ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Η παγίδα της «γκατζετοποίησης»

        ..:: Σαββάτο, 30 Σεπτεμβρίου 2017 ::..

Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μία καμπή, την μεγαλύτερη ίσως από τότε που το αυτοκίνητο έγινε βιομηχανικό προϊόν μαζικής παραγωγής και άρχισε να απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Αφενός προετοιμάζεται μια μεγάλη αλλαγή στην τεχνολογία των αυτοκινήτων, που θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο χρήσης τους, από τον συνδυασμό της ηλεκτροκίνησης (που δεν θα γενικευτεί πάντως τόσο γρήγορα όσο προσπαθούν μερικοί να μας πείσουν) και της αυτόνομης κίνησης των αυτοκινήτων. Αυτό όμως αφορά το μέλλον, ίσως όχι πολύ μακρινό, αλλά πάντως όχι το αύριο η μεθαύριο. Η άλλη μεγάλη αλλαγή που ήδη γίνεται άμεσα αισθητή, είναι η ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και της ψυχαγωγίας, η οποία έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας σε μια παγίδα, με την σταδιακή εγκατάλειψη της προώθησης των στοιχείων που καθορίζουν την ταυτότητα των προϊόντων τους, προς όφελος τεχνολογιών και προϊόντων που μπορούν να προσφέρονται ευρύτερα και καλύτερα από τρίτους.

Τα αυτοκίνητα έχουν φτάσει πλέον σε υψηλά επίπεδα ποιότητας, ασφάλειας και ευχρηστίας που μερικές φορές είναι δύσκολο να διαφοροποιούν τις «μάρκες» μεταξύ τους. Οπότε τα τμήματα μάρκετινγκ των κατασκευαστών προωθούν τεχνολογίες και υπηρεσίες που έχουν περισσότερο σχέση με τη συνδεσιμότητα και την ψυχαγωγία, τομείς που είναι σήμερα ελκυστικοί στο κοινό και ιδιαίτερα στις νέες γενιές, παρά με το μεταφορικό έργο που αποτελεί το βασικό ρόλο των προϊόντων τους. Στις δημοσιογραφικές παρουσιάσεις πολλών νέων μοντέλων, οι υπεύθυνοι των εταιρειών μας μιλούν περισσότερη ώρα για την οθόνη αφής στο ταμπλό του αυτοκινήτου, τις υπηρεσίες τηλεματικής που προσφέρουν, τα συστήματα ψυχαγωγίας και πληροφόρησης, παρά για τους κινητήρες και τις αναρτήσεις, τα φρένα και το σύστημα διεύθυνσης! Είναι δε χαρακτηριστικό ότι αρχίζουμε και βλέπουμε πρεμιέρες νέων μοντέλων όχι σε εκθέσεις αυτοκινήτων, αλλά σε μεγάλες εκθέσεις τηλεπικοινωνιών και καταναλωτικών ηλεκτρονικών! Και σίγουρα υπάρχει σήμερα ένα μέρος το κοινού, λόγω μόδας, που εντυπωσιάζεται περισσότερο από μία οθόνη, παρά από ένα καλό σύστημα φρένων, που δεν ξέρει και πώς λειτουργεί!

Η παγίδα είναι ότι αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα και κυρίως οι υπηρεσίες που παρέχουν, μπορεί αρχικά να εντυπωσιάζουν τους υποψήφιους αγοραστές σε μια εποχή όπου οι υπολογιστές και οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν βασικό στοιχείο της καθημερινής ζωής των ανθρώπων, αλλά το αυτοκίνητο δεν είναι ο βασικός πυλώνας της προσφοράς τους. Βλέπουμε τελευταία αρκετές διαφημίσεις αυτοκινήτων που προβάλλουν κάθε είδους υπηρεσίες τηλεματικής όπως το κλείσιμο ξενοδοχείων ή εστιατορίων, η εύκολη επικοινωνία με τρίτους, ακόμα και η πρόσβαση στο Internet. Μόνο που όλα αυτά μπορεί κανείς να τα έχει, με ακόμα πληρέστερο και πιο ευέλικτο τρόπο, με τον υπολογιστή, την ταμπλέτα του και το κινητό του τηλέφωνο. Και μάλιστα καθένας από τους επιβάτες του αυτοκινήτου μπορεί να έχει τη δική του αυτόνομη αναζήτηση ή λειτουργία ταυτόχρονα με τους άλλους, χωρίς να περιμένει την σειρά του για την χρησιμοποίηση του συστήματος του αυτοκινήτου, αφού ήδη μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού στις αναπτυγμένες χώρες έχει τη δική του κινητή συσκευή επικοινωνίας, πληροφόρησης και ψυχαγωγίας, ταμπλέτα ή smartphone.

Αν λοιπόν υπάρχουν αγοραστές που επηρεάζονται σήμερα από την προσφορά τέτοιων συστημάτων για να αγοράσουν αυτοκίνητο, πολύ σύντομα θα διαπιστώσουν ότι αγοράζουν μάλλον ένα «γκάτζετ» που δεν τους προσφέρει πολύ περισσότερα πράγματα από το κινητό τους τηλέφωνο. Έτσι όμως το μοντέλο που προωθείται μ' αυτόν τον τρόπο (και η μάρκα που το κατασκευάζει), επειδή το μάρκετινγκ αποστασιοποιεί το κοινό από τα «αυτοκινητικά» χαρακτηριστικά του, χάνει τον χαρακτήρα και την ταυτότητά του. Κι όταν το κοινό δεν θα εντυπωσιάζεται πλέον από τα αυτά τα «γκάτζετ», θα είναι δύσκολο να προβάλει ως επιχείρημα για την αγορά του αυτά τα αυτοκινητικά χαρακτηριστικά και τη λειτουργικότητά του ως μεταφορικού μέσου. Η εικόνα μιας εταιρείας κι ενός προϊόντος θέλει χρόνια για να χτιστεί και συνεχή προσπάθεια για να διατηρηθεί. Οι εταιρείες που πέφτουν στην παγίδα της «γκατζετοποίησης» των αυτοκινήτων τους ως του βασικού (ή και του μοναδικού) στοιχείου για την προώθησή τους, κινδυνεύουν να δουν μετά από λίγο το κοινό να τις εγκαταλείπει..._Π.Φ.


  UP