ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Fiat New 500 118 HP - Honda e Advance

Big toys         ..:: Σαββάτο, 05 Μαρτίου 2022 ::..

Βγαλμένα από cartoon του μέλλοντος, γεφυρώνουν το χθες με το αύριο ενσωματωμένα σε cult φιγούρες, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα ποια είναι η ρεαλιστική -δηλαδή αστική- χρήση της ηλεκτροκίνησης

Η ηλεκτροκίνηση έφτασε με γοργούς ρυθμούς και στη χώρα μας, φυσικά με όλες τις παρενέργειες της που έχουν να κάνουν με την έλλειψη υποδομών φόρτισης, τις χρονοβόρες φορτίσεις, το υψηλό κόστος κτήσης των αυτοκινήτων και ό,τι άλλο υποδηλώνει προς το παρόν πως πρόκειται για άσκηση επί χάρτου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση εξετάζουμε εδώ την όσο το δυνατό ρεαλιστική μορφή της ηλεκτροκίνησης, δηλαδή αυτή που απευθύνεται σε αμιγώς αστική χρήση, με δυο μικρά αλλά εμβληματικά αυτοκίνητα πόλης που μπορούν μέχρι στιγμής να υπερηφανεύονται πως αποτελούν την «προσιτή» πτυχή της ηλεκτρικής κινητικότητας. Και βάζουμε εισαγωγικά, γιατί επί της ουσίας δεν πρόκειται για προσιτά αυτοκίνητα με αντικειμενικά (ελληνικά) οικονομικά κριτήρια, είναι όμως από τα φθηνότερα που θα συναντήσει κανείς στις λίστες των ηλεκτρικών οχημάτων που ήδη διατίθενται στην Ελλάδα.

Το Honda e προτάσσει το τεχνολογικό ερέθισμα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, αποτελεί project που το έσκασε πρόωρα για την γραμμή παραγωγής γεμάτο hi tech εφαρμογές τις οποίες θα συναντήσουμε στα αυτοκίνητα του μέλλοντος. Το 500e σε αυτήν την εξίσωση προσθέτει και το συναίσθημα, μέσω μιας σαφώς πιο ρετρό αισθητικής κουλτούρας χωρίς βέβαια να υστερεί κι αυτό σε εξελιγμένη τεχνολογία. Από την πρώτη επαφή με το Honda e ερωτεύεσαι τις αναλογίες, τις παιδικές σχεδιαστικές αφέλειες, τον ρομαντισμό, την έμφυτη εκκεντρικότητα. Η τελευταία δεν επιβλήθηκε εσκεμμένα από κάποιο διαολεμένο μάρκετινγκ. Το «μπιμπελό» της Άπω Ανατολής επιτυγχάνει το ακατόρθωτο. Από τη μια σε μεταφέρει στο hi tech κόσμο που έρχεται, με φουλ της ψηφιακής οθόνης και της συνδεσιμότητας στη minimal καμπίνα, κι από την άλλη σε γυρίζει πολλά χρόνια πίσω σε feeling, στο Civic πρώτης γενιάς με το ανάλαφρο πάτημα, το μαζεμένο χωροταξικά εσωτερικό, τη μεγάλη στεφάνη τιμονιού και την ευχάριστη διάθεση να αλλάξει σβέλτα κατεύθυνση. Στο Honda e σχεδόν τίποτα δεν διαταράσσει τις κάθετες επιφάνειές του. Δεν υπάρχουν ορατές χειρολαβές, ούτε εξωτερικοί καθρέφτες. Η αντίφαση έγκειται πως πρόκειται για το απόγειο της απλότητας παρότι σφύζει από τεχνολογικές εφαρμογές. στην εικόνα του αναβιώνουν τα Ν360 και Ν600 με τα οποία η Honda πήρε το βάπτισμα του πυρός στην Ευρώπη τη δεκαετία του '70.

