ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -A-

Opel Adam 1.2 - VW up! (75 PS) ASG

Τόσο κοντά, τόσο μακριά...         ..:: Κυριακή, 01 Δεκεμβρίου 2013 ::..
Τα τείχη της πόλης μεταφέρονται μακρύτερα, η γκρίζα πραγματικότητα αποκτά επιτέλους ευφάνταστο χρώμα, το δίλημμα αποκτά χαρακτήρα ρήξης και τα Adam και up! είναι σε θέση να σας πείσουν πως η ρουτίνα της καθημερινότητας μπορεί αν όχι να απαλειφθεί, να γίνει τουλάχιστον συμπαθητική

Τα Adam και up! είναι σημάδια των καιρών. Δυο νέα προϊόντα τα οποία καλούνται από διαφορετικά μετερίζια να κερδίσουν μερίδιο στην ολοένα αυξανόμενη «πίτα» πωλήσεων της κατηγορίας των μίνι αυτοκινήτων πόλης, η οποία διαρκώς κλέβει πελάτες από άλλες μεγαλύτερες κατηγορίες που αποδυναμώνονται ραγδαία λόγω δυσβάσταχτου λειτουργικού κόστους, αλλά και κτήσης. Από τη μία, λοιπόν, έχουμε την πρόταση της VW στους μπόμπιρες πόλης, το up!, με πλούσια κληρονομιά από τη «μαμά» εταιρεία και δυνατότητες αφομοίωσης στοιχείων από τα μεγαλύτερα αδελφά μοντέλα της γκάμας. Από την άλλη, οι πάμπολλοι τρόποι εξατομίκευσης, οι δεκάδες δυνατότητες διαμόρφωσης και, κυρίως, το σχήμα που φαίνεται να τυγχάνει θερμής ανταπόκρισης από το κοινό. Σε άλλες εποχές το Adam θα πούλαγε σαν ζεστό ψωμί στη χώρα μας, βάσει τουλάχιστον του ενδιαφέροντος που έδειξε ο κόσμος από την αρχή. Εξωτερικά, έχουμε δυο ευπαρουσίαστες υλοποιήσεις, με ενδιαφέροντα σχήματα και συγκεκριμένη άποψη, πέραν των τετριμμένων. Το πιο ιδιαίτερο σχεδιαστικά σαφώς και είναι το Adam, ίσως γιατί το up! θυμίζει περισσότερο έναν μικρό κύβο με έμφαση τα ευδιάκριτα άκρα του εμπρός και πίσω κατά συνέπεια και τις ευεργετικές συνεισφορές στο παρκάρισμα εντός των τειχών.

Στο εσωτερικό διακρίνουμε δυο διαφορετικές τάσεις. Από τη μια έχουμε τη λιτή πρακτική για το μικρό της VW, η οποία δεν διαθέτει πολλά μπιχλιμπίδια και ρίχνει το βάρος αποκλειστικά στην εργονομία. Από την άλλη έχουμε το απαύγασμα του ντιζάιν, με "trendy" αναφορές, κρυφούς φωτισμούς με επιλογές χρώματος, πιο σύνθετη κονσόλα και σαφώς μια αίσθηση πολυτέλειας, την οποία δεν θα ήταν δυνατό να συναντήσουμε στο διαφορετικής φιλοσοφίας up!. Σαφώς και δεν τίθεται θέμα ποιότητας και στα δυο, με το Adam να κερδίζει εύκολα την παρτίδα, διαθέτοντας μαλακότερα υλικά και καλύτερη συναρμολόγηση στο σύνολό του. Το up!, παρ' ότι καλοφτιαγμένο, αδυνατεί να παρακολουθήσει, κυρίως επειδή αποδεικνύεται εγκλωβισμένο στα δεδομένα μιας κατηγορίας στην οποία αυτά δεν αποτελούν την πρώτη προτεραιότητα. Εκεί που το μικρό VW παίρνει το αίμα του πίσω είναι στους χώρους και στην πρακτικότητα. Αφενός οι πέντε πόρτες και αφετέρου οι περισσότεροι χώροι (και λόγω σχήματος αμαξώματος) στο πίσω κάθισμα, δίνουν προβάδισμα στο up! (στο Adam, ο πίσω επιβάτης νιώθει σαν να τον έχουν βάλει τιμωρία, αν καταφέρει τελικά να βρεθεί εκεί). Κάτι που συμβαίνει τόσο στους χώρους για μικροαντικείμενα, όσο και στα λίτρα του χώρου αποσκευών (251 για το up!, 170 για το Adam). Όπως έχετε καταλάβει, το Adam δεν ενδιαφέρεται για τον χρηστικό χαρακτήρα όσο η εικόνα και η "premium" αίσθηση που αναδεικνύει σε κάθε επαφή που έχεις μαζί του. Στον αντίποδα το VW επιδιώκει να αποσπάσει τον τίτλο «εργαλείο πόλης», με εφόδια την φιλικότητα χρήσης και την πρακτικότητα.

