ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ :: :: κατηγορία -C-

Audi A3 1.4 TSI - Mercedes A 180

Ποιο «Α» είναι καλύτερο;         ..:: Κυριακή, 30 Ιουνίου 2013 ::..
Και πάνω που το ºγκολσταντ έφτιαξε το καλύτερο Α3 που είχε ποτέ, ήρθε η Στουτγάρδη και αμφισβητεί τα πάντα, με ένα εξωπραγματικό για τα δεδομένα της αυτοκίνητο, που ανακατεύει ολόκληρη την κατηγορία των premium μικρομεσαίων
  Εκεί στο ºγκολσταντ τελευταία πρέπει να επικρατεί προβληματισμός. Οι πωλήσεις τους μια χαρά πάνε, αλλά ξαφνικά σε ένα γήπεδο που έμοιαζαν να παίζουν στην έδρα τους, ο ανταγωνισμός πήρε φωτιά. Ήρθε η νέα BMW Σειρά 1 που είναι πολύ πολύ καλύτερη από την προηγούμενη, ήρθε το Volvo V40 γεμάτο ανησυχίες και τεχνολογία και τώρα ήρθε και η νέα A Class, που η απόφασή της να παραχθεί έτσι όπως είναι πρέπει να πάρθηκε πάνω από ένα κασόνι μπίρες! Ειλικρινά, αν δεν είχα οδηγήσει την μυθιστορηματική C 63 AMG πριν λίγα χρόνια, δεν θα πίστευα πως η Mercedes που ξέρουμε θα τολμούσε να βγάλει ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Όλος ο συντηρητισμός στον οποίο πίνει νερό και όλες οι "politically correct" συμπεριφορές πήγαν περίπατο και εδώ έχουμε ένα εντελώς πραγματικό αυτοκίνητο, πιστό μέχρι κεραίας στην ιδέα των πραγματικών αυτοκινήτων, που για να σε κερδίσει δεν χρησιμοποιεί ούτε την ποιότητα του, ούτε την άνεσή του, ούτε το αστέρι του, ούτε το όνομά του. Αρκεί να το οδηγήσεις για 5 χιλιόμετρα σε έναν απαιτητικό δρόμο με σπορ τέμπο και θα καταλάβεις. Η νέα A Class σε κερδίζει στο δρόμο. Δηλαδή αν είχε και ζέστες στη Γερμανία τι θα έφτιαχναν επιπλέον;

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Και τα δυο αυτοκίνητα από την πρώτη επαφή σου δείχνουν πως είναι πολύ  διαφορετικά μεταξύ τους, πως απευθύνονται σε διαφορετικά αισθητικά κριτήρια για να κερδίσουν την κορδέλα του νικητή. Και αυτό φαίνεται από την πρώτη ματιά που θα τους ρίξεις στο πάρκινγκ. Το μεν Α3 μοιάζει πολύ σε... Α3, ήτοι γνωστό, οικείο σχήμα, που δεν θα το μπερδέψεις με κάτι άλλο αλλά δεν θα σου φέρει και ανατριχίλες. Από την άλλη, η A Class μοιάζει να έχει βγει από ιταλικό στούντιο (αν και οι Ιταλοί θα σχεδίαζαν λίγο διαφορετικά την όμορφη μούρη της). Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να περάσετε από οπουδήποτε με την μικρή Merc και να μην τραβήξετε τα βλέμματα όλων των ηλικιών που θα συναντήσετε. Δεν είναι τα εκπληκτικά της πίσω φώτα, είναι ολόκληρη ένας πειρασμός. Πέρα όμως από τη σχεδίαση, το εντυπωσιακότερο είναι η παρρησία της να δηλώνει ευθύς εξαρχής την σπορτίφ ταυτότητά της χωρίς καμία περιστροφή. Αυτό είναι και το πρώτο "winning" χαρακτηριστικό της, που λένε και τα τμήματα μάρκετινγκ.

