ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Cupra Leon - 1.4 TSI 245 e-Hybrid

Το «κάτι παραπάνω»         ..:: Σαββάτο, 30 Οκτωβρίου 2021 ::..

Με τις περιποιήσεις της σπορ μάρκας της Seat, το Leon «ανεβάζει ταχύτητα» σε επιδόσεις και οδική συμπεριφορά, είναι πολύ προσεγμένο και πλούσια εξοπλισμένο, ενώ το φορτιζόμενο υβριδικό σύστημα εξασφαλίζει χαμηλό κόστος χρήσης στην καθημερινή οδήγηση

Το όνομα Cupra δεν προέκυψε βεβαίως ξαφνικά, με την πρόσφατη δημιουργία της μάρκας από Seat για την κατασκευή σπορ μοντέλων, αλλά ήταν ήδη γνωστό εδώ και χρόνια, αφού η ισπανική εταιρεία το χρησιμοποιούσε για τις κορυφαίες σπορ εκδόσεις των μοντέλων της. Στο ξεκίνημα της αυτόνομης λειτουργίας της η Cupra παρουσίασε κάποια μοντέλα που στην ουσία ήταν αναβαθμισμένες σπορ εκδόσεις επιδόσεων μοντέλων της Seat, όπως το Leon της δοκιμής μας, αλλά στην πορεία, όπως προβλεπόταν από το σχέδιο δημιουργίας της, παρουσίασε και δικά της μοντέλα, που δημιουργήθηκαν εξαρχής γι' αυτή. Αυτό δεν μειώνει, όμως, το ενδιαφέρον για το Cupra Leon, με δεδομένη την εξαιρετική προϊστορία των εκδόσεων Cupra του μικρομεσαίου χάτσμπακ της Seat, οι οποίες είχαν πραγματικά ενθουσιάσει με τις επιδόσεις και την συμπεριφορά τους. Και καθώς βαδίζουμε προς στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, υπάρχει αντίστοιχη προσαρμογή ακόμα και στις σπορ μάρκες και η δοκιμή μας αφορά τη φορτιζόμενη υβριδική έκδοση του Cupra Leon.

Εσωτερικό
Η στενή συγγένεια με το αντίστοιχο μοντέλο της Seat κάνει προφανή και την αντίστοιχη συγγένεια στο εσωτερικό από σχεδιαστικής και λειτουργικής πλευράς. Τα σπορ εμπρός καθίσματα, που προσφέρουν καλύτερη στήριξη του σώματος, δίνουν τον τόνο για το σπορ χαρακτήρα του Cupra, όπως και κάποιες «πινελιές» σε υλικά και διακοσμητικά για να ξεχωρίζει από το αντίστοιχο Seat. Από εκεί και πέρα όμως είναι ένα Leon, με εσωτερικούς χώρους μικρομεσαίου οικογενειακού αυτοκινήτου, επαρκείς χώρους για μικροπράγματα, ποιοτική κατασκευή και πολύ καλή θέση οδήγησης, χάρη και στο σπορ κάθισμα. Εκεί που έχει γίνει ένας συμβιβασμός, όπως συνήθως στα "plug in" υβριδικά αυτοκίνητο, είναι στο χώρο αποσκευών, που έχει μειωθεί στα -μέτρια για μικρομεσαίο 5θυρο χάτσμπακ- 270 λίτρα αντί για τα -πολύ καλά για την κατηγορία- 380 των συμβατικών Seat Leon. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και η οθόνη στο κέντρο του ταμπλό δίνουν την απαραίτητη "hi tech" εικόνα, δεν θα λέγαμε όμως ότι προσφέρουν και τη μεγαλύτερη ευκολία για διάφορες ρυθμίσεις, μερικές από τις οποίες χρειάζεται να ψάξεις πολύ για να τις εντοπίσεις.

