ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -C-

Seat Leon 1.0 TSI - Seat Leon 1.6 TDI

Η ανατροπή         ..:: Σαββάτο, 27 Αυγούστου 2016 ::..

Δύο μέλη της οικογένειας Leon κονταροχτυπιούνται πάνω στο φλέγον δίλημμα της εποχής, βενζίνη ή ντίζελ και η απάντηση θα αιφνιδιάσει πολύ περισσότερο εκείνους που θεωρούσαν εξαρχής δεδομένο το αποτέλεσμα

Σε όλες τις γενιές του κοιτούσε την κατηγορία από μια σχετική απόσταση. Παρ' ότι οι άμεσοι γερμανοί συγγενείς του μονοπωλούσαν τις πωλήσεις και τις συνειδήσεις, το Leon έκανε επιστήμη την αθλητική όψη και δράση, στοχεύοντας στους νέους. Η τελευταία γενιά, χωρίς να ξεφεύγει από τον πιο πάνω κανόνα, έστριψε ελαφρώς προς λίγο μεγαλύτερο κοινό, στοιχείο που διακρίνεις τόσο οπτικά, αλλά και ουσιαστικά, βρισκόμενος στο βολάν. Σαφώς και η γκάμα εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με τις κορυφαίες εκδόσεις επιδόσεων, το «κουπί» όμως σε όγκους πωλήσεων καλούνται να διαχειριστούν το βενζινοκίνητο 1000άρι των 115 ίππων και το ντίζελ 1.6 TDI των 110 ίππων. Αμφότερα, ντυμένα με μια κομψή, σύγχρονη περιβολή, που γλύκανε αρκετά την «αγριάδα» του παρελθόντος.

Εσωτερικό
Εδώ δεν συναντάμε διαφορές. Τόσο η έκδοση βενζίνης όσο κι εκείνη του πετρελαίου μοιράζονται το θετικό πρόσημο στους περισσότερους από τους τομείς αξιολόγησης. Ο νεανικός χαρακτήρας δεν απέτρεψε τους σχεδιαστές από την προσπάθεια ενίσχυσης της πρακτικότητας. Έτσι ερμηνεύονται οι πολύ καλοί χώροι για 4 επιβάτες (όχι τόσο για έναν 5ο πίσω, όμως, λόγω του ογκώδους «τούνελ» στη μέση), που θα μεταφερθούν και θα ταξιδέψουν άνετα. Παράλληλα, μεγάλος για την κατηγορία είναι και ο χώρος αποσκευών, με χωρητικότητα που φτάνει τα 380 λίτρα. Να απουσίαζε και το κάπως ψηλό «κατώφλι» φόρτωσης, το οποίο δυσκολεύει λίγο την τοποθέτηση αντικειμένων μεγάλου βάρους και όγκου, όλα θα ήταν καλύτερα. Ικανοποιητική είναι επίσης στο εσωτερικό η ύπαρξη χώρων για μικροπράγματα, ανοιχτών και κλειστών σχεδόν παντού. Η θέση οδήγησης είναι καλή και στα δυο αυτοκίνητα, προσφέροντας αρκετές ρυθμίσεις για να βρει ο κάθε οδηγός με ακρίβεια τη θέση που τον βολεύει και η γενική εργονομία αποπνέει γερμανική νοοτροπία με έμφαση στη λειτουργικότητα.

