ΕΙΔΗΣΕΙΣ
::

Περί αξιοπιστίας ...γενικώς!

        ..:: Πέμπτη, 08 Μαρτίου 2007 ::..

Εδώ και λίγο καιρό, είμαι σε αναζήτηση καινούριου αυτοκινήτου. Γενικά θεωρώ πολύ παραπλανητικά τα περιοδικά και γενικότερα την επίσημη πληροφόρηση γύρω από τα αυτοκίνητα, πρώτoν γιατί έτσι κι αλλιώς δεν τους επιτρέπεται η ανάλυση των μειονεκτημάτων ενός οχήματος, αφού αυτό θεωρείται δυσφήμιση και διώκεται ακόμα και ποινικά, και δεύτερον γιατί πιστεύω πως, σε μεγάλο βαθμό, κάποια περιοδικά ή άλλοι φορείς, μπορεί και να παρακινούνται από κάποιες εταιρίες (με κάποιους τρόπους) για να γράφουν συγκεκριμένα (καλά) λόγια για τα μοντέλα τους.

Σκέφτηκα λοιπόν να ψάξω για τις εμπειρίες των ανθρώπων που οδηγούν καθημερινά τα αυτοκίνητά τους και τα ξέρουν από πρώτο χέρι και έτσι έφτασα και σε αυτό το forum, που το βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον, και αποφάσισα να γράψω και τις δικές μου εμπειρίες.
Τα τελευταία 6 χρόνια έχουν περάσει από τα χέρια μου 3 τελείως διαφορετικά αυτοκίνητα, γεγονός που με έχει πείσει για την ανάγκη ύπαρξης των πολλών και με διαφορετικό προσανατολισμό εταιριών και για το ότι πριν κανείς προβεί σε μια αγορά, θα πρέπει να κάτσει και να σκεφτεί πολύ καλά τις ανάγκες που έχει για να καταλήξει στη σωστή επιλογή. Πράγμα που λίγοι κάνουν συνειδητά και ακόμα λιγότεροι επιτυγχάνουν, με τον αποπροσανατολισμό της προπαγάνδας των περιοδικών, που προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες πως οι ανάγκες τους ταυτίζονται με το αυτοκίνητο που αυτά κάθε φορά θέλουν να προωθήσουν.