Το κόστος αγοράς του Adam ξεκινάει (χωρίς απόσυρση) από τα 12.900 ευρώ και συνοδεύεται από πολύ καλό εξοπλιστικό πακέτο που θυμίζει μεγαλύτερη κατηγορία και περιλαμβάνει ESP, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, cruise control, ηχοσύστημα με ραδιόφωνο, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, υπολογιστή ταξιδιού, ζάντες αλουμινίου και σύστημα Start-Stop. Το up! των 75 ίππων ξεκινάει από χαμηλότερη τιμή, από 10.910 ευρώ για το 2θυρο (11.290 για το 4θυρο) στην έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο ή 11.690 (12.070 το 4θυρο) στην έκδοση με το ημιαυτόματο κιβώτιο που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Αρκετά χαμηλότερη δηλαδή η είναι τιμή εκκίνησης του up!, αλλά με λιγότερο πλούσιο εξοπλισμό, που περιλαμβάνει ESP και 4 αερόσακους, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό και ραδιο-CD. Για να αποκτήσει ο αγοραστής εξοπλισμό αντίστοιχο με το Adam, πρέπει να φτάσει και στα επίπεδα τιμής του Adam, δηλαδή στα 12.630 ευρώ για το 2θυρο ή στα 13.010 για το 4θυρο (και ακόμα πιο ψηλά φυσικά για να συνδυάσει αυτό το επίπεδο εξοπλισμού και με το ημιαυτόματο κιβώτιο, αλλά αυτό πλέον είναι θέμα αναγκών).

Πιο λιτό, αλλά πιο ευρύχωρο είναι το up!, ενώ το Adam βασίζεται στα «γκλάμουρ» επίπεδα φινιρίσματος, εξοπλισμού και χρωματικών επιλογών

Στους κινητήρες, συναντάμε δυο διαφορετικές επιλογές. Έναν του ενός λίτρου με τρεις κυλίνδρους και 75 ίππους για τη VW και έναν 1,2 λίτρων, τετρακύλινδρο με 70 ίππους γα την Opel. Τη δύναμη στη δεύτερη περίπτωση μοιράζει ένα χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων με καλή αίσθηση, πυκνή κλιμάκωση σχέσεων που προσπαθεί να προσδώσει νεύρο, αλλά αν δεν ανέβουν οι στροφές, δεν τα καταφέρνει. Παράλληλα, δεν γίνεται αρωγός στην επίτευξη μέγιστης οικονομίας, αφού για να παραχθεί έργο πρέπει να πιέσεις. Κάπως έτσι η απόδοσή του αρχίζει να ικανοποιεί κοντά στις 3.500 στροφές τον οδηγό, που πρέπει να οδηγεί με μετριοπάθεια κάτω από αυτές. Από την άλλη, οι κραδασμοί μπορεί να είναι μειωμένοι εδώ, λόγω της τετρακύλινδρης αρχιτεκτονικής, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για το θόρυβο που εισέρχεται από τον κινητήρα.

Στην απέναντι πλευρά, το up! αποδεικνύεται ευχάριστο μέσα στην κίνηση της πόλης, ενώ οι κραδασμοί και ο θόρυβος που αναπόφευκτα περιμένεις από ένα 3κύλινδρο σύνολο είναι μόλις κάτι παραπάνω από τα επίπεδα ενός 4κύλινδρου κινητήρα! Στη συγκεκριμένη περίπτωση συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο 5 σχέσεων με δυνατότητα και σειριακής λειτουργίας (ASG), στο οποίο οι αλλαγές γίνονται χωρίς κουραστικά σκορτσαρίσματα, αν και όχι φυσικά τόσο γρήγορα όσο σ' ένα κανονικό αυτόματο ή ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη. Είναι μια επιλογή που προσφέρει πιο ήρεμη και ξεκούραστη οδήγηση μέσα στην κίνηση της πόλης. Η κατανάλωση είναι χαμηλή όχι όμως όσο η αντίστοιχη της έκδοσης με το χειροκίνητο κιβώτιο. Γύρω στα 8 λίτρα/100 χλμ., είναι μια μέση τιμή, αλλά παράλληλα, η μικρή αυτονομία του ρεζερβουάρ ψυχολογικά δεν σε αφήνει να πιστέψεις στην οικονομική λειτουργία του κινητήρα. Μπορεί να δείχνει περισσότερο ζωντανό από το Adam, αλλά τελικά δεν είναι, αφού και αυτό έχει κατασκευαστεί με γνώμονα την αποκλειστική κίνηση στην πόλη. Στη συγκεκριμένη αντιπαράθεση, δηλαδή αυτή που αφορά τους κινητήρες, προηγείται λίγο το Adam λόγω της υψηλότερης ροπής που αποδίδει ο μεγαλύτερος κινητήρας του, αφού και στην κατανάλωση δεν απέχει πολύ από το up!, ιδιαίτερα αυτό με το αυτόματο κιβώτιο.