Το ηλεκτρικό Fiatάκι από την πλευρά του παραπέμπει σε «μπιζού» με ρόδες. Εκλεπτυσμένο, ξεχωριστό και σαφώς πιο πολυτελές από τον αντίπαλό του, δεν θα αφήσει κανέναν αδιάφορο στο πέρασμά του, παρότι κάτω από τον εκμοντερνισμό υιοθετεί την κλασική πλέον φόρμα του αναβιωμένου 500 που βλέπουμε εδώ και πολλά χρόνια. Κι όμως είναι κάποιες λεπτομέρειες που το κάνουν να δείχνει τόσο φρέσκο σαν να έρχεται από το αύριο, όπως είναι τα εμπρός LED φωτιστικά ή οι κρυμμένες χειρολαβές των θυρών. Το 500e ευελπιστεί να φέρει την ιταλική αναγέννηση, εισάγοντας το κοινό στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης με άρωμα dolce vita. Ποντάρει μάλιστα δυναμικά στην αλλαγή, αφού όλες οι εκδόσεις του είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητες και βασίζονται σε μια ολοκαίνουρια πλατφόρμα (97% νέα εξαρτήματα) εξελιγμένη στο Τορίνο.

Εσωτερικά
Η ελαφριά πόρτα του Honda e αποκαλύπτει ένα ιδιαίτερο καθιστικό που δεν διακρίνεται για την ευρυχωρία του και είναι επιτηδευμένα προσεγμένο. Οι μεγάλες επιφάνειες με τις ξύλινες επενδύσεις δημιουργούν μια κλασική πολυτελή ατμόσφαιρα, ενώ σε αντιδιαστολή οι τεράστιες οθόνες των 12,3 και 8,8 ιντσών αποτυπώνουν χωρίς περιστροφές τις ψηφιακές ανησυχίες του συμπαγούς ηλεκτρικού Honda. Το σύστημα πολυμέσων είναι συμβατό με όχι μόνο Android Auto και Apple CarPlay, αλλά ακόμη και με παιχνιδομηχανές που επιτρέπουν την προβολή ταινιών μέσω TV-Stick. Δεν τελειώσαμε με τις οθόνες, αφού άλλες δύο 6 ιντσών προβάλλουν εικόνες από τις εξωτερικές κάμερες οι οποίες αντικαθιστούν επάξια τους συμβατικούς καθρέφτες. Υπερπαραγωγή δηλαδή... Οι τέσσερις πόρτες του δίνουν σαφώς ένα πρακτικό προβάδισμα απέναντι στο δίθυρο αμάξωμα του 500, που θα δυσκολέψει την πρόσβαση των επιβατών στο πίσω κάθισμα. Και χωροταξικά όμως, το Honda με το εντελώς επίπεδο πάτωμα και τον λίγο μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, αλλά και τους περισσότερους ανοιχτούς χώρους για μικροπράγματα, διατηρεί το πλεονέκτημα απέναντι στο κάπως πιο «στριμωγμένο» ιταλικό μίνι. Το τελευταίο βέβαια απαντά με σαφώς πιο «ευρωπαϊκά» υλικά στην πιο προσεγμένη σε φινίρισμα καμπίνα με απόλυτα κριτήρια αλλά και ελαφρώς μεγαλύτερο σε χωρητικότητα χώρο αποσκευών. Εντός του 500e κυριαρχούν οι μοντέρνες γραμμές με αρκετά ρετρό στοιχεία. Οι οθόνες δίνουν το παρών τόσο στη θέση του πίνακα οργάνων (7’’) όσο και στο κέντρο του ταμπλό (10,25’’). Η δεύτερη αφορά το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect (5ης γενιάς), με δυνατότητα σύνδεσης με πρωτόκολλο Apple CarPlay ή Android Auto και συμβατότητα με δίκτυα 5G, ενώ υπάρχει και θέση για ασύρματη φόρτιση κινητού. Υπάρχει χρώμα στο ταμπλό, τα υλικά είναι προσεγμένα σε ποιότητα και συναρμογή και η θέση οδήγησης είναι καλή (παρότι η ρύθμιση του καθίσματος καθ’ ύψος δεν είναι στάνταρ). Τέλος, οι πόρτες ανοίγουν με το πάτημα ενός κουμπιού (ή μοχλού που βρίσκεται χαμηλότερα).