Διαβάζοντας λοιπόν τις δημοσιεύσεις του forum, διαπίστωσα με χαρά πως η πλειοψηφία τους ασχολείται με την αξιοπιστία των διάφορων μοντέλων και εταιριών, πράγμα που αποδεικνύει ότι τελικά αυτό είναι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό που ενδιαφέρει έναν ώριμο οδηγό,και για το οποίο καμία επίσημη νύξη δεν γίνεται από πουθενά, αφήνοντας να εννοείται πως λίγο πολύ όλα είναι το ίδιο.
Το ένα αυτοκίνητο που είχαμε ήταν το Golf IV στα 1400. Στα 5 χρόνια που το είχαμε και στα 100.000 χλμ. που είχε κάνει, δεν μπορώ να πω πως είχα μείνει απόλυτα ευχαριστημένος για τα λεφτά που είχα δώσει και κυρίως με τις προσδοκίες περί αξιοπιστίας που μου είχαν δημιουργήσει. Για να γίνω ποιο σαφής, αν και το αυτοκίνητο ταξίδευε ακόμα και με 180 δίνοντάς σου την αίσθηση ότι κάνεις βόλτα, αν και σε ένα ψιλοτρακάρισμα είχα βάλει ένα ολόκληρο πορτ-μπαγκάζ μέσα και εμένα δεν μου έσπασε ούτε ο προφυλακτήρας, αν και τα φρένα του ήθελαν ευλαβική μεταχείριση γιατί αλλιώς κολλούσες στο παρμπρίζ (καταλαβαίνουν τι λέω όσοι έχουν δοκιμάσει να πατήσουν φρένο σε Golf συνηθισμένοι από άλλα αυτοκίνητα) και άλλα τέτοια καλά, κατά τα άλλα από άποψης αξιοπιστίας μπορώ να πω πως μου είχε σπάσει τα νεύρα. Η εμπειρία του κυρίου Φωτιάδη κάτι παραπάνω από οικεία μου ακούγεται, μιας και μετά τα 40.000 πρώτα χλμ. το αμάξι ήθελε 1,5 lt λάδι ανάμεσα σε κάθε αλλαγή (κάθε 7.500 χλμ. δηλαδή), κάθε 45.000 χλμ. μπούκωνε η πεταλούδα και το αμάξι έσβηνε στα καλά καθούμενα (μάλλον είχε σχέση με τα λάδια, γιατί η πεταλούδα έβγαινε λες και ήταν μέσα σε φριτέζα) και γενικότερα κάθε φορά που θα πήγαινα για service όλο και κάποιο λαμπάκι θα ήταν καμένο, όλο και κάποιος αισθητήρας θα ήθελε αλλαγή και, με αυτά και αυτά, το κόστος του service δεν είχε πέσει ποτέ κάτω από 150 και είχε φτάσει ως και τα 500!!! Για αλλαγή ιμάντα κεντροφόρων απ' ότι μας είπαν, και μάλιστα στα μισά χιλιόμετρα απ' αυτά που έγραφε στο βιβλίο του κατασκευαστή. Και εδώ έρχομαι να σχολιάσω τη δημοσίευση του κυρίου Ζαχαρή και να προσθέσω πως μάλλον οι περισσότερες αντιπροσωπείες ακολουθούν αυτή την πολιτική που σε βάζει σε πολλές σκέψεις. Βέβαια πρέπει να σημειώσω πως σε σοβαρό ατύχημα που έγινε με το εν λόγω αυτοκίνητο, που συμπεριλάβανε αρκετά τετακέ, ξήλωμα τσιμεντένιων κολωνακίων και κατέληξε με τον ουρανό κάτω και τις ρόδες πάνω, όλοι βγήκαν ζωντανοί με μόνο μερικούς μώλωπες, γεγονός που είναι πολύ σημαντικό και που σε μεγάλο βαθμό δικαιολογεί και αποσβένει το κόστος του αυτοκινήτου.

