ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Mercedes EQC - 400 4Matic

Το πρώτο βήμα         ..:: Σαββάτο, 13 Φεβρουαρίου 2021 ::..

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Mercedes δεν απέχει καθόλου από τα ποιοτικά και λειτουργικά στάνταρ της εταιρείας, έχει δύναμη και εξαιρετικές επιδόσεις, αλλά και τετρακίνηση χάρη στη χρήση δύο ηλεκτροκινητήρων, προσφέρει ευχάριστη και ξεκούραστη οδήγηση, χαμηλό κόστος χρήσης και επαρκή αυτονομία για μετακινήσεις μέσα και γύρω από τα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά, όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι αρκετά πιο ακριβό από τα αντίστοιχου μεγέθους SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης

Ακούγοντας κατά καιρούς κάποιες απόψεις που υποστηρίζουν ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αιφνιδιάστηκε και βρέθηκε πίσω κυρίως από την Tesla στην πορεία για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, είχαμε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για τη συγκεκριμένη επιχειρηματολογία. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας, δεν είναι εταιρείες που κατασκευάζουν γκάτζετ για να πουληθούν σε λίγους ενθουσιώδεις οπαδούς κάθε τεχνολογική καινοτομίας, αδιαφορώντας για στοιχεία όπως η λειτουργικότητα, η ποιότητα κατασκευής κλπ. Είναι εταιρείες που κατασκευάζουν αυτοκίνητο για μαζική παραγωγή, τα οποία απευθύνονται στο ευρύ κοινό και πρέπει να έχουν την αποδοχή του. Αυτό απαιτεί πολλούς ελέγχους και μεγάλο χρόνο εξέλιξης, σε αντίθεση με εταιρείες σαν την Tesla, που έριξε στην αγορά βιαστικά τα πρώτα προϊόντα της, επιχειρώντας να διορθώσει εκ των υστέρων προβλήματα και αστοχίες. Ο πρώτος κύκλος εξέλιξης ηλεκτρικών μοντέλων μαζικής παραγωγής από τις ευρωπαϊκές εταιρείες έχει ολοκληρωθεί, αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα προσφέρονται ήδη στην αγορά και φυσικά άμεση επιδίωξή μας ήταν ν' αρχίσουμε να τα δοκιμάζουμε, κυρίως για να δούμε πόσο ανταποκρίνονται στην εικόνα των εταιρειών που τα δημιούργησαν και πώς συγκρίνονται ποιοτικά και λειτουργικά με τα υπόλοιπα μοντέλα τους. Η EQC 400 της δοκιμής μας είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που σχεδιάστηκε εξαρχής ως ηλεκτρικό από τη Mercedes, ένα μεγάλο SUV (όπως απαιτεί η μόδα της εποχής) μήκους 4,762 μ.