Η τιμή του ηλεκτρικού 500 χάτσμπακ με τη μεγάλη μπαταρία ξεκινάει από 32.100 ευρώ χωρίς κρατική επιδότηση. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει στάνταρ, ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, 7 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, αυτόματα φώτα, cruise control, σύστημα πολυμέσων με έγχρωμη οθόνη αφής, ψηφιακό ραδιόφωνο, θύρα USB, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto και χειριστήρια στο τιμόνι. Δεν διαθέτει όμως τη ρεζέρβα. Η τιμή του Honda e Advance των 154 ίππων ξεκινάει από 38.990 ευρώ χωρίς κρατική επιδότηση. Το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού περιλαμβάνει, ESP με hill holder, σύστημα ελέγχου τυφλού σημείου με παρακολούθηση κυκλοφορίας διασταυρώσεων, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα ειδοποίησης αναχώρησης προπορευόμενου αυτοκινήτου, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, σύστημα εξωτερικών καθρεφτών με κάμερα, σύστημα κεντρικού καθρέφτη με κάμερα, σύστημα κάμερας πολλαπλών προβολών και αισθητήρες στάθμευσης, προσαρμοζόμενο cruise control, αυτόματα φώτα (LED) και καθαριστήρες, προβολείς ομίχλης τεχνολογίας LED, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, θερμαινόμενο τιμόνι, σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, συναγερμό, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, οθόνες αφής με δυνατότητα εναλλαγής μεταξύ τους, θύρες HDMI και USB (2 εμπρός και 2 πίσω), συμβατότητα Apple CarPlay και Android Auto και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Ούτε εδώ θα βρείτε ρεζέρβα.
Το Honda e είναι «ιαπωνικά δεμένο» σε συναρμογή, με highlight την «ψηφιακή πασαρέλα», πιο «πολυτελές» όμως δείχνει το 500
Κινητήρες-κιβώτια
Κινητήρας και κίνηση στο Honda e βρίσκονται στον πίσω άξονα. Η μπαταρία είναι υγρόψυκτη και θερμαινόμενη για διατήρηση της βέλτιστης θερμικής κατάστασης και απόδοσης. Μετά από ενδελεχή σπουδή οι τεχνικοί της Honda κατέληξαν στη συνταγή της μικρής μπαταρίας 35,5 kWh που δεν προσθέτει υπερβολικό βάρος στο μικρό αμάξωμα του Honda e. Το κόστος βέβαια αυτής της επιλογής είναι η περιορισμένη αυτονομία που επίσημα ανέρχεται στα 210-220 χιλιόμετρα, ωστόσο, στην πράξη δεν ξεπερνά τα 170 και κάτι χιλιόμετρα. Η λογική είναι όπως η αντίστοιχη του κινητού τηλεφώνου, να το φορτίζεις δηλαδή κάθε βράδυ στο σπίτι, προκειμένου να μπορείς να διανύσεις τα απαραίτητα χιλιόμετρα την επόμενη εργάσιμη ημέρα, αποκλειστικά εντός πόλης. Η μέγιστη ισχύς φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα μπορεί να φτάσει τα 6,6 kW, ενώ σε DC μπορεί να συνδεθεί με ταχυφορτιστή 100 kW, η ωφέλιμη όμως ισχύς φόρτισης περιορίζεται κοντά στα 70 kW για προστασία της μπαταρίας. Η ευχάριστη διάθεση διατηρείται για όση ώρα διαρκεί η ώθηση που προσφέρει άμεσα η μεγάλη ροπή (32,1 kgm) του ηλεκτροκινητήρα των 154 ίππων του Honda e. Ένα ελαφρύ προβάδισμα σε απόλυτα νούμερα πηγαίνει στο ιαπωνικό ηλεκτρικό μοντέλο, σε επίπεδο αίσθησης όμως, δεν νιώθεις κάποια σημαντική διαφορά μεταξύ των δυο μικρών αλλά αρκετά σβέλτων αυτοκινήτων.

Το ηλεκτρικό 500 στην ισχυρότερη έκδοσή του κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 87 kW (118 ίππων και 22,4 kgm ροπής) ο οποίος τροφοδοτείται από μία μπαταρία 42 kWh και μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Λόγω της άμεσα διαθέσιμης ροπής οι επιδόσεις είναι πολύ καλές και σε αυτή την περίπτωση, χαρίζοντας άμεσες επιταχύνσεις. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση ενέργειας, ο οδηγός του Fiat έχει τη δυνατότητα να ρυθμίσει το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας (με την «ισχυρότερη» επιλογή Range να έχει ως συνέπεια και «φρενάρισμα με τον κινητήρα» όταν αφήσεις το γκάζι), κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στην πόλη, με τις συνεχείς επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Χρησιμοποιώντας την συγκεκριμένη επιλογή μπορείς να διανύσεις 250 χιλιόμετρα με μια φόρτιση και λιγότερο άγχος σε σχέση με το Honda e. Εκτός από την οικιακή φόρτιση, υπάρχει δυνατότητα ταχυφόρτισης του 500e με 85 kW. Θα υπενθυμίσουμε, τέλος, ότι και τα δύο αυτοκίνητα έχουν «κιβώτια» με μία μόνο σχέση μετάδοσης.

Οδηγώντας
Η αξιομνημόνευτη ευελιξία και η λιλιπούτεια ακτίνα στροφής των 4,3 μέτρων του Honda e φέρνουν απευθείας το χαμόγελο στο πρόσωπό σου, όσο κινείσαι εντός των τειχών. Νιώθεις πως οδηγείς συγκρουόμενο σε λούνα παρκ με ένα αόρατο χέρι να σε πιέζει στο κάθισμα κάθε φορά που βυθίζεις αποφασιστικά το δεξί πόδι. Η συνταγή όλα πίσω (ηλεκτροκινητήρας-κίνηση) συμβάλλει στην καλύτερη ελκτική πρόσφυση, στην απουσία αντιδράσεων στο σύστημα διεύθυνσης, όπως και στην αυξημένη σταθερότητα όταν ενεργοποιείται το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Το ηλεκτρικό Honda μπορεί να ξεπεράσει τον αστικό προσανατολισμό όταν η χάραξη του δρόμου το επιβάλλει. Η καλή συμπεριφορά του οφείλεται στο χαμηλό κέντρο βάρους, στην ισόποση κατανομή ανάμεσα στους δυο άξονες, στους μεγάλους ακροβολισμένους τροχούς στις γωνίες του αμαξώματος, αλλά και στην προθυμία της ανάρτησης (με γόνατα παντού) να αξιοποιήσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά δίχως να «πετσοκόψει» την μέση των επιβατών στο οδικό ανάγλυφο. Το 500e, χωρίς τις εξεζητημένες λύσεις του Honda, στηρίζεται στο χαμηλό κέντρο βάρους που του επιφέρει αναμενόμενα καλή οδική συμπεριφορά που θυμίζει σούπερ μίνι. Μελετημένα στημένο, ισορροπημένο, έχει καλό κράτημα και καλή κατευθυντικότητα τόσο σε αστικό όσο και περιαστικό περιβάλλον. Τα επαρκή φρένα του λειτουργούν επικουρικά στην ανάκτηση ενέργειας. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή για μίνι και η άνεση ικανοποιητική. Μπορεί το πιο ψαγμένο μηχανολογικά Honda e να προηγείται ελαφρώς στη συγκεκριμένη ενότητα, αλλά και το 500e από την σκοπιά του, κάθε άλλο παρά φτωχός συγγενής αποδεικνύεται στην πράξη.
Σβέλτα και καλοστημένα τα δυο ηλεκτρικά μίνι, κινούνται υπέροχα εντός πόλης, με ένα μικρό προβάδισμα να πηγαίνει στο Honda
Συμπέρασμα
Πρόκειται για το μέλλον των αστικών μετακινήσεων. Η πρακτική εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στα σπάργανα της. Το Honda e προβάρει ευθαρσώς το ρόλο του «hi tech» ανάμεσα στα δυο. Είναι ακριβότερο, με μικρότερη αυτονομία, συνάμα όμως δεν μοιάζει με κανένα άλλο, έχει αδαμάντινο χαρακτήρα και, κυρίως, τη σπάνια ικανότητα να δημιουργεί στον χρήστη αίσθημα ευφορίας. Το 500e αποτελεί όμως με καθημερινά κριτήρια αξιολόγησης το νέο έρωτα της πόλης. Εξίσου ευχάριστο οδηγικά, ελκυστικό αισθητικά, προσεγμένο ποιοτικά, εύχρηστο και κυρίως στιλάτο, σβέλτο και με μεγαλύτερη πραγματική αυτονομία, έρχεται να βάλει το λιθαράκι του στη σύγχρονη αυτοκίνηση, ως ένα από τα καλύτερα αστικά οχήματα ever. Αυτό που -με κάποιες απαραίτητες οικονομικές θυσίες- είναι τελικά κάπως πιο προσιτό για ένα ευρύτερο κοινό από μια μικρή, οικονομικά πολύ εύρωστη μειοψηφία.
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
ΤΟ NEW 500 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Τιμή κτήσης
- Απτή ποιότητα εσωτερικού
- Χώρο αποσκευών
- Αυτονομία
ΤΟ HONDA e ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Τεχνολογία αιχμής
- Σοφιστικέ ανάρτηση
- Δύναμη-επιδόσεις
- Τετράθυρο αμάξωμα

  UP