ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Fiat Panda - Cross 1.0 Hybrid

Οικονομικό εργαλείο         ..:: Σαββάτο, 24 Οκτωβρίου 2020 ::..

Η υβριδική έκδοση του Panda πετυχαίνει το στόχο της, εξασφαλίζοντας πολύ χαμηλή κατανάλωση σ' ένα αυτοκίνητο-εργαλείο που εξακολουθεί να προσφέρει τη λειτουργικότητα, την ευελιξία, την καλή οδική συμπεριφορά και εκτός πόλης και τη γεροδεμένη κατασκευή που πάντα χαρακτήριζαν όλες τις γενιές του μίνι της Fiat

Το Panda είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας και της ίδιας της Fiat, ένα μικρό αυτοκίνητο που, χωρίς να προδώσει το χαρακτήρα του στη 40χρονη ιστορία του, ήταν σε κάθε γενιά του αρκετά επίκαιρο ώστε να γίνεται αποδεκτό από την αγορά και να πρωταγωνιστεί στην κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων πόλης. Και θα βάζαμε τη λέξη «πόλης» μάλλον σε εισαγωγικά, δεδομένου ότι εδώ και πολλά χρόνια το Panda ήταν από τα ελάχιστα μίνι αυτοκίνητα -ίσως κάποτε και το μοναδικό- που μπορούσε να βγει στον ανοιχτό δρόμο χωρίς να δίνει την αίσθηση ότι ήταν «φτερό στον άνεμο», ταξιδεύοντας με σιγουριά, χωρίς να αγχώνει τον οδηγό. Και στην τελευταία γενιά του, λοιπόν, το αυτοκίνητο προσαρμόστηκε στη σύγχρονη πραγματικότητα χρησιμοποιώντας ένα ήπιο υβριδικό σύστημα για τη μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων, χωρίς να χάσει κατά τα άλλα το χαρακτήρα του μικρού, πρακτικού και σκληροτράχηλου καθημερινού μεταφορικού μέσου. Η υβριδική έκδοση χρησιμοποιείται και στο υπερυψωμένο αμάξωμα "Cross", που επίσης συμβαδίζει με την τάση της εποχής για αυτοκίνητο τύπου "crossover".

Εσωτερικό
Το Panda είναι μικρό αυτοκίνητο, αλλά είναι πραγματικό τετραθέσιο και τέσσερις ενήλικοι θα μεταφερθούν χωρίς υπερβολικό στρίμωγμα, με επαρκή «αέρα» πάνω από τα κεφάλια τους λόγω του χαρακτηριστικό ψηλού σχήματος του αυτοκινήτου και με επίσης επαρκή χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών, αν οι μπροστινοί είναι μέχρι 1,80 μ. Το εσωτερικό είναι λειτουργικό, με αρκετούς χώρους και για μικροπράγματα (υπάρχει και το χαρακτηριστικό ράφι στο ταμπλό, εκτός από το κλειστό ντουλαπάκι, που επιτρέπει τη μεταφορά αρκετών αντικειμένων), δημιουργώντας μια εικόνα πρακτικότητας. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητά που φτάνει τα 225 λίτρα. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, οι ρυθμίσεις καθίσματος και τιμονιού είναι επαρκείς και η γενική εργονομία είναι σωστή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν και κάποιοι που δεν θα βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση πουν του βολεύει.

