ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Είναι η οικονομία ηλίθιε!

        ..:: Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2019 ::..
Το πρόβλημα με τα τεχνολογικά προϊόντα σαν το αυτοκίνητο και τη σχέση τους με το ευρύ κοινό, είναι ότι αν και χρησιμοποιούνται από την πλειοψηφία των ανθρώπων, αυτή η χρήση είναι καθαρά μηχανική και τυποποιημένη. Οι περισσότεροι άνθρωποι αγνοούν βασικά πράγματα για την τεχνολογία των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν, πολλοί δε απ' αυτούς διακατέχονται και από μια τεχνοφοβία και τα βλέπουν απλώς σαν ένα αναγκαίο κακό. Για αυτό και είναι εύκολη η χειραγώγηση της κοινής γνώμης στην αντιμετώπιση του αυτοκινήτου, είτε από τους ανθρώπους του μάρκετινγκ, στην προσπάθειά τους να πουλήσουν τα προϊόντα τους, είτε από τους πολιτικούς, στην προσπάθειά τους να πουλήσουν ένα φιλολαϊκό πρόσωπο και να δείξουν ότι ενδιαφέρονται για την ασφάλεια και για το περιβάλλον.

Αυτό συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την αποκάλυψη του λεγόμενου «ντιζελγκέιτ» στις ΗΠΑ, με την κοινή γνώμη να βομβαρδίζεται από αντιφατικές πληροφορίες σχετικά με τις τεχνολογίες των κινητήρων και από μία πλειοδοσία υπερφιλόδοξων προτάσεων και εξαγγελιών από πολιτικούς που βρήκαν μια καλή ευκαιρία να δείξουν ότι ενδιαφέρονται για το κοινό καλό. Το κακό είναι ότι οι νόμοι της φυσικής είναι αυτοί που είναι και δεν αλλάζουν, όσες... εξαγγελίες και να κάνουν οι πολιτικοί κι ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει κάποια όρια στην ταχύτητα με την οποία μπορεί να γίνει, για λόγους οικονομικούς αλλά και λόγω των πεπερασμένων ανθρώπινων γνώσεων. Αλλά και ότι υπάρχει και η λεγόμενη «αντίδραση της αγοράς» σε οποιαδήποτε εξέλιξη στις τεχνολογίες για τα προϊόντα, που δεν είναι στην ουσία παρά η ενστικτώδης -θετική ή αρνητική- αντίδραση των ανθρώπων, με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες και τις πραγματικές τους δυνατότητες, που δεν είναι πάντα συμβατές με τις επιθυμίες και τις ανάγκες των πολιτικών (και των κάθε είδους ακτιβιστών).

Ένα τέτοιο φαινόμενο βλέπουμε, λοιπόν, τα τελευταία χρόνια στο χώρο του αυτοκινήτου, με βασικό στοιχείο την εκβιαστική προσπάθεια (όχι πάντα με ευγενή ελατήρια!) να επισπευσθεί η γενικευμένη εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης, μέσα από την στοχοποίηση της τεχνολογίας του ντίζελ χάρη στην ευκαιρία που δόθηκε με το «ντιζελγκέιτ». Το κακό είναι ότι, παρ' όλα τα πλεονεκτήματα που πράγματι θα είχε η δυνατότητα να χρησιμοποιούμε όλοι ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπάρχει η αδυσώπητη πραγματικότητα που δεν επιτρέπει να γίνει άμεσα μια τόσο ριζική αλλαγή κι αυτό ανακλάται και στην αρνητική αντίδραση της αγοράς, με την ηλεκτροκίνηση να είναι ακόμα εντελώς περιθωριακή (με την εξαίρεση ελάχιστων περιπτώσεων, όπως η πλούσια Νορβηγία με το μικρό πληθυσμό, που... πουλάει στους άλλους το πετρέλαιο που παράγει και προσφέρει υπέρογκα οικονομικά κίνητρα στους δικούς της κατοίκους για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων). Γι' αυτό άλλωστε και η όποια μείωση στις πωλήσεις των ντίζελ δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπως είναι ο στόχος της κατευθυνόμενης εκστρατείας εναντίον του ντίζελ, αλλά από αύξηση των… βενζινοκίνητων που συνεισφέρουν ακόμα περισσότερο από τα ντίζελ στην υπερθέρμανση του πλανήτη (λόγω αυξημένων εκπομπών CO2).

Ο λόγος είναι πολύ απλός. Πρώτον, η ηλεκτροκίνηση δεν καλύπτει ακόμα τις ανάγκες των ανθρώπων, λόγω της περιορισμένης αυτονομίας που προσφέρει (μειονέκτημα ακόμα πιο σημαντικό στις μεγάλες χώρες) και του αυξημένου χρόνου φόρτισης σε σύγκριση με τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα. Δεύτερον, είναι ακόμα ανύπαρκτη η σχετική υποδομή, ακόμα και στις αναπτυγμένες χώρες, και χρειάζονται τεράστια ποσά και πολύς χρόνος για τη δημιουργία της. Τρίτον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα αρκετά πιο ακριβά από τα συμβατικά και επιπλέον κανείς δεν γνωρίζει πόσο θα κοστίζει η αντικατάσταση των μπαταριών όταν έρθει η ώρα να γίνει. Και τέταρτον, κάτι που οι πολιτικοί δεν λαμβάνουν υπ' όψη γιατί ποτέ δεν κατάλαβαν πώς λειτουργεί η οικονομία και πώς αντιδρά η κοινωνία, είναι αμφίβολη η εύκολη μεταπώληση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που θα αγοραστεί σήμερα, στοιχείο πολύ σημαντικό για τους ανθρώπους που με κόπο μαζεύουν χρήματα για να αγοράσουν ένα τόσο ακριβό προϊόν. Για τον απλούστατο λόγο πως, λόγω τις ταχείας εξέλιξης μιας τεχνολογίας που είναι ακόμα ανώριμη, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα αγοραστεί σήμερα θα είναι ξεπερασμένο τεχνολογικά σε ελάχιστα χρόνια και κατά συνέπεια πολύ δύσκολο να πουληθεί σε κάποια αξιοπρεπή τιμή. «Είναι η οικονομία ηλίθιε», όπως λέχθηκε πριν χρόνια στην προεκλογική εκστρατεία ενός υποψήφιου για την προεδρία των ΗΠΑ (που κέρδισε τελικά τις εκλογές)!_Π.Φ.

  UP