ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Ντίζελ, ηλεκτροκίνηση και "fake news"

        ..:: Τρίτη, 29 Αυγούστου 2017 ::..

Αν έχει σε κάτι δίκιο ο Ντόναλντ Τραμπ, είναι η άποψη που εκφράζει για την «ψεύτικη πληροφόρηση» στη χώρα του (όχι βέβαια σε βάρος του, όπως τον βολεύει να λέει), η οποία και πραγματική είναι κι έχει ως αποτέλεσμα ένα κοινό εντελώς παραπληροφορημένο που εύκολα χειραγωγείται. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλος ο θόρυβος για τα προβλήματα που δημιουργούν στο περιβάλλον τα ντίζελ και για την επικείμενη δήθεν άμεση γενίκευση της ηλεκτροκίνησης, ξεκίνησε από την Αμερική. Βασίστηκε βεβαίως σ' ένα πραγματικό γεγονός, την προσπάθεια μιας αυτοκινητοβιομηχανίας να παραπλανήσει τις αρχές της χώρας σχετικά με τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της, οι πραγματικές αιτίες όμως βρίσκονται αλλού, γι' αυτό και ο θόρυβος συνεχίζεται κι έχει επεκταθεί και στην Ευρώπη. Με «στοιχεία» και «πληροφορίες» μάλιστα που συχνά δεν έχουν και πολλή σχέση με την πραγματικότητα, αλλά εξυπηρετούν πολύ καλά τις επικοινωνιακές ανάγκες της εκστρατείας κατά του ντίζελ και υπέρ της ηλεκτροκίνησης.

Ακόμα και μεγάλα και υποτίθεται σοβαρά μέσα συμμετέχουν σ' αυτή και διαβάσαμε προ ημερών σε άρθρο των New York Times μεταφρασμένο στην Καθημερινή, να αναφέρει στη δεύτερη κιόλας αράδα ότι «Η Μαδρίτη και η Αθήνα απαγορεύουν την κυκλοφορία τους (σ.σ. των ντίζελ) στο κέντρο της πόλης...» Αν μη τι άλλο, εμείς που ζούμε στην Αθήνα και κυκλοφορούμε συχνά με ντίζελ αυτοκίνητα, κάπου θα είχαμε πάρει... χαμπάρι αυτήν την απαγόρευση και ίσως θα είχαμε φάει και καμία κλήση! Ο Αμερικανός όμως στην άλλη άκρη της γης δεν πρόκειται ποτέ να μάθει ότι πρόκειται για μια μπαρούφα και θα νομίζει ότι δύο μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες απαγόρευσαν ήδη την κυκλοφορία των ντίζελ. Το γενικό πνεύμα του άρθρου είναι ότι «η Βρετανία και Γαλλία σκοπεύουν να σταματήσουν την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ», «αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo στρέφονται σε ηλεκτρικούς κινητήρες» και «Αυτές οι εξελίξεις έχουν σημάνει συναγερμό στη Γερμανία, διότι απειλείται η αυτοκινητοβιομηχανία που απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους», λόγω της τάσης που αναπτύσσεται εναντίον των ντίζελ και υπέρ της ηλεκτροκίνησης.

