ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Η πραγματικότητα απέναντι στους ζηλωτές

        ..:: Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2020 ::..
Κάθε φορά που παρουσιάζεται ένα σημαντικό πρόβλημα στην ανθρωπότητα, παράλληλα με τις προσπάθειες που γίνονται για την επίλυσή του, δημιουργείται κι ένα κίνημα πιέσεων από διάφορους ζηλωτές, που απαιτούν «εδώ και τώρα» την λήψη συγκεκριμένων μέτρων, πολλά από τα οποία είτε δεν είναι εφικτό να εφαρμοστούν άμεσα στις υπάρχουσες συνθήκες, είτε μπορούν να εφαρμοστούν με πολλές παρενέργειες. Παράλληλα με αυτούς υπάρχει κι άλλη μια κατηγορία πιέσεων για αντίστοιχα μέτρα, που προέρχεται είτε από ανθρώπους που έχουν επενδύσει στην επιβολή τους και προσδοκούν σημαντικά κέρδη, είτε από χώρες που έχουν συμφέροντα σε εμπορικό ή γεωστρατηγικό επίπεδο και βρίσκουν ευκαιρία να τα προωθήσουν με το πρόσχημα της ανησυχίας για την επίλυση του προβλήματος.

Κάτι τέτοιο συμβαίνει στις μέρες μας και με την ηλεκτροκίνηση, η προοπτική καθιέρωσης της οποίας έχει βεβαίως πολλά πλεονεκτήματα και σαφώς μπορεί να συμβάλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Ο βιαστικός όμως -και στην ουσία εκβιαστικός- τρόπος με τον οποίο επιχειρείται η άμεση γενίκευσή της οδηγεί σε αδιέξοδα τα οποία δεν λαμβάνουν υπ' όψη όσοι, από υπερβολικό ζήλο ή λόγω οικονομικών συμφερόντων, πιέζουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν είναι παρ' όλα αυτά δύσκολο να αντιληφθεί κανείς πως η ανάπτυξη και γενίκευση της χρήσης μιας τεχνολογίας που αλλάζει ριζικά όλα όσα ξέραμε στις οδικές μεταφορές εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα, δεν μπορεί παρά να δημιουργεί και νέα προβλήματα και νέες απαιτήσεις, η μελέτη και επίλυση των οποίων απαιτεί χρόνο και τεράστια κεφάλαια και δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη.

Έχουμε αναφερθεί κι άλλες φορές στα προβλήματα π.χ. που δημιουργεί η περιορισμένη αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η έλλειψη υποδομών για την φόρτισή τους, η πιθανή αδυναμία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στις ποσότητες που χρειάζεται για την γενίκευση της ηλεκτροκίνησης και μάλιστα όχι από πρώτες ύλες που ρυπαίνουν το περιβάλλον κλπ. Αυτά είναι όμως μόνο κάποια, σημαντικά μεν αλλά όχι τα μοναδικά προβλήματα που υπάρχουν και είναι εμφανή ακόμα και στο ευρύ κοινό, που αντιμετωπίζει πολύ επιφυλακτικά την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Υπάρχουν και άλλα, που αρχίζουν τώρα να εμφανίζονται σταδιακά, καθώς αρχίζουν να κυκλοφορούν κάμποσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους πολλών χωρών.

Μάθαμε για παράδειγμα πρόσφατα, ότι σύμφωνα με μία μελέτη που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ, οι μισοί πυροσβεστικοί σταθμοί της χώρας δεν έχουν καθορίσει διαδικασίες για την αντιμετώπιση πυρκαγιών από ανάφλεξη μπαταριών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μόλις στο ένα τέταρτο των αμερικανικών πυροσβεστικών σταθμών υπάρχει επαρκής εκπαίδευση για την αντιμετώπιση τέτοιων συμβάντων. Και δε μιλάμε για κάτι θεωρητικό, αλλά για ένα πραγματικό πρόβλημα που ήδη άρχισε να εμφανίζεται, καθώς και η έρευνα του NTSB για το θέμα ξεκίνησε μετά από μία σειρά συμβάντων σε συγκρούσεις, μετά τις οποίες οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων (Tesla σε αρκετές περιπτώσεις, για όσους έχουν σχεδόν... θεοποιήσει την εταιρεία) ανεφλέγησαν. Και το κακό είναι οι μπαταρίες λιθίου δεν είναι καθόλου δύσκολο να πιάσουν φωτιά με αυτανάφλεξη (έχουν υπάρξει ανάλογα συμβάντα άλλωστε και με κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές) και, κυρίως, αυτή η φωτιά δεν είναι καθόλου εύκολο ν' αντιμετωπιστεί. Αν στην οικονομική και τεχνολογική υπερδύναμη, τις ΗΠΑ, όπου η ηλεκτροκίνηση δέχθηκε μεγάλη ώθηση χάρη και σε εγχώριες βιομηχανίες, υπάρχει τέτοιο πρόβλημα, μπορεί να φανταστεί κανείς τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο! Και μπορεί κανείς να φανταστεί πόσα άλλα προβλήματα, που δεν έχουμε καν σκεφθεί και δεν είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε, μπορούν να παρουσιαστούν όσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολλαπλασιάζονται στους δρόμους. Ας κατεβάσουμε μια ταχύτητα, λοιπόν, ας αφήσουμε τους ζηλωτές και τους επενδυτές να φωνάζουν κι ας εξελίξουμε την ηλεκτροκίνηση με τους ρυθμούς που επιτρέπει η αδυσώπητη τεχνολογική και οικονομική πραγματικότητα..._Π.Φ.

  UP