Κάτω από τα καπό δεσπόζουν σύγχρονες τετρακύλινδρες μονάδες πετρελαίου 1,6 λίτρων. Στις μέρες της κρίσης οι ντίζελ κινητήρες είναι εκείνοι που καλούνται να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά και όντως το καταφέρνουν, κυρίως για δυο λόγους. Αφενός γιατί καταναλώνουν ελάχιστο καύσιμο (6 με 7 λίτρα ανά 100 χλμ. είναι ο κανόνας και για τους δύο) και αφετέρου γιατί με 26 περίπου κιλά διαθέσιμης ροπής από πολύ χαμηλά αμφότεροι, σπρώχνουν ιδανικά ένα απόβαρο της τάξης των 1.305 κιλών (ίδιο ονομαστικό βάρος!) Αν ψάχνουμε για ψιλά γράμματα μέσα σε τόσες ομοιότητες, θα διακρίνουμε μια ελαφρά υπεροχή στον ισχυρότερο κινητήρα της BMW (116 ίπποι έναντι 105), σε ότι έχει να κάνει με τη ζωντάνια στην απόκριση. Τα νούμερα των επιδόσεων είναι ταυτόσημα οπότε εξακολουθούμε να διυλίζουμε τον κώνωπα. Το μοτέρ του Α3 δείχνει λίγο πιο τραχύ στην ακουστική εξέταση, χωρίς όμως ποτέ να υπερβαίνει τα εσκαμμένα. Σύμμαχοι των πετρελαιοκινητήρων είναι δύο πολύ καλά χειροκίνητα κιβώτια έξι σχέσεων με αναμενόμενα μακριά κλιμάκωση (με τόση ροπή δεν χρειάζεται να επιβαρύνεις την κατανάλωση με άσκοπα κοντή κλιμάκωση). Η αίσθηση στο κούμπωμα επιβεβαιώνει την παράδοση που θέλει τη BMW να κατασκευάζει κορυφαία χειροκίνητα κιβώτια. Στον αντίποδα οι τεχνικοί της Audi δούλεψαν αρκετά επάνω στον συγκεκριμένο τομέα και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει, παρ' ότι δεν φθάνει στα επίπεδα της BMW.
Η ενότητα της συμπεριφοράς στο δρόμο ανήκει στη BMW 1. Τα προαναφερθέντα «συστατικά» της, μετατρέπονται σε ισχυρά εφόδια σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο αυτή κινείται στο δρόμο. Το άριστα ζυγισμένο πλαίσιο (ισόποση κατανομή βάρους, 50:50) σε συνδυασμό με την εξαιρετική ανάρτηση, τη μικρή διαδρομή της και το ακριβές σύστημα διεύθυνσης με το ιδανικό βάρος ανεξαρτήτως γωνίας στροφής, δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό οδικό προφίλ. Από την πρώτη στιγμή που θα ακουμπήσεις τα χέρια σου στο τιμόνι, τα σπορτίφ γονίδια της BMW περνούν υποσυνείδητα στη σκέψη, με πρώτη σου επιθυμία να βρεις μια διαδρομή με τις λιγότερες δυνατές ευθείες ώστε να εφορμήσεις, ξεζουμίζοντας τις δυνατότητες της. Με τους 116 ίππους δεν είναι καθόλου δύσκολο, μάλιστα μετά από λίγο η έλλειψη ισχύος είναι εμφανής. Το μοναδικό που λείπει για να δέσει το γλυκό, είναι περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα. Ας είναι βέβαια καλά η πλούσια ροπή που σε γεμίζει κάθε στιγμή και δεν σε αφήνει ανικανοποίητο. Σε γενικές γραμμές, η ουδετερότητα αποτελεί τον κανόνα σε κάθε είδους στροφή. Όσο για τους λάτρεις των πλαγιολισθήσεων και της υπερστροφής, αυτοί θα πρέπει να επιχειρήσουν απότομες τιμονιές και άφημα του γκαζιού σε οδοστρώματα με ανύπαρκτο συντελεστή πρόσφυσης για να αποσταθεροποιήσουν την ουρά. Και εννοείται πως πριν, ο δείκτης του χεριού τους θα έχει παραμείνει πάνω στο σχετικό κουμπί των ηλεκτρονικών για μερικά δευτερόλεπτα. Κιβώτιο και φρένα ενισχύουν την εξαιρετική μηχανολογική κατάρτιση της 1, όπως συνηθίζεται στα τετράτροχα με προέλευση το Μόναχο. Σαφώς και εδώ το «παιχνίδι» είναι ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων, αφού σε απόλυτες συνθήκες σε μια σφιχτή διαδρομή με στροφές, γλιστρά νωρίτερα αναλογικά με τον «ψυχρό» τρόπο με τον οποίο περνά από την ίδια διαδρομή το Α3.
Τί αντιπροτείνει όμως το Audi; Είναι η χρυσή μέση οδός στις αντεγκλήσεις με την «μπέμπα». Άκρως ραφιναρισμένο στους τρόπους του, αναδίδει μια συνολικά ποιοτική αίσθηση κατά την κίνηση του, με πρωταγωνιστές την ακαμψία του πλαισίου και το φιλτράρισμα θορύβων και κραδασμών από την ανάρτηση. Δεν πρόκειται να σε φέρει σε δύσκολη θέση, ούτε όμως και να σε συναρπάσει. Ανήκει περισσότερο στα αυτοκίνητα που σε «πηγαίνουν» παρά σε εκείνα που σε καθιστούν μέρος του παιχνιδιού. Στις ανοιχτές καμπές η κατευθυντικότητα και η ευστάθεια είναι υπεράνω κριτικής, ενώ η δύναμη των φρένων του είναι για σεμινάριο. Δεν διαθέτει το συμμετοχικό χαρακτήρα της 1, ούτε την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης από εκείνη. Ο συνδυασμός των καλών επιδόσεων με το προσεγμένο στήσιμο, όμως, μπορούν να το καταστήσουν αποτελεσματικότερο σε μια μικτή διαδρομή. Όποιος μετά από αυτή την αξιολόγηση αναζητήσει νικητή στην άνεση ή στην ποιότητα κύλισης, προφανώς έχει ξεχαστεί από τις μεγαλύτερες κατηγορίες των δυο εταιρειών. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν τα καταφέρνουν καλά τα δυο αυτοκίνητα του συγκριτικού μας, αλλά πως οι διαφορές τους εδώ είναι αμελητέες. |