Μισές αλήθειες, πολλές ανακρίβειες και αρκετά αυθαίρετα συμπεράσματα αρκούν για να δημιουργήσουν ένα υποτίθεται σοβαρό άρθρο, που απλώς παραπλανά ασύστολα το κοινό. Κατ' αρχάς η πρώτη παραπλανητική εικόνα που δημιουργείται είναι ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά ή έστω κατά κύριο λόγο στα ντίζελ κι ότι οι Γάλλοι και οι Άγγλοι αντιδρούν και θα σταματήσουν εντελώς τα ντίζελ. Στην πραγματικότητα οι Γάλλοι ήταν από τους πρωτοπόρους στην εξέλιξη της τεχνολογίας των ντίζελ (μια εποχή μάλιστα είχαν το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων αυτοκινήτων ντίζελ στην εσωτερική τους αγορά) και οι αυτοκινητοβιομηχανίες τους εξακολουθούν να έχουν μερικούς από τους κορυφαίους ντίζελ της αγοράς. Δεν έχουν λοιπόν κανένα λόγο να «σηκώνουν σημαία» εναντίον των ντίζελ (αν το κάνουν μερικοί πολιτικοί, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς την αιτία). Πολύ καλούς ντίζελ έχουν φυσικά και Γερμανοί, όπως άλλωστε όλοι οι Ευρωπαίοι, σε καμία περίπτωση όμως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν βασίζεται αποκλειστικά ή κυρίως στους ντίζελ, παραμελώντας τους βενζινοκινητήρες και την ηλεκτροκίνηση. Αντιθέτως οι Γερμανοί ήταν από τους πρωτοπόρους στην εξέλιξη των
σύγχρονων βενζινοκινητήρων, ιδιαίτερα δε των μικρών βενζινοκινητήρων με τούρμπο, πού σιγά-σιγά ροκάνισαν ένα μέρος των πωλήσεων των ντίζελ τα τελευταία χρόνια. Και το γκρουπ VW, και η BMW, και η Mercedes, αλλά και οι θυγατρικές μεγάλων ξένων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία, όπως η Opel και η Ford, έχουν σήμερα εξαιρετικούς βενζινοκινητήρες, μερικοί από τους οποίους είναι από τους κορυφαίους στον κόσμο.

Επιπλέον, μερικά από τα μεγαλύτερα προγράμματα ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης σήμερα υπάρχουν στη Γερμανία! Το γκρουπ VW έχει ολόκληρη γκάμα ηλεκτρικών και φορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων, ενώ δραστηριοποιείται και στη χρησιμοποίηση ενός ακόμα εναλλακτικού καυσίμου, του φυσικού αερίου, η BMW πουλάει εδώ και μερικά χρόνια την ηλεκτρική i3 και μια σειρά φορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων, η Mercedes έχει επίσης ένα μεγάλο πρόγραμμα εναλλακτικών μορφών παροχής ισχύος, που περιλαμβάνει και το φυσικό αέριο και την ηλεκτροκίνηση, μέχρι και η... Porsche έχει εμπλακεί στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης. Από πού προκύπτει, λοιπόν, ο «φόβος» των Γερμανών απέναντι στους ανταγωνιστές τους σε περίπτωση περιορισμού των ντίζελ και ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης; Όσο για τη Volvo, σε καμία περίπτωση δεν «στρέφεται σε ηλεκτρικούς κινητήρες», απλώς ανακοίνωσε ότι στο άμεσο μέλλον όλα της τα μοντέλα θα είναι υβριδικά, άρα βασισμένα σε κινητήρες εσωτερικής καύσεως, που απλώς συνεπικουρούνται και από ηλεκτροκινητήρες! Στην πραγματικότητα το πρόβλημα των Αμερικανών είναι ότι έχουν μείνει πίσω στην τεχνολογία των κινητήρων (αρκετά στους βενζινοκινητήρες, θεαματικά στους ντίζελ) και μια και υπάρχει μια μεγάλη επενδυτική προσπάθεια για ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Αμερική, προσπαθούν να την προβάλουν, απαξιώνοντας τους ανταγωνιστές τους. Το κακό είναι ότι η γενίκευση της ηλεκτροκίνησης (την οποία προφανώς και εμείς θα θέλαμε να δούμε, γιατί πράγματι έχει πολλά πλεονεκτήματα) βρίσκεται ακόμα πολύ μακριά, για λόγους που έχουμε εξηγήσει και πρόσφατα. Και οι κινητήρες εσωτερικής καύσεως θα εξακολουθήσουν να βρίσκονται μαζί μας και αρκετά χρόνια, με συνεχείς βελτιώσεις βεβαίως και με χρήση και άλλων εναλλακτικών καυσίμων._Π.Φ.


  UP