ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Β και Α, ΒΑ!

        ..:: Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2018 ::..
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου παρουσιάζει από την αρχή του χρόνου μια σημαντική αύξηση σε σχέση με την περσινή χρονιά, που για το σύνολο των πέντε πρώτων μηνών πλησιάζει το 25%. Και αρχίζουμε να ακούμε σχόλια του τύπου «πού είναι η κρίση;», «να που υπάρχουν μαύρα λεφτά», «ο Έλληνας δεν μπορεί χωρίς αυτοκίνητο για να κάνει φιγούρα» κλπ. Όχι πως μας κάνει εντύπωση βέβαια, ο σχολιασμός επιπέδου καφενείου βρίσκεται στο... DNA μας, αλλά δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε το γεγονός ότι, παρ' όλο που στη συντριπτική τους πλειοψηφία πλέον οι Έλληνες έχουν πάει στο σχολείο, εξακολουθούν να έχουν μια πολύ κακή σχέση με τους αριθμούς, τους οποίους είναι ανίκανοι να ερμηνεύσουν. Ταυτόχρονα δεν μπορεί επίσης να μην επισημάνει κανείς το γεγονός ότι έχουν την τάση να αντιμετωπίζουν κάθε είδηση αποσπασματικά, χωρίς να συνυπολογίζουν το περιβάλλον από το οποίο προκύπτει, κάτι που δεν τους βοηθάει βέβαια να αξιολογούν σωστά και τη συνολική κατάσταση γύρω τους και να είναι σε θέση να κάνουν σωστές επιλογές.

Σε ό,τι αφορά την αγορά αυτοκινήτου (και κάθε αγορά οποιουδήποτε προϊόντος) θα πρέπει να θυμίσουμε ότι μια μεγάλη ποσοστιαία αύξηση δεν σημαίνει και πολλά πράγματα όταν αφορά ένα νούμερο που πλησίασε στο… απόλυτο μηδέν! Αν υποθέταμε ότι η αγορά είχε περιοριστεί κάποια στιγμή στο… ένα αυτοκίνητο, αν τον επόμενο χρόνο ανέβαινε στα τρία, θα είχαμε μια ποσοστιαία αύξηση 200%, αλλά πάλι η αγορά ανύπαρκτη θα ήταν! Τα τελευταία χρόνια, λοιπόν, η ελληνική αγορά πλησίασε στην ανυπαρξία και η τωρινή ανάκαμψή της δεν έχει καλύψει παρά ένα μικρό μέρος της κατάρρευσης. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι εξακολουθεί να βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από την αγορά άλλων ευρωπαϊκών χωρών με αντίστοιχο πληθυσμό και κατά κεφαλήν εισόδημα. Δεύτερον, ένα μεγάλο ποσοστό αυτής της βελτίωσης οφείλεται στις πωλήσεις αυτοκινήτων σε εταιρείες ενοικιάσεων, λόγω της σημαντικής αύξησης του τουρισμού τα τελευταία δύο χρόνια, οπότε δεν έχει καμία σχέση με τη... φιγούρα που θέλει να κάνει ο Έλληνας ή με το μαύρο χρήμα!

Σχετικά με το τελευταίο, χωρίς να αρνούμαστε ότι στην Ελλάδα κυκλοφορεί ακόμα μαύρο χρήμα (όπως κυκλοφορούσε πάντα), ούτε ότι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν την τάση να επιδεικνύονται με τα σπίτια ή τα προϊόντα που αγοράζουν, θα θυμίσουμε ότι εκτός από τα ποσοτικά υπάρχουν τα ποιοτικά κριτήρια και τα τελευταία δείχνουν ότι σε αντίθεση με τις ημέρες των παχιών αγελάδων, οι Έλληνες αγοράζουν στην πλειοψηφία τους μικρά και όχι ακριβά αυτοκίνητα. Ούτε επίδειξη μπορούν να κάνουν με αυτά, ούτε χρειάζεται απαραίτητα μαύρο χρήμα για την αγορά τους. Απλώς αγοράζουν αυτό που ίσα-ίσα χρειάζεται για να κάνουν τη δουλειά τους. Και αυτό το τελευταίο μας φέρνει στην ουσία του συλλογισμού με τον οποίο πρέπει κανείς να ερμηνεύει τις τάσεις και τις επιθυμίες των Ελλήνων για κατοχή αυτοκινήτου.

Οι Έλληνες έχουν μεγαλύτερη ανάγκη κατοχής αυτοκινήτων σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους λόγω της τραγικής κατάστασης των μέσων μαζικής μεταφοράς. Όπως μας θύμισε πρόσφατα ένα δελτίο Τύπου του ΣΕΑΑ, ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων της Αθήνας είναι πολύ μεγάλος και πολλά απ' αυτά πλησιάζουν πλέον τα 25 χρόνια! Επιπλέον πολλά λεωφορεία είναι ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, οπότε τα δρομολόγια είναι λιγότερα απ όσα χρειάζονται για να καλύψουν τις ανάγκες μιας τέτοιας μεγαλούπολης και πολλές καθημερινές μετακινήσεις έχουν καταλήξει να είναι μία οδύσσεια. Εξίσου, αν όχι περισσότερο ανεπαρκείς είναι οι υπεραστικές συγκοινωνίες. Τα τρένα μας είναι για γέλια και τα ΚΤΕΛ (που δεν είναι και η πιο σύγχρονη συγκοινωνία για τον 21ο αιώνα) δεν καλύπτουν με επάρκεια τη σύνδεση ανάμεσα στις πόλεις της περιφέρειας. Πρόσφατα, περιμένοντας σε αεροδρόμιο του εξωτερικού να μπούμε στο αεροπλάνο της επιστροφής, ακούσαμε ξένο τουρίστα που είχε ζητήσει πληροφορίες από τους έλληνες επιβάτες γύρω του για μια μετακίνηση που ήθελε να κάνει εντός Ελλάδος, να απορεί πώς είναι δυνατόν το τρένο να κάνει περισσότερη ώρα από το λεωφορείο! Και οι Έλληνες γύρω του... έσκασαν στα γέλια όταν άκουσαν την απορία του! Όταν λοιπόν τα λάβει κανείς υπ' όψη του όλα αυτά, η επιτακτική ανάγκη των Ελλήνων να έχουν το δικό τους μεταφορικό μέσο, αρχίζει να γίνεται ευκολότερα κατανοητή._Π.Φ.

  UP