδυασμένη ισχύς των δύο κινητήρων είναι 228 ίπποι και είναι προφανές ότι μία τέτοια ισχύς σε συνδυασμό και με την μεγάλη ροπή που έχουν όλοι ηλεκτροκινητήρες, κάνει το αυτοκίνητο αρκετά γρήγορο (0-100 χλμ./ώρα σε 8''). Με όσα αυτό συνεπάγεται στην βελτίωση της ενεργητικής ασφάλειας και στην οδηγική ευχαρίστηση, αλλά και στη ξεκούραστη οδήγηση σε συνδυασμό και με το γεγονός ότι υπάρχει μία μόνο σχέση μετάδοσης και ο οδηγός δεν χρειάζεται να αλλάζει ταχύτητες. Η τροφοδοσία των κινητήρων με ηλεκτρική ενέργεια γίνεται από μία μπαταρία λιθίου σαν αυτή της EQA, με χωρητικότητα 66,5 kWh, ενώ το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση μπορεί να ρυθμιστεί από τον οδηγό με χειριστήρια που υπάρχουν στο τιμόνι. Η αυτονομία σύμφωνα με το νέο τυποποιημένο ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών φτάνει τα 410 χιλιόμετρα. Περιέργως, αν και το αυτοκίνητο είναι ισχυρότερο και βαρύτερο από την EQA 250 που δοκιμάσαμε την ίδια περίοδο, η πραγματική αυτονομία βρίσκεται στα ίδια περίπου επίπεδα, που εύκολα μπορούν να φτάσουν τα 350 χιλιόμετρα με τον κλιματισμό (που βασίζεται σε αντλία θερμότητας για καλύτερη ενεργειακή απόδοση) σε λειτουργία. Και σε μία διαδρομή μας έξω από την πόλη, σε επαρχιακό δρόμο, πετύχαμε χαμηλότερη κατανάλωση από αυτήν της EQA.

Η εξήγηση που μπορούμε να δώσουμε είναι ότι, όπως είδαμε και στο όργανο ένδειξης της ροής ενέργειας στην κεντρική οθόνη, στην EQB δεν χρησιμοποιούνται συνέχεια και οι δύο κινητήρες, αλλά σε ήρεμους ρυθμούς λειτουργεί ο πίσω και μόνο όταν είναι απαραίτητο, σ' ένα πιο δυνατό πάτημα του γκαζιού εμπλέκεται και ο μπροστινός. Ενδεχομένως επίσης να είναι πιο αποδοτικό και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, που χρησιμοποιεί και τους δύο κινητήρες. Ενδιαφέρον έχει επίσης να αναφέρουμε εδώ κάτι που ισχύει για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ότι η χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας που εμφανίζουν στην πόλη ισχύει υπό φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας, δηλαδή και με πυκνή μεν κίνηση, αλλά με το αυτοκίνητο να... τσουλάει. Και σε μία δυσάρεστη εμπειρία που είχαμε την πρώτη μέρα του ράλι Ακρόπολις, όταν χρειαστήκαμε... 3 ώρες για να πάμε από τη Νέα Σμύρνη στο ΟΑΚΑ, με τα αυτοκίνητα σχεδόν ακινητοποιημένα από το Χαλάνδρι μέχρι το πάρκινγκ του ΟΑΚΑ, είδαμε μέση ταχύτητα για όλη τη διαδρομή... 6 χλμ./ώρα (ταχύτητα βαδίσματος δηλαδή και μάλιστα ενός απλού ανθρώπου, γιατί η Αντιγόνη Ντρισμπιώτη π.χ. περπατάει με... τη διπλάσια ταχύτητα!) και την εξωπραγματική μέση κατανάλωση των 46,5 kWh/100 χλμ. (αντί για τις 18,5 kWh/100 χλμ. που καταναλώσαμε από τη Αθήνα μέχρι τη Λειβαδιά), κατανάλωση δηλαδή που δίνει αυτονομία μικρότερη από... 150 χλμ./ώρα. Φυσικά και με ένα συμβατικό αυτοκίνητο μάλλον θα χρειαζόταν μισό ρεζερβουάρ βενζίνης για την ίδια διαδρομή, απλώς το αναφέρουμε με ανεκδοτολογική διάθεση για να επισημάνουμε ότι μερικές φορές η σκληρή -ακραία- πραγματικότητα ξεπερνάει τις προβλέψεις των προδιαγραφών, αλλά και της ίδιας της φαντασίας!