Εσωτερικό
Σ' ένα αρκετά μεγάλο αυτοκίνητο δεν περιμένει βέβαια κανείς να έχει... πρόβλημα χώρων και, όπως ήταν αναμενόμενο, στο εσωτερικό της EQC βολεύονται άνετα 4 άτομα με τα πόδια και τα κεφάλια τους! Απλώς επειδή το αυτοκίνητο έχει βασιστεί σε παραδοσιακή πλατφόρμα που δημιουργήθηκε για συμβατικά αυτοκίνητα, έχει το συνηθισμένο «τούνελ» στη μέση του δαπέδου πίσω, οπότε δεν μπορεί να φιλοξενήσει με την ίδια άνεση ένα 5ο επιβάτη. Ο μεγάλος χώρος αποσκευών των 500 λίτρων και οι ικανοποιητικοί χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό συμπληρώνουν την εικόνα της λειτουργικότητας του αυτοκινήτου, που δεν διαφέρει σε τίποτα από αυτή των υπόλοιπων Mercedes. Εξίσου καλή επίσης είναι και η θέση οδήγησης και η γενική εργονομία. Αυτό που είναι όμως σημαντικό, είναι ότι το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται στην εικόνα που έχει κανείς για την Mercedes και στον τομέα της ποιότητας κατασκευής και υλικών, κάτι που δεν ήταν προφανές στα πρώτα χρόνια της εμφάνισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων (και εδώ μπορούμε να κάνουμε σαφή αναφορά στα πρώτα Tesla που είχαμε δει από κοντά στις διεθνείς εκθέσεις), όταν η περιορισμένη αυτονομία που προσέφεραν οι μπαταρίες είχε ως αποτέλεσμα «εκπτώσεις» στην ποιότητα των υλικών του εσωτερικού για λόγους μείωσης του βάρους.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βεβαίως είναι ακριβά, αυτό είναι γνωστό και θα ισχύει για κάμποσο καιρό ακόμα, οπότε δεν περιμέναμε να μπορεί η EQC να συγκριθεί με άλλες Mercedes αντίστοιχου μεγέθους σε ό,τι αφορά την τιμή αγοράς. Η τιμή της, λοιπόν, είναι αρκετά υψηλή, ξεκινώντας από 82.000 ευρώ, μ' ένα ιδιαίτερα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού βεβαίως, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα ενεργού υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, σύστημα ελέγχου νεκρού σημείου, 7 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, cruise control, αυτόματα φώτα τεχνολογίας LED και αυτόματους καθαριστήρες, ενεργό σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, κάμερα οπισθοπορείας, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πλοήγησης με δυνατότητα εύρεσης ιδανικής διαδρομής για την επίτευξη μεγαλύτερης αυτονομίας, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακού ραδιοφώνου, θύρα USB, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, επιπλέον θύρες φόρτισης USB, κλπ. Η μόνη έλλειψη που μπορούμε να αναφέρουμε είναι αυτή της ρεζέρβας.
Το ποιοτικό εσωτερικό ανταποκρίνεται στα στάνταρ της Mercedes, ενώ φιλοξενεί άνετα 4 ενήλικους
Κινητήρας-κιβώτιο
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητο έχουν το μειονέκτημα της περιορισμένης αυτονομίας του αυξημένου χρόνου «ανεφοδιασμού» σε σύγκριση με αυτά που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχουν όμως και κάποια πλεονεκτήματα σε ό,τι αφορά την παραγωγή και μετάδοση της ισχύος. Πρώτον, αποδίδουν πολύ υψηλή ροπή, η οποία μάλιστα είναι διαθέσιμη από μηδενικές στροφές, κάτι που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να συνδυάζονται με ένα κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά χρησιμοποιούν ένα πολύ πιο απλό σύστημα με μία μόνο σχέση μετάδοσης. Δεύτερον, αυτό το γεγονός σε συνδυασμό και με το ότι είναι μικρότεροι και ελαφρύτεροι από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, επιτρέπει τη χρησιμοποίηση περισσότερων από ενός ηλεκτροκινητήρων σε ένα αυτοκίνητο, επιτρέποντας έτσι την καλύτερη κατανομή της ροπής και την παροχή τετρακίνησης χωρίς την ανάγκη ύπαρξης ενδιάμεσου διαφορικού. Αυτό συμβαίνει και στην EQC, που κινείται από δύο ηλεκτροκινητήρες, ένα για τον εμπρός άξονα κι ένα για τον πίσω, με συνολική ισχύ 300 kW (408 ίππων). Έτσι, αφενός το αυτοκίνητο είναι τετρακίνητο και αφετέρου υπάρχει δυνατότητα διαφορετικής ρύθμισης για τον κάθε κινητήρα, για καλύτερη ανταπόκριση του αυτοκινήτου σε όλες τις συνθήκες οδήγησης. Ο μπροστινός κινητήρας είναι βελτιστοποιημένος για λειτουργία στα χαμηλά και μεσαία φορτία, ενώ ο πίσω συνεισφέρει περισσότερο στη δυναμική οδήγηση.

Η τεράστια ισχύς και η αντίστοιχου επιπέδου ροπή προσφέρουν τελικά στο αυτοκίνητο εξαιρετικές επιδόσεις παρά το πολύ μεγάλο βάρος του, που φτάνει τα 2.495 κιλά (από τα οποία τα 650 κιλά είναι το βάρος της συστοιχίας των μπαταριών). Η εταιρεία αναφέρει επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 5,1'', ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα. Οι εκπομπές CO2 είναι φυσικά μηδενικές, ο θόρυβος ελάχιστος (άλλο ένα πλεονέκτημα των ηλεκτροκινητήρων), ενώ η μέση κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας που είχαμε εμείς ήταν γύρω από τα 30 kWh/100 χλμ., χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια οικονομίας και, λόγω και των καιρικών συνθηκών, ,ε συνεχή λειτουργία του καλοριφέρ και των καθαριστήρων, όπως επίσης και του ραδιοφώνου και κάποιες (λίγες) στιγμές και των φώτων. Η καλύτερη κατανάλωση που καταφέραμε σε μια διαδρομή με πιο προσεκτική οδήγηση και κίνηση σε δρόμους με πολύ αραιή κυκλοφορία κατέβηκε στις 26,5-27 kWh/100 χλμ. Με αυτά δεδομένα, η πραγματική αυτονομία του αυτοκινήτου μπορεί να υπολογίζεται γύρω στα 310-320 χιλιόμετρα (αντί για τα 411 που είναι η επίσημη τιμή στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών). Το κόστος χρήσης, λοιπόν, μπορεί να είναι πολύ χαμηλό (χαμηλότερο από κάθε άλλο συμβατικό ή εναλλακτικό καύσιμο) ιδιαίτερα αν φορτίζει κανείς με νυχτερινό ρεύμα. Προσοχή όμως αυτό ισχύει εφ' όσον η φόρτιση γίνεται από οικιακή παροχή, γιατί οι τιμές που χρεώνουν οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης (ιδιαίτερα οι ταχυφορτιστές) είναι πολύ υψηλότερες από τις χρεώσεις των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας στις κατοικίες και τα κτίρια γραφείων.

