ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -C-

Audi A3 1.6 TDI - BMW 116d

Γαλαζοαίματοι αλλά όχι σπάταλοι         ..:: Σαββάτο, 25 Ιανουαρίου 2014 ::..
Κοινός παρονομαστής των μικρομεσαίων αυτοκινήτων των δύο κατασκευαστών γοήτρου είναι οι ντίζελ κινητήρες κι από εκεί και πέρα οι διαφορετικές κατευθύνσεις τους θυμίζουν τις αντικρουόμενες τάσεις που επικρατούν συνήθως στην πολιτική σκηνή!
  Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις στις εκατοντάδες συγκριτικές δοκιμές που έχουν γραφτεί, που όλα είναι ξεκάθαρα από την αρχή. Δεν υπάρχει δηλαδή κανένας γρίφος που πρέπει να λυθεί, καμία απορία να απαντηθεί, κανένα προσωπικό άγχος για το ποιος θα επικρατήσει στο τέλος. Στο άκουσμα και μόνο των πρωταγωνιστών αυτής εδώ της αντιπαράθεσης, αισθάνεσαι σαν να πρόκειται να παρακολουθήσεις κάποια από τις ανεπανάληπτες συνεδριάσεις του Εθνικού Κοινοβουλίου. Στην... αριστερή πτέρυγα συναντάμε τη BMW σειράς 1, με τις ανατρεπτικές ιδέες και τάσεις που αφορούν την κίνηση στους πίσω τροχούς, την ευπρόσδεκτη επικοινωνία με τον οδηγό, το επαναστατικό σχήμα, την προσοχή στο ζύγισμα του πλαισίου και πολλά άλλα. Στην άλλη πλευρά της αίθουσας εδρεύει η καθεστηκυία τάξη, το Audi A3. Αποφεύγει έξυπνα τις ακρότητες, αφουγκράζεται έως ένα βαθμό τα μηνύματα της εξέλιξης, για να καταθέσει στο τέλος τη δική του πρόταση και να κρατήσει στάση ισορροπίας. Παντρεύει το «νεανικό» με το οικογενειακό και ανάποδα, χωρίς ταυτόχρονα να υστερεί σε προσωπικότητα. Έχουμε λοιπόν δύο αυτοκίνητα με διαφορετικές προτεραιότητες και μοναδικά σημεία σύγκλισης την καταγωγή από οικογένειες με τίτλους ευγενείας και τις τιμές αγοράς για έχοντες.

Το μακρύ καπό, το κεκλιμένο παρμπρίζ, οι περιορισμένοι πρόβολοι μπροστά πίσω, η ψηλή περιμετρική γραμμή στο αμάξωμα και οι κυρτές επιφάνειες στα πλευρά δίνουν αισθητικό προβάδισμα στη σειρά 1 της BMW έναντι του αντιπάλου της. Αυτό ίσως και να οφείλεται στο ότι η μικρή BMW δείχνει πιο φρέσκια στο μάτι, επειδή η βασική σχεδιαστική αντίληψη του Α3 μας είναι γνωστή εδώ και κάμποσα χρόνια από τη πρώτη φάση της ζωής του. Αυτό που κατάφερε το τελευταίο είναι να εξελίξει σχεδιαστικά τις ιδέες των προκατόχων του. Αν κριθούν κάτω από αυτό το πρίσμα, τότε σίγουρα το αποτέλεσμα μπορούμε να πούμε πως τους δικαιώνει. Η 1 όμως είναι εκείνη που θα εισπράξει τα περισσότερα βλέμματα στο δρόμο, άσχετα αν αυτά συνοδεύονται από κολακευτικά ή επικριτικά σχόλια. Το Α3 είναι αυτό που ακολουθεί οριακά και σε ευρυχωρία την μικρή BMW, αν και η αίσθηση των επιβατών και στα δυο αυτοκίνητα είναι παραπλήσια. Εδώ δεν έχουμε πρακτικές ανησυχίες όσο επιβολή του στιλ που δίνει και το στίγμα στο καθένα ξεχωριστά.