Στο δρόμο και στην κυρίως στην αστική κίνηση, που αποτελεί και το πεδίο χρήση των δύο αυτοκινήτων, συναντάμε δυο ασφαλείς προτάσεις, δύο αυτοκίνητα πόλης που αν χρειαστεί ταξιδεύουν κιόλας, χωρίς μεγάλες υποχωρήσεις και συμβιβασμούς, δημιουργώντας ένα πολύ καλό επίπεδο εμπιστοσύνης στον οδηγό τους. Το Adam είναι ευκολοδήγητο κι έχει πολύ καλή πρόσφυση, δεν υποστρέφει εύκολα και διακρίνεται για τη γραμμική του απόδοση. Είναι άμεσο, είναι ζωηρό κι έχει καλά φρένα. Γενικότερα η οδική του συμπεριφορά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σπορτίφ αφού το φοράς αμέσως σε μια διαδρομή με οδηγικό ενδιαφέρον. Το στάνταρ ESP προσφέρει την παραπάνω απαιτούμενη ασφάλεια αν το παρακάνει κανείς, αλλά αφήνοντας πρώτα τον οδηγό να παίξει λίγο μαζί του. Η ανάρτηση είναι σφιχτή και η άνεση ως εκ τούτου είναι «νεανική» κι αυτή, χωρίς να προβληματίζει δηλαδή, αλλά σαφώς με πιο σφιχτή αίσθηση πάνω από τις εγκάρσιες ανωμαλίες. Το τιμόνι είναι άμεσο, αλλά δεν παρέχει την πληροφόρηση που θα ήθελε ο οδηγός, αν και στα αστικά του καθήκοντα δύσκολα θα ζητήσεις περισσότερα.

Το αυτόματο up! στοχεύει στην άνεση και την ευκολία χρήσης, ενώ το Adam πασχίζει να προσφέρει ψήγματα σπορτίφ συμπεριφοράς με λουστρινάτη συσκευασία

Αίσθηση σαφώς δεν προσφέρει και το τιμόνι του up!, το οποίο σου ξεκαθαρίζει από την αρχή πως του ταιριάζει ο ρόλος του «ζουζουνιού» μέσα στην πόλη, παρά του ολοκληρωμένου αυτοκινήτου το οποίο θα κληθεί να κινηθεί και περιαστικά. Το αυτοκίνητο σε κερδίζει με την πρόσχαρη ευελιξία του, αν και δεν σε «βάζει στην πρίζα» με το μπρίο του. Σημαντικό ρόλο στο μικρό VW διαδραματίζει και η πολύ καλή ποιότητα κύλισης και η άνεση που παρέχει η ανάρτησή του, σημείο των καιρών για τη νέα εσοδεία μικρών αυτοκινήτων στα οποία οι απαιτήσεις αυξάνονται λόγω οικονομικής κρίσεις κατακόρυφα. Σαφώς και θα υποστρέψει νωρίτερα από το Adam υποδηλώνοντας εξαρχής τον αστικό χαρακτήρα και τη διαφορετική αντιμετώπιση που απαιτεί στη χρήση. Τα φρένα του είναι καλά, αναλογικά με τις διαστάσεις του.

Μάλλον θα σας απογοητεύσουμε αν περιμένετε ένα σαφές συμπέρασμα που θα σας υποκινεί για αγορά, στη μια ή στην άλλη περίπτωση. Και αυτό γιατί τα μήλα δεν συγκρίνονται με τα πορτοκάλια, εκτός αν εντάσσονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο του όρου «μικρό αυτοκίνητο». Αν θέλεις τετράγωνη λογική αμαξώματος, με χώρους, ευκολία χρήσης και... περισσότερη πόλη, το up! είναι η λογική λύση. Αν όμως την... ψάχνεις περισσότερο, δεν σε νοιάζει ποιος χωρά στο πίσω κάθισμα, εστιάζεις στην ξεχωριστή εικόνα και στην αναβαθμισμένη ποιότητα σε μίνι συσκευασία, το Adam σου κλείνει πονηρά το μάτι, με μια πιο σπορτίφ και χαρούμενη διάθεση συνολικά. Τέτοια αυτοκίνητα χρειαζόμαστε στις δύσκολες μέρες που διανύουμε...
Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


ΤΟ ADAM ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Ποιότητα και εικόνα εσωτερικού
- Οδική συμπεριφορά εκτός πόλης
- Αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου
- Εξοπλισμό

ΤΟ UP! ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Χώρους επιβατών
- Χώρο αποσκευών
- Άνεση
- Τιμή εκκίνησης


  UP