Το άλλο αυτοκίνητο που έχουμε είναι ένα Suzuki Ιgnis 1300. Αν κάποιος μου έλεγε να το χαρακτηρίσω με μία λέξη, αυθόρμητα θα έλεγα τίμιο. Όχι δεν είναι αυτοκίνητο επιδόσεων. Ναι δεν σου δίνει καμία αίσθηση πολυτέλειας (ειδικά σε σχέση με το Golf). Ναι κάνει θόρυβο όταν τρέχεις. Ναι στα 160 νομίζεις ότι πηγαίνεις χωρίς αύριο. Ναι έχει κακή αίσθηση στις στροφές (αυτό μπορεί να είναι και καλό γιατί ο φόβος φυλάει τα έρμαια όπως έλεγαν και οι παππούδες μας). Ναι είναι κουραστικό στα μεγάλα ταξίδια, αλλά είναι τίμιο.
Είναι τίμιο γιατί δεν σε ξεγελάει με 3 και 4 διαφορετικά μοτέρ για να διαλέξεις και που συνήθως ή το αμάξι θα σούρνεται ή θα καίει τα άντερά του. Είναι τίμιο γιατί ξέρεις ότι δεν παίρνεις ένα αμάξι που θα βάζει φωτιά στο δρόμο και τελικά διαπιστώνεις ότι μπορείς να ταξιδέψεις καλά με ελάχιστες υποχωρήσεις, αλλά πάνω απ' όλα είναι τίμιο γιατί εδώ και 6 χρόνια και 100.000 χλμ. που έχει κάνει, δεν έχει κάψει ούτε 1 λαμπάκι! Δεν έχει παίξει μια φορά το στροφόμετρο, όση ζέστη και να κάνει, όσα A/C και άλλα να έχεις αναμμένα, είναι τίμιο γιατί δεν χρειάζεται να πάρεις δάνειο για να το πας για service, γιατί δεν χρειάστηκε ποτέ να κάνεις δεύτερη προσπάθεια για να πάρει μπρος και γενικά ποτέ δεν σου δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να σε αφήσει στο δρόμο ή ότι κάτι τρέχει που θα χρειαστείς ένα καράβι λεφτά για να το φτιάξεις. Ωστόσο δεν ξέρω, και δεν θέλω να μάθω, τι θα γινόταν αν το παραπάνω ατύχημα γινόταν με αυτό το αυτοκίνητο.
Τέλος το τρίτο (δεύτερο πια) αυτοκίνητο είναι ένα Smart fortwo. Αυτό δεν το έχουμε και πολύ καιρό και έτσι δεν μπορώ να πω και πολλά για την αξιοπιστία του. Αυτό που ξέρω είναι πως στα 2 περίπου χρόνια έχει κάψει 3 φορές μπροστινά φώτα και αρκετές τα πίσω και αυτό δεν μου κάνει καθόλου καλή εντύπωση. Γενικά θα έλεγα πως μάλλον έχει πολύ κακή οδική συμπεριφορά παρά τα τόσα ηλεκτρονικά καλούδια, που σε συνδυασμό με το μικρό μεταξόνιο μάλλον σε μπερδεύουν την κρίσιμη στιγμή, και σε συνδυασμό και με την κατανάλωση που έχει και που για το μέγεθός του είναι αρκετά μεγάλη θα έλεγα πως δεν έχει καν λόγο ύπαρξης. Εγώ προσωπικά δεν το αγόρασα (το κέρδισα σε διαγωνισμό ο ...κωλόφαρδος) αλλά δεν υπήρξε τίποτα που να με πείσει ότι τουλάχιστον αξίζει τα λεφτά του. Βέβαια δεν σας κρύβω ότι γίνεται μάχη στο σπίτι για το ποιος θα το πάρει όταν θέλουμε να κινηθούμε στο κέντρο, αφού είναι απίστευτα βολικό και ξεκούραστο για τέτοιες διαδρομές με σταμάτα-ξεκίνα και γενικά ελίσσεται και παρκάρει πολύ εύκολα. Ωστόσο υπάρχουν κι άλλα μικρά αυτοκίνητα που νομίζω πως με χαμηλότερη τιμή παρέχουν περισσότερα χρήσιμα πλεονεκτήματα.

Κλείνοντας και για να μην παρεξηγηθώ, θέλω να υπενθυμίσω αυτό που έγραψα στην αρχή. Ότι δηλαδή δεν είναι τυχαίο που υπάρχουν τόσες εταιρίες που παράγουν τόσα διαφορετικά αυτοκίνητα. Και πως προσωπικά δεν υποστηρίζω και δεν απορρίπτω κανένα, γιατί στην ουσία το κάθε αυτοκίνητο έχει διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα όπως ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές ανάγκες, τσέπη και προτεραιότητες. Το μόνο που προσπαθώ να πω, είναι η προσωπική μου εμπειρία από κάποια μοντέλα ως ένα βήμα για να υπάρξει μια πιο πλήρης ενημέρωση των καταναλωτών για το τι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ προσφέρει το κάθε αυτοκίνητο και πως πριν αγοράσει κανείς αυτοκίνητο, θα πρέπει να σκεφτεί καλά το πώς και το πού θα το χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο, ώστε να αποφύγει τις παγίδες των καλοντυμένων πωλητών και των ιλουστρασιόν περιοδικών.
 
