ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -C-

Peugeot 308 1.6 e-HDi - Seat Leon 1.6 TDI

Διαξιφισμοί         ..:: Σαββάτο, 30 Αυγούστου 2014 ::..
Δύο αυτοκίνητα με παραπλήσια φιλοσοφία, ευρωπαϊκά μικρομεσαία οικογενειακά με οδηγοκεντρικό χαρακτήρα συν όλα τα υπόλοιπα, διεκδικούν μερίδιο αγοράς στη σημαντικότερη, αλλά και πιο ανταγωνιστική κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς

Η κλάση C, αυτή των πεντάθυρων χάτσμπακ οικογενειακών αυτοκινήτων δηλαδή, καταλαμβάνει στην Γηραιά Ήπειρο ένα μεγάλο κομμάτι από την πίτα πωλήσεων. Ο όρος μάχη είναι κυριολεκτικά πολύ κομψός για το τί γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο στη συγκεκριμένη κατηγορία. Στη δική μας νότια γωνιά, η οικονομική κρίση χαμήλωσε κι άλλο τον πήχη και τις προσδοκίες μας, ρίχνοντας στη δεύτερη κατά σειρά θέση στις προτιμήσεις των συμπολιτών μας (προς όφελος των σούπερ μίνι) την συγκεκριμένη κατηγορία, που εξακολουθεί πάντως να παραμένει πολύ σημαντική και ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Τα νέα 308 και Leon, κρατούν χαμηλούς τόνους σε ό,τι αφορά τις προωθητικές ενέργειες των εταιρειών τους, ωστόσο είναι βέβαιο πως μπορούν να διεκδικήσουν υψηλές θέσεις στην κατάταξη των πωλήσεων, αλλάζοντας στερεότυπα και προκαταλήψεις που κυριαρχούν εδώ και καιρό. Και τα δυο φλερτάρουν με τις σπορτίφ αναφορές μιας κατηγορίας που έχει «παρασοβαρέψει» τον τελευταίο καιρό, κοιτώντας ακόμη ψηλότερα.

Εσωτερικά
Με μια πρώτη ματιά στο εσωτερικό του 308, έχουμε άλματα αντί για βήματα στους τομείς της ποιότητας των υλικών, του φινιρίσματος αλλά και της premium αίσθησης. Αφήνεις το οπτικό σκέλος και περνάς στο πρακτικό. Ακουμπάς δηλαδή το χέρι σου σε όλο το μήκος του ταμπλό και καταλαβαίνεις από την αφή πως έχεις να κάνεις με μαλακό αφρώδες ακριβό υλικό. Η σχεδίαση ορίζεται από το μικρό βολάν και τα πολύ ιδιαίτερα όργανα (το αναλογικό στροφόμετρο μετρά ανάποδα, από δεξιά προς τα αριστερά) που είναι τοποθετημένα πάνω από αυτό. Στην κεντρική κονσόλα δεσπόζει η οθόνη αφής η οποία ενσωματώνει πολύ έξυπνα και εργονομικά τα τρία σύμβολα για τις χρήσιμες λειτουργίες του κλιματισμού του ηχοσυστήματος αλλά και του υπολογιστή ταξιδιού με όλα τα απαραίτητα για το αυτοκίνητο. Η θέση οδήγησης είναι καλή για κάθε σωματότυπο και οι θήκες για τα μικροαντικείμενα βολικές παρότι ρηχές. Γι' αυτό άλλωστε υπάρχει κανονικό ντουλάπι σε χωρητικότητα στα δεξιά και όχι ένα αντίστοιχο διακοσμητικό που συναντάμε σε πολλά καινούργια αυτοκίνητα και φιλοξενεί μόνο τα έγγραφα του αυτοκινήτου. Τα άνετα καθίσματα είναι σήμα κατατεθέν της Peugeot και πολύ χρήσιμα στα πολύωρα ταξίδια. Σε ό,τι αφορά στους χώρους, το 308 ικανοποιεί μια όχι ιδιαίτερα απαιτητική οικογένεια, αλλά στο διαθέσιμο «αέρα» για τα πόδια των πίσω επιβατών, περιμέναμε περισσότερα, αν θέλουμε να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς. Στο χώρο αποσκευών, τα 420 διαθέσιμα λίτρα απαγορεύουν στον οποιοδήποτε να εκφράσει παράπονο. Το γνωστό γερμανικό εσωτερικό του Leon από την άλλη, έχει περισσότερους χώρους για μικροπράγματα, είναι όμορφο και καλοφτιαγμένο, κι αυτό με μαλακά υλικά και πιο εύκολο σε επίπεδο εργονομίας. Από χώρους τώρα μην περιμένετε μεγάλες διαφορές, ωστόσο, το Leon είναι πιο ευρύχωρο για τους πίσω επιβάτες, όχι όμως και για τις αποσκευές, ενώ παράλληλα δείχνει να είναι πιο λειτουργικό σε καθημερινή βάση.