Η ποιότητα κατασκευής και υλικών είναι αψεγάδιαστη και τα μαλακά πλαστικά δείχνουν ότι έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή. Το ταμπλό πάντως είναι πιο λιτό από αυτό ενός Golf και γενικά το εργονομικό εσωτερικό του Leon είναι κάπως απλοϊκό, δίχως ευτυχώς λειτουργικούς συμβιβασμούς. Το Leon TSI του ενός λίτρου ξεκινάει από τα 16.950 ευρώ. Ο εξοπλισμός είναι πολύ πλούσιος και περιλαμβάνει ESP με hill holder και λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, 7 αερόσακους, σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων, αυτόματο κλιματισμό, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέφτες, cruise control, ηχοσύστημα με χειριστήρια στο τιμόνι, έγχρωμη οθόνη αφής, Bluetooth και θύρες SD, USB και Aux, ζάντες αλουμινίου και σύστημα Start-Stop. Η έκδοση Ecomotive στην οποία προσφέρεται, υιοθετεί χαμηλότερο ύψος ανάρτησης και κάποια αεροδυναμικά βοηθήματα για καλύτερη κατανάλωση. Το Leon 1.6 TDI των 110 ίππων ξεκινά από τα 18.500 ευρώ με λιγότερο πλούσιο πακέτο εξοπλισμού, που έχει απλό κλιματισμό, μονόχρωμη οθόνη στο ηχοσύστημα και δεν περιλαμβάνει hill holder και λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού στο ESP, cruise control, ρύθμιση καθίσματος οδηγού καθ' ύψος, δερμάτινο τιμόνι, Bluetooth και κεντρική κονσόλα με χώρο αποθήκευσης. Στην πραγματικότητα, λοιπόν, η διαφορά τιμής μεταξύ τους είναι μεγαλύτερη, αφού το χιλιάρι είναι καλύτερα εξοπλισμένο.
Τα υλικά στο εσωτερικό βελτιώθηκαν αισθητά, κανένα παράπονο από τους χώρους και την εργονομία
Κινητήρες-κιβώτια
Η έκπληξη έρχεται από τον μικρό βενζινοκινητήρα που δείχνει ευθέως τα δόντια του στον μεγαλύτερου κυβισμού ντίζελ, αφού πηγαίνει αέρα, διήνυσε πάνω από 700 χιλιόμετρα με ένα ρεζερβουάρ και δεν ξεπέρασε τα 6,7 λίτρα αμόλυβδης. Ο 3κύλινδρος 1.000άρης βενζινοκινητήρας των 115 ίππων τραβάει χωρίς κομπιάσματα από τις 1.000 σ.α.λ. και αποκρίνεται ικανοποιητικά στο γκάζι. Το 6άρι κιβώτιο εκτός από σωστό κούμπωμα διαθέτει και σωστή κλιμάκωση, με αποτέλεσμα να μπορείς να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τη ροπή των 20,4 kgm σε κάθε διαδρομή. Η ποιοτική αίσθηση του μικρού TSI, σε εκπλήσσει κάθε φορά που ανεβάζει στροφές σαν ηλεκτρικό μοτέρ και ξεχνάς με το τράβηγμά του πόσα κυβικά εκατοστά κρύβονται μπροστά σου.

Από την άλλη, ο κινητήρας ντίζελ των 1.6 λίτρων με τους 110 ίππους αποτελεί έναν από τους πολύ καλούς ντίζελ αυτής της κατηγορίας κυβισμού, που δεν προσφέρει μεν τη μέγιστη ισχύ στην κατηγορία αλλά, με επιλογή των μηχανικών του γερμανικού γκρουπ, την απόδοση της μέγιστης ροπής σε ευρεία περιοχή στροφών (25,5 κιλά από τις 1.500). Έχει, λοιπόν, πολύ καλή ροπή, καλή ευστροφία για ντίζελ και τελικά ανταποκρίνεται πολύ καλά στις ανάγκες του Leon, που μπορεί σε αυτήν την έκδοση να μην είναι αυτοκίνητο επιδόσεων, έχει όμως απολύτως ικανοποιητικές επιδόσεις για μικρομεσαίο αυτοκίνητο, προσπερνάει με ασφάλεια και μπορεί να οδηγηθεί με αρκετά «ζωντανούς» ρυθμούς αν το πιέσει ο οδηγός. Κερδίζει σε ρεπρίζ τον βενζινοκινητήρα λόγω της πλουσιότερης ροπής του, ειδικά όταν το στροφόμετρο σημαδεύει τις μεσαίες στροφές, ενώ παρά την πολύ καλή ηχομόνωση, χάνει μόνο στις λεπτομέρειες στην... ποιότητα του ήχου που εκπέμπει. Στον τομέα της κατανάλωσης κερδίζει στο νήμα τον βενζινοκινητήρα, κάτι που δίνει τα εύσημα στον τελευταίο για το λιτό βίο του σε επίπεδο καυσίμου (έχουν άλλωστε και οι δύο ακριβώς τις ίδιες εκπομπές CO2, στα 102 g/km). Πέραν από αριθμούς και επιδόσεις, ο κινητήρας βενζίνης του λίτρου είναι πιο ευχάριστος στην οδήγηση, συνεπικουρούμενος από το καλό (κλιμάκωση-κούμπωμα) 6άρι κιβώτιο (στο ντίζελ υπάρχει 5άρι). Δεν έχει νεκρές ζώνες, χαμηλά ή ψηλότερα και θυμίζει ηλεκτρικό μοτέρ. Από την άλλη ο ντίζελ υπερέχει σε ένα συγκεκριμένο φάσμα στροφών, όπου ξεδιπλώνει τις αρετές του.

