ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Jeep Compass - 2.0 Multijet 170 HP

Η συνταγή των SUV σε εκτέλεση Jeep         ..:: Σαββάτο, 08 Δεκεμβρίου 2018 ::..

Ακόμα καλύτερα προσαρμοσμένο από το βενζινοκίνητο στις απαιτήσεις της χρήσης εκτός δρόμου, προσεγμένο ποιοτικά και πλούσια εξοπλισμένο, το πετρελαιοκίνητο Compass στην ισχυρότερη έκδοσή του ικανοποιεί απόλυτα στην άσφαλτο, αλλά, χωρίς να θεωρείται «καθαρόαιμο» στην έκδοση που δεν διαθέτει και κοντές σχέσεις, προσφέρει και δυνατότητες εκτός δρόμου που ελάχιστα "SUV" μπορούν να συναγωνιστούν

Το μεγάλο κέρδος για τη Jeep μετά την εξαγορά της από τη Fiat, ήταν ότι απέκτησε πρόσβαση σε μικρότερους κινητήρες, που της επιτρέπουν να είναι ανταγωνιστική και στις ευρωπαϊκές αγορές (όπου τα τελευταία χρόνια πολλαπλασίασε τις πωλήσεις της), αλλά και σε κινητήρες ντίζελ που είναι σχεδόν... άγνωστοι στην Αμερική αν και αποτελούν ιδανική λύση για αυτοκίνητα που προορίζονται και για χρήση εκτός δρόμου. Μετά τη δοκιμή λοιπόν του αυτοκινήτου με τον βενζινοκινητήρα 1.4 της Fiat ήταν αυτονόητο για εμάς να επιδιώξουμε και τη δοκιμή της πετρελαιοκίνητης έκδοσης του μικρομεσαίου SUV της Jeep (μήκος 4,394 μ.), που πιστεύουμε ότι ταιριάζει απόλυτα στον χαρακτήρα του.

Εσωτερικό
Οι διαστάσεις του αυτοκινήτου εγγυώνται ένα ευρύχωρο εσωτερικό, στο οποίο τέσσερις επιβάτες κάθονται πολύ άνετα, ενώ το γεγονός πως το κεντρικό «τούνελ» της μετάδοσης στο δάπεδο δεν είναι ιδιαίτερα ογκώδες, σημαίνει ότι ένας πέμπτος επιβάτης που θα χρειαστεί να μεταφερθεί στη μέση πίσω για μία μικρή διαδρομή, θα στριμωχτεί πολύ λιγότερο απ' ό,τι σε πολλά άλλα αυτοκίνητα. Ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός για οικογενειακό αυτοκίνητο χωρίς ρεζέρβα (438 λίτρα), σε περίπτωση όμως που επιλέξει ο αγοραστής να προσθέσει μία ρεζέρβα ανάγκης (επιλογή αναγκαία κατά τη γνώμη μας στην Ελλάδα), μειώνεται στα 388 λίτρα, χωρητικότητα μέτρια για την κατηγορία. Μέτριοι επίσης είναι και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, ειδικά για ένα αυτοκίνητο με «εκδρομικό» χαρακτήρα. Αντίθετα η ποιότητα κατασκευής και υλικών είναι πολύ προσεγμένη, σαφώς καλύτερη σε σχέση ακόμα και με το πρόσφατο παρελθόν της Jeep και σίγουρα η γεροδεμένη κατασκευή και η απουσία τριγμών κατά την κίνηση είναι ένα στοιχείο σημαντικό για ένα εκτός δρόμου.

Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι ίσως μερικοί να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Θα παρατηρήσουμε επίσης ότι λόγω του σχήματος του αυτοκινήτου είναι κάπως αυξημένες οι «νεκρές» γωνίες στην ορατότητα προς τα πίσω, αν και στη σημερινή εποχή με τα πολλά ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, το πρόβλημα αυτό έχει λιγότερη σημασία από ότι στο παρελθόν. Η τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης ξεκινάει από 41.400 ευρώ, με ένα πραγματικά πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει στάνταρ ESP με hill holder, 6 αερόσακους, σύστημα προειδοποίησης μπροστινής σύγκρουσης, σύστημα αποφυγής ανατροπής, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, ζάντες αλουμινίου, μπάρες οροφής, ηχοσύστημα με οθόνη αφής, Bluetooth και θύρες USB και Aux, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η μοναδική έλλειψη είναι αυτή της ρεζέρβας.
Το προσεγμένο εσωτερικό φιλοξενεί άνετα 4 επιβάτες
Κινητήρας-κιβώτιο
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν αυτό με τον 2λιτρο ντίζελ Multijet στην ισχυρότερη έκδοση του με τους 170 ίππους. Ένα κινητήρα που είναι προφανώς αρκετά δυνατός ακόμα και για ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο με βάρος πάνω από ενάμιση τόνο, που μπορεί να κινηθεί αρκετά γρήγορα αν το θέλει ο οδηγός (η εταιρεία αναφέρει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 9,5''), ενώ η μεγάλη ροπή του είναι ένα επιπλέον ατού, αφενός για πιο ξεκούραστη οδήγηση στις αστικές συνθήκες κι αφετέρου για πιο εύκολες και ξεκούραστες μετακινήσεις σε εκτός δρόμου διαδρομές. Το αυτόματο κιβώτιο της ZF με τις 9 ταχύτητες βοηθάει επίσης στην καλύτερη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του κινητήρα. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο, που προσαρμόζει τη λειτουργία του στις συνθήκες οδήγησης και προσφέρει ομαλές αλλαγές χωρίς μεγάλες αυξομειώσεις στροφών λόγω του μεγάλου αριθμού των ταχυτήτων του, αν και οι αλλαγές είναι λίγο πιο αργές σε σύγκριση με τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη. Αν πάντως οδηγεί κανείς σβέλτα, το κιβώτιο προσαρμόζει ανάλογα την ταχύτητα των αλλαγών (και των χειροκίνητων που μπορεί να κάνει ο οδηγός σειριακά με το μοχλό επιλογής) και δεν είναι τόσο αργό όσο φαίνεται αρχικά μόλις μπει κανείς στο αυτοκίνητο και μέχρι να «μάθει» το σύστημα το δικό του τρόπο οδήγησης. Βεβαίως όλα αυτά -δυνατός κινητήρας, αυτόματο κιβώτιο, τετρακίνηση, αυξημένη αεροδυναμικό αντίσταση λόγω σχήματος των SUV, βάρος αυτοκινήτου- επηρεάζουν την κατανάλωση, που είναι αυξημένη για ντίζελ, φτάνοντας τα 12-13 λίτρα/100 χλμ. στην πόλη και τα 8-9 στο ταξίδι.

Οδηγώντας
Το Compass είναι ένα Jeep (με την... πραγματική έννοια του όρου) και δεν ήταν δυνατόν, όσο κι αν η εταιρεία προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις των καταναλωτών και προσφέρει και προσθιοκίνητες εκδόσεις, να μην έχει και τετρακίνητες, όπως αυτή της δοκιμής μας. Η έκδοση Limited είναι η λιγότερο «καθαρόαιμη» εκτός δρόμου (σε αντίθεση με την Trailhawk, η οποία προσφέρει προστατευτικές ποδιές προστασίας του «σασί», λάστιχα εκτός δρόμου, διαφορετικούς προφυλακτήρες, επιλογή κοντών σχέσεων, καθώς και ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου κατάβασης), έχει όμως παρ' όλα αυτά ένα αρκετά καλό αυτόματο σύστημα τετρακίνησης με 4 διαφορετικές επιλογές, για χρήση ανάλογα με την επιφάνεια στην οποία κινείται το αυτοκίνητο (αυτόματο, χιόνι, άμμος, λάσπη). Επίσης η απόσταση από το έδαφος είναι αυξημένη σε σχέση με τις προσθιοκίνητες εκδόσεις (21,5 εκατοστά αντί για 19,8), ενώ υπάρχει και σύστημα κλειδώματος του κεντρικού «διαφορικού». Έτσι και το «απλό» τετρακίνητο Compass έχει εκτός δρόμου δυνατότητες καλύτερες από το μέσο όρο των απλών "SUV", οι οποίες θα καλύψουν τις ανάγκες της μεγάλης πλειοψηφίας των οδηγών.

Στην άσφαλτο η συμπεριφορά του είναι πολύ καλή και το αυτοκίνητο είναι σταθερό στις μεγάλες ταχύτητες της ευθείας, έχει καλό κράτημα στις στροφές, δεν αιφνιδιάζει, υποστρέφει πολύ προοδευτικά, δεν έχει την τάση να «γυρίσει» αν αφήσεις στο γκάζι και όταν ο δρόμος γλιστράει, η τετρακίνηση κάνει τη δουλειά της και κατανέμει τη ροπή με τρόπο που διευκολύνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Το τιμόνι είναι ικανοποιητικό για τον «διπλό» χαρακτήρα του αυτοκινήτου, έχοντας αρκετά στοιχεία «ασφάλτινης» ρύθμισης, και τα φρένα είναι επαρκή για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκδοσης. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή, ενώ οι αναρτήσεις είναι αναπόφευκτα σφιχτές λόγω και των -πραγματικών- εκτός δρόμου δυνατοτήτων, κάτι που επηρεάζει την άνεση. Δεν είναι κουραστικό το Compass για τους επιβάτες, είναι όμως λιγότερο άνετο σε σχέση με κάποια αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου που έχουν σχεδόν αμιγώς ασφάλτινο χαρακτήρα.
YΠEP
- Δυνατός ντίζελ
- Καλές επιδόσεις
- Πραγματικές εκτός δρόμου δυνατότητες
- Τετρακίνηση με «κλείδωμα» και 4 επιλογές ρύθμισης
- Κιβώτιο με 9 σχέσεις
- Εξοπλισμός
- Οδική συμπεριφορά
KATA
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Χώροι για μικροπράγματα
- Κατανάλωση
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Άνεση αναρτήσεων σε σύγκριση με τα πιο «ασφάλτινα» SUV
Ασφαλές και ευκολοδήγητο στην άσφαλτο, προσφέρει και πραγματικές εκτός δρόμου δυνατότητες
Συμπέρασμα
Ακόμα περισσότερο από το βενζινοκίνητο, το Compass με το δυνατό 2λιτρο ντίζελ είναι κατά τη γνώμη μας ένα SUV ακριβώς όπως θα περίμενε κανείς να είναι ένα αυτοκίνητο αυτού του τύπου από τη Jeep. Δηλαδή όχι μεν «καθαρόαιμο» εκτός δρόμου (γι' αυτό άλλωστε και χαρακτηρίζεται ως SUV), αλλά όχι και κάτι που... μοιάζει με τζιπ και στην ουσία είναι μόνο για την άσφαλτο, άντε και για λίγο πατημένο και στεγνό χώμα, όπως πολλά τέτοια αυτοκίνητα στις μέρες μας. Είναι ευκολοδήγητο και ασφαλές στην άσφαλτο, με επαρκείς χώρους για μια οικογένεια, προσεγμένη ποιότητα και πλούσιο εξοπλισμό, είναι αρκετά δυνατό για να μη ζορίζεται όταν είναι φορτωμένο και για να προσπερνάει με ασφάλεια ακόμα και σε μια ορεινή διαδρομή, αλλά προσφέρει και τόσες δυνατότητες για χρήση εκτός δρόμου, που ελάχιστοι είναι εκείνοι που θα ζητούσαν περισσότερες (για τις οποίες άλλωστε η Jeep έχει άλλα μοντέλα, που μπορούν να καλύψουν και τους σκληροπυρηνικούς). Απλώς, λόγω επιπέδων τιμής, είναι ένα αυτοκίνητο που με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα στην Ελλάδα απευθύνεται αναπόφευκτα σε πολύ λίγους.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

  UP