Καλή είναι η εικόνα του και στο τομέα της ποιότητας. Προφανώς δεν υπάρχουν πολυτέλειες και μαλακά πλαστικά, κανείς δεν περιμένει κάτι τέτοιο σε μίνι αυτοκίνητα, αλλά το εσωτερικό δείχνει προσεγμένο, με καλό διάκοσμο και αρκετά γεροδεμένη κατασκευή (όπως άλλωστε ήταν και στο προηγούμενο Panda) που δεν αφήνει περιθώρια για τριγμούς και θορύβους. Απλώς το αυτοκίνητο έχει μείνει πια πίσω στον τομέα των ηλεκτρονικών, δεν έχει οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό, όπως ο ανταγωνισμός, ούτε προσφέρει συμβατότητα με CarPlay και γενικά δεν συνεργάζεται ιδιαίτερα με το κινητό για οτιδήποτε εκτός τηλεφώνου. Μία εναλλακτική λύση που προσφέρει η εταιρεία είναι μία βάση για στήριξη του smartphone στο ταμπλό μαζί με θύρα USB, οπότε μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει π.χ. λειτουργία πλοήγησης κατευθείαν από το κινητό του. Σίγουρα όμως σ' αυτόν τον τομέα το αυτοκίνητο υστερεί σε σχέση με τον ανταγωνισμό και δείχνει την ηλικία του. Η τιμή της υβριδικής έκδοσης δεν είναι υψηλή, ξεκινώντας από 12.200 ευρώ, με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP, 4 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, προβολείς ομίχλης, ηχοσύστημα με Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Θα επισημάνουμε εδώ την έλλειψη ρεζέρβας. Λίγο μετά τη δοκιμή μας άρχισε να διατίθεται και η απλή (όχι υπερυψωμένη Cross) έκδοση του υβριδικού Panda, με ακόμα χαμηλότερη τιμή, η οποία ξεκινάει από 11.400 ευρώ.
Η καλή εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων επιτρέπει τη μεταφορά 4 ενηλίκων
Κινητήρας-κιβώτιο
Το υβριδικό Panda χρησιμοποιεί ένα νέο τρικύλινδρο χιλιάρη βενζινοκινητήρα 70 ίππων, πάνω στον οποίο είναι τοποθετημένο το 12βολτο υβριδικό σύστημα με μίζα-γεννήτρια 3,6 kW και μία μπαταρία λιθίου 11 Ah, το οποίο ενεργοποιείται κατά την εκκίνηση του κινητήρα μέσω του συστήματος start-stop και κατά την επιτάχυνση. Στην πράξη το σύστημα λειτουργεί πολύ ομαλά και, παρά το γεγονός ότι ο κινητήρας δεν είναι ιδιαίτερα δυνατός, η πρόσθετη ροπή που προσφέρει στο πάτημα του γκαζιού το υβριδικό σύστημα βελτιώνει την απόκριση του κινητήρα κι επιτρέπει στο αυτοκίνητο να παρακολουθεί χωρίς δυσκολία και χωρίς συνέχεις αλλαγές ταχυτήτων τη ροή της κυκλοφορίας. Φυσικά στον ανοιχτό δρόμο τα όρια του κινητήρα γίνονται εμφανή και οι επιδόσεις είναι μέτριες (0-100 χλμ./ώρα 14,7'') και σε περίπτωση που το αυτοκίνητο βρεθεί σε μία ορεινή διαδρομή το προσπέρασμα χρειάζεται υπομονή. Θα αναφέρουμε επίσης ότι ο θόρυβος του κινητήρα δεν είναι από τους χαμηλότερους μεταξύ των 3κύλινδρων.

Από την άλλη πλευρά το αυτοκίνητο τα καταφέρνει πολύ καλά στον τομέα της κατανάλωσης, δικαιώνοντας έτσι τη χρήση του υβριδικού συστήματος. Η κατανάλωση του στην πόλη μπορεί να περιοριστεί στα 6,5 λίτρα/100 χλμ., ενώ σε πιο ανοιχτό δρόμο πέφτει κάτω από τα 6 (σε διαδρομή που κάναμε π.χ. από τα Καλύβια στα νότια προάστια της Αθήνας από την παραλιακή με τον κλιματισμό συνεχώς σε λειτουργία και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια για τη μέγιστη οικονομία, η μέση κατανάλωση ήταν 5,9 λίτρα/100 χλμ. Θα αναφέρουμε, τέλος, ότι το χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων είναι σωστά κλιμακωμένο και ικανοποιητικό στις ήρεμες αλλαγές, χωρίς όμως να προσφέρει σπουδαία αίσθηση στις πιο γρήγορες αλλαγές.