Στο εσωτερικό τα πράγματα κυλάνε στην ίδια κοίτη. Το Α3 είναι κορυφαίο ποιοτικά, με μεγαλύτερη αίσθηση «άπλας», καλύτερη αίσθηση φιλοξενίας, καλύτερους (λίγο) χώρους για μικροπράγματα και σαφώς καλύτερους χώρους για επιβάτες και αποσκευές (365 έναντι 341 λίτρων). Η A Class από την πλευρά της είναι ένα κλικ καλύτερη σε ποιότητα, το ταμπλό της φιλοξενεί μια γεύση από ανθρακονήματα, οι κεντρικοί αεραγωγοί είναι ελκυστικότατοι, ενώ το όλο κλίμα εδώ είναι σαν να βρίσκεσαι σε ...πυροβολείο (ειδικά αν είναι ψηλός). Κάθεσαι χαμηλότερα, οι μεσαίες κολόνες είναι πιο μπροστά τοποθετημένες σε σχέση με του Audi, αν θες να ρίξεις μια ματιά δεξιά αριστερά γύρω από το αυτοκίνητό σου χρειάζεσαι χρόνο, διότι η ορατότητα εκεί εμποδίζεται από τις εν λόγω κολόνες, και γενικά αν έχετε πρόβλημα κλειστοφοβίας δεν θα είναι και η καλύτερή σας. Αλλά... αλλά ίσως αξίζει να το προσπαθήσετε, καθώς από τη σχεδίαση της μέσα φαίνεται πως ετούτο δω το τετράτροχο είναι σπορ με έναν τρόπο από τα παλιά. Το δείχνουν τα πάντα. Και με λίγα λόγια, το Α3 είναι πιο πρακτικό, πιο ευρύχωρο, πιο άνετο. Αλλά μένοντας κάποια ώρα μέσα στην A Class θα το θεωρήσεις συμβατικό. Αυτή είναι η δύναμη της A Class, αλλά στην πραγματικότητα το Α3 θα σας βολέψει (κυρίως, μεταξύ μας, τους συνεπιβάτες πρωτίστως) σαφώς περισσότερο τις ώρες της ημέρας που δεν ασχολείστε αποκλειστικά με την οδήγηση.

Πριν προχωρήσουμε στις πραγματικές εχθροπραξίες (κινητήρες και δρόμος), ας δούμε τι απαιτεί η αγορά των δυο τους. Το Α3 κοστίζει από 22.200 ευρώ σε αυτήν την έκδοση , ενώ η μικρή Mercedes 23.900 ευρώ, με τον εξοπλισμό τους σε κάθε περίπτωση να είναι πολύ καλός και να μην του λείπει τίποτε λειτουργικό. Και οι δυο τιμές είναι χωρίς απόσυρση και προσφορές της εποχής. Στην αναμέτρηση των δυο αυτοκινήτων αυτών, όμως, δεν θα κάνει τη διαφορά το κόστος αγοράς. Στο, τέλος αν μπορείτε και σκέφτεστε να αγοράσετε κάποιο από τα δυο, θα το πράξετε για το χαρακτήρα τους. Περιμένετε μερικές λέξεις ακόμη.
 

Πολύ ποιοτικά και τα δύο και πλούσια εξοπλισμένα, ενώ οι χώροι είναι μεγαλύτεροι στο Α3
 

