ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Skoda Enyaq iV - 60

Πληθωρικό το πρώτο ηλεκτρικό Skoda         ..:: Σαββάτο, 20 Νοεμβρίου 2021 ::..

Η «μεσαία» έκδοση του πρώτου ηλεκτρικού Skoda είναι ένα πολύ ευρύχωρο, πρακτικό, προσεγμένο ποιοτικά, ευκολοδήγητο και ασφαλές SUV με καλές επιδόσεις και πλούσιο εξοπλισμό, πολύ χαμηλό κόστος χρήσης, επαρκή αυτονομία για μετακινήσεις μέσα και γύρω από τις πόλεις, αλλά -όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα- όχι και για ταξίδια, κάτι που αναπόφευκτα περιορίζει τις δυνατότητές της χρήσης του ως οικογενειακού αυτοκινήτου, για την οποία θα ήταν κατά τα άλλα ιδανικό

Η νέα πλατφόρμα MEB του γκρουπ VW που δημιουργήθηκε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει ήδη αρχίσει να αξιοποιείται στο έπακρο απ' όλες τις μάρκες του γκρουπ. Η πρώτη εφαρμογή της εκτός Γερμανίας είναι στο Skoda Enyaq, ένα μεγάλο ηλεκτρικό SUV μήκους 4,649 μ. με εντυπωσιακό παρουσιαστικό, που είναι διαθέσιμο και στην ελληνική αγορά. Η δοκιμή μας αφορά τη μεσαία έκδοση από πλευράς μπαταρίας, με χωρητικότητα 58 kWh.

Εσωτερικό
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι βασισμένα σε πλατφόρμες ειδικά εξελιγμένες γι' αυτά πλεονεκτούν στην εκμετάλλευση χώρων, λόγω του μικρότερου όγκου των μηχανικών μερών. Αν προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι μιλάμε για ένα μεγάλο αυτοκίνητο, με μεταξόνιο 2.770 χιλιοστών, είναι αναμενόμενη η προσφορά μεγάλων χώρων για τους επιβάτες στο εσωτερικό, που φιλοξενούν πολύ άνετα 4 ή ακόμα και 5 επιβάτες. Ταυτόχρονα υπάρχει κι ένας τεράστιος χώρος αποσκευών 585 λίτρων, αλλά και αρκετοί χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, ολοκληρώνοντας έτσι μια εικόνα μεγάλης πρακτικότητας, που δεν είναι άλλωστε άγνωστη στη Skoda. Έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για οικογενειακή χρήση, εφ' όσον έχει λύση κανείς για τη φόρτιση του αυτοκινήτου σε διαδρομές έξω από την πόλη. Καλή είναι επίσης και η θέση οδήγησης. Πέρα από την πρακτικότητα, όμως, οφείλουμε να επισημάνουμε και την συνολικά πολύ θετική εικόνα του προσεγμένου εσωτερικού από πλευράς κατασκευής και υλικών, που απέχει πολύ από εκείνη των πρώτων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα οποία, λόγω της μικρής αυτονομίας, η εσωτερική ποιότητα ήταν αρκετά μέτρια, εξαιτίας των συμβιβασμών που είχαν γίνει για το μέγιστο δυνατό περιορισμό του βάρους.

Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 41.200 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση (υπάρχει και φτηνότερη έκδοση με μικρότερη μπαταρία από 35.800 ευρώ), με ένα πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού, που συμπεριλαμβάνει στοιχεία όπως ESP, 7 αερόσακους (από τους οποίους ο ένας ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό), σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης οδικής σήμανσης, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες με αυτόματη σκίαση, φώτα τεχνολογίας LED cruise control, αισθητήρας παρκαρίσματος πίσω, ράγες οροφής, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με Bluetooth, χειριστήρια στο τιμόνι και συμβατότητα με smartphone, θύρα USB C για φόρτιση, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.
Λειτουργικό, προσεγμένο και πολύ ευρύχωρο είναι το εσωτερικό
Κινητήρας-κιβώτιο
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχει και τόση σημασία η ισχύς του κινητήρα, με δεδομένη τη μεγάλη ροπή τους, η οποία μάλιστα αποδίδεται από μηδενικές στροφές, σε αντίθεση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που -στην καλύτερη περίπτωση- πρέπει να ανέβουν λίγο πάνω από το ραλαντί για να αποδώσουν τη μέγιστη ροπή τους. Ούτως ή άλλως και η ισχύς των κινητήρων τον ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι συνήθως αρκετά μεγαλύτερη από αυτή συμβατικών κινητήρων που χρησιμοποιούνται σε αντίστοιχα μοντέλα. Εν πάση περιπτώσει το Enyaq 60 έχει ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 180 ίππους, προσφέροντας πολύ καλές επιδόσεις από στάση στο αυτοκίνητο (0-100 χλμ./ώρα σε 8,8'') και ακόμα καλύτερες εν κινήσει, χάρη στην μεγάλη ροπή του. Σε καμία περίπτωση δεν αισθάνεσαι τη δύναμη να σου λείπει, παρά τον όγκο και το βάρος του αυτοκινήτου και η οδήγηση γίνεται ακόμα πιο ευχάριστη από το γεγονός ότι δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων -όπως σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά- και η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση και γραμμική.

Η μπαταρία των 58 kWh προσφέρει θεωρητική αυτονομία 411 χιλιομέτρων στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών και στην πράξη μπορεί κανείς, με σχετικά οικονομική οδήγηση αλλά χωρίς υπερβολική αυτοσυγκράτηση, να φτάσει κοντά στα 350 (μιλάμε πάντα για περιοχές μέσα και γύρω από την πόλη, γιατί στον αυτοκινητόδρομο, ακόμα και με τη νόμιμη ταχύτητα των 130 χλμ./ώρα η κατανάλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνει σημαντικά και η αυτονομία τους μειώνεται αντίστοιχα). Με δεδομένο ότι η κατανάλωση ενέργειας του αυτοκινήτου μπορεί να συγκρατηθεί αρκετά κάτω από τις 20 kWh/100 χλμ. το κόστος χρήσης πέφτει σε επίπεδα απρόσιτα χαμηλά για τα αυτοκίνητα με συμβατικούς κινητήρες -ακόμα και τα ντίζελ- ιδιαίτερα αν η φόρτιση γίνεται με νυχτερινό ρεύμα. Ένα επιπλέον στοιχείο που μειώνει κι άλλο το κόστος χρήσης, είναι το γεγονός ότι το αυτοκίνητο χρειάζεται σέρβις κάθε 2 χρόνια.