Το 308 με τον πετρελαιοκινητήρα των 115 ίππων κοστίζει 22.250 ευρώ (18.820 ευρώ με απόσυρση), τιμή εύγευστη αφού συνδυάζεται με πλούσιο εξοπλισμό. Ο τελευταίος περιλαμβάνει 6 αερόσακους, ESP με Hill Assist, πίσω φώτα LED, αυτόματη λειτουργία προβολέων και υαλοκαθαριστήρων, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, προβολείς ομίχλης, τέσσερα αυτόματα σε λειτουργία ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικούς και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέφτες, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, σύστημα multimedia με οθόνη αφής 7 ιντσών και ζάντες αλουμινίου 16''. Το Leon απαιτεί 19.600 ευρώ (17.670 με απόσυρση), αρκετά λιγότερα δηλαδή από το 308. Η πρώτη τιμή συνοδεύεται από ESP, 6 αερόσακους, πλήρες ηλεκτρικό πακέτο, ζάντες 16 ιντσών, δερμάτινο τιμόνι και επιλογέα, κλιματισμό, υπολογιστή ταξιδιού και ηχοσύστημα με MP3. Δεν είναι εντύπωση πως το Peugeot δείχνει και είναι περισσότερο πολυτελές, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στην τιμή αγοράς, η οποία πάντως έχει αρκετά μεγάλη διαφορά από αυτή του ανταγωνιστή του. 

Και τα δυο εσωτερικά υιοθετούν μαλακά υλικά, πολύ καλή συναρμογή και τεχνολογικά άρτιο εξοπλισμό

Κινητήρες-κιβώτια
Στο 308 το σύνολο πετρελαίου των 1,6 λίτρων με τον άμεσο ψεκασμό, τους 115 ίππους στις 3.600 σ.α.λ. και τα 27,6 kgm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. κλέβει την παράσταση. Ιδιαίτερα ζωντανό και πρόθυμο, σπρώχνει το απόβαρο των 1.160 κιλών εύκολα και πρόθυμα κάθε φορά που ο σοφιστικέ δείκτης του στροφόμετρου σημαδέψει τον αριθμό 2. Με όποια σχέση κι αν έχεις επιλέξει στο σαφές εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο, που έχει σωστή κλιμάκωση χωρίς κενά και εξάρσεις, η επιτάχυνση είναι μεστή και άμεση. Η χροιά του ήχου είναι ευχάριστη και το ωφέλιμο εύρος σχετικά μεγάλο για ντίζελ κινητήρα. Οι προσπεράσεις είναι σε ημερήσια διάταξη, είτε σε αστικό είτε σε περιβάλλον ταξιδιού. Απέναντί του, τα πράγματα είναι λίγο πιο ταπεινά χωρίς αυτό να σημαίνει πως ο κινητήρας του Leon στερείται προσόντων, 105 ίπποι και 25,5 kgm ροπής είναι αυτά, καθόλου αμελητέες ποσότητες. Περισσότερο γραμμικός, ανεβάζει στροφές σαν ηλεκτρικό σύνολο, με την κλασική αίσθηση των ντίζελ που δεν έχουν τίποτα να σου δώσουν στο υψηλό εύρος περιστροφής. Η ροπή είναι ιδανική να μην καταφεύγεις στο πολύ καλό (πεντάρι) κιβώτιο, επιτυγχάνοντας μάλιστα και λίγο καλύτερη κατανάλωση συγκριτικά με τον κινητήρα του 308, ο οποίος, κακά τα ψέματα, σε προκαλεί περισσότερο να πατήσεις βαθιά το δεξί πόδι. Αμφότερα απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας.

