ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Το κόστος σήμερα και αύριο

        ..:: Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου 2020 ::..
Ένα στοιχείο με το οποίο δεν έχει ασχοληθεί κανείς απ' όσους πιέζουν για τη μαζική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση σε χρόνο... μηδέν, είναι το θέμα του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας που θα χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα. Αυτήν τη στιγμή όλοι οι υπολογισμοί γίνονται αναπόφευκτα με το κόστος πώλησης οικιακού ρεύματος από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας κάθε χώρας, όπως π.χ. η ΔΕΗ ή φόρτισης από λίγους -συχνά επιδοτούμενους- δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Το κόστος είναι εξαιρετικά χαμηλό, ιδιαίτερα για όσους έχουν «νυχτερινό ρεύμα» στο σπίτι τους και το γεγονός αυτό προβάλλεται και ως ένα από τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, που αντισταθμίζει εν μέρει τη σημαντικά υψηλότερη τιμή αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Το θέμα είναι πως αυτά τα κόστη υπολογίζονται σε μια εποχή που η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ελάχιστα. Ενώ υπάρχει και το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον του περιορισμού των αερίων του θερμοκηπίου, που οδηγεί αρκετές κυβερνήσεις στην παροχή οικονομικών κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση. Οι κυβερνήσεις, όμως, ακόμα και στις πλούσιες χώρες, δεν έχουν τα χρήματα που χρειάζεται -και είναι πολλά- για τη δημιουργία δικτύων ταχυφορτιστών, που υποστηρίζεται από πολλούς ότι θα λύσουν το πρόβλημα του μεγάλου χρόνου φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο οποίος σε συνδυασμό με την περιορισμένη αυτονομία τους περιορίζει την χρησιμότητα τους αποκλειστικά στις αστικές περιοχές. Τα δίκτυα αυτά αναπόφευκτα θα δημιουργηθούν από ιδιωτικές εταιρείες, κάτι που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται σε όλη την Ευρώπη (και στην Ελλάδα), με τη συμμετοχής μερικές φορές και των ίδιων των κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Το πόσο θα κοστίζει, όμως, η φόρτιση σε αυτά τα δίκτυα είναι κάτι που δεν έχει καμία σχέση με την τιμή πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος από την κάθε ΔΕΗ, αφού πρόκειται για μια ευρύτερη υπηρεσία, την οποία κάθε εταιρεία θα τιμολογεί στα επίπεδα από αυτή θεωρεί αποδεκτά. Ξαφνικά, λοιπόν, στα τέλη του περασμένου μήνα ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά δίκτυα σταθμών φόρτισης, το Ionity, που υπολογίζει να διαθέτει τουλάχιστον 400 σημεία φόρτισης σε όλη την Ευρώπη μέχρι τα τέλη του χρόνου, αύξησε θεαματικά τις τιμές του, σε επίπεδα που αντιστοιχούν σε αύξηση σχεδόν κατά... 500% σε σύγκριση με τις αρχικές τιμές που πρόσφερε όταν πρωτοεμφανίστηκε το 2018! Όπως υπολόγισαν Γάλλοι συνάδελφοι, με τις νέες τιμές το κόστος χρήσης ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου παύει πια να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κι ένα ηλεκτρικό Renault Zoe π.χ. μπορεί να έχει υψηλότερο χιλιομετρικό κόστος στις μετακινήσεις του από ένα βενζινοκίνητο χιλιάρι Renault Clio (που φυσικά έχει και μεγαλύτερη αυτονομία!)

Από την τεράστια αυτή αύξηση εξαιρέθηκαν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ορισμένων κατασκευαστών που συμμετείχαν στη δημιουργία του Ionity. Αλλά ακόμα και αυτοί πληρώνουν για την φόρτιση των αυτοκινήτων τους στους φορτιστές του δικτύου πολύ υψηλότερες τιμές από αυτές που πληρώνουμε στο οικιακό ρεύμα, μειώνοντας έτσι σημαντικά το οικονομικό όφελος που συνεπάγεται η ηλεκτροκίνηση. Και το πρόβλημα είναι ότι όσο αυξάνεται η χωρητικότητα των μπαταριών, τόσο αυξάνεται και ο χρόνος που χρειάζεται για τη φόρτισή τους σε κοινές πρίζες, κάτι που σημαίνει ότι οι χρήστες θα αναγκάζονται να καταφεύγουν συχνά σε ταχυφορτιστές (οι οποίοι θα υπενθυμίσουμε ότι μειώνουν τη διάρκεια ζωής των μπαταριών). Επιπλέον όμως, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι με τη μαζική χρήση της ηλεκτροκίνησης θα επέλθει κάποια ισορροπία, αυτή θα συνεπάγεται περιορισμό της μαζικής χρήσης των καυσίμων, από την οποία όλες οι κυβερνήσεις εισπράττουν δισεκατομμύρια σε φόρους. Πώς ακριβώς θα αντικατασταθούν αυτά τα δισεκατομμύρια; Μέχρι στιγμής καμία κυβέρνηση δεν μας το λέει. Ας μην αμφιβάλλουμε, όμως, ότι αποκλείεται να μην τα αντικαταστήσουν!..._Π.Φ.

  UP