ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Μπαλώματα αντί για προγράμματα

        ..:: Σαββάτο, 05 Μαρτίου 2022 ::..
Ένας από τους λόγους για τους οποίους είμαστε από τους ουραγούς στον τομέα της οδικής ασφάλειας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, είναι και το γεγονός ότι ακολουθούμε από πίσω τα γεγονότα, αντί να τα προλαβαίνουμε. Σύμφωνοι, βρισκόμαστε σε μια χώρα όπου η ανυπακοή σε νόμους και κανόνες είναι σχεδόν... εθνικό σπορ, οι άνθρωποι έχουν συχνά ένα υπερτροφικό εγώ, που τους κάνει να οδηγούν επιθετικά, επιχειρώντας να «επιβληθούν» στους άλλους και φυσικά δεν έχουμε τους οικονομικούς πόρους που διαθέτουν οι πιο πλούσιες χώρες. Από την άλλη πλευρά, όμως, έχουμε κι ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό κλίμα, που περιορίζει τις επικίνδυνες συνθήκες στους δρόμους στο μεγαλύτερο μέρος του χρόνου. Το θέμα είναι ότι η εκάστοτε πολιτική ηγεσία δεν επενδύει στην πρόληψη (υπάρχει πλέον τεράστια εμπειρία από την κυκλοφορία εκατομμυρίων αυτοκινήτων παγκοσμίως σε κάθε είδους συνθήκες), αλλά αιφνιδιάζεται κάθε φορά από ένα γεγονός που σοκάρει την κοινωνία, όπως ένα πολύ σοβαρό δυστύχημα ή μία ασυνήθιστη κακοκαιρία, προσπαθώντας εκ των υστέρων με μπαλώματα, να πάρει αποσπασματικά μέτρα για να αποτρέψει κάτι αντίστοιχο.

Συνήθως όμως αυτά τα μέτρα, ακριβώς επειδή δεν βασίζονται σε σοβαρή μελέτη του περιβάλλοντος στο οποίο κινούνται οι έλληνες οδηγοί, αλλά σε συναισθηματικές αντιδράσεις της στιγμής (και σε προσπάθεια εντυπωσιασμού των ψηφοφόρων), είναι συνήθως αναποτελεσματικά, συχνά δε εκτός τόπου και χρόνου. Και φυσικά, συνήθως αγνοούν τα προβλήματα που δημιουργούν οι ίδιες οι υποδομές (ή, πιο σωστά, η ανεπάρκειά τους) και προσπαθούν να περάσουν την ευθύνη στους πολίτες. Διαβάσαμε για παράδειγμα πρόσφατα ότι το υπουργείο Μεταφορών εξέδωσε εγκύκλιο με την οποία εντάσσει υποχρεωτικά στο σκέλος της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών την εκμάθηση της διαδικασίας τοποθέτησης και αφαίρεσης αντιολισθητικών αλυσίδων. Η πρόσφατη σφοδρή κακοκαιρία στην Αθήνα και η παράλυση της πόλης από το πυκνό χιόνι προφανώς ήταν η αφορμή για αυτήν την ενέργεια. Μόνο που δεν πρόκειται να λύσει απολύτως τίποτα.

Δεν λέμε, σίγουρα χρήσιμο είναι να ξέρει κανείς πώς τοποθετούνται οι αλυσίδες σ' ένα αυτοκίνητο, θα υπενθυμίσουμε όμως κατ' αρχάς ότι στο μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας (συμπεριλαμβάνοντας και την Αττική), όπου κυκλοφορεί και η μεγάλη πλειοψηφία των αυτοκινήτων, τέτοιες κακοκαιρίες είναι εξαιρετικά σπάνιες και οι οδηγοί (εκτός από τους λάτρεις των χιονοδρομικών και των χειμερινών εκδρομών) μπορεί να κάνουν χρόνια να κυκλοφορήσουν ξανά σε τέτοιες συνθήκες. Και φυσικά κάτι στο οποίο δεν εξασκείσαι (σε αντίθεση με τους Βορειοευρωπαίους, που για πολλούς μήνες το χρόνο κυκλοφορούν σε πολύ δύσκολες συνθήκες), το ξεχνάς πολύ εύκολα. Είναι αμφίβολο αν ο υποψήφιος οδηγός, που θα βάλει 1-2 φορές αλυσίδες στο αυτοκίνητο του δασκάλου του, θα θυμάται πώς να το κάνει στο δικό του αυτοκίνητο αν π.χ. μετά από μία πενταετία ξαναστρώσει το χιόνι στην πόλη του. Δεύτερον, καλό θα ήταν να πληροφορήσει κανείς το υπουργείο, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών αυτών των περιοχών, δεν έχουν και δεν είχαν ποτέ αλυσίδες για τα αυτοκίνητά τους, ακριβώς επειδή μπορεί και να μη χρειαστούν ποτέ, οπότε και να ξέρουν πώς γίνεται, δεν πρόκειται να τοποθετήσουν κάτι που δεν έχουν. Άλλωστε η σπανιότητα του φαινομένου σημαίνει ότι όταν χρειαστεί ξανά να κυκλοφορήσουν σε χιόνι, μπορεί να έχουν αλλάξει αυτοκίνητο (ή να έχουν αλλάξει διάσταση ελαστικών στο αυτοκίνητό τους), οπότε οι αλυσίδες που είχαν για το προηγούμενο πιθανόν να τους είναι άχρηστες (το μέγεθος των αλυσίδων εξαρτάται από το μέγεθος των ελαστικών, που διαφέρει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο).

Μάλλον είναι απίθανο, λοιπόν, να πείσει κανείς τους Έλληνες, που δεν διακρίνονται και για την προθυμία τους για προληπτικές αγορές, να αγοράζουν κάθε φορά που αλλάζουν αυτοκίνητο κι ένα καινούργιο σετ αλυσίδων, μπας και...! Ιδιαίτερα δε τους Αθηναίους, τους Πατρινούς,, τους Κρητικούς και πολλούς άλλους, που δεν κυκλοφορούν και πολύ συχνά στα χιόνια. Αντίθετα, το κράτος, οι περιφέρειες και οι δήμοι, που συνήθως «πιάνονται στον ύπνο» όταν συμβαίνουν απρόβλεπτα γεγονότα, πρέπει να είναι καλύτερα οργανωμένοι για την αντιμετώπισή τους. Ταυτόχρονα πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις που τα καιρικά φαινόμενα είναι τόσο σφοδρά ώστε να είναι αδύνατη η αποφυγή προβλημάτων στην κυκλοφορία, η οποία σ' αυτή την περίπτωση είναι καλύτερο να απαγορεύεται προληπτικά. Για να μη προσπαθούμε εκ των υστέρων να απεγκλωβίσουμε χιλιάδες ανθρώπους, ακόμα κι αν κάποτε είχαν μάθει πώς να τοποθετούν αλυσίδες σ' ένα αυτοκίνητο..._Π.Φ.

  UP