Οδηγώντας
Γεγονός είναι πως το Leon έκανε μια μικρή στροφή προς το main stream ρεύμα της κατηγορίας, που αφήνει λίγο πιο πίσω το «σπορτίφ» χαρακτήρα για άλλες πιο οικογενειακές προτεραιότητες, με σημαία την φιλικότητα χρήσης για οποιονδήποτε κάθεται πίσω από το τιμόνι. Το τελευταίο σαν να έχασε κάτι από τη ζωντάνια που μας είχε συνηθίσει παραδοσιακά το Leon, στο βενζινοκίνητο μάλιστα δείχνει λίγο πιο ελαφρύ και «επιπόλαιο» σε σχέση με το ντίζελ. Το ρόλο τους εδώ παίζουν και οι διαστάσεις των τροχών, οπότε η εικόνα αλλάζει άρδην ανάλογα με το προφίλ των ελαστικών. Το ίδιο ισχύει και για τη ρύθμιση της ανάρτησης, μην ξεχνάμε πως εδώ έχουμε να κάνουμε με μικρομεσαία οικογενειακά τα οποία εστιάζουν στην οικονομία καυσίμου, στην άνεση, στην ευκολία χρήσης, αναδεικνύοντας ένα unisex οδηγικό χαρακτήρα. Σε δρόμο με στροφές, το TSI έχει μια ελαφριά αίσθηση, είναι άνετο, με εξαίρεση κάποιες μικρές αναπηδήσεις του πίσω ημιάκαμπτου άξονα στις εγκάρσιες λακκούβες, ιδίως όταν η ταχύτητα είναι χαμηλή. Υπό πίεση σου δίνει την απαραίτητη σιγουριά για να το εμπιστευτείς. Υποστρέφει όσο χρειάζεται για να σου υποδείξει το όριο και μπορεί να τοποθετηθεί με ευκολία. Στο ντίζελ αποκομίζεις μια πιο μεστή αίσθηση και λιγότερη προθυμία στην ευελιξία, κάτι λογικό, λόγω της διαφορετικής φιλοσοφίας και της αμιγώς πιο οικογενειακής υπόστασης. Συνολικά αν θέλεις να χαρείς περισσότερο την οδήγηση θα προτιμήσεις το 1000άρι, το οποίο θα τοποθετήσεις ευκολότερα στη στροφή και πιθανότατα θα παίξεις μαζί του, αν έχεις τη δυνατότητα. Το ντίζελ, με την εξίσου καλή κύλιση, προτιμά να ακολουθεί την τροχιά με τον εμπρός άξονα να φέρει περισσότερο βάρος και να την ανοίγει μόνο σε ακραίες συνθήκες. Το TDI παίρνει ένα μικρό προβάδισμα και στη λειτουργία των φρένων, σε ότι αφορά στην αίσθηση του μεσαίου πεντάλ.
Εάν θέλεις ένα πιο παιχνιδιάρικο χαρακτήρα, επιλέγεις TSI, εάν ταξιδεύεις συχνότερα και δεν πολυνιάζεσαι, τότε TDI
Συμπέρασμα
Ιστορική νίκη της έκδοσης βενζίνης έναντι του πετρελαίου. Φθηνότερο, ταχύτερο (από στάση), πιο «ζωντανό» στην πράξη, δεν άφησε καν το πλεονέκτημα της αισθητά χαμηλότερης κατανάλωσης στο ντίζελ. Ασφαλώς κανείς δεν θα βγει χαμένος όποιο από τα δύο και να επιλέξει, αλλά όταν αναφερόμαστε σε Leon, δεν υπάρχει πια εκείνο το ακράδαντο επιχείρημα, ώστε να προτιμήσεις ξεκάθαρα το πετρέλαιο. Το TSI τα κατάφερε...
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet
ΤΟ LEON 1.0 TSI ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Επιδόσεις
- Τιμή αγοράς
- Εξοπλισμό
- Κιβώτιο με έξι σχέσεις
ΤΟ LEON 1.6 TDI ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:

- Ροπή κινητήρα
- Άνεση στο ταξίδι
- Κόστος καυσίμου

  UP