ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Mazda MX-5 - 1.5

Ευτυχώς υπάρχει ακόμα!         ..:: Σαββάτο, 26 Δεκεμβρίου 2020 ::..

Στην τελευταία εκδοχή του το θρυλικό ρόουντστερ της Mazda επιβεβαιώνει τον οδηγοκεντρικό και αυθεντικό σπορ χαρακτήρα του, προσφέροντας οδηγική απόλαυση με την ποιότητα κατασκευής που εγγυάται το "made in Japan" και με τον «βασικό» κινητήρα να προσφέρει πολύ ικανοποιητικές επιδόσεις, χωρίς υπερβολικό κόστος απόκτησης και χρήσης

Στην τέταρτη γενιά του πλέον, το MX-5 δεν χρειάζεται συστάσεις, είναι μια από τις σπάνιες περιπτώσεις αυτοκινήτων που εξελίσσονται στο χρόνο επί δεκαετίες (έχουν ήδη περάσει πάνω από 30 χρόνια από την παρουσίαση της πρώτης γενιάς) πάνω στην ίδια φιλοσοφία και με την ίδια σχεδιαστική αντίληψη, προσαρμοζόμενο απλώς στις τεχνολογίες της εποχής. Είναι το αυτοκίνητο που αναβίωσε την κατηγορία των μικρών 2θέσιων ρόουντστερ, που απευθύνονται σ' ένα πιο ευρύ κοινό και όχι σε μια πολύ μικρή μειοψηφία πλουσίων. Η εμπορική του επιτυχία (με περισσότερες από 1.000.000 πωλήσεις από την πρώτη γενιά του μέχρι τώρα, είναι το πιο καλοπουλημένο 2θέσιο σπορ αυτοκίνητο όλων των εποχών) είναι αδιάψευστος μάρτυρας της πετυχημένης συνταγής που υλοποίησε η Mazda. Η υπάρχουσα γενιά είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εποχής για μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών ρύπων, ακολουθώντας το δρόμο που έχει διαλέξει για την επίτευξη αυτών των στόχων η Mazda, με τεχνολογίες μείωσης του βάρους του αμαξώματος και χρησιμοποίηση ατμοσφαιρικών κινητήρων που συνδυάζουν ιδιότητες των βενζινοκινητήρων και των ντίζελ. Η έκδοση που δοκιμάσαμε ήταν αυτή με τη μαλακή ανοιγόμενη οροφή και το «βασικό» κινητήρα.

Εσωτερικό
Είναι προφανές ότι η φιλοσοφία του μοντέλου δεν συμβαδίζει με υπερβολικές πολυτέλειες και υλικά και στολίδια που θα αύξαναν το βάρος, μιλάμε όμως για ένα ιαπωνικό αυτοκίνητο, πραγματικό made in Japan, κάτι που σημαίνει πολύ υψηλή ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης και πλήρη απουσία τριγμών και παρασιτικών θορύβων. Οι δύο επιβάτες κάθονται αρκετά άνετα (τουλάχιστον με αναστήματα μέχρι 1,80-1,85 μ.), αλλά βεβαίως οι πιο... ηλικιωμένοι θα έχουν κάποια δυσκολία (ιδιαίτερα ο οδηγός) να... κατέβουν προς τις θέσεις τους μπαίνοντας σ' ένα τόσο χαμηλό αυτοκίνητο! Η θέση οδήγησης είναι καλή, όπως και η γενική εργονομία. Οι μόνες μας παρατηρήσεις είναι ότι η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι ενδεχομένως μερικοί οδηγοί δεν θα βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει, ενώ τα σκιάδια δεν γυρίζουν στο πλάι, οπότε ο οδηγός δεν μπορεί να προστατευθεί από τον ήλιο όταν αυτός βρίσκεται χαμηλά από την πλευρά του.

Οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό είναι φυσικά περιορισμένοι (αν και όχι ανύπαρκτοι) σ' ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ενώ ο χώρος αποσκευών των 130 λίτρων χωράει δύο μεσαίου μεγέθους «σακ βουαγιάζ», οπότε το αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε μια σύντομη εκδρομή. Η προσαρμογή του εσωτερικού στη σύγχρονη εποχή υλοποιείται και με την παρουσία της έγχρωμης οθόνης στο κέντρο του ταμπλό. Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 26.479 ευρώ με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP, 4 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, προβολείς τεχνολογίας LED, ζάντες αλουμινίου, προσαρμοζόμενο cruise control, ηχοσύστημα με 2 θύρες USB και Bluetooth και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών.
Ποιοτικό και προσαρμοσμένο στη σύγχρονη εποχή το εσωτερικό, με καλή θέση οδήγησης και ικανοποιητικούς χώρους για τους δυο επιβάτες
Κινητήρας-κιβώτιο
Ο βενζινοκινητήρας 1.5 με τους 132 ίππους (τοποθετημένος κατά τον διαμήκη άξονα εμπρός και μεταδίδοντας στην κίνηση στους πίσω τροχούς) είναι ο μικρότερος της οικογένειας Skyactiv και αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη, που δικαιολογεί ως ένα βαθμό την επιλογή της Mazda να χρησιμοποιεί ατμοσφαιρικούς κινητήρες για να πετύχει τα ευρωπαϊκά όρια εκπομπών ρύπων και να μην υποκύψει στην μόδα του τούρμπο που σχεδόν έχει κυριαρχήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ήδη η υψηλή για κυβισμό αυτού του επιπέδου ισχύς του δείχνει ότι κάτι διαφορετικό υπάρχει εδώ σε σύγκριση με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες του παρελθόντος. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει η -υψηλή για βενζινοκινητήρα- σχέση συμπίεσης (13:1), που πλησιάζει περισσότερο προς τους ντίζελ. Πέρα όμως από την ισχύ, που σίγουρα ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός μικρού διθέσιου αυτοκινήτου που δεν ξεπερνάει τα 1.100 κιλά, σημασία έχει και η συνολική λειτουργία του, που ικανοποιεί απόλυτα και ταιριάζει με το σπορ χαρακτήρα του MX-5. Εύστροφος (με τη μέγιστη ισχύ να αποδίδεται στις 7.000 στροφές, μέχρι τις οποίες ανεβαίνει χωρίς τον παραμικρό δισταγμό), έχει απολύτως γραμμική λειτουργία και ταυτόχρονα -παρά το γεγονός ότι η μέγιστη ροπή αποδίδεται στις 4.000 στροφές- είναι ελαστικός και «ακούει» στο γκάζι ακόμα και κάτω από τις 2.000 στροφές.

Οι επιδόσεις του αυτοκινήτου (0-100 χλμ./ώρα σε 8,3'') είναι άλλωστε αξιοπρεπέστατες για το χαρακτήρα του και δείχνουν τις δυνατότητες του κινητήρα, αλλά και την άψογη συνεργασία του με το εξαιρετικό σε αίσθηση και ακρίβεια 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, που είναι σωστά κλιμακωμένο κι έχει ένα ταχύτατο επιλογέα με πολύ μικρές διαδρομές του μοχλού. Ό,τι πρέπει δηλαδή για ένα σπορ αυτοκίνητο! Ταυτόχρονα, όμως, όλα αυτά επιτυγχάνονται με μία περιορισμένη κατανάλωση, που στη διάρκεια της δοκιμής μας παρέμεινε γύρω από τα 6,5 λίτρα/100 χλμ., χωρίς να κάνουμε καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια για οικονομική και ήρεμη οδήγηση (αλλά και χωρίς υπερβολές με οδήγηση συνεχώς με τέρμα γκάζι). Ίσως αν το οδηγεί κανείς αποκλειστικά μέσα στα στενά και την πυκνή κυκλοφορία της πόλης (κάτι που δεν επιδιώξαμε!) να ανεβαίνει και πάνω από τα 7-7,5 λίτρα/100 χλμ., ποιος όμως παίρνει ένα MX-5 για να κινείται κυρίως στα στενά και στην κίνηση με «πρώτη-δευτέρα»;!