Οδηγώντας
Τα περισσότερα αυτοκίνητα που σχεδιάζονται εξαρχής ως αμιγώς ηλεκτρικά, όπως το Enyaq, έχουν πίσω κίνηση, στο δρόμο όμως είναι κάτι που κανείς δεν καταλαβαίνει, χάρη στα ηλεκτρονικά οδηγικά βοηθήματα που όλα τα αυτοκίνητα έχουν πλέον, αλλά και στο γεγονός ότι λόγω της τοποθέτησης της μπαταρίας (που έχει μεγάλο βάρος) κάτω από το δάπεδο, το κέντρο βάρους τους είναι αρκετά χαμηλότερο από αυτό των συμβατικών αυτοκινήτων, κάτι που ευνοεί τη σταθερότητα στο δρόμο. Το αυτοκίνητο, λοιπόν, έχει εντελώς προβλέψιμη συμπεριφορά, που δεν επιτρέπει καν να υποψιαστείς ότι έχει πίσω κίνηση, έχει καλό κράτημα, παρουσιάζει κάποιες -όχι υπερβολικές- κλίσεις στις στροφές λόγω του αυξημένου ύψους του, οι οποίες δεν επηρεάζουν την τροχιά του και σε καμία περίπτωση δεν παρουσιάζει απότομες αντιδράσεις. Είναι ιδιαίτερα ευκολοδήγητο και ασφαλές, έχει κάπως αργό τιμόνι, με ικανοποιητική ακρίβεια και αίσθηση, ενώ και τα φρένα του ικανοποιούν, αν και με τον κινητήρα σε λειτουργία μέγιστης ανάκτησης ενέργειας χρειάζεται να λειτουργούν μόνο επικουρικά, λίγο πριν την ακινητοποίηση. Αρκετά καλή είναι η ποιότητα κύλισης, αν και στις απότομες ανωμαλίες ακούγονται κάποιοι θόρυβοι από τις αναρτήσεις, προφανώς λόγω και του μεγάλου βάρους (1.992 κιλά), αλλά και των τροχών των 20'' με τα λάστιχα χαμηλού προφίλ που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, τα οποία είναι έξτρα (και δεν θα συστήναμε την επιλογή τους, γιατί δεν κολακεύουν το αυτοκίνητο στο δρόμο).
YΠEP
- Δύναμη-επιδόσεις
- Χαμηλός θόρυβος κινητήρα
- Μεγάλοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές
- Πρακτικότητα
- Ευκολία οδήγησης
- Πολύ χαμηλό κόστος χρήσης
KATA
- Περιορισμένη αυτονομία για ταξίδια
- Αυξημένη τιμή σε σχέση με τα συμβατικά Skoda
- Έλλειψη ρεζέρβας
Ο ηλεκτροκινητήρας προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις  και η οδική συμπεριφορά είναι απολύτως προβλέψιμη και ασφαλής
Συμπέρασμα
Αν αφαιρέσουμε προς στιγμήν τον παράγοντα «αυτονομία» και κρίνουμε το Enyaq 60 ως αυτοκίνητο -ασχέτως τύπου παροχής ισχύος- θα λέγαμε ότι είναι ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον αυτοκίνητο. Με πολύ μεγάλους χώρους, λειτουργικό και προσεγμένο εσωτερικό, δύναμη και επιδόσεις πολύ πέρα από τις ανάγκες του μέσου οδηγού, ασφαλές και καλά εξοπλισμένο, εύκολο και ευχάριστο στην οδήγηση και με χαμηλό κόστος χρήσης, θα ήταν ένα ιδανικό οικογενειακό αυτοκίνητο αν...! Αν δεν ήταν ηλεκτρικό! Αν δηλαδή μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για τα ταξίδια της οικογένειας, γιατί το πρόβλημα τώρα είναι ότι πρόκειται για ένα μεγάλο αυτοκίνητο που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα εκτός αστικού περιβάλλοντος αν δεν θέλει κανείς να μπει σε περιπέτειες, ταξιδεύοντας και ψάχνοντας για σημεία φόρτισης σ' ένα πολύ περιορισμένο (και συχνά απρόβλεπτο!) δίκτυο. Εκτός αν έχει εξοχικό σε απόσταση... βολής από την πόλη (λιγότερα από 200 χιλιόμετρα μακριά δηλαδή), οπότε θα μπορούσε να το δει ως λύση οικογενειακού αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας τη φόρτιση με δικά του μέσα. Και φυσικά -όπως για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα- υπάρχει το πρόβλημα της αυξημένης τιμής σε σύγκριση με τα αντίστοιχα συμβατικά μοντέλα της μάρκας (διαφορά βεβαίως που, ανάλογα με τη χρήση, μπορεί να αντισταθμιστεί και από το πολύ χαμηλό κόστος χρήσης του Enyaq και την κρατική επιδότηση για τα ηλεκτρικά). Στην ουσία, λοιπόν, όπως συμβαίνει με όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα (εκτός από 1-2 μίνι αυτοκίνητα πόλης) το Enyaq απευθύνεται κατ' αρχάς σ' ένα ειδικό κοινό, μεγάλο μέρος του οποίου αφορά τις εταιρικές χρήσεις (όπου λόγω και των φορολογικών κινήτρων μπορεί να υπάρξει ακόμα και οικονομικό όφελος).
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.skoda.gr


  UP