ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα!

        ..:: Δευτέρα, 02 Μαϊου 2022 ::..
Η έλλειψη αξιόπιστου προγράμματος και συνοχής στις εξαγγελίες των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την άμεση γενίκευση της ηλεκτροκίνησης γίνεται εμφανής από την απουσία οποιασδήποτε σοβαρής πρόβλεψης για τις δυσκολίες που θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στην πορεία προς την υλοποίηση αυτού του στόχου. Κανείς φυσικά δεν είχε προβλέψει τα πρόσθετα προβλήματα που δημιούργησε στη βιομηχανική παραγωγή αρχικά η πανδημία του κορωνοϊού και τώρα ο πόλεμος στην Ουκρανία. Δεν λέμε πως είναι δυνατόν να προβλέπει κανείς με ακρίβεια τις υγειονομικές κρίσεις και -πολύ περισσότερο- τους πολέμους, αλλά, από την άλλη πλευρά, ζούμε σε μια ήπειρο με πολύ πλούσια ιστορία, που έχει αντιμετωπίσει ξανά τέτοιες κρίσεις, άρα δεν θα έπρεπε να αποκλείεται η πιθανότητα επανάληψης γενικευμένων κρίσεων κάθε είδους.

Πέρα από αυτό, όμως, υπάρχουν και πρόσθετες δυσκολίες που η ίδια η ηλεκτροκίνηση δημιουργεί και κανένας δεν έκανε τον κόπο να αναλύσει, για να δημιουργηθούν και οι προϋποθέσεις αντιμετώπισής τους. Για παράδειγμα, όπως μας επεσήμαναν πρόσφατα σε μία παρουσίαση νέων ηλεκτρικών μοντέλων της Mercedes, το πρόβλημα της έλλειψης ημιαγωγών είναι πολύ πιο έντονο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γιατί καθένα από αυτά χρειάζεται ίσως και 10 φορές περισσότερα «μικροτσίπ» από ένα σύγχρονο συμβατικό αυτοκίνητο! Σκεφθείτε λοιπόν ότι, πέρα από την καθυστέρηση που αυτό δημιουργεί στην ανάπτυξη της ίδιας της ηλεκτροκίνησης, η πίεση για τη μαζική κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων πριν υπάρξει μαζική ζήτηση για την αγορά τους, περιορίζει τη διαθεσιμότητα των συγκεκριμένων εξαρτημάτων για πολύ περισσότερα συμβατικά αυτοκίνητα, κάτι που μειώνει τη διαθεσιμότητα και αυξάνει τις τιμές τους. Οι πανάκριβες τιμές, λοιπόν, που πληρώνουμε πλέον για την αγορά συμβατικών αυτοκινήτων οφείλονται και σ' αυτήν την πίεση για ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ταχύτερα απ' όσο είναι ρεαλιστικά δυνατό.

Ένα άλλο πρόβλημα, που άπτεται της ασφάλειας και γι' αυτό είναι ασυγχώρητη η έλλειψη πρόβλεψης για την αντιμετώπισή του, μας το θύμισε πριν μερικές μέρες ένα θέμα στις ειδήσεις του κρατικού καναλιού της γαλλικής τηλεόρασης. Όπως πληροφορηθήκαμε, η (κρατική) εταιρεία αστικών συγκοινωνιών του Παρισιού αναγκάστηκε να ακινητοποιήσει προληπτικά πάνω από 100 ηλεκτρικά λεωφορεία που χρησιμοποιούσε, γιατί δύο απ' αυτά πήραν ξαφνικά φωτιά στο δρόμο -ευτυχώς χωρίς θύματα- και καταστράφηκαν ολοσχερώς. Ήταν πραγματικά συγκλονιστικές οι εικόνες που είδαμε από τη μία απ' αυτές τις περιπτώσεις, με το λεωφορείο να είναι σταματημένο στην άκρη του δρόμου και ξαφνικά να παρατηρείται αρχικά μία έκρηξη στην οροφή του (οι μπαταρίες λιθίου είναι τοποθετημένες στην οροφή στα συγκεκριμένα οχήματά) και αμέσως μετά τεράστιες φλόγες να το τυλίγουν και τους ανθρώπους γύρω να τρέχουν πανικόβλητοι για να σωθούν. Στο ίδιο ρεπορτάζ μάλιστα έδειξαν εικόνες από ένα αντίστοιχο επεισόδιο σε επαρχιακό δρόμο της Γαλλίας, με ηλεκτρικό λεωφορείο να έχει γίνει παρανάλωμα, αναφέροντας ότι οι πυροσβέστες χρειάστηκαν 2,5 ώρες για να σβήσουν την φωτιά!

Βλέπετε, καλές και άγιες οι μπαταρίες λιθίου, έχουν όμως το μειονέκτημα ότι περιστασιακά μπορούν να αναφλεγούν και σ' αυτήν την περίπτωση η κατάσβεση της φωτιάς είναι μια πολύ δύσκολη περίπτωση, δεν μπορεί να γίνει μάλιστα με τις συμβατικές αντλίες νερού των πυροσβεστικών, αλλά χρειάζεται ειδικό υλικό σε σκόνη. Ήδη έχουν υπάρξει άλλωστε και άλλα περιστατικά ανάφλεξης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά ακόμα και κινητών τηλεφώνων με μπαταρίες λιθίου, άρα δεν πρόκειται για εντελώς μεμονωμένο γεγονός! Και το ερώτημά μας είναι, μια που και στην Ελλάδα βιαζόμαστε τόσο πολύ να γεμίσουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα τους δρόμους, πόσοι πυροσβέστες έχουν εκπαιδευτεί για να αντιμετωπίσουν πυρκαγιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πόσοι πυροσβεστικοί σταθμοί έχουν τον ανάλογο εξοπλισμό, αλλά και -μια και μιλάμε για ασφάλεια- πόσοι πυροσβέστες έχουν εκπαιδευτεί για τον ασφαλή απεγκλωβισμό ατόμων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά από σύγκρουση, χωρίς να κινδυνεύσουν από το κύκλωμα υψηλής τάσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αν μιλάμε για την ίδια πυροσβεστική που αντιμετώπισε την πυρκαγιά στο Μάτι, μάλλον... ρητορικό είναι το ερώτημα!_Π.Φ.

  UP