Και εδώ αρχίζουν τα σοβαρότερα. Κινητήρες. Λόγος αγάπης, λόγος αποχωρισμού, λόγος αγοράς, λόγος απέχθειας. Εδώ φυσικά έχουμε δυο τουρμπάτα σύνολα, τα οποία τα χωρίζουν 200 κ.εκ. (1,4 λίτρα το Α3 και 1,6 λίτρα η A Class) και κατά τα άλλα μοιάζουν «ονομαστικά» καταπληκτικά μεταξύ τους. Δώστε προσοχή: για το Α3 έχουμε 122 ίππους στις 6.000 στροφές, 20,4 kgm στις 1.400 στροφές, 203 χλμ./ώρα ονομαστική τελική ταχύτητα, 9,3'' για το 0-100 χλμ./ώρα. Η A Class σημειώνει: 122 ίππους στις 5.000 στροφές, 20,4 kgm στις 1.250 (τα 200 κ.εκ. που λέγαμε πιο πάνω), 202 χλμ./ώρα τελική και 9,2'' για το 0-100. Οι εκπομπές CO2 είναι, σε g/km, 120 και 128 αντίστοιχα, ενώ και τα δυο καλά κιβώτια είναι χειροκίνητα 6 σχέσεων. Ονομαστικά λοιπόν... ισοπαλία και για την επάρκεια δύναμης δεν τίθεται θέμα. Και τα δυο αυτοκίνητα είναι δυνατά, ροπάτα, ευχάριστα και απολύτως επαρκή ακόμη και για σπορ οδήγηση. Ναι, η A Class είναι λίγο πιο δυνατή πολύ χαμηλά και ψηλά, αλλά όχι τόσο που να κάνει διαφορά, ενώ δεν συναντήσαμε οδικό τερέν που να μας προβλημάτισε κανένα με τις σχέσεις του κιβωτίου ή την απόδοσή του. Εννοείται πως υπάρχουν πιο δυνατές εκδόσεις για περισσότερη αμεσότητα, αλλά ο μεν κινητήρας του Α3 είναι γνωστός για τις εξαιρετικές του αποδόσεις και ο δε κινητήρας της A Class αποδεικνύεται το ίδιο καλός. Ποιος υπερτερεί λοιπόν; Ο κινητήρας του Α3, διότι καταναλώνει σαφώς λιγότερη βενζίνη. Σε ρυθμούς πίεσης και οι δυο καταναλώνουν άνετα το περίσσευμα του ενθουσιασμού σας, αλλά σε νορμάλ οδήγηση το Α3 χρειάζεται περίπου 1,5 λίτρο/100 χλμ. λιγότερο καύσιμο. Αν μάλιστα προσπαθήσετε, και όχι ιδιαίτερα, μπορείτε να δείτε και καταναλώσεις της τάξης των 6,0 λίτρων, ενώ στην A Class θα δυσκολευτείτε περισσότερο για να δείτε κάτι γύρω στο 6,5, με μεγαλύτερη τάση για αύξηση στο μεταξύ. Οι επιδόσεις λοιπόν έχουν μικρότερη διαφορά από την κατανάλωση (εκτός της περίπτωσης που για εσάς οι κινητήρες ξεκινάνε μετά τις 4.000 στροφές, εκεί η A Class κρατάει περισσότερο την αποδοτικότητά της). Η ενότητα, λοιπόν, πηγαίνει στο Α3.