Οδηγώντας
Το Panda ήταν παραδοσιακά ένα μικρό αυτοκίνητο με πολύ καλό «πάτημα» που μπορούσε να οδηγηθεί κι έξω από την κίνηση της πόλης (γι' αυτό άλλωστε και αναφερθήκαμε πιο πάνω στη συμπεριφορά του κινητήρα έξω από το αστικό περιβάλλον) κι εξακολουθεί να είναι και τώρα. Προφανώς και μέσα στην πόλη τα καταφέρνει πολύ καλά, είναι ευέλικτο, ενώ η λειτουργία "City" που εδώ και πολλά χρόνια επινόησε η Fiat για το τιμόνι, είναι μια πολύ καλή λύση για να προσφέρει την ελαφριά αίσθηση στο τιμόνι που διευκολύνει τους επιτόπιους ελιγμούς στην πόλη, χωρίς να είναι μόνιμη όταν δεν χρειάζεται. Έτσι ώστε το τιμόνι να έχει καλύτερη αίσθηση κατά την κίνηση στον ανοιχτό δρόμο. Εκεί αυτοκίνητο προσφέρει μια πολύ ικανοποιητική ποιότητα κύλισης για μίνι (μόνο μερικές φορές αισθάνεσαι τις αναπηδήσεις του πίσω άξονα σε απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες), αποδεκτή άνεση και συμπεριφορά που σου δίνει πάντα ένα αίσθημα σιγουριάς που δεν περιμένεις απαραίτητα με τόσο μικρό αυτοκίνητο. Οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι λίγο μεγαλύτερες σε σχέση με το απλό Panda λόγω του αυξημένου ύψους, αλλά χωρίς να επηρεάζουν την τροχιά του αυτοκινήτου, που είναι εξαιρετικά προβλέψιμο, ασφαλές και ευκολοδήγητο, με καλό τιμόνι και καλά φρένα.
YΠEP
- Οδική συμπεριφορά που επιτρέπει και χρήση εκτός πόλης
- Λειτουργικότητα
- Μεγάλη οικονομία
- Ευελιξία στην πόλη
- Γεροδεμένη κατασκευή
KATA
- Μέτριες επιδόσεις
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Έλλειψη ρεζέρβας
Ευέλικτο στην πόλη και οικονομικό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι έξω απ' αυτή χάρη στη σταθερότητα και την καλή συμπεριφορά του
Συμπέρασμα
Το μεγάλο πλεονέκτημα του Panda ήταν... πάντα ότι επρόκειτο για ένα μικρό αυτοκίνητο-εργαλείο, χωρίς μεγάλες πολυτέλειες μεν, αλλά αξιόπιστο, ευέλικτο στην πόλη, με καλή εκμετάλλευση χώρων και με οδική συμπεριφορά μεγαλύτερου αυτοκινήτου που, παρά το μικρό μέγεθός του, του επέτρεπε να χρησιμοποιηθεί και έξω από τις αστικές περιοχές, χωρίς να αγχώνει τον οδηγό. Τα πλεονεκτήματα αυτά εξακολουθεί να τα έχει και σήμερα, αν και έχει μείνει πίσω σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση του εσωτερικού και ιδιαίτερα τα ηλεκτρονικά συστήματα συνδεσιμότητας, πληροφόρησης και ψυχαγωγίας με τις κεντρικές οθόνες αφής, που συναντάει κανείς πλέον σε κάθε αυτοκίνητο. Το υβριδικό σύστημα όμως του προσφέρει ένα ακόμα ατού, την πολύ χαμηλή κατανάλωση, επιτρέποντάς του να εξακολουθήσει να βρίσκεται στην αγορά σε μια εποχή που τα περισσότερα μίνι αυτοκίνητα βαίνουν προς κατάργηση και αντικατάσταση με ηλεκτρικά μοντέλα. Για όσους (και είναι αρκετοί) χρειάζονται ακόμα ένα μικρό αυτοκίνητο με συμβατικό κινητήρα για μεγαλύτερη αυτονομία, χαμηλή τιμή και οικονομική λειτουργία, είναι μια επιλογή που παρουσιάζει ενδιαφέρον.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.fiat.gr


  UP