Η τιμή της ισχυρότερης έκδοσης του υβριδικού Cupra Leon ξεκινάει από 39.290 ευρώ, με ένα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματο φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, 7 αερόσακους (συμπεριλαμβάνεται αερόσακος ανάμεσα στον οδηγό και τον συνοδηγό), αυτόματο τριζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός πίσω, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, αυτόματους προβολείς τεχνολογίας LED, προβολείς ομίχλης τεχνολογίας LED με φωτισμό στροφής, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα πλοήγησης, 4 θύρες USB, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας.
Το εσωτερικό είναι προσεγμένο, με τα τύπου μπάκετ καθίσματα και τις σπορ πινελιές να υπενθυμίζουν το χαρακτήρα του αυτοκινήτου
Κινητήρας-κιβώτιο
Το υβριδικό σύστημα που κινεί το αυτοκίνητο αποτελείται από ένα βενζινοκινητήρα 1.4 TSI με 150 ίππους που συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 85 kW (116 ίππων), ο οποίος τροφοδοτείται από μια μπαταρία 12,8 kWh. Η μέγιστη συνδυασμένη ισχύς είναι 245 ίπποι και είναι προφανές ότι δεν αρκεί απλώς για ένα... ασφαλές προσπέρασμα, αλλά προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις στο αυτοκίνητο (0-100 χλμ./ώρα σε 6,7'') που είναι πραγματικά γρήγορο, εξασφαλίζοντας την απαραίτητη συνιστώσα της οδηγικής απόλαυσης. Εδώ πρέπει όμως να επισημάνουμε ότι, όπως σε κάθε φορτιζόμενο υβριδικό αυτοκίνητο, η δύναμη και οι επιδόσεις δεν είναι σταθερά, αλλά εξαρτώνται από τη φόρτιση της μπαταρίας. Γιατί όταν αυτή αποφορτιστεί, διατηρεί μεν πάντα μια μικρή ποσότητα ενέργειας (άλλωστε υπάρχει και η ανάκτηση ενέργειας κατά τις επιβραδύνσεις) για να συνεισφέρει στιγμιαία ο ηλεκτροκινητήρας πρόσθετη δύναμη σε ένα δυνατό πάτημα του γκαζιού (π.χ. σε ένα προσπέρασμα), αλλά αυτό δεν μπορεί να διαρκεί πολύ. Οπότε μία διαδρομή με γρήγορους ρυθμούς και την μπαταρία χωρίς ενέργεια γίνεται στο μεγαλύτερο μέρος της με τον βενζινοκινητήρα, που προφανώς δεν μπορεί μόνος του να προσφέρει τις ίδιες επιδόσεις όπως όταν συνδυάζεται με τον ηλεκτροκινητήρα. Σ' αυτήν την περίπτωση το αυτοκίνητο είναι γρήγορο, αλλά όχι τόσο όσο με το υβριδικό σύστημα σε πλήρη λειτουργία. Και βέβαια σ' αυτήν την περίπτωση η κατανάλωση βενζίνης δεν είναι χαμηλή, με δεδομένο το αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου (1670+ κιλά). Όταν συνδυάζεται πάντως και ο ηλεκτροκινητήρας, η κατανάλωση είναι πολύ χαμηλή για την δύναμη και το βάρος του αυτοκινήτου. Στη διάρκεια της δοκιμής μας, με το 40% περίπου των χιλιομέτρων να καλύπτεται από τον ηλεκτροκινητήρα, η μέση κατανάλωση ήταν 5,6 λίτρα/100 χλμ., τιμή που ούτε με ντίζελ δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε.

Σε ό,τι αφορά την αυτονομία με ηλεκτροκίνηση, η τυποποιημένη τιμή που δίνει η εταιρεία είναι 55-60 χιλιόμετρα και στην πράξη, με τον κλιματισμό σε συνεχή λειτουργία, μπορεί με λίγη προσοχή να φτάσει τα 45-50. Όχι άσχημα αν είναι να καλύπτει τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις. Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG των 6 ταχυτήτων πραγματοποιεί ομαλές και γρήγορες αλλαγές και συνεργάζεται αρκετά αποτελεσματικά με το σύστημα παροχής ισχύος, σίγουρα όμως δεν περνάει εντελώς απαρατήρητη η έλλειψη μιας ταχύτητας σε σχέση με το 7άρι DSG που έχουμε συνηθίσει στα συμβατικά μοντέλα. Θα επισημάνουμε, τέλος, ότι προκειμένου να δημιουργηθεί ο κατάλληλος χώρος για τα πρόσθετα εξαρτήματα της ηλεκτροκίνησης (και την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων), το ρεζερβουάρ βενζίνης είναι μικρότερο από αυτό των συμβατικών εκδόσεων του Leon, με χωρητικότητα 40 λίτρων. Ένα στοιχείο που σίγουρα περιορίζει την αυτονομία στα πολύ μακρινά ταξίδια.