Στη σειρά 1 απομένουν οι εντυπώσεις από το απέριττο σχεδιαστικά και άκρως οδηγοκεντρικό περιβάλλον στο εσωτερικό. Το Α3, από την πλευρά του, υιοθετεί την ίδια λογική, που θέλει λίγα κουμπιά και λίγα χειριστήρια στην κεντρική κονσόλα και ένα στρογγυλό χειριστήριο πολυλειτουργιών στη βάση δίπλα στο χειρόφρενο. Περισσότερα μικροαντικείμενα στην καμπίνα χωρά η 116 (έστω και σε κρύπτες), περισσότερες αποσκευές στο πορτμπαγκάζ, το Α3 (με 365 λίτρα έναντι 330 της BMW). Η θέση οδήγησης δείχνει τη γαλανόλευκη προπέλα, γιατί κάθεσαι χαμηλά και θα βρεις ευκολότερα την ιδανική στάση σώματος και χεριών σε σχέση με το Audi, στο οποίο κάθεσαι ψηλότερα και νιώθεις την όλη διαδικασία πιο διεκπεραιωτική. Η σειρά 1 επιθυμεί να σε μυήσει περισσότερο, πριν καν πατήσεις το μπουτόν εκκίνησης. Ποιοτικά αναφερόμαστε στις κορυφαίες εκτελέσεις της κλάσης, οπότε κάθε αναφορά χαρακτηρίζεται περιττή. Σε ότι αφορά το... ταμείο, οι δυο μονομάχοι είναι κοντά στις τιμές αγοράς τους, με κάπως λιγότερο ακριβό πάντως το Audi. Το τρίθυρο Α3 πωλείται από 23.800 ευρώ (22.370 ευρώ με απόσυρση), διαθέτοντας στον εξοπλισμό του όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, τα συστήματα ασφάλειας, το ηχοσύστημα με τα χειριστήρια στο τιμόνι αλλά και το σύστημα πολυμέσων. Αντίστοιχα, η τρίθυρη 116 d ξεκινά από τα 24.700 ευρώ (23.408 ευρώ με απόσυρση), υιοθετώντας και αυτή πλούσιο εξοπλισμό ασφάλειας και άνεσης, εφάμιλλο με το επίπεδο του Audi. Να σημειωθεί πως και τα δυο αυτοκίνητα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας λόγω των 99 g/km CO2 που εκπέμπουν.

 

Η σημασία στη λεπτομέρεια και η αίσθηση «χρηματοκιβωτίου» κυριαρχούν στο Audi, λιτό σε σχεδίαση και ποιοτικά προσεγμένο το εσωτερικό της 116 d
 

Κάτω από τα καπό δεσπόζουν σύγχρονες τετρακύλινδρες μονάδες πετρελαίου 1,6 λίτρων. Στις μέρες της κρίσης οι ντίζελ κινητήρες είναι εκείνοι που καλούνται να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά και όντως το καταφέρνουν, κυρίως για δυο λόγους. Αφενός γιατί καταναλώνουν ελάχιστο καύσιμο (6 με 7 λίτρα ανά 100 χλμ. είναι ο κανόνας και για τους δύο) και αφετέρου γιατί με 26 περίπου κιλά διαθέσιμης ροπής από πολύ χαμηλά αμφότεροι, σπρώχνουν ιδανικά ένα απόβαρο της τάξης των 1.305 κιλών (ίδιο ονομαστικό βάρος!) Αν ψάχνουμε για ψιλά γράμματα μέσα σε τόσες ομοιότητες, θα διακρίνουμε μια ελαφρά υπεροχή στον ισχυρότερο κινητήρα της BMW (116 ίπποι έναντι 105), σε ότι έχει να κάνει με τη ζωντάνια στην απόκριση. Τα νούμερα των επιδόσεων είναι ταυτόσημα οπότε εξακολουθούμε να διυλίζουμε τον κώνωπα. Το μοτέρ του Α3 δείχνει λίγο πιο τραχύ στην ακουστική εξέταση, χωρίς όμως ποτέ να υπερβαίνει τα εσκαμμένα. Σύμμαχοι των πετρελαιοκινητήρων είναι δύο πολύ καλά χειροκίνητα κιβώτια έξι σχέσεων με αναμενόμενα μακριά κλιμάκωση (με τόση ροπή δεν χρειάζεται να επιβαρύνεις την κατανάλωση με άσκοπα κοντή κλιμάκωση). Η αίσθηση στο κούμπωμα επιβεβαιώνει την παράδοση που θέλει τη BMW να κατασκευάζει κορυφαία χειροκίνητα κιβώτια. Στον αντίποδα οι τεχνικοί της Audi δούλεψαν αρκετά επάνω στον συγκεκριμένο τομέα και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει, παρ' ότι δεν φθάνει στα επίπεδα της BMW.

