ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Το παράδειγμα του Ισραήλ

        ..:: Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2019 ::..
Πολλά λέγονται και γράφονται για τη φυγή χιλιάδων μορφωμένων Eλλήνων στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια της κρίσης και συχνά συνδέονται με τα «χαμένα τρένα» του παρελθόντος σε διάφορους τομείς, μεταξύ των οποίων και στην αυτοκινητοβιομηχανία. Και από τη δική μας πλευρά άλλωστε, έχουμε επανειλημμένως στηλιτεύσει στο παρελθόν την αδιαφορία έως και εχθρική αντιμετώπιση που είχε κάθε προσπάθεια δημιουργίας παραγωγικής βάσης στην Ελλάδα από κάποια εταιρεία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Μόνο που τα «χαμένα τρένα» δεν είναι ποτέ τα τελευταία, αλλά αποτελούν ένα ωραίο άλλοθι που επιτρέπει σε κάθε κυβέρνηση να ρίχνει στις προηγούμενες το φταίξιμο για την απουσία οικονομικής ανάπτυξης και για τη «φυγή εγκεφάλων» που η δική της αδράνεια προκαλεί. Για κάθε τρένο που φεύγει σε ένα τομέα, πλησιάζει ένα άλλο που οδηγεί στην ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων και εναπόκειται σε κάθε χώρα, όσο μικρή κι αν είναι, να προσπαθήσει να το προλάβει.

Όλα αυτά μας θύμισε πρόσφατα ένα δημοσίευμα του Automotive News, που αναφέρεται στο τεχνολογικό κέντρο που εδώ και 10 περίπου χρόνια δημιούργησε η General Motors στο Ισραήλ και αποτέλεσε το πρώτο βήμα για μία ραγδαία ανάπτυξη της εγκατάστασης κέντρων τεχνολογικής εξέλιξης από κολοσσούς της παγκόσμιας βιομηχανίας, που ακόμα συνεχίζεται. Όλα αυτά σε μία χώρα που ούτε μεγάλη βιομηχανία διαθέτει, ούτε μεγάλη εσωτερική αγορά, αλλά ένα πολύ καλά εκπαιδευμένο και ικανό ανθρώπινο δυναμικό, όπως και η Ελλάδα, που απλώς το Ισραήλ θέλει να αξιοποιήσει σε αντίθεση με εμάς, που επιδιώκουμε την φυγή των ικανών για να επιπλέουν οι ανίκανοι! Έτσι από το 2013 μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί περίπου 6 δισεκατομμύρια δολάρια στο Ισραήλ για νέες εταιρείες τεχνολογικής ανάπτυξης στον τομέα των μεταφορών (και όχι μόνο), ο αριθμός των οποίων πλησιάζει πλέον τις 650!

Το τεχνολογικό κέντρο της General Motors απασχολεί περίπου 350 άτομα, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι επιστήμονες ηλεκτρονικών υπολογιστών και ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, και ήδη επεκτείνεται σε νέες εγκαταστάσεις. Το συγκεκριμένο κέντρο βρίσκεται δίπλα στο αντίστοιχο κέντρο της Apple, που απασχολεί 1.700 άτομα, ενώ λίγο πιο πέρα βρίσκεται το αντίστοιχο κέντρο της Amazon και λιγότερο από ένα χιλιόμετρο μακρύτερα το αντίστοιχο κέντρο της Microsoft. Αλλά και πολλές άλλες εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας -κατασκευαστές αυτοκινήτων ή εξαρτημάτων- έχουν δημιουργήσει τεχνολογικά κέντρα στο Ισραήλ, όπως η BMW, η Hyundai, η Bosh κλπ., ενώ στις αρχές Ιουλίου εγκαινιάστηκε το αντίστοιχο κέντρο της Ford, η οποία είχε ήδη αγοράσει το 2016 την ισραηλινή "startup" του τομέα της πληροφορικής SAIPS.

Ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουν οι κολοσσοί της παγκόσμιας βιομηχανίας να επεκταθούν και να δημιουργούν νέες εγκαταστάσεις βασίζεται στην κοινή λογική και περιγράφεται πολύ χαρακτηριστικά σε μία δήλωση που έκανε ο Μπιλ Φορντ, ο οποίος ήταν παρών στα εγκαίνια του τεχνολογικού κέντρου της εταιρείας στο Ισραήλ: «στη Ford χρειαζόμαστε να αναπτύξουμε ένα όσο το δυνατόν ευρύτερο δίκτυο και να συναντήσουμε εκείνους που καινοτομούν εκεί που βρίσκονται». Όσο, λοιπόν, στην Ελλάδα διώχνουμε αυτούς που μπορούν να δημιουργήσουν καινοτομίες, διώχνουμε αντίστοιχα και τους πιθανούς επενδυτές, οι οποίοι θα πάνε να τους βρουν εκεί που βρίσκονται και όχι εκεί απ' όπου τους έδιωξαν!_Π.Φ.

  UP