ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Jeep Compass - 1.4 170 HP 4x4

Και στ' αλώνια και στα σαλόνια!         ..:: Σαββάτο, 30 Δεκεμβρίου 2017 ::..

Το μικρομεσαίο "SUV" του πιο αυθεντικού ίσως κατασκευαστή αυτοκινήτων εκτός δρόμου προσαρμόστηκε στις ανάγκες της εποχής, αλλά δεν προδίδει την κληρονομιά του στην τετρακίνητη έκδοσή του, που είναι ευκολοδήγητη και ασφαλής στην άσφαλτο, αλλά προσφέρει και κάποιες πραγματικές εκτός δρόμου δυνατότητες ακόμα και στην πιο "light" εκδοχή της

Μετά την εξαγορά της από τη Fiat η Jeep είναι προφανές ότι, χωρίς να απεμπολήσει το παραδοσιακό της χαρακτήρα του κατασκευαστή «καθαρόαιμων» εκτός δρόμου αυτοκινήτων, ακολουθεί μια νέα πορεία, επιχειρώντας να συνδυάσει μια ευρωπαϊκή κομψότητα με την παραδοσιακή «περιπετειώδη» εικόνα των μοντέλων της. Η δε ευρωπαϊκή πλευρά της νέας εικόνας της, πρώτο δείγμα της οποίας ήταν το Renegade, τονίζεται και από την χρήση κινητήρων μικρότερου κυβισμού σε σχέση με το παρελθόν, οι οποίοι προέρχονται από τη Fiat. Αυτή η νέα πορεία έχει ήδη αποδώσει καρπούς, αφού η Jeep μέσα σε τρία χρόνια (2014, 2015, 2016) σχεδόν πενταπλασίασε τις πωλήσεις της στην Ευρώπη, ξεπερνώντας το 2016 για πρώτη φορά τα 100.000 αυτοκίνητα! Το δεύτερο αυτοκίνητό αυτής της νέας στρατηγικής είναι το νέο Compass. Ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται στην καρδιά της κατηγορίας των μικρομεσαίων "SUV", έχοντας μήκος 4,394 μ.

Εσωτερικό
Οι διαστάσεις του αυτοκινήτου εγγυώνται ένα ευρύχωρο εσωτερικό, στο οποίο τέσσερις επιβάτες κάθονται πολύ άνετα, ενώ το γεγονός πως το κεντρικό «τούνελ» της μετάδοσης στο δάπεδο δεν είναι ιδιαίτερα ογκώδες, σημαίνει ότι ένας πέμπτος επιβάτης που θα χρειαστεί να μεταφερθεί στη μέση πίσω για μία μικρή διαδρομή, θα στριμωχτεί πολύ λιγότερο απ' ό,τι σε πολλά άλλα αυτοκίνητα. Ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός για οικογενειακό αυτοκίνητο χωρίς ρεζέρβα (438 λίτρα), σε περίπτωση όμως που επιλέξει ο αγοραστής να προσθέσει μία ρεζέρβα ανάγκης (επιλογή αναγκαία κατά τη γνώμη μας στην Ελλάδα), μειώνεται στα 388 λίτρα, χωρητικότητα μέτρια για την κατηγορία. Μέτριοι επίσης είναι και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, ειδικά για ένα αυτοκίνητο με «εκδρομικό» χαρακτήρα. Αντίθετα η ποιότητα κατασκευής και υλικών είναι πολύ προσεγμένη, σαφώς καλύτερη σε σχέση ακόμα και με το πρόσφατο παρελθόν της Jeep και σίγουρα η γεροδεμένη κατασκευή και η απουσία τριγμών κατά την κίνηση είναι ένα στοιχείο σημαντικό για ένα εκτός δρόμου.

Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι ίσως μερικοί να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Θα παρατηρήσουμε επίσης ότι λόγω του σχήματος του αυτοκινήτου είναι κάπως αυξημένες οι «νεκρές» γωνίες στην ορατότητα προς τα πίσω, αν και στη σημερινή εποχή με τα πολλά ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, το πρόβλημα αυτό έχει λιγότερη σημασία από ότι στο παρελθόν. Η τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης ξεκινάει από 36.900 ευρώ, με ένα πραγματικά πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει στάνταρ ESP με hill holder, 6 αερόσακους, σύστημα προειδοποίησης μπροστινής σύγκρουσης, σύστημα αποφυγής ανατροπής, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, ζάντες αλουμινίου, μπάρες οροφής, ηχοσύστημα με οθόνη αφής, Bluetooth και θύρες USB και Aux, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η μοναδική έλλειψη είναι αυτή της ρεζέρβας
Προσεγμένο και αρκετά ευρύχωρο είναι το εσωτερικό και ιδιαίτερα πλούσιος ο εξοπλισμός
Κινητήρας-κιβώτιο
Ο βενζινοκινητήρας 1.4 των 170 ίππων που κινεί το Compass είναι ήδη γνωστός μας από άλλα μοντέλα του ιταλικού γκρουπ και σίγουρα αποτελεί ένα φορολογικό ατού για την ελληνική πραγματικότητα. Είναι ένας κινητήρας δυνατός και αρκετά εύστροφος, που δεν δυσκολεύεται να κινήσει με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς το αυτοκίνητο, προσφέροντας καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 9,3'') και ασφαλή προσπεράσματα. Υπάρχει απλώς κάποια έλλειψη ροπής χαμηλά, καθώς η μέγιστη τιμή της αποδίδεται στις 2.500 στροφές. Ευτυχώς το αυτόματο κιβώτιο της ZF έχει 9 ταχύτητες, οπότε εκμεταλλεύεται ικανοποιητικά τον κινητήρα. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο, που προσαρμόζει τη λειτουργία του στις συνθήκες οδήγησης και προσφέρει ομαλές αλλαγές χωρίς μεγάλες αυξομειώσεις στροφών λόγω του μεγάλου αριθμού των ταχυτήτων του, αν και οι αλλαγές είναι λίγο πιο αργές σε σύγκριση με τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη. Αν πάντως οδηγεί κανείς σβέλτα, το κιβώτιο προσαρμόζει ανάλογα την ταχύτητα των αλλαγών (και των χειροκίνητων που μπορεί να κάνει ο οδηγός σειριακά με το μοχλό επιλογής) και δεν είναι τόσο αργό όσο φαίνεται αρχικά μόλις μπει κανείς στο αυτοκίνητο και μέχρι να «μάθει» το σύστημα το δικό του τρόπο οδήγησης. Η κατανάλωση είναι κάπως αυξημένη, ιδιαίτερα στην πόλη όπου εύκολα φτάνει στα 12 λίτρα/100 χλμ.

Οδηγώντας
Το Compass είναι ένα Jeep (με την... πραγματική έννοια του όρου) και δεν ήταν δυνατόν, όσο κι αν η εταιρεία προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις των καταναλωτών και προσφέρει και προσθιοκίνητες εκδόσεις, να μην έχει και τετρακίνητες, όπως αυτή της δοκιμής μας. Η συγκεκριμένη έκδοση Limited είναι η λιγότερο «καθαρόαιμη» εκτός δρόμου (σε αντίθεση με την Trailhawk, η οποία προσφέρει προστατευτικές ποδιές προστασίας του «σασί», λάστιχα εκτός δρόμου, διαφορετικούς προφυλακτήρες, επιλογή κοντών σχέσεων, καθώς και ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου κατάβασης (hill descent), έχει όμως παρ' όλα αυτά ένα αρκετά καλό αυτόματο σύστημα τετρακίνησης με 4 διαφορετικές επιλογές, για χρήση ανάλογα με την επιφάνεια στην οποία κινείται το αυτοκίνητο (αυτόματο, χιόνι, άμμος, λάσπη). Επίσης η απόσταση από το έδαφος είναι αυξημένη σε σχέση με τις προσθιοκίνητες εκδόσεις (21,5 εκατοστά αντί για 19,8), ενώ υπάρχει και σύστημα κλειδώματος του κεντρικού «διαφορικού». Έτσι και το «απλό» τετρακίνητο Compass έχει εκτός δρόμου δυνατότητες καλύτερες από το μέσο όρο των απλών "SUV", οι οποίες θα καλύψουν τις ανάγκες της μεγάλης πλειοψηφίας των οδηγών.