Η ενότητα της συμπεριφοράς στο δρόμο ανήκει στη BMW 1. Τα προαναφερθέντα «συστατικά» της, μετατρέπονται σε ισχυρά εφόδια σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο αυτή κινείται στο δρόμο. Το άριστα ζυγισμένο πλαίσιο (ισόποση κατανομή βάρους, 50:50) σε συνδυασμό με την εξαιρετική ανάρτηση, τη μικρή διαδρομή της και το ακριβές σύστημα διεύθυνσης με το ιδανικό βάρος ανεξαρτήτως γωνίας στροφής, δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό οδικό προφίλ. Από την πρώτη στιγμή που θα ακουμπήσεις τα χέρια σου στο τιμόνι, τα σπορτίφ γονίδια της BMW περνούν υποσυνείδητα στη σκέψη, με πρώτη σου επιθυμία να βρεις μια διαδρομή με τις λιγότερες δυνατές ευθείες ώστε να εφορμήσεις, ξεζουμίζοντας τις δυνατότητες της. Με τους 116 ίππους δεν είναι καθόλου δύσκολο, μάλιστα μετά από λίγο η έλλειψη ισχύος είναι εμφανής. Το μοναδικό που λείπει για να δέσει το γλυκό, είναι περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα. Ας είναι βέβαια καλά η πλούσια ροπή που σε γεμίζει κάθε στιγμή και δεν σε αφήνει ανικανοποίητο. Σε γενικές γραμμές, η ουδετερότητα αποτελεί τον κανόνα σε κάθε είδους στροφή. Όσο για τους λάτρεις των πλαγιολισθήσεων και της υπερστροφής, αυτοί θα πρέπει να επιχειρήσουν απότομες τιμονιές και άφημα του γκαζιού σε οδοστρώματα με ανύπαρκτο συντελεστή πρόσφυσης για να αποσταθεροποιήσουν την ουρά. Και εννοείται πως πριν, ο δείκτης του χεριού τους θα έχει παραμείνει πάνω στο σχετικό κουμπί των ηλεκτρονικών για μερικά δευτερόλεπτα. Κιβώτιο και φρένα ενισχύουν την εξαιρετική μηχανολογική κατάρτιση της 1, όπως συνηθίζεται στα τετράτροχα με προέλευση το Μόναχο. Σαφώς και εδώ το «παιχνίδι» είναι ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων, αφού σε απόλυτες συνθήκες σε μια σφιχτή διαδρομή με στροφές, γλιστρά νωρίτερα αναλογικά με τον «ψυχρό» τρόπο με τον οποίο περνά από την ίδια διαδρομή το Α3.

Τί αντιπροτείνει όμως το Audi; Είναι η χρυσή μέση οδός στις αντεγκλήσεις με την «μπέμπα». Άκρως ραφιναρισμένο στους τρόπους του, αναδίδει μια συνολικά ποιοτική αίσθηση κατά την κίνηση του, με πρωταγωνιστές την ακαμψία του πλαισίου και το φιλτράρισμα θορύβων και κραδασμών από την ανάρτηση. Δεν πρόκειται να σε φέρει σε δύσκολη θέση, ούτε όμως και να σε συναρπάσει. Ανήκει περισσότερο στα αυτοκίνητα που σε «πηγαίνουν» παρά σε εκείνα που σε καθιστούν μέρος του παιχνιδιού. Στις ανοιχτές καμπές η κατευθυντικότητα και η ευστάθεια είναι υπεράνω κριτικής, ενώ η δύναμη των φρένων του είναι για σεμινάριο. Δεν διαθέτει το συμμετοχικό χαρακτήρα της 1, ούτε την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης από εκείνη. Ο συνδυασμός των καλών επιδόσεων με το προσεγμένο στήσιμο, όμως, μπορούν να το καταστήσουν αποτελεσματικότερο σε μια μικτή διαδρομή. Όποιος μετά από αυτή την αξιολόγηση αναζητήσει νικητή στην άνεση ή στην ποιότητα κύλισης, προφανώς έχει ξεχαστεί από τις μεγαλύτερες κατηγορίες των δυο εταιρειών. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν τα καταφέρνουν καλά τα δυο αυτοκίνητα του συγκριτικού μας, αλλά πως οι διαφορές τους εδώ είναι αμελητέες.

 

Το Α3 συμπεριφέρεται υποδειγματικά χωρίς να συναρπάζει και δεν θα σε φέρει σε δύσκολη θέση, η  μικρή BMW είναι πιο «συμμετοχική», με ιδανικό μοίρασμα του βάρους και «κοφτερό» τιμόνι
  Στο τέλος της ημέρας η 116d αποτελεί την επιλογή μας. Ο λόγος της προτίμησης είναι απλός. Συνδυάζει καλύτερα το σοφιστικέ μηχανολογικό της υπόβαθρο-ταμπεραμέντο, με την δεδομένη αίγλη ενός πολυτελούς μικρομεσαίου. Κοινώς, σε βάζει μεμιάς στο παιχνίδι, σαν να σου ψιθυρίζει «πάμε, είμαι εδώ για να σου φτιάξω τη διάθεση». Καλό, χρυσό και προικισμένο το πετρελαιοκίνητο Α3, αλλά βρε αδελφέ, δεν θα σε συναρπάσει, παρά το γεγονός πως όντως ξεχειλίζει αποτελεσματικότητας, χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις (προσθιοκίνητο γαρ). Στα υπόλοιπα πεδία αντιπαράθεσης, οι ισορροπίες προσδιορίζονται εκ των προτέρων από τη διαφορετική φιλοσοφία δυο κορυφαίων κατασκευαστών.
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet

 
ΤΟ A3 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Χώρο αποσκευών
- Ευκολία στη γρήγορη οδήγηση
- Τιμή αγοράς

Η 116d ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Σπορτίφ προσωπικότητα
- Ισχύ κινητήρα
- Επικοινωνία με τον οδηγό


  UP