Οδηγώντας
Θα ξεκινήσουμε αναφέροντας την καλή ποιότητα κύλισης του υβριδικού Cupra Leon, που δεν είναι απαραίτητα και δεδομένη σ' ένα δυνατό αυτοκίνητο με σπορ χαρακτήρα και τόσο μεγάλο βάρος. Από εκεί και πέρα η συμπεριφορά του είναι πολύ καλή, ίσως όχι στο λογική των παλιών βενζινοκίνητων Cupra, που πλησίαζαν σε χαρακτήρα αγωνιστικές υλοποιήσεις, είναι πάντως πολύ πάνω από «μέσους όρους», αρκετά ακριβής, με πολύ καλό κράτημα, προοδευτικές και ποτέ απρόβλεπτες αντιδράσεις, χωρίς συχνές επεμβάσεις των ηλεκτρονικών, ενώ το γρήγορο και ακριβές τιμόνι και τα πολύ καλά φρένα συμπληρώνουν μια συνολικά πολύ καλή εικόνα. Η τοποθέτηση της μπαταρίας διευκολύνει το χαμήλωμα του κέντρου βάρους και την καλύτερη κατανομή του, σίγουρα όμως προσθέτει αρκετό βάρος που αφαιρεί κάποιους πόντους από την ακρίβεια της συμπεριφοράς, όπως και οι επεμβάσεις του ηλεκτροκινητήρα, που προσθέτει ξαφνικά μεγάλες ποσότητες ροπής, δεν μπορούν να προσφέρουν την πιο «γραμμική» απόδοση ενός δυνατού κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτά τα στοιχεία είναι που προσδίδουν στο αυτοκίνητο περισσότερο ένα χαρακτήρα "GT" (με όλη την οδηγική ευχαρίστηση που αυτό μπορεί να προσφέρει), και όχι μιας «απόλυτης» σπορ κατασκευής που μπορείς να αξιοποιήσεις και στην πίστα.
YΠEP
- Οδική συμπεριφορά
- Δύναμη-επιδόσεις
- Φρένα
- Προσεγμένο εσωτερικό
- Θέση οδήγησης
- Εξοπλισμός
- Κόστος χρήσης
- Χώροι για επιβάτες
KATA
- Χώρος αποσκευών
- Μειωμένη χωρητικότητα ρεζερβουάρ
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Ψηλό κατώφλι φόρτωσης
- Αυξημένη τιμή
Πολύ καλές επιδόσεις, τις οποίες αξιοποιεί κατάλληλα το καλά στημένο πλαίσιο
Συμπέρασμα
Ούτως ή άλλως τα Cupra δημιουργήθηκαν ως ειδικά αυτοκίνητα που απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό, πολύ περισσότερο δε αυτό το Cupra Leon με το φορτιζόμενο υβριδικό σύστημα είναι κάτι ακόμα πιο ειδικό. Θα λέγαμε ότι απευθύνεται σε κάποιον που επιμένει να απολαμβάνει την οδήγηση και ιδιαίτερα την γρήγορη οδήγηση, προσφέροντας τη δυνατότητα για πολύ ευχάριστα ταξίδια με γρήγορους ρυθμούς, αλλά από την άλλη θέλει και μια οικονομική και ξεκούραστη οδηγική καθημερινότητα στις αστικές συνθήκες, που σαφώς του προσφέρει η ηλεκτρική συνιστώσα του υβριδικού συστήματος. Απλώς, όπως συμβαίνει με όλα τα φορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, τα διπλά συστήματα αυξάνουν την τιμή αγοράς σε επίπεδα που μπορεί να αντιμετωπίσει μόνο μια μειοψηφία. Εδώ βεβαίως μπαίνουν στην εξίσωση και οι εταιρικές πωλήσεις, για τις οποίες υπάρχουν κίνητρα στα φορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, οπότε χρειάζεται και μία οικονομοτεχνική μελέτη πριν την αγορά, που μπορεί να προσφέρει ευχάριστες εκπλήξεις.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.cupraofficial.gr/


  UP