ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Τα μαθήματα από μια καταστροφή

        ..:: Σαββάτο, 30 Μαρτίου 2019 ::..
Εκτός από την ηλεκτροκίνηση, που μερικοί προσπαθούν να μας πείσουν ότι βρίσκεται προ των πυλών παρά τις αδυναμίες που υπάρχουν ακόμα στη σχετική τεχνολογία και την έλλειψη υποδομών, μια άλλη τεχνολογική εξέλιξη που επίσης μερικοί προσπαθούν να μας πείσουν ότι είναι έτοιμη για γενικευμένη εφαρμογή, είναι η αυτόνομη κίνηση των οχημάτων. Καλό θα ήταν, όμως, όταν μιλάμε για αυτοματισμούς και ιδιαίτερα για μια γενικευμένη χρήση τους που βγάζει εντελώς από την εξίσωση τον άνθρωπο, να σκεφτόμαστε λίγο και τις παρενέργειες που αυτή μπορεί να έχει όταν εφαρμόζεται κάτω από την πίεση χρόνου ή άλλων παραγόντων, χωρίς να έχουν δημιουργηθεί και δοκιμαστεί οι μηχανισμοί αποτελεσματικού ελέγχου της. Πολύ περισσότερο μάλιστα όταν στην εξίσωση μπαίνει και ο σκληρός ανταγωνισμός και η επιδίωξη του κέρδους από τις ιδιωτικές εταιρίες θα την εφαρμόσουν. Το πιο χαρακτηριστικό όσο και τραγικό παράδειγμα για το πού μπορεί να οδηγήσει η επιπόλαια χρήση τους, προέρχεται εκτός του κλάδου του αυτοκινήτου και είναι τα δύο πρόσφατα δυστυχήματα του Boeing 737 Max με τους δεκάδες νεκρούς.

Οι δύο καταστροφές ενός τόσο σύγχρονου αεροσκάφους, με τις απώλειες των ανθρωπίνων ζωών που προκάλεσαν, έδειξαν πόσο τραγικές συνέπειες μπορεί να έχει η δυσλειτουργία ενός αυτοματισμού, που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν μπόρεσαν να παρακάμψουν ούτε οι πιλότοι με την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση. Ταυτόχρονα έδειξαν επίσης πού μπορεί να οδηγήσει η εσπευσμένη και χωρίς επαρκείς ελέγχους χρήση αυτοματισμών από μία εταιρεία που επιδιώκει τη μεγιστοποίηση του κέρδους και βρίσκεται σε πίεση από τον ανταγωνισμό. Γιατί με όσα μαθαίνουμε των υστέρων, φαίνεται τελικά ότι η τραγωδία ήταν προδιαγραμμένη και το μόνο που δεν ξέραμε ήταν ποιοι θα είναι οι άτυχοι. Όσοι γνωρίζουν αγγλικά μπορούν να διαβάσουν ένα εξαιρετικό άρθρο των Times του Σιάτλ (οι Αμερικανοί εξακολουθούν να δίνουν μαθήματα ερευνητικής δημοσιογραφίας ακόμα και στις επαρχιακές εφημερίδες τους!) στη διεύθυνση https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/failed-certification-faa-missed-safety-issues-in-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/ όπου αποκαλύπτεται η επιπολαιότητα των ανθρώπων της εταιρείας και η ανεπάρκεια των κρατικών μηχανισμών ελέγχου.

Μία πρώτη σοβαρή ατέλεια του συστήματος ελέγχου είναι ότι λόγω του περιορισμένου προσωπικού της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ και της πίεσης για γρήγορα αποτελέσματα στους ελέγχους, αυτή ανέθεσε (απολύτως νόμιμα, γιατί προβλέπεται από τους κανονισμούς) μέρος των ελέγχων ασφαλείας για την πιστοποίηση του αεροσκάφους σε... υπαλλήλους της Boeing. Οι ελεγχόμενοι δηλαδή ανέλαβαν ένα μέρος των ελέγχων των πεπραγμένων τους! Αλλά μία εταιρεία που παίζει την φίλη της καταρχάς με κάθε νέο προϊόν αυτού του είδους, όπου η ασφάλεια παίζει πρωταρχικό ρόλο, είναι προφανές ότι έχει κάνει ό,τι μπορεί για να το ελέγξει πριν το προσφέρει στην αγορά. Το θέμα είναι, ακριβώς επειδή μιλάμε για ανθρώπινες ζωές, ότι πρέπει να υπάρχει και ένας εξωτερικός έλεγχος, από οργανισμό καλά στελεχωμένο και καλά οργανωμένο που εκπροσωπεί την κοινωνία και ενδεχομένως μπορεί να χρησιμοποιήσει και διαφορετικές μεθόδους μελέτης και ελέγχου.

Το δεύτερο απαράδεκτο στοιχείο αυτής της υπόθεσης, είναι ότι η Boeing δεν ανέφερε πουθενά στο βιβλίο οδηγιών την ύπαρξη του νέου συστήματος αυτοματισμού (λόγω της αλλαγής των αεροδυναμικών χαρακτηριστικών της νέας έκδοσης του 737, τοποθετήθηκε ένα σύστημα, που κατεβάζει αυτόματα το ρύγχος του αεροσκάφους όταν αυτό ανασηκώνεται πάνω από κάποιο όριο), ούτε τον τρόπο παράκαμψής του. Ένας από τους λόγους που έγινε αυτό, πέρα από το γεγονός ότι οι άνθρωποι της εταιρείας πίστεψαν αφελέστατα ότι θα δούλευε πάντα σωστά, χωρίς να πάρει κανείς χαμπάρι την ύπαρξη του, ήταν ότι η Boeing ήθελε να προσφέρει ως κίνητρο στις αεροπορικές εταιρείες το γεγονός ότι θα μπορούσαν να αποκτήσουν το 737 Max χωρίς έξτρα εκπαίδευση πιστοποίησης των πιλότων των παλαιότερων 737, η οποία κοστίζει αρκετά χρήματα. Προσθέστε το γεγονός ότι πολλά πράγματα τελικά δεν δούλεψαν όπως θεωρητικά θα έπρεπε να δουλέψουν και η επερχόμενη καταστροφή φαίνεται πως ήταν προφανής. Σκεφθείτε τώρα μια ανάλογη κατάσταση τεχνολογικής αποτυχίας σε ένα μοντέλο αυτόνομα κινούμενου αυτοκινήτου από το οποίο εκατομμύρια κομμάτια θα μπορούσαν να πουληθούν σε όλη την υφήλιο. Δεν σας πιάνει ανατριχίλα;!!!_Π.Φ.

  UP