Οδηγώντας
Η... απόκοσμη κύλιση είναι το πρώτο στοιχείο που αποκομίζεις στο 308. Ιδανικό φιλτράρισμα σε κάθε κακοτράχαλο οδόστρωμα, σωστή ηχομόνωση, έστω και με κάποια δυσάρεστα ηχητικά ακούσματα από την πίσω ανάρτηση στις εγκάρσιες ανωμαλίες. Πέραν αυτού, όσο ανεβάζεις ρυθμό τόσο πωρώνεσαι. Αναβαθμισμένη κύλιση, σωστή στήριξη των τροχών και μια κατευθυντικότητα η οποία αρνείται στους εμπρός τροχούς να ξεκολλήσουν από την άσφαλτο. Πλαίσιο για όσκαρ, ισορροπία για κολακείες και δεν θέλεις να αφήσεις από τα χέρια σου το μικροσκοπικό γαλλικό βολάν. Στις απανωτές στροφές το παιχνίδι είναι ατελείωτο, με το άμεσο και λαλίστατο τιμόνι να δίνει τον τόνο, το κιβώτιο να αλλάζει ευχάριστα τις σχέσεις και το σύνολο να ακολουθεί κάθε προσταγή. Τα φρένα είναι πάντα εκεί όποτε τα χρειαστείς και η ανάρτηση δίνει σεμινάρια συμπεριφοράς, χωρίς μάλιστα να είναι σφιχτή! Η διαδρομή της επιτρέπει κλίσεις ακόμη και σε φάσεις επιτάχυνσης/επιβράδυνσης. Αυτό όμως σε τίποτα δεν την εμποδίζει να συγκρατεί σωστά το αμάξωμα στην πίεση. Ενδεικτικό είναι πως και στα πιο κλειστά κομμάτια με εσκεμμένες τιμονιές, το 308 δεν έδειξε να κλονίζεται, πράγμα που μας αύξησε την αυτοπεποίθηση.

Το Leon από την άλλη, δείχνει περισσότερο ομοιογενές (πλατφόρμα Audi A3) και εστιασμένο στην ευκολία να κινηθεί γρήγορα ακόμη και από έναν οδηγό με λιγότερη εμπειρία. Το τιμόνι του μεταφέρει πληροφορίες, αλλά υπολείπεται σε βάρος και αίσθηση το αντίστοιχο του 308. Το Leon δεν διαμαρτύρεται πουθενά. Εκεί που το πας πηγαίνει, με πειθήνιο τρόπο. Μπορεί να μην είναι το πιο άνετο της κατηγορίας, μπορεί να μην έχει την καλύτερη ποιότητα κύλισης ιδίως σε «τσαλακωμένο» οδόστρωμα, αλλά με υψηλές ταχύτητες σε ανοιχτές καμπές η κατευθυντικότητα είναι ιδανική, ενώ, στο γεμάτο στροφές επαρχιακό δίκτυο αισθάνεσαι ότι τις μετατρέπει σε ευθείες, αντιδρώντας ουδέτερα σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις. Τα φρένα είναι δυνατά με καλή αίσθηση στο μεσαίο πεντάλ, κάτι που ισχύει και στο 308. Το πιο σημαντικό είναι ότι και τα δυο αυτοκίνητα είναι συμμετοχικά για τον οδηγό τους, με τους Γάλλους να κλείνουν το μάτι στους «μερακλήδες» και τους Ισπανούς να κάνουν μάγκες και τους μέτριους οδηγούς.


Tο 308 έχει ιδανική ισορροπία άνεσης - κρατήματος, ενώ το Leon ρίχνει το βάρος στον εύκολο χειρισμό

Συμπέρασμα
Χωρίς περιστροφές, το 308 είναι πιο ψαγμένο σαν αυτοκίνητο και τελικά καλύτερο συνολικά. Πέραν του ότι απογειώθηκε ποιοτικά στο εσωτερικό, απέδειξε στο δρόμο, πως οι Γάλλοι είναι πολύ σκληροί για να πεθάνουν στους τομείς της ανάρτησης και της ιδανικής συμπεριφοράς. Οριακά πιο σπορτίφ από το Leon, παρότι μαλακότερο σε ρυθμίσεις (άκουσον άκουσον), πιο άνετο, το 308 αποδεικνύεται και πιο ευχάριστο τελικά. Στο νήμα, ακολουθεί το Leon, το οποίο με τη σειρά του αντιπαραθέτει χώρους, ευχρηστία, και ένα σασί προερχόμενο από την Audi. Με καθαρά «αυτοκινητικά» κριτήρια η ψήφος είναι γαλλική, υπάρχει όμως και ο παράγοντας τιμή που μπορεί να μεταφέρει την επιλογή προς την ισπανική πλευρά για όποιους επιλέγουν με πιο ορθολογικά τεχνικοοικονομικά κριτήρια, γιατί η διαφορά κόστους είναι αρκετά μεγάλη για να περάσει απαρατήρητη.

Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


ΤΟ 308 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Τιμόνι
- Κιβώτιο (εξάρι)
- Χώρο αποσκευών
- Ποιότητα κύλισης - άνεση
- Επιδόσεις

ΤΟ LEON ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Χώρους πίσω επιβατών
- Ευκολία χρήσης
- Κατανάλωση
- Τιμή


  UP