Οδηγώντας
Αν υπάρχει ένα πλεονέκτημα που διαθέτουν οι παραδοσιακοί κατασκευαστές της αυτοκινητοβιομηχανίας σε σχέση με τους όψιμους ανταγωνιστές που απέκτησαν στην ηλεκτροκίνηση, είναι η τεράστια εμπειρία τους και η τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει στο «στήσιμο» των αυτοκινήτων, ώστε να προσφέρουν ένα πολύ καλό συνδυασμό άνεσης και καλής οδικής συμπεριφοράς. Κι αν μεν το χαμηλότερο κέντρο βάρους και η καλύτερη κατανομή του που έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λόγω της τοποθέτησης της συστοιχίας των μπαταριών στο δάπεδό τους, είναι ένα πλεονέκτημα για το κράτημα και γενικότερα για τη συμπεριφορά τους στο δρόμο, το μεγάλο βάρος τους είναι ένα μειονέκτημα. Η Mercedes κατάφερε στην συγκεκριμένη περίπτωση να προσφέρει μια πολύ ισορροπημένη πρόταση, με πολύ καλή ποιότητα κύλισης και άνεση, όπως περιμένει κανείς από ένα μεγάλο αυτοκίνητο της μάρκας, και με πολύ προβλέψιμη και προοδευτική οδική συμπεριφορά. Βεβαίως το αυτοκίνητο αρχίζει να γέρνει στις στροφές και αρχίζει να υποστρέφει νωρίτερα και περισσότερο από ένα μικρότερο και ελαφρύτερο SUV, χωρίς όμως υπερβολές και απρόβλεπτες αντιδράσεις. Ενώ η τετρακίνηση είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα, που βελτιώνει σημαντικά την ακρίβεια της συμπεριφοράς το αυτοκινήτου, περιορίζοντας την εξέλιξη της υποστροφής. Ιδιαίτερα ευχάριστη και ξεκούραστη, λοιπόν, είναι η οδήγηση της EQC και η μόνη ουσιαστική διαφορά της σε σχέση με τις συμβατικές Mercedes είναι η σπογγώδης αίσθηση των -αποτελεσματικών- φρένων, στοιχείο χαρακτηριστικό των αυτοκινήτων με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση (το οποίο πάντως υποβοηθεί σ' αυτά τα αυτοκίνητα και τα φρένα, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητά τους).
YΠEP
- Ισχύς-ροπή
- Επιδόσεις
- Αθόρυβη λειτουργία
- Ξεκούραστη οδήγηση
- Τετρακίνηση
- Ποιότητα κύλισης-άνεση
- Εξοπλισμός
- Χαμηλό κόστος χρήσης
KATA
- Μικρότερη αυτονομία από τα συμβατικά αυτοκίνητα
- Υψηλή τιμή
- Σπογγώδης αίσθηση φρένων
- Έλλειψη ρεζέρβας
Οι 2 ηλεκτροκινητήρες προσφέρουν εξαιρετικές επιδόσεις σ' ένα άνετο και ευκολοδήγητο αυτοκίνητο
Συμπέρασμα
Είναι προφανές ότι αυτοκίνητα σαν την EQC μας βάζουν σε ένα νέο περιβάλλον προσωπικών μετακινήσεων, στο οποίο πρέπει σιγά σιγά να συνηθίσουμε, γιατί θα αναπτύσσεται όλο και περισσότερο στα επόμενα χρόνια, άσχετα αν η προσωπική μας γνώμη είναι ότι δεν πρόκειται η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να γενικευθεί τόσο γρήγορα όσο υπόσχονται οι κάθε είδους «αρχές». Η EQC είναι μια «πραγματική» Mercedes, αν μας επιτρέπεται ο όρος, με την έννοια ότι είναι ένα ποιοτικό, άνετο, ασφαλές και λειτουργικό αυτοκίνητο, που δεν υστερεί σε αυτούς τους τομείς από τις υπόλοιπες Mercedes. Από εκεί και πέρα έχει σε σχέση με εκείνες πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Τα πλεονεκτήματα είναι το σημαντικά χαμηλότερο κόστος χρήσης, η αθόρυβη λειτουργία και η πολύ υψηλή ροπή, από μηδενικές στροφές μάλιστα, που προσφέρει εντυπωσιακές επιδόσεις και πιο εύκολη και ξεκούραστη οδήγηση (σε συνδυασμό και με την έλλειψη κιβωτίου ταχυτήτων). Τα μειονεκτήματα είναι η μικρότερη αυτονομία, η μεγαλύτερη διάρκεια του «ανεφοδιασμού» και φυσικά η σημαντικά υψηλότερη τιμή αγοράς, που κάνει το αυτοκίνητο ένα ειδικό προϊόν, το οποίο απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους -πολύ εύπορους- αγοραστές που επιδιώκουν την τεχνολογική πρωτοπορία (κι ενδεχομένως να έχουν και οικολογικές ανησυχίες) ασχέτως κόστους.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.mercedes-benz.gr


  UP