Στο δρόμο το Α3 είναι το καλύτερο Α3 που έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα, και είναι συνολικά εξαιρετικό και το πιο οδηγήσιμο Α3 που έφτιαξε η Audi  ποτέ. Άμεσο τιμόνι (που σημαίνει πολύ καλό, όχι κορυφαίο αλλά σημαντικά καλύτερο από τις προηγούμενες προσπάθειες), εξαιρετικό πάτημα, πολύ μεγάλη πρόσφυση και φιλικότητα, απουσία απότομων αντιδράσεων, εξαιρετικό ESP, κορυφαία κατευθυντικότητα, κορυφαία ηχομόνωση, δικαιολογεί πλήρως τον premium χαρακτηρισμό του. Και μάλιστα, αυτή τη φορά έχει σαφώς διαφορετικά οδικά χαρακτηριστικά από το ομόσταβλο Golf, που το καθιστούν πολύ πιο ελκυστικό. Το θέμα είναι πως με αυτό το Α3 η Audi θα έπρεπε, με βάσει τις προηγούμενες σειρές των αυτοκινήτων της κατηγορίας, να έπαιζε μόνη της. Τώρα που όλοι αναβαθμίστηκαν, η Audi έχει ξανά μια εξαιρετικά φιλική πρόταση, κορυφαία σε αποτελεσματικότητα κι ενώ τώρα είναι και σαφώς πιο συμμετοχική κι ευχάριστη για τον οδηγό, ήρθε η A Class για να ρίξει νερό στο μύλο της αυτοκίνησης. Ετούτο δω το αυτοκίνητο δεν χωράει σε κατηγορίες και «κατηγορίες». Ανήκει σε παλιότερες γενιές αυτοκινήτων, εκεί που δεν υπήρχε λόγος να παραχθεί ένα αυτοκίνητο αν δεν είχε κάτι νέο να πει στον οδηγό του. Καταρχάς, κάντε ένα πείραμα. Δώστε σε κάποιον άλλο το τιμόνι και παρατηρήστε το στην είσοδό του σε μια πυλωτή. Εκεί που ο ένας τροχός είναι λίγο πιο ψηλά από τους άλλους. Θα δείτε ακαμψία επιπέδου 106 Rallye! Ναι, ίσως να σηκώσει τον τροχό του στον αέρα. Είναι εκπληκτικό. Μετά, η A Class είναι ένα κομμάτι παντού. Παντού. Έχεις μια εκπληκτική αίσθηση ομοιογένειας, όλο το αυτοκίνητο, με σένα μαζί, θα κάνει το ίδιο πράγμα στις ίδιες συνθήκες. Ολόκληρο πατάει σε μια λακκούβα, ολόκληρο φρενάρει, ολόκληρο κινείται. Peugeot 106 Rallye. Το άφησε η Peugeot, το προσέλαβε η Mercedes. Στη συνέχεια, αυτό το τιμόνι δεν είναι Mercedes. Είναι ένα εκπληκτικό τιμόνι σε ακρίβεια. Δεν είναι βαρύ, για την ακρίβεια είναι ελαφρύ και γι' αυτό ίσως στις ευθείες μπορεί να είναι και λίγο χειρότερο του τιμονιού του Α3. Όταν όμως στρίβεις λιγάκι τότε μεταμορφώνεται. Μοιάζει με τα τιμόνια-φετίχ των Focus, Giulietta (στην επιλογή dynamic) και Leon (προηγούμενης γενιάς, τη νέα δεν την έχω οδηγήσει ακόμα). Μπορεί να είναι και καλύτερο! Κι αυτό είναι πραγματικά ένα εξαιρετικό νέο για όλους τους φαν της οδήγησης. Σε επίπεδο πρόσφυσης δεν τίθεται κανένα θέμα. Είναι πολύ φιλικό, ευκολοδήγητο, ήσυχο με κορυφαία, και αυτό, κατευθυντικότητα. Σε επίπεδο άνεσης όμως τα πράγματα κινούνται σε μέτριο βαθμό, όταν στο Α3 μιλάμε για κορυφαίο (όχι γαλλικό, αλλά κορυφαίο) επίπεδο. Από τα φρένα δεν μπορείς να έχεις παράπονο σε κανένα από τα δυο τους.

 

Στις στροφές η A Class έχει σαφώς μεγαλύτερη επαφή με τον παθιασμένο οδηγό της
  Στην πραγματικότητα, φτάνοντας στο διά ταύτα, το νέο Α3 είναι πιο «πλήρες» αυτοκίνητο. Πιο μεγάλο σε χώρους (παρά το μεγαλύτερο μήκος και μεταξόνιο της A Class), πιο φιλικό με τους συνεπιβάτες σας, πιο φιλικό με τους ηλικιωμένους της οικογένειας σας, με μεγαλύτερη αίσθηση ευρυχωρίας και πιο οικονομικό σε βενζίνη. Όμως η A Class ξεφεύγει από τον κανόνα της λογικής. Αυτό το αυτοκίνητο το επιλέγεις για έναν από τους εξής λόγους: ή το θες για να εντυπωσιάσει με την εμφάνισή του, ή το θες γιατί οδηγώντας το σκέφτεσαι στροφές, και άπεξ, και διαδρομές και βρίσκεσαι με την πρώτη ευκαιρία στο κάθισμά του για οποιαδήποτε διαδρομή που ή υπάρχει ή τη δημιουργείς. Κοινώς, η λογική εδώ είναι απέναντι από το συναίσθημα. Εμείς ολοκληρώσαμε τις ημέρες της δοκιμής στο μπάκετ της A Class. Ψάχνοντας και εφευρίσκοντας λόγους για να πάρουμε στροφές. Κι αυτό είναι πολύτιμο στις  μέρες μας. Αλλά οι προτεραιότητες σας είναι δικές σας.
Γιάννης Χαρίτος
φωτογραφίες: auto-internet

 
ΤΟ A3 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Χώρους
- Οικονομία καυσίμου
- Άνεση

Η A 180 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Επαφή με τον οδηγό
- Τιμόνι
- Δύναμη ψηλά


  UP