Οδηγώντας
Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις όταν αρχίζεις να οδηγείς το αυτοκίνητο, είναι η πολύ καλή ακαμψία του, που δημιουργεί και τις προϋποθέσεις για ανάλογη ακρίβεια στην συμπεριφορά του, η οποία ενισχύεται και από το σωστό «ζύγισμα» και το χαμηλότερο κέντρο βάρους. Πραγματική απόλαυση για τον οδηγό, το MX-5 αποδεικνύεται πολύ σταθερό στην ευθεία και ακριβέστατο στις στροφές, με κράτημα πολύ πάνω από «μέσους όρους» και απουσία «άγαρμπων» και απρόβλεπτων αντιδράσεων. Σχεδόν ξεχνάς την πίσω κίνηση, (το ESP άλλωστε είναι εκεί αν παρ' ελπίδα καταφέρεις να δημιουργήσεις κάποια αρχή υπερστροφής, αν και δεν είναι και τόσο δυνατός ο κινητήρας, που να ξεπερνάει εύκολα τα όρια πρόσφυσης του αυτοκινήτου) και κινείσαι με ακρίβεια σε δρόμους με στροφές, με το αυτοκίνητο να ακολουθεί κατά γράμμα τις εντολές του δίνεις με το ακριβές και γρήγορο τιμόνι. Τα δυνατά φρένα συμπληρώνουν μια συνολικά πολύ θετική εικόνα, ενός αυτοκινήτου που είναι φτιαγμένο κατ' αρχάς για τον οδηγό. Προφανώς σ' ένα αυτοκίνητο με μαλακή οροφή ο θόρυβος στο εσωτερικό είναι κάπως αυξημένος σε σχέση με μία συμβατική «οικογενειακή» κατασκευή, αυτό όμως είναι το τελευταίο πράγμα που σε απασχολεί. Όπως επίσης δε σε απασχολεί και το γεγονός ότι η άνεση που προσφέρουν οι σφιχτές αναρτήσεις είναι μάλλον μέτρια, επιτρέποντας στις ανωμαλίες του δρόμου να γίνονται αισθητές στους επιβάτες (χωρίς όμως κι εδώ υπερβολές και «ξύλινη» αίσθηση, που θα έκανε το αυτοκίνητο κουραστικό).
YΠEP
- Οδική συμπεριφορά
- Κιβώτιο
- Τιμόνι
- Ευστροφία-ελαστικότητα κινητήρα
- Φρένα
- Ποιότητα
- Ακαμψία
- Λογική κατανάλωση
KATA
- Μέτρια άνεση
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Σκιάδια που δεν στρέφονται στο πλάι
- Έλλειψη ρεζέρβας
Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας είναι ελαστικός και δυνατός, ενώ η οδική συμπεριφορά κάνει απολαυστική την οδήγηση
Συμπέρασμα
Ούτως ή άλλως το MX-5 ήταν και είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση αυτοκινήτου που στην ουσία δεν έχει αντίπαλο, άρα δεν υπάρχει και τίποτα για να το συγκρίνεις! Με απόλυτα κριτήρια μόνο μπορούμε να πούμε ότι είναι ο ορισμός του οδηγοκεντρικού αυτοκινήτου, του «παιχνιδιού» που υμνεί τη χαρά της μετακίνησης (σε επαφή με τη φύση μάλιστα όταν ο καιρός το επιτρέπει και μπορείς να ανοίξεις την οροφή!), χωρίς να ξεφεύγει σε εξωφρενικά υψηλά επίπεδα στο κόστος απόκτησης και χρήσης, όπως τα υπεραυτοκίνητα που πολλοί θαυμάζουν, αλλά ελάχιστοι δοκιμάζουν! Ένα «γήινο», σπορ (με όλη τη σημασία της λέξης) αυτοκίνητο, από τα ελάχιστα που μας έκαναν να στενοχωρηθούμε όταν ήρθε η ώρα να το επιστρέψουμε.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.mazda.gr


  UP