Χρονόπουλος Ανδρέας


Θα συμφωνήσουμε απόλυτα μαζί σας στο τελικό συμπέρασμα ότι ο καθένας έχει διαφορετικές ανάγκες και προτεραιότητες και με βάση αυτές πρέπει να κάνει την επιλογή του. Είναι κάτι που αποτελεί και τη βάση της δικής μας φιλοσοφίας κι έχει ...μαλλιάσει η γλώσσα μας να το λέμε (και να το γράφουμε), ειδικά σε όσους μας ρωτούν «εσείς τί θα παίρνατε;» για να κάνουν τη δική τους επιλογή. Και προσπαθούμε να εξηγήσουμε, πως δεν έχει σημασία τί θα παίρναμε εμείς, γιατί αυτό που είναι καλό για εμάς μπορεί να μην αρέσει σε εκείνους! Γι' αυτό και προσπαθούμε πάντα να αναφέρουμε όλα τα «υπέρ» και «κατά» των αυτοκινήτων, ώστε να βοηθήσουμε τον καθένα να κάνει την επιλογή του με βάση τις δικές του προτεραιότητες.
Επιτρέψτε μας όμως να επισημάνουμε, ότι δεν πρέπει να ισοπεδώνουμε την προσφορά του ειδικού Τύπου, μέρος του οποίου άλλωστε είμαστε κι εμείς, αν και «ηλεκτρονικοί» (και σωστά αναφέρετε στην αρχή της επιστολής σας «κάποια» περιοδικά και όχι «τα» περιοδικά). Παρ' όλο που θα συμφωνήσουμε μαζί σας πως δεν κάνουν όλοι καλά τη δουλειά τους (όπως συμβαίνει άλλωστε σε όλα τα επαγγέλματα) και πως υπάρχουν και αυτοί που δεν ενδιαφέρονται για ολοκληρωμένη ενημέρωση των αναγνωστών τους (πράγμα που άλλες φορές συμβαίνει γιατί δεν θέλουν να γίνουν δυσάρεστοι σε κάποιες εταιρείες και άλλες φορές απλώς γιατί υπάρχει αδιαφορία και έλλειψη επαγγελματισμού και γνώσεων).
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και εκείνοι που προσπαθούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους και να προσφέρουν έγκυρη ενημέρωση. Και είναι λάθος η άποψη που εκφράζετε ότι «η ανάλυση των μειονεκτημάτων ενός οχήματος θεωρείται δυσφήμιση και διώκεται ακόμα και ποινικά». Αν η αναφορά στα μειονεκτήματα είναι τεκμηριωμένη, η αποτελεί έκφραση γνώμης σε τομείς όπου δεν μπορεί να υπάρξει ποσοτική αξιολόγηση (π.χ. «η ανάρτηση δεν προσφέρει υψηλού επιπέδου άνεση», ή «ο θόρυβος του κινητήρα γίνεται ενοχλητικός» κλπ.) κανείς δεν μπορεί να ζητήσει τη δίωξη κανενός και κανένα δικαστήριο δεν θα θεωρήσει δυσφήμιση αυτό που είναι κατοχυρωμένο ως δικαίωμα του ειδικού Τύπου (και του Τύπου γενικότερα) σε όλες τις πολιτισμένες χώρες: την έκφραση γνώμης και την άσκηση κριτικής. Τη δουλειά αυτή την κάνουμε πάνω από 25 χρόνια, έχουμε ασκήσει κριτική σε πολλά μοντέλα κι εμείς και άλλοι συνάδελφοί μας, έχουμε αναφέρει πολλά μειονεκτήματα και ποτέ δεν απειληθήκαμε με μήνυση!
Από εκεί και πέρα, έχετε δίκιο ότι η αξιοπιστία (των αυτοκινήτων, αλλά και του Τύπου!) είναι σημαντικό θέμα για τον σημερινό αγοραστή κι ότι η εμπειρία άλλων ιδιοκτητών και οδηγών αυτοκινήτων είναι πολύτιμη. Γι' αυτό άλλωστε έχουμε αυτές τις σελίδες, όπου μπορεί ο καθένας να αναφέρει ελεύθερα τις εμπειρίες και τις απόψεις του. Και όλες τις επιστολές που δεχόμαστε τις δημοσιεύουμε (αρκεί να μην είναι υβριστικές και συκοφαντικές!) Κι αυτό, όμως, μέρος της ύλης μας είναι τελικά, προσφορά δηλαδή του μέσου προς τους αναγνώστες του, κάτι που αποδεικνύει και την προσπάθειά μας για όσο το δυνατό πληρέστερη ενημέρωση. Άρα όποιος θέλει, μπορεί να προσφέρει τέτοια ενημέρωση. Το αν και πόσοι το κάνουν δεν έχουμε δικαίωμα να το πούμε εμείς, αλλά πρέπει να το κρίνετε εσείς οι αναγνώστες...


  UP