Οδηγώντας
Χάρη στο χαμηλό κέντρο βάρους που συνεπάγεται η χαμηλή τοποθέτηση της μπαταρίας η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι πολύ καλή, με σταθερότητα στην ευθεία, καλό κράτημα στις στροφές και καλή κατευθυντικότητα. Χάρη στην τετρακίνηση μάλιστα, ιδιαίτερα αυτήν την τετρακίνηση που έχει ξεχωριστούς κινητήρες, οι οποίοι προσφέρουν ό,τι χρειάζεται σε κάθε άξονα, η συμπεριφορά της είναι ακόμα καλύτερη από της προσθιοκίνητης EQA, με μεγαλύτερη ακρίβεια στις στροφές και την υποστροφή να εμφανίζεται πιο αργά. Οι κλίσεις στις στροφές βρίσκονται μέσα στο πλαίσιο των καλών SUV, είναι δηλαδή λίγο μεγαλύτερες από αυτές ενός σεντάν ή χάτσμπακ, αλλά όχι υπερβολικές και δεν επηρεάζουν την τροχιά του αυτοκινήτου. Το τιμόνι έχει αποδεκτή αίσθηση για SUV και τα φρένα (που λειτουργούν επικουρικά όταν επιλέγεται η μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση) είναι αποτελεσματικά, αν και με λίγο πιο «σπογγώδη» αίσθηση σε σύγκριση με τις συμβατικές Mercedes, όπως συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή και η άνεση ικανοποιητική για SUV, αλλά όχι στα επίπεδα των συμβατικών μοντέλων, λόγω των πιο σφιχτών αναρτήσεων που έχουν τα ηλεκτρικά εξαιτίας του αυξημένου βάρους τους (2.175 κιλά στη συγκεκριμένη περίπτωση).
YΠEP
- Δύναμη-ροπή
- Καλές επιδόσεις
- Τετρακίνηση
- Χώροι-πρακτικότητα
- Ποιότητα
- Δυνατότητα 7 θέσεων
- Κόστος χρήσης
- Χαμηλές πόρτες (βλ. κείμενο)
KATA
- Θήκες στις πόρτες με άβολο σχήμα
- Χαμηλές πόρτες (βλ. κείμενο)
- Αυτονομία σε σχέση με τις υποδομές
- Έλλειψη ρεζέρβας
Δυνατό, γρήγορο και ασφαλές, περιορίζεται μόνο από την αυτονομία για μακρινά ταξίδια
Συμπέρασμα
Ένα τέτοιο αυτοκίνητο σε οδηγεί σε... διχασμό προσωπικότητας όταν έρθεις στιγμή να το κρίνεις. Με απόλυτα κριτήρια είναι ευρύχωρο, πρακτικό, ιδιαίτερα ποιοτικό, γρήγορο, ασφαλές, ευχάριστο και ξεκούραστο στην οδήγηση και πολύ οικονομικό σε κόστος χρήσης, ενώ προσφέρει και την δυνατότητα να παραγγελθεί σε επταθέσια διαμόρφωση. Ένα ιδανικό οικογενειακό αυτοκίνητο δηλαδή, για κάπως εύπορες οικογένειες βεβαίως, όπως όλα τα premium αυτοκίνητα, που πάντα είναι ακριβότερα από το μέσο όρο της κατηγορίας τους. Μόνο που στη συγκεκριμένη περίπτωση, λόγω της ηλεκτροκίνησης, εκτός του ότι η τιμή αγοράς ανεβαίνει αρκετά, περιορίζοντας σημαντικά το κοινό στο οποίο απευθύνεται, η οικογενειακή χρήση γίνεται πολύ δύσκολη λόγω της αυτονομίας και του ανεπαρκούς δίκτυο φόρτισης. Εκτός αν η οικογένεια κινείται αποκλειστικά μέχρι π.χ. το Λουτράκι ή τη Χαλκίδα, τη Χαλκιδική αν μένει στην Θεσσαλονίκη, το Πήλιο αν μένει στο Βόλο κλπ. Η μετακίνηση μ' ένα τέτοιο αυτοκίνητο σε όλη την Ελλάδα είναι μία περιπέτεια, στην οποία πολύ λίγοι θα αποφασίσουν να μπουν με όλη την οικογένεια, ειδικά με μικρά παιδιά. Αυτό όμως αναιρεί ως ένα βαθμό και την εξαιρετική εικόνα του αυτοκινήτου ως οικογενειακού μεταφορικού μέσου. Και πάλι, λοιπόν, όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ξεφεύγουν από την κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης, θα προσελκύσει κυρίως το κοινό των εταιρικών αυτοκινήτων, για τα οποία τα οικονομικά κίνητρα είναι αρκετά ενδιαφέροντα.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.mercedes-benz.gr


  UP