ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -B-

Alfa Romeo MiTo QV - Mini Cooper S

«Φωτιά» στα τέσσερα μέτρα         ..:: Παρασκευή, 24 Απριλίου 2015 ::..
Δυο αυτοκίνητα φτιαγμένα για τον πραγματικό οδηγό, με ταμπεραμέντο και προσωπικότητα, σκιαγραφούν χαρακτηριστικά, το πως πρέπει να είναι σήμερα φτιαγμένο ένα μικρό σπορ αυτοκίνητο, με δόσεις νοσταλγίας από το χθες, αλλά και τεχνολογία του αύριο...

Δυο καρποί της αμαρτίας σε συμπαγή συσκευασία! Στις μέρες μας σπάνια θα βρείτε το λογότυπο «GTI» που έδινε και έπαιρνε τις προηγούμενες δεκαετίες. Όσο και αν οι εποχές έχουν αλλάξει, δεν μπορεί κανείς να μην αναγνωρίσει πως οι συγκεκριμένοι κατασκευαστές τιμούν και σέβονται το παρελθόν τους (η ονοματολογία το αποδεικνύει, QV από τη μια, Cooper S από την άλλη), παρ' ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει επιφέρει πλέον κοσμογονία. Για παράδειγμα, δεν νοείται στο απώτερο παρελθόν ένα σπορ αυτοκίνητο να επιστρατεύει αυτόματο κιβώτιο στα σωθικά του. Τώρα όχι μόνο το χρησιμοποιεί, αλλά πολύ περισσότερο, ποντάρει επάνω του για καλύτερες επιδόσεις και μεγαλύτερη δράση. Εννοείται πως τα σημερινά αυτόματα κιβώτια έχουν εξελιχθεί τόσο, που δεν έχουν την παραμικρή σχέση με το χθες.

Ένα άλλο σημείο εξέλιξης είναι ο καταλυτικός ρόλος της σύγχρονης ηλεκτρονικής. Στην Alfa έχουμε το σύστημα DNA και στο Mini το αντίστοιχο Sport. Και στις δυο περιπτώσεις, τα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε «όπλα» με τη χρήση ενός διακόπτη. Είναι εντυπωσιακό το πόσο μπορείς να μεταβάλλεις χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως το βάρος του τιμονιού, η απόκριση του γκαζιού, η ρύθμιση του κιβωτίου, με μια απλή κίνηση. Σε επίπεδο εικόνας οι δυο αντίπαλοι διατηρούν το προνόμιο να ξεχωρίζουν παρασάγγας από τα «αθώα» αδέλφια τους. Τόσο η MiTo QV, όσο και το Cooper S γίνονται εύκολα συλλέκτες βλεμμάτων, σε βαθμό ντελίριου. Κάτι η ιδιαίτερη απόχρωσή τους, κάτι οι μεγάλοι τροχοί με τις εντυπωσιακές ζάντες, ε, δεν θέλει και πολύ προκειμένου να ξεσηκωθούν τα πλήθη...

Εσωτερικά
Μπαίνοντας στο εσωτερικό της Alfa μεμιάς σου τραβάει την προσοχή η επένδυση «carbon look» στο επάνω μέρος του ταμπλό, αλλά και το μαύρο δέρμα με τις άσπρες ραφές στις επενδύσεις των καθισμάτων. Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται πλέον το στάνταρ σύστημα infotainment Uconnect με οθόνη αφής 5,0 ιντσών, το οποίο θα το θέλαμε περισσότερο χρηστικό όσον αφορά τη δυνατότητα πλοήγησης που προσφέρει. Η ποιότητα των υλικών καθώς και η συναρμογή τους είναι καλή, χωρίς αμφότερες να φτάνουν στα επίπεδα του Mini. Κατά τα άλλα, οι χώροι είναι ένα «κλικ» καλύτεροι (μαζί με την πρόσβαση στο πίσω κάθισμα) συγκριτικά με το Mini, με τους αποδεκτούς συμβιβασμούς που αναπόφευκτα δημιουργεί η «κουπέ» σχεδίαση. Εκεί που ξεκάθαρα υστερεί η MiTo απέναντι στο Cooper S, είναι στους χώρους για μικροαντικείμενα, δεν διαθέτει καν τους στοιχειώδεις προκειμένου να ακουμπήσεις οτιδήποτε! Από πλευράς εργονομίας και τα δυο επιδέχονται κριτική και ενστάσεις, κάτι όμως που οι νέοι κυρίως οδηγοί θα ξεπεράσουν σχετικά γρήγορα. Η θέση οδήγησης στην Alfa είναι καλή, οι ρυθμίσεις καθίσματος και τιμονιού είναι αρκετές για να βρεις τη θέση που σε βολεύει, το κάθισμα στηρίζει αρκετά καλά το σώμα, αλλά και πάλι, με ζητούμενο τη σπορ αίσθηση, η χωστή «πολεμίστρα» του Mini εξιτάρει περισσότερο τους θιασώτες της γρήγορης οδήγησης, προσφέροντας την αίσθηση ότι κάθονται ακόμη πιο κοντά στο δρόμο με όλα τα απαραίτητα τριγύρω τους. Παρόμοια στενότητα με τους εσωτερικούς πίσω χώρους επικρατεί και στους χώρους αποσκευών, με τη MiTo να προηγείται αισθητά σε διαθέσιμα λίτρα χωρητικότητας (270 έναντι 211).

Η τιμή της MiTo QV είναι 22.800 ευρώ (20.840 ευρώ με απόσυρση), με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει το VDC με hill holder και λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, 7 αερόσακους, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, το σύστημα επιλογής της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου DNA, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ράδιο-CD με χειριστήρια στο τιμόνι, υπολογιστή ταξιδιού, ζάντες αλουμινίου, σύστημα Start & Stop κλπ. Η τιμή του Cooper S χωρίς το αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων της δοκιμής μας, αλλά με το χειροκίνητο 6άρι, ξεκινάει από 25.900 ευρώ (23.702 ευρώ με το όφελος της απόσυρσης), λογικά τσιμπημένη λόγω κυβισμού, με πλούσιο εξοπλισμό (6 αερόσακοι, ESP, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί και θερμαινόμενοι καθρέφτες, κλιματισμός, ράδιο-CD με θύρα USB, ένδειξη απώλειας πίεσης ελαστικών κλπ.) Από εκεί και πέρα, ό,τι πληρώνεις παίρνεις. Το δικό μας, για παράδειγμα, με τις έξτρα 17άρες ζάντες (οι 16άρες είναι στάνταρ) και το νέο αυτόματο κιβώτιο, φλερτάρει με τις 30.000 ευρώ. Γίνεται απόλυτα σαφές ότι, στο οικονομοτεχνικό κομμάτι, που αφορά στην αγορά αλλά και στην μετέπειτα χρήση και συντήρηση, η Alfa Romeo έχει τον πρώτο λόγο. Όχι μόνο λόγω της χαμηλότερης τιμής κτήσης, αλλά και του σαφώς χαμηλότερου τεκμηρίου που συνεπάγονται τα 1,4 λίτρα έναντι των 2,0 λίτρων του Mini. Όπως επίσης της μικρότερης ετήσιας ασφάλισης αλλά και των λιγότερων τελών κυκλοφορίας. Είναι καλό να τα έχουμε στο μυαλό μας αυτά, προτού παρασυρθούμε από τις δυνατότητες των δυο αυτοκινήτων στον (απαιτητικό) δρόμο.

Καλύτερη σε χώρους η MiTo και με ευκολότερη πρόσβαση πίσω, ενώ το Mini υπερτερεί σε ποιότητα και σπορ θέση οδήγησης

Κινητήρες-κιβώτια
Ο ψυχωμένος 1400άρης με τους 170 (στις 5.000 στροφές) ολοζώντανους ίππους της MiTo αποτελεί την υπέρβαση εδώ. Η έκρηξη, το βάθος, ο ήχος, το πώς συμπεριφέρεται σε εκείνα τα σημεία της καμπύλης που εσύ προτιμάς, σε κάνουν να απορείς πώς από μόλις 1,4 λίτρα μπορείς να αντλήσεις τόσα πολλά εντυπωσιακά στοιχεία. Η «νορμάλ» ρύθμιση προσπαθεί να κρατήσει τα προσχήματα της λογικής, οι λάτρεις της βενζίνης όμως δεν θα αργήσουν να ενεργοποιήσουν το DNA στην επιλογή Dynamic, όπου η μικρή QV είναι απολαυστικά γεμάτη παντού, από το πρώτο έως το τελευταίο αποτύπωμα του παπουτσιού σας στο δεξί μεταλλικό πεντάλ (0-100 σε 7,5'', τελική 219 χλμ./ώρα). Η ροπή (25,5 kgm στις 2.500 σ.α.λ.) ξεχειλίζει από τα ελαστικά της και αναζητά ανωφέρειες για να αποδείξει πόσο αποτελεσματικά μπορεί να ωθήσει το καλλίγραμμο κορμί της. Μοναδικό τίμημα αν ξεχαστείς και παρασυρθείς από ενθουσιασμό είναι η κατανάλωση, η οποία μπορεί να σημαδεύει συχνά πάνω από τα 9,6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Η ύπαρξη του αυτόματου κιβωτίου TCT στην αυτόματη λειτουργία, παρουσιάζει ορισμένες φορές υστέρηση κατά την αλλαγή των ταχυτήτων, διατηρώντας αναίτια την ίδια σχέση.

Απέναντι στην παθιασμένη Ιταλίδα συναντάμε το... απόλυτο. Το Cooper S δεν διατηρεί το παραμικρό πρόσχημα, είναι πλέον δίλιτρο χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς πουθενά. Η αύξηση του κυβισμού αντικατοπτρίζεται και στην απόδοση, με την ιπποδύναμη να έχει πλέον σκαρφαλώσει στους 192 ίππους και τη ροπή να διατηρείται σταθερή στα 28,5 kgm. από τις 1.250 έως τις 4.750 σ.α.λ. Μάλιστα για ελάχιστα δευτερόλεπτα μπορεί να αγγίξει τα 30,6 kgm στη διαδικασία overboost. Τα 6,8'' για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση καθώς και τα 235 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια ελπίδας στη MiTo. Η επιτάχυνση είναι διαρκής, ο δείκτης του ταχύμετρου ξεπερνά σε ρυθμό εκείνον του στροφόμετρου και το αυτόματο κιβώτιο αλλάζει αστραπιαία τις έξι σχέσεις του. Εύκολα παρασύρεσαι και ρίχνεις εξίσου γρήγορα τη στάθμη της αμόλυβδης στο ρεζερβουάρ. Μια μέση κατάσταση με συνδυασμό χρήσης, αποκάλυψε 10,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Οδηγώντας
Έχεις ήδη προτιμήσει την επιλογή Dynamic στη MiTo που σφίγγει το τιμόνι και αλλάζει τη λειτουργία του VDC, οπότε το αυτοκίνητο γίνεται «πραγματική» Alfa, το τιμόνι του σου περνάει ανά πάσα στιγμή πληροφορίες για τη... σχέση των τροχών με το οδόστρωμα και μεταβιβάζει με αντίστοιχη σαφήνεια τις εντολές σου. Το κράτημα είναι εξαιρετικό, οι αντιδράσεις προοδευτικές και ρυθμίσιμες για όποιον το λέει η ψυχή του και η συνολική συμπεριφορά ακριβής και επικοινωνιακή. Την MiTo ούτως ή άλλως δεν την βαρύνουν τα κιλά, ούτε την εμποδίζει ο όγκος να κινηθεί ταχύτατα και να ακολουθήσει πιστά σπορτίφ γραμμές που της υποδεικνύεις. Σε κάθε περίπτωση, το VDC βεβαίως εξακολουθεί να είναι εκεί και να ελέγχει την κατάσταση, ενώ αν το θελήσεις, μπορείς να δημιουργήσεις και κάποια αρχικά στάδια υπερστροφής, να προλάβεις να χαρείς και να παίξεις προτού τα ηλεκτρονικά θέσουν τέλος στη διαδικασία. Το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό e-Q2, αλλά και το σύστημα ελέγχου ευστάθειας VDC διορθώνουν διακριτικά κάθε υποστροφικό φαινόμενο στην υπερβολή, κάνοντας τη να κινείται γρήγορα σε κάθε διαδρομή.

Κατεβαίνεις από την Alfa και επιβιβάζεσαι στο Mini. Το Cooper S είναι σχεδόν αποκύημα της φαντασίας σου, με ασκήσεις χειρουργικής ακρίβειας στις κινήσεις του και στις απανωτές αλλαγές κατεύθυνσης, σε τροφοδοτεί διαρκώς με μπόλικη επιτάχυνση και σε δοκιμάζει ξεδιάντροπα σε αντιδράσεις εγρήγορσης ανά πάσα στιγμή. Το Mini πυρπολεί τον εγκέφαλο και το υποσυνείδητό σου συνεχώς με πληροφορίες, συλλαμβάνεις τον εαυτό σου να έχει «τσιτώσει» και να προετοιμάζεται για την επόμενη στροφή. Το "feedback" θυμίζει ένα μεγάλο ηλεκτρονικό καρτ που υλοποιεί άμεσα και χωρίς αντιρρήσεις τις διαταγές του οδηγού. Επιταχύνει σαν δαίμονας, στρίβει λες και πατά σε ράγες, γίνεται ένα με τις (παράλογες) ορέξεις που γεννά ο εγκέφαλος.


Στο δρόμο, η MiTo σε ελκύει με τη ζωντάνια της, προσφέρει εναλλακτικές επιλογές ελέω "DNA", ενώ το Cooper S είναι το απόλυτο όπλο

Τα φρένα και στα δυο αυτοκίνητα είναι δυνατά και επαρκή για τόσους ίππους, αν και μετά από βαρβαρότητες εμφανίζουν φυσιολογικά σημάδια κόπωσης και μια εντύπωση πως δεν επαρκούν για να χαλιναγωγήσουν τόση ορμή. Πλαίσιο, σύστημα διεύθυνσης και κιβώτιο, βρίσκονται σε δικό τους επίπεδο στο Mini, με τη μικρή Alfa να παρακολουθεί τα δρώμενα με το δικό της «ρομαντικό» τρόπο. Εννοείται πως η άνεση δεν αποτελεί το ισχυρό σημείο κανενός σπορ αυτοκινήτου και δεν αποτελεί ούτε εδώ εξαίρεση (και για τα δυο αυτοκίνητα). Κάθε αναφορά σε αυτή, μας αποπροσανατολίζει από το στόχο!

Συμπέρασμα

Μόνο όταν γίνεις μέρος αυτού του καλορυθμισμένου και αλάνθαστου παιχνιδιού που ονομάζεται Cooper S, είσαι πλέον σε θέση να αποφανθείς πως το στέμμα του απόλυτου σπορ hatch νέας εσοδείας, του ανήκει δικαιωματικά. Αρκεί να βιώσεις μια αστραπιαία αλλαγή στο κιβώτιο-πολυβόλο, ακριβώς στον κόφτη στροφών με το ανάλογο ηχητικό κρεσέντο, να δεις τα πάντα γύρω σου να χάνονται σαν ταινία σε "fast forward", να αφουγκραστείς την ανάγκη της απόλυτης αυτοσυγκέντρωσης σε ότι κάνεις. Αυτό σημαίνει σπορ σήμερα. Εννοείται, πως όταν εισέλθουν στην εξίσωση, παράμετροι όπως η τιμή αγοράς και το κόστος συντήρησης, η αξιόμαχη MiTo αναπτερώνει τις ελπίδες της για διάκριση. Αν θέλουμε όμως να είμαστε απόλυτα ρεαλιστές, κρίνοντας μικρές πολεμικές μηχανές οδήγησης με απόλυτα κριτήρια, το Mini βρίσκεται στη δική του κλάση. Αλλά βέβαια, ειδικά στην Ελλάδα με το σύστημα φορολογίας των «κυβικών», αυτό το ανεβάζει και σε άλλη κλάση οικονομικά...
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


Η MiTo QV ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Τιμή αγοράς
- Κόστος χρήσης
- Χώρο αποσκευών

ΤΟ COOPER S ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Επιδόσεις
- Σπορ συμπεριφορά
- Premium κατασκευή


  UP