ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -C-

Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM - BMW 116d

Ρομάντζο ή λογική;         ..:: Σαββάτο, 31 Δεκεμβρίου 2016 ::..

Δύο από τις πιο ενδιαφέρουσες «οδηγικές» προτάσεις στη μικρομεσαία κατηγορία, με αύρα και αέρα από premium μοντέλα, κοντράρονται στις ντίζελ εκδόσεις τους με στόχο ένα νεανικό κοινό

Δυο κούκλες επάνω σε τροχούς, κυριολεκτικά. Από πού να αρχίσεις και που να τελειώσεις με αυτές τις δυο ευρωπαίες καλλονές. Η -πρεσβύτερη- Alfa διατηρεί τον έντονο χαρακτήρα και υπό προϋποθέσεις (η έκδοση με το ματ χρώμα και τις εντυπωσιακές σκουρόχρωμες ζάντες) μπορεί να επιβληθεί σε εξωτερική εικόνα, παρά τα χρονάκια της... Στην αντίπερα όχθη, η «μπέμπα» διατηρεί χαμηλότερους σχεδιαστικούς τόνους, τηρώντας πιστά το δόγμα «πολύ μέταλλο λίγο κρύσταλλο», χαμηλό κέντρο βάρους αλλά και μια συγκεκριμένη εταιρική ταυτότητα. Το θέμα είναι πως και οι δύο έχουν έντονη προσωπικότητα. Η αδιαφορία δεν κατοικεί εδώ...

Εσωτερικά
Στη σειρά 1 ανήκουν οι εντυπώσεις από το απέριττο σχεδιαστικά και άκρως οδηγοκεντρικό περιβάλλον στο εσωτερικό. Η Alfa είναι αυτή που ακολουθεί οριακά και σε ευρυχωρία την μικρή BMW, αν και η αίσθηση των επιβατών και στα δυο αυτοκίνητα είναι παραπλήσια. Εδώ δεν έχουμε πρακτικές ανησυχίες, όσο επιβολή του στιλ που δίνει και το στίγμα στο καθένα ξεχωριστά. Περισσότερα μικροαντικείμενα στην καμπίνα χωράει η 116d, όπως και περισσότερες αποσκευές στο χώρο αποσκευών. Μικρή σημασία έχουν αυτά για δυο μηχανές οδήγησης με αναγνωρισμένη στάμπα. Η θέση οδήγησης δείχνει τη γαλανόλευκη προπέλα, γιατί κάθεσαι χαμηλά και θα βρεις ευκολότερα την ιδανική στάση σώματος και χεριών σε σχέση με την Giulietta, που κάθεσαι λίγο ψηλότερα, ωστόσο, θα βρεις κι εδώ την ιδανική θέση οδήγησης. Η σειρά 1 επιθυμεί να σε μυήσει περισσότερο, πριν καν πατήσεις το μπουτόν εκκίνησης. Ποιοτικά θεωρείται αυτονόητο πως η BMW κερδίζει με διαφορά, λόγω και της ηλικίας πλέον της Giulietta, κάτι που δεν κρύβεται στο διάκοσμο, στην εργονομία αλλά και στα υλικά.

Η Alfa τιμάται 20.720 ευρώ. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει 6 αερόσακους, σύστημα ελέγχου ευστάθειας VDC με ηλεκτρονικό έλεγχο διαφορικού (e-Q2) και σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης στις ανηφόρες (Hill Ηolder), σύστημα επιλογής της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου (DNA), κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός-πίσω, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς και θερμαινόμενους καθρέφτες, ραδιο-CD με 6 ηχεία, θύρα USB, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα Start&Stop και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Αντίστοιχα, η 116 d ξεκινά από τα 26.850 ευρώ, υιοθετώντας και αυτή πλούσιο εξοπλισμό ασφάλειας και άνεσης, αλλά χωρίς ρεζέρβα (η Alfa έχει ρεζέρβα ανάγκης). Οι Γερμανοί είναι συνήθως ακριβότεροι, αλλά εδώ η διαφορά στις βασικές τιμές είναι σημαντική.
Στις στενόχωρες καμπίνες η οδηγοκεντρική σχεδίαση φωνάζει από μακριά, με την BMW να προηγείται σε ποιότητα
Κινητήρες-κιβώτια
Κάτω από τα καπό δεσπόζουν σύγχρονες μονάδες πετρελαίου. Η 116d είναι 3κύλινδρη με 1,5 λίτρο χωρητικότητας, ισχύ 116 ίππους και 26,5 kgm ροπής. Ο αντίπαλός της, χρησιμοποιεί ένα πετρελαιοκινητήρα 1,6 λίτρων, 120 ίππων με 32,5 kgm ροπής. Γίνεται αντιληπτό πως η Giulietta μπορεί να κινηθεί αρκετά σβέλτα, ενώ ακόμα καλύτερα τα καταφέρνει στην επιλογή «Dynamic» του συστήματος DNA, που δίνει πιο σπορ χαρακτήρα και στον ντίζελ, με πιο άμεση απόκριση και πιο «γεμάτη» λειτουργία, που μεταφράζεται και σε ελαφρά καλύτερες επιδόσεις. Ωστόσο σε επίπεδο αίσθησης ο κινητήρας της BMW τελικά, όχι μόνο δεν δείχνει να υστερεί, αλλά δεν έχει και το αναμενόμενο «χάντικαπ» στη λειτουργία, παρά την απουσία του τέταρτου κυλίνδρου. Επιπρόσθετα, είναι σαφώς λιγότερο λαίμαργος σε καύσιμο από τον αντίστοιχο της Giulietta (6,5 με 7,0 έναντι 7,2 με 8,5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα). Και τα δυο αυτοκίνητα χρησιμοποιούν προαιρετικά αυτόματα κιβώτια (αυτόματο με 8 σχέσεις για την BMW, ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη με 6 σχέσεις για την Alfa). Η 116d έχει εδώ ένα πλεονέκτημα, με 2 περισσότερες σχέσεις που επιτρέπουν καλύτερη εκμετάλλευση του μικρού κινητήρα, γι' αυτό και τελικά έχει και χαμηλότερη κατανάλωση, παρά το γεγονός ότι το κλασικό αυτόματο κιβώτιό της (που δεν υστερεί σε ταχύτητα αλλαγών) έχει μεγαλύτερες μηχανικές απώλειες λόγω του μετατροπέα ροπής σε σχέση με τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη σαν αυτό της Alfa.

Οδηγώντας
Το άριστα ζυγισμένο πλαίσιο της 116d (ισόποση κατανομή βάρους, 50:50) σε συνδυασμό με την εξαιρετική ανάρτηση και το ακριβές σύστημα διεύθυνσης με το ιδανικό βάρος ανεξαρτήτως γωνίας στροφής, δημιουργούν ένα ελκυστικό οδικό προφίλ. Το μοναδικό που λείπει για να δέσει το γλυκό, είναι περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα. Ας είναι βέβαια καλά η πλούσια ροπή που σε γεμίζει κάθε στιγμή και δεν σε αφήνει ανικανοποίητο. Σε γενικές γραμμές η ουδετερότητα αποτελεί τον κανόνα σε κάθε είδους στροφή, παρά την πίσω κίνηση. Απέναντι, η επίσης «αθλητική» Giulietta, στο τιμόνι της οποίας νιώθεις πως πρόκειται για μια «πραγματική» Alfa στην πίεση, πιστή στην παράδοση και τις αξίες της μάρκας. Το κράτημα είναι εξαιρετικό, η υποστροφή στο όριο προοδευτική, οι αντιδράσεις γενικά πολύ προβλέψιμες, ενώ αν επιδιώξεις την πρόκληση υπερστροφής αφήνοντας το γκάζι, το VDC στην επιλογή «Dynamic» λειτουργεί διαφορετικά απ' ότι στη «νορμάλ» ρύθμιση, αφήνοντας το αυτοκίνητο ν' αρχίσει πρώτα να «διορθώνει» και επεμβαίνοντας προοδευτικά αμέσως μετά αν χρειαστεί, ώστε να μην κάνει... λοβοτομή στη σπορ οδήγηση. Επιπλέον, στην επιλογή «Dynamic», σφίγγει το τιμόνι, βελτιώνεται η απόκριση του κινητήρα και αλλάζει η ρύθμιση του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη με τη λογική ενός σπορτίφ αυτοκινήτου, αυτό τις αφαιρεί κάποιους πόντους πολιτισμού στην κύλιση και την άνεση, τομείς στους οποίους η BMW είναι καλύτερη και λόγω νοοτροπίας και λόγω ηλικίας. Η Ιταλίδα έχει επίσης επικοινωνιακό τιμόνι όπως και η BMW, ενώ εμφανίζει ένα πιο «ζωντανό» μπροστινό μέρος που σε βάζει στην πρίζα να αυξήσεις ρυθμό σε δρόμους με απανωτές στροφές. Τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης είναι ο κανόνας και στα δυο αυτοκίνητα, όπως επίσης και τα δυνατά φρένα, με την BMW στα τελευταία να είναι ένα κλικ πιο μπροστά.
Δυο διαφορετικές σχολές στο δρόμο, με σημαία το πολύ καλό στήσιμο και τις σπορτίφ ανησυχίες
Συμπέρασμα
Αναντίρρητα, οι καλύτερες σπορ premium επιλογές στην κλάση C. Έχουν τον τρόπο να σε κάνουν να νιώσεις όμορφα πίσω από το τιμόνι τους, να σε ξεσηκώσουν ανεξαρτήτως ηλικίας, κοινωνικής θέσης, διάθεσης. Ισχυρές προσωπικότητες, παρ' ότι βρίσκονται στη βάση μιας πολύ δυνατής γκάμας, η κάθε μια ξεχωριστά. Η BMW κερδίζει την παρτίδα, γιατί γαρνίρει το σπορ πακέτο της με περισσότερο σύγχρονο πολιτισμό, με εκείνο το ραφινάρισμα που δεν θα απογοητεύσει όποιον την επιλέξει και για τις καθημερινές απλές μετακινήσεις. Η Alfa Romeo επιμένει πιο παραδοσιακά και μονότονα στον όρο «σπορ», αλλά πιθανότατα θα σε κουράσει περισσότερο, δείχνοντας μάλιστα και την ηλικία της, είτε με τα πλαστικά στην καμπίνα, είτε με την άνεση συνολικά. Το θέμα είναι βεβαίως, ότι υπάρχει και μία διαφορά τιμής, που είναι πολύ σημαντική...
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
Η GIULIETTA ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Ζωντάνια μπροστινού συστήματος
- Τιμή αγοράς
- Ροπή κινητήρα
Η 116d ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Ποιότητα κατασκευής
- Άνεση-ποιότητα κύλισης
- Κατανάλωση
- Αυτόματο κιβώτιο (έξτρα)

  UP