Στην άσφαλτο η συμπεριφορά του είναι πολύ καλή και το αυτοκίνητο είναι σταθερό στις μεγάλες ταχύτητες της ευθείας, έχει καλό κράτημα στις στροφές, δεν αιφνιδιάζει, υποστρέφει πολύ προοδευτικά, δεν έχει την τάση να «γυρίσει» αν αφήσεις στο γκάζι και όταν ο δρόμος γλιστράει, η τετρακίνηση κάνει τη δουλειά της και κατανέμει τη ροπή με τρόπο που διευκολύνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Το τιμόνι είναι ικανοποιητικό για τον «διπλό» χαρακτήρα του αυτοκινήτου, έχοντας αρκετά στοιχεία «ασφάλτινης» ρύθμισης, και τα φρένα είναι επαρκή για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκδοσης. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή, ενώ οι αναρτήσεις είναι αναπόφευκτα σφιχτές λόγω και των -πραγματικών- εκτός δρόμου δυνατοτήτων, κάτι που επηρεάζει την άνεση. Δεν είναι κουραστικό το Compass για τους επιβάτες, είναι όμως λιγότερο άνετο σε σχέση με κάποια αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου που έχουν σχεδόν αμιγώς ασφάλτινο χαρακτήρα.
YΠEP
- Δυνατός κινητήρας μικρού κυβισμού
- Καλές επιδόσεις
- Εκτός δρόμου δυνατότητες
- Τετρακίνηση με «κλείδωμα» και 4 επιλογές ρύθμισης
- Αυτόματο κιβώτιο με 9 σχέσεις
- Εξοπλισμός
- Καλή οδική συμπεριφορά
KATA
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης καθίσματος
- Χώροι για μικροπράγματα
- Κατανάλωση
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Άνεση αναρτήσεων σε σύγκριση με τα πιο «ασφάλτινα» SUV
Ασφαλές και ευκολοδήγητο στην άσφαλτο, το τετρακίνητο Compass θυμίζει ότι είναι Jeep, προσφέροντας και εκτός δρόμου δυνατότητες μεγαλύτερες από το μέσο όρο της κατηγορίας
Συμπέρασμα
Το τετρακίνητο Compass είναι αυτό που θα περιμέναμε από τη Jeep για ένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου. Δεν είναι μεν «καθαρόαιμο», δεν είναι όμως και... ψευτοτζίπ, όπως ορισμένα μοντέλα της κατηγορίας που έξω από την άσφαλτο ή ένα στεγνό χωματόδρομο ελάχιστα πράγματα μπορούν να κάνουν. Είναι ασφαλές, καλοτάξιδο και ευκολοδήγητο στην άσφαλτο, ευρύχωρο, καλά φτιαγμένο και πλούσια εξοπλισμένο, αλλά μπορεί να βγει και από την άσφαλτο αν χρειαστεί, σε επιφάνειες που θα καλύψουν τις ανάγκες της μεγάλης πλειοψηφίας των οδηγών. Η βενζινοκίνητη έκδοση δεν είναι ιδιαίτερα οικονομική σε κατανάλωση, έχει όμως καλές επιδόσεις, μικρό κυβισμό που περιορίζει τη φορολογική επιβάρυνση, ενώ η ύπαρξη ενός αυτόματου κιβωτίου με εννέα σχέσεις, διευκολύνει ακόμα περισσότερο την εκτός δρόμου κίνηση, αλλά και την πιο αποτελεσματική αξιοποίηση του κινητήρα στο δρόμο.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

  UP