ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Είναι μόνο η κλιματική αλλαγή;

        ..:: Κυριακή, 06 Φεβρουαρίου 2022 ::..
Δύσκολα μπορεί κανείς να αμφισβητήσει το γεγονός της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας στον πλανήτη και της συμμετοχής σε αυτήν και των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, ακόμα κι αν υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που την επηρεάζουν. Οπότε είναι και δύσκολο να αμφισβητήσει κανείς την ανάγκη λήψης μέτρων για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων από ανθρώπινες δραστηριότητες που συμβάλλουν σ' αυτήν την αύξηση. Ως εδώ μπορεί να υπάρξει μια ευρύτατη συμφωνία, αφού η διαπίστωση βασίζεται στην κοινή λογική και σε επιστημονικά δεδομένα. Από εκεί και πέρα, όμως, προβληματίζεται κανείς για τις προτεραιότητες που υπάρχουν διεθνώς στις προσπάθειες για περιορισμό των εκπομπών «αερίων του θερμοκηπίου», μια από τις οποίες είναι και η προσπάθεια για εσπευσμένη γενίκευση της ηλεκτροκίνησης, ασχέτως υπάρχουσας τεχνολογίας και υποδομών.

Αν δει κανείς τη συνολική εικόνα αυτής της προσπάθειας που γίνεται σε όλο τον κόσμο, θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι «κάπου δεν κολλάει» η συνολική πολιτική για τον περιορισμό των εκπομπών «αερίων του θερμοκηπίου» σε σχέση με την υπάρχουσα πραγματικότητα. Οι δύο δακτυλοδεικτούμενοι κλάδοι στους οποίους επικεντρώνεται η πιο έντονη κριτική για τη συμμετοχή στην κλιματική αλλαγή και ζητούνται όλο και περισσότερα περιοριστικά μέτρα, είναι η αυτοκινητοβιομηχανία και η αεροπορική βιομηχανία. Οι δύο κλάδοι δηλαδή που τις τελευταίες δεκαετίες έχουν κάνει τις μεγαλύτερες προσπάθειες για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας (αλλά και των εκπομπών ρύπων και CO2) από οποιαδήποτε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα. Και οι οποίοι συνεχίζουν αυτές τις προσπάθειες ασχέτως νομοθεσίας, ακριβώς γιατί έχουν μεγάλο συμφέρον να περιορίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο την κατανάλωση ενέργειας από τα προϊόντα τους, γιατί έτσι απαιτούν οι τελικοί χρήστες.

Σε αντίθεση, υπάρχουν κλάδοι στους οποίους έχουν γίνει πολύ λίγα σε σύγκριση με τους παραπάνω, αλλά τα μέτρα που λαμβάνονται γι' αυτούς είναι πολύ λιγότερο επείγοντα και πολύ λιγότερο πιεστικά. Είναι δεδομένο π.χ. ότι τεράστια συμβολή στην εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου έχει η κτηνοτροφία, καμία χώρα ή διεθνής οργανισμός όμως δεν λαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα, όχι φυσικά για την απαγόρευση, αλλά για τον περιορισμό της. Πολύ περισσότερο μάλιστα αφού είναι δεδομένο ότι στις αναπτυγμένες χώρες η υπερκατανάλωση κρέατος λειτουργεί αρνητικά και για τη δημόσια υγεία. Άλλο παράδειγμα είναι η ναυτιλία, στην οποία η πρόοδος που έχει γίνει για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών ρύπων υπολείπεται σημαντικά αυτής που έχει πραγματοποιηθεί στην αυτοκινητοβιομηχανία και την αεροπορική βιομηχανία, αλλά η συζήτηση που γίνεται γι' αυτήν και τα μέτρα που λαμβάνονται δεν έχουν καμία σχέση π.χ. με την εκβιαστική προσπάθεια επιβολής μια ανώριμης ηλεκτροκίνησης στα αυτοκίνητα.

Ακόμα και για την σχετικά πρόσφατη μόδα των κρυπτονομισμάτων, η «εξόρυξη» των οποίων απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας, καμία δημόσια συζήτηση δεν γίνεται στην Ευρώπη παρ' όλο που πρόκειται για μία μάλλον παρασιτική δραστηριότητα, για την οποία άλλωστε αρκετές κυβερνήσεις προβληματίζονται σχετικά με τη συμμετοχή της στην διακίνηση παράνομου χρήματος. Είναι χαρακτηριστικό η Κίνα αποφάσισε πρόσφατα να την απαγορεύσει στο έδαφός της, ακριβώς γιατί κατανάλωνε μεγάλες ποσότητες ενέργειας, που στην Κίνα δεν παράγονται μάλιστα από ανανεώσιμες πηγές. Τί είναι αυτό, λοιπόν, που έχει θέσει στην πρώτη γραμμή των μέτρων την αυτοκινητοβιομηχανία με μία ανώριμη τεχνολογία που στην πράξη θα περιορίσει τις δυνατότητες χρήσης των οχημάτων σε μεγάλες διαδρομές και που στρέφει τώρα τα βέλη της κριτικής προς τις αερομεταφορές; Τους δύο κλάδους, δηλαδή, που έχουν τη μεγαλύτερη συμβολή στον εκδημοκρατισμό των μετακινήσεων, αυξάνοντας την ελευθερία στη μετακίνηση των ανθρώπων όπου και όποτε θέλουν; Σίγουρα είναι εύκολοι στόχοι, είναι εύκολο να ενοχοποιείς στα μάτια των ανθρώπων τεχνολογίες που χρησιμοποιούν μεν μαζικά, αλλά δεν γνωρίζουν καλά, είναι όμως μόνο αυτό